Nikon Df

Discussies over de Df.

Onderwerp:

Re: Nikon Df

Berichtdoor dogo » do feb 13 2014 9:43 pm

Interessant artikel over fotograferen met de DF op een evenement A Second Chance With The Nikon Df.
ISO frequent aanpassen is blijkbaar wel een punt "On cameras like the Nikon D800,D700 and D600, changing settings like the ISO is much quicker. Having to deal with three lock buttons on the dial got a bit annoying at times. It slowed things down if I was trying to manually control everything. To keep up with everything around me, I mostly kept the Nikon Df on aperture priority with auto ISO. It saved me from having to use the dials."
Nikon Df, Nikon D700, Nikon D90 en een aantal Nikkor lenzen
Gebruikersavatar
dogo

Forumlid
Berichten: 567


Locatie: Noord Holland
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikon Df

Berichtdoor Marten » do feb 13 2014 10:08 pm

Volgens mij is de Nikon Df een camera om te onthaasten.
Niet om alles zo snel mogelijk te doen.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon Df

Berichtdoor Cyrus » vr feb 14 2014 3:14 am

@dogo: typisch voorbeeld van iemand die de Df totaal niet begrijpt. En wat is je punt?
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Df

Berichtdoor Cees » vr feb 14 2014 7:35 am

@dogo: Niet alleen niet begrijpt, maar ook echt geen idee heeft hoe eenvoudig juist de ISO te veranderen.
Vraag me af of deze schrijver de Df überhaupt al in z'n handen heeft gehad.
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Gebruikersavatar
Cees

Forumlid
Berichten: 15279


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon Df

Berichtdoor dogo » vr feb 14 2014 1:33 pm

Cyrus schreef:@dogo: typisch voorbeeld van iemand die de Df totaal niet begrijpt. En wat is je punt?

Helemaal geen punt, misschien alleen lichte bezorgdheid omdat ik er "toevallig" ook één besteld heb :wink:
Nikon Df, Nikon D700, Nikon D90 en een aantal Nikkor lenzen
Gebruikersavatar
dogo

Forumlid
Berichten: 567


Locatie: Noord Holland
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikon Df

Berichtdoor Cyrus » vr feb 14 2014 1:41 pm

Je maakt je op basis van één artikeltje op het www zorgen over functionaliteit (of een vermeend gebrek daaraan) van een camera, die je kennelijk niet of nauwelijks hebt geprobeerd voordat je hem besteld hebt? Hmm.... :?
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Df

Berichtdoor jfbat » vr feb 14 2014 3:07 pm

Sowieso kun je in het artikel lezen dat deze persoon de camera een week uitgeprobeerd heeft en dus wel degelijk in zijn handen heeft gehad.

Daarnaast kan ik me de opmerking wel voorstellen. Ik had het in eerste instantie zo ook niet begrepen, maar je moet voor het instellen van ISO, sluitertijd, diafragma en modus altijd een knopje indrukken (of omhoog trekken) om de instelknop te kunnen draaien. Ik kan me voorstellen dat wanneer je - ook al neem je alle tijd - precies op het beslissende moment net zit te klooien, dat tot een ergernis kan leiden.

Evenzogoed zullen er ongetwijfeld ook momenten zijn waarop je blij bent dat het veranderen van die waarden beveiligd is.

Los daarvan is het een persoonlijk ervaring, wat de een vervelend vindt, ergert de ander wellicht juist helemaal niet.
Niet omdat het moet • Maar omdat het kan
D7100 [Si 35 f1.4 A • Ni 85 f1.8G • Ta 17-50 f2.8 • To 11-16 f2.8] • OM-D E-M10 [Pa 20 f1.7 • M.Z 14-42 f3.5-5.6 • Sa 7,5 f/3.5 fisheye]
Gebruikersavatar
jfbat

Forumlid
Berichten: 1017



Onderwerp:

Re: Nikon Df

Berichtdoor Skippy » vr feb 14 2014 3:24 pm

Heel simpel, de Df is geen camera die bedoeld en gemaakt is voor snel opeenvolgende opnames met noodzaak voor wisselende instellingen. Oftewel, geen reportage camera. Voor "onthaastingsfotografie" is het een hele fijne camera.
Online
Skippy

Moderator
Berichten: 11622


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Df

Berichtdoor jfbat » vr feb 14 2014 3:31 pm

Toch kan ik me voorstellen dat zelfs wanneer je het zelden doet, het een ergernis kan zijn.
Niet omdat het moet • Maar omdat het kan
D7100 [Si 35 f1.4 A • Ni 85 f1.8G • Ta 17-50 f2.8 • To 11-16 f2.8] • OM-D E-M10 [Pa 20 f1.7 • M.Z 14-42 f3.5-5.6 • Sa 7,5 f/3.5 fisheye]
Gebruikersavatar
jfbat

Forumlid
Berichten: 1017



Onderwerp:

Re: Nikon Df

Berichtdoor Skippy » vr feb 14 2014 3:44 pm

jfbat schreef:Toch kan ik me voorstellen dat zelfs wanneer je het zelden doet, het een ergernis kan zijn.

Dat is waar, zo heb ik dat ervaren toen ik onlangs een reportage op de vakantiebeurs heb gefotografeerd.
Maar eerlijk gezegd was het gemis van een live histogram met mijn D700 ook een ergernis.
Als je eenmaal het gemak van een camera zoals een Fuji X100 met EVF, live histogram en knop voor snelle correctie belichting hebt ervaren is een Dslr toch wel een dinosaurus.
Online
Skippy

Moderator
Berichten: 11622


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Df

Berichtdoor M.J.G. » vr feb 14 2014 5:44 pm

Ik heb de D300s D700 Df en de D4 en op alle camera's moet ik een knopje indrukken om de iso te veranderen tenzij je de iso op auto zet dus daar zie ik het probleem niet :? wat betreft de sluitertijd heb ik hem altijd op stand 1/3 step staan, gebruik je de instelschijf sluitertijd dan werkt dat vertragend maar daar kies je dan zelf voor
M.J.G.



Onderwerp:

Re: Nikon Df

Berichtdoor JaapV » vr feb 14 2014 7:59 pm

Skippy schreef: ..."onthaastingsfotografie"
Of, zoals Nikon het noemde, "Pure Photography". Laten we de "teasers" vooral niet vergeten! :D
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Df

Berichtdoor ArendV » vr feb 14 2014 9:09 pm

M.J.G. schreef:Ik heb de D300s D700 Df en de D4 en op alle camera's moet ik een knopje indrukken om de iso te veranderen tenzij je de iso op auto zet dus daar zie ik het probleem niet :?


Daar is easy ISO op de prosumermodellen (D90, D7000 en D7100) in Aperture of Shutter Priority echt een verademing. Diafragma met het voorste wieltje en ISO met het achterste wieltje, ik wil niet meer anders......
Maar goed terug onthaasten met de Df.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Gebruikersavatar
ArendV

Forumlid
Berichten: 2463


Locatie: Omgeving Breda
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Df

Berichtdoor Arie Vigelius » vr feb 14 2014 10:00 pm

Heb de Df nu ruim twee maanden: geweldige camera! Beleef er heel veel plezier aan.
Gebruikersavatar
Arie Vigelius

Forumlid
Berichten: 563


Locatie: Oss
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon Df

Berichtdoor M.J.G. » za feb 15 2014 6:46 pm

ArendV schreef:
M.J.G. schreef:Ik heb de D300s D700 Df en de D4 en op alle camera's moet ik een knopje indrukken om de iso te veranderen tenzij je de iso op auto zet dus daar zie ik het probleem niet :?


Daar is easy ISO op de prosumermodellen (D90, D7000 en D7100) in Aperture of Shutter Priority echt een verademing. Diafragma met het voorste wieltje en ISO met het achterste wieltje, ik wil niet meer anders......
Maar goed terug onthaasten met de Df.


Ik fotografeert altijd in stand M diafragma met het voorste wieltje en sluitertijd met het achterste wieltje en ik zet het ook nooit op auto iso
zo heb ik 100% controle op de belichting zoals ik het wil hebben.
M.J.G.




Terug naar “Df”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten