Nikon Df

Discussies over de Df.

Onderwerp:

Re: Nikon Df

Berichtdoor philippe » ma dec 23 2013 8:43 am

JaapV schreef::? :?:
Ja dat is duidelijk, maar nu ben ik je helemaal kwijt: je vergeleek de Fuji niet met de D800, maar met de Df.
Tenminste, dat dacht ik te lezen. En dat is (behalve DX vs FX) ook wel een begrijpelijke vergelijking.


Ik probeer een concept te evalueren, een geheel dus, naast elkander zetten en afwegen, ook al zijn het appels en peren...

Overigens, het echte, zuivere polyvalente werktuig (c.q. camera) bestaat niet.

Maar de schoonheid, vanbuiten EN vanbinnen, is een even belangrijk criterium als technische performantie.
De Df is schoon, de X-pro 1 is dat ook, en het zou me zelfs niet verwonderen dat ze technisch aan elkander gewaagd zijn, maar dat moet nog uitgevlooid worden...

PS: de D800 voegde ik er bij o.a. om budgettaire redeneren, vergelijk de prijs eens van de D800 en de Df...
philippe

Forumlid
Berichten: 213


Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Df

Berichtdoor Vincent » ma dec 23 2013 9:18 am

melkman schreef:Wat is het concept dan (voor 2800 euro)? En ik zou 'm dus niet moeten zien als vervanger/opvolger voor mijn D700 omdat?


De voornaamste reden die ik langs zie komen van mensen die de df overwegen, maar alsnog afhaken vanwege bedienings-/ergonomie redenen is: de sensor. Feit blijft natuurlijk dat er een geweldige sensor in dat ding zit, dus is het verleidelijk om te denken dat je voor 'slechts' 2800 euro een D4 in huis te haalt. 'Helaas' is een camera meer dan een sensor... :wink2:

Naar mijn idee is de df een camera voor puristen, nostalgen en mensen die gewoon anders willen zijn dan de rest. Als Nikon een 'slechte' sensor in de df gestopt had dan was er totaal geen heisa geweest over deze camera omdat de fotografen die niet tot deze doelgroep(en) behoren hem ook niet als serieus alternatief zouden zien. Je zou bijna kunnen zeggen dat het probleem van de df niet is dat er functies/bediening ontbreekt, maar dat de sensor te goed is! Bijna...

De df is helemaal nooit bedoeld als opvolger van een D300/D700/etc. Maar nuu zijn er ineens fotografen die bijna kwaad worden op Nikon omdat ze met de df geen D700/D800 body, bediening en functionaliteit krijgen bij een D4 sensor. Dat klopt natuurlijk helemaal, maar daarvoor bestaat de D4 toch al? :wink2:

ps. Voordat mensen zich aangevallen voelen bij mijn generaliserende typeringen. Puristen en nostalgen bedoel ik in de positieve zin!
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Df

Berichtdoor melkman » ma dec 23 2013 9:26 am

Ah, op die manier. Daar kan ik je wel in volgen.

Maar inderdaad, omdat die D4 sensor erin zit, valt zo'n camera voor mij al in een bepaalt segment. In ieder geval een segment van fotografen die meer uit hun camera willen halen dan een instapper/beginnende fotograaf. Voor mij betekent dat de rest van de camera daar dan ook voor geschikt moet zijn. En helaas (want ik zou het voor mezelf wel tot een D700 opvolger willen maken) vind ik de rest van de camera achterblijven.

En de D4, ja, graag, maar is me toch echt iets te duur....
Oude meuk is leuk.
Rolleiflex 3.5F | Leica R4s | Nikon D700
Gebruikersavatar
melkman

Forumlid
Berichten: 169


Locatie: Groningen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Df

Berichtdoor ArjanL » ma dec 23 2013 9:29 am

Op mijn D4 mis ik eigenlijk wel wat specifieke instelknoppen…. :(
http://www.arjanlaging.nl
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!
Gebruikersavatar
ArjanL

Forumlid
Berichten: 1526


Locatie: Barendrecht
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Df

Berichtdoor Skippy » ma dec 23 2013 9:42 am

melkman schreef:Ah, op die manier. Daar kan ik je wel in volgen.

Maar inderdaad, omdat die D4 sensor erin zit, valt zo'n camera voor mij al in een bepaalt segment. In ieder geval een segment van fotografen die meer uit hun camera willen halen dan een instapper/beginnende fotograaf. Voor mij betekent dat de rest van de camera daar dan ook voor geschikt moet zijn. En helaas (want ik zou het voor mezelf wel tot een D700 opvolger willen maken) vind ik de rest van de camera achterblijven.

Iets anders verwoord dan Djunclesam maar in weze bevestig je hiermee zijn redenering dat de Df een eigen segment en doelgroep heeft. Ik ben van een D700 naar een Df gegaan en mis niets voor mijn type fotografie. Ik ben iedere keer dat ik met de Df fotografeer weer blij dat ik de keuze voor deze camera gemaakt heb, en niet voor een D800 of D610. Maar ja, ik ben dan ook de vleesgeworden mengvorm van purist en nostalg :wink:
Skippy

Moderator
Berichten: 11680


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Df

Berichtdoor melkman » ma dec 23 2013 10:13 am

Ach, wat zou het mooi zijn als je een Df een paar maanden op proef zou kunnen hebben!
Oude meuk is leuk.
Rolleiflex 3.5F | Leica R4s | Nikon D700
Gebruikersavatar
melkman

Forumlid
Berichten: 169


Locatie: Groningen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Df

Berichtdoor Arie Vigelius » ma dec 23 2013 10:31 am

Heb hem definitief op proef :-)
Bevalt prima. Was de D800 gewend, maar heb niets ingeleverd aan IQ.
Ik vind zelfs de helderheid en kleuren ietsjes mooier.
Het aantal missers is sterk gereduceerd. De Df is mij veel vergevingsgezinder.
In veel situaties vereiste de D800 opperste concentratie.
En dan het gewicht ... een genot.
Heb het gevoel me nu meer te kunnen richten op waar het om gaat: foto's maken.
Gebruikersavatar
Arie Vigelius

Forumlid
Berichten: 563


Locatie: Oss
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon Df

Berichtdoor Vincent » ma dec 23 2013 10:33 am

Zorackx schreef:Heb hem definitief op proef :-)


:lol:

Gefelicteerd :mryellow:
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Df

Berichtdoor JaapV » ma dec 23 2013 3:31 pm

ArjanL schreef:Op mijn D4 mis ik eigenlijk wel wat specifieke instelknoppen…. :(

Dat is begrijpelijk.
Maar het is wel een grappig commentaar in deze context :D
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Df

Berichtdoor Marten » ma dec 30 2013 9:45 am

Nou, Ming Thein heeft geen goed woord over voor de vormgeving van de Df:
http://blog.mingthein.com/2013/12/24/review-2013-nikon-df/
Een verbazingwekkend hard oordeel m.i.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon Df

Berichtdoor Skippy » ma dec 30 2013 9:54 am

Ming Thein is een gerespecteerd blogger. Hij heeft verstand van zaken, zowel over cameratechniek als fotografie. Met deze slecht voorbereide en uitgevoerde review heeft hij echter de plank misgeslagen en dat is op het web bij zijn volgers niet goed gevallen. Hij heeft aantoonbaar een aantal zaken niet juist ingeschat, als hij daar op gewezen wordt reageert hij als door een wesp gestoken. Ik heb na een eerdere preview door MT van de Df een kritische reactie geplaatst op zijn blog. Ik vond dat hij uitspraken deed op basis van het kijken naar productfoto's en specificaties en niet op eigen ervaring. En kritiek, daar kan MT niet mee omgaan dus kreeg ik een pissige reactie terug. Na zijn review van de Df heeft Nikon goeroe Bjørn Rørslett ook een kritische reactie geplaatst met uitgebreide uitleg. MT reageerde geprikkeld vanuit zijn ivoren toren door geen reacties meer van Bjørn te accepteren. Het lijkt er op dat MT door zijn succesvolle blog te zelfingenomen en weinig zelfkritisch is geworden. Laten we ook niet vergeten dat MT commercieël en dus financieel belang heeft bij positieve reacties op zijn blog. Voor alle duidelijkheid, ik ben niet blind voor de mindere punten van de Df en heb deze - op basis van eigen ervaring - vanaf het begin op dit forum gemeld.
Skippy

Moderator
Berichten: 11680


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Df

Berichtdoor Marten » ma dec 30 2013 10:56 am

Goed dit te weten.
Wat betreft de financiële motieven van een blogger weet je het nooit. Hij (MT) leent een Df van B&H en schrijft dan een vernietigend oordeel over het design. Wellicht sponsoring door een ander merk.
Jouw kanttekeningen bij de vormgeving van de rechter kant van de Df, heb ik gelezen en waren duidelijk.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon Df

Berichtdoor Flandria » ma dec 30 2013 11:52 am

Tja, het zal toch aan je reet roesten wat een ander er van vindt?
Als de camera -welke ook- goed past, dan is dat toch prima?

Luc, ik lees met belangstelling jouw ervaring met deze camera, ook al weet ik dat jij ook niet neutraal bent in deze, so what?
Voor mij telt het resultaat. Een mooie foto blijft voor mij een mooie foto.
Flandria



Onderwerp:

Re: Nikon Df

Berichtdoor PanzerFaustNL » ma dec 30 2013 12:47 pm

Marten schreef:Goed dit te weten.
Wat betreft de financiële motieven van een blogger weet je het nooit. Hij (MT) leent een Df van B&H en schrijft dan een vernietigend oordeel over het design. Wellicht sponsoring door een ander merk.
Jouw kanttekeningen bij de vormgeving van de rechter kant van de Df, heb ik gelezen en waren duidelijk.


If I’m going to review one of these properly, it’s because I’ve bought it – and again, I think that’s extremely unlikely given the cost and lack of fit with my professional needs.

Het lijkt er op dat hij er één gekocht heeft.
Nikon Nikkormat + glas, D7100, D300, D3100, F90X, F80, F65

favoriete combinatie D7100 + 35mm f/1.8
Gebruikersavatar
PanzerFaustNL

Forumlid
Berichten: 1556


Locatie: Ikoyi, Lagos, Nigeria
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Df

Berichtdoor Patrick » ma dec 30 2013 12:50 pm

Blijkbaar. En hij heeft zijn oordeel al klaar... :roll:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26851


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Df”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten