Ervaringen met de Df

Discussies over de Df.

Onderwerp:

Re: Ervaringen met de Df

Berichtdoor Patrick » za jan 04 2014 10:20 pm

Cyrus schreef:@Luc: Qua kleuren en contrast niet te klagen, maar ik mis de fijne kleine DOF van een lichtsterk objectief. In ieder geval toont dit objectief wat mij betreft nogmaals aan dat de Df een vergevingsgezinde camera is, qua objectieven.

Zo slecht is dit objectief niet hoor? Ik heb hem onlangs ook gekocht als lichtgewicht allround objectief als ik een keer niet met de 24-70 wil rondlopen. Prima ding. Lijkt behoorlijk op de DX 16-85 VR. En de VR is best handig!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ervaringen met de Df

Berichtdoor Skippy » di jan 07 2014 10:23 pm

Ik ben nu eenmaal geen fan van minder lichtsterke zoomobjectieven. Het beste zoomobjectief dat ik heb zit vast op mijn Fuji X20.
Aan deze foto's heb ik meer moeten sleutelen in Lightroom dan aan Df foto's gemaakt met vaste brandpunt objectieven.
Online
Skippy

Moderator
Berichten: 11622


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ervaringen met de Df

Berichtdoor Skippy » di jan 07 2014 10:28 pm

Met betrekking tot manueel focussen met de Df. Onder menuoptie A5 kun je instellen dat bij manueel focussen het actieve focus punt niet getoond wordt in de zoeker. Ik heb dit zo ingesteld omdat het beeld in de zoeker dan niet verstoord wordt door dat focus punt. Ik stel "op zicht" scherp en laat me dus niet leiden door het groene bolletje.
Online
Skippy

Moderator
Berichten: 11622


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ervaringen met de Df

Berichtdoor Cees » di jan 07 2014 10:33 pm

Skippy schreef:Met betrekking tot manueel focussen met de Df. Onder menuoptie A5 kun je instellen dat bij manueel focussen het actieve focus punt niet getoond wordt in de zoeker. Ik heb dit zo ingesteld omdat het beeld in de zoeker dan niet verstoord wordt door dat focus punt. Ik stel "op zicht" scherp en laat me dus niet leiden door het groene bolletje.



Met een beter resultaat dan met gebruik van het groene bolletje?
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Gebruikersavatar
Cees

Forumlid
Berichten: 15279


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Ervaringen met de Df

Berichtdoor Skippy » di jan 07 2014 10:39 pm

Cees schreef:
Skippy schreef:Met betrekking tot manueel focussen met de Df. Onder menuoptie A5 kun je instellen dat bij manueel focussen het actieve focus punt niet getoond wordt in de zoeker. Ik heb dit zo ingesteld omdat het beeld in de zoeker dan niet verstoord wordt door dat focus punt. Ik stel "op zicht" scherp en laat me dus niet leiden door het groene bolletje.



Met een beter resultaat dan met gebruik van het groene bolletje?

Zie mijn foto's Cees :wink:
Online
Skippy

Moderator
Berichten: 11622


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ervaringen met de Df

Berichtdoor JaapV » di jan 07 2014 10:44 pm

Cees schreef:Met een beter resultaat dan met gebruik van het groene bolletje?

Vast wel.
Na de eerste paar jaar stelde ik vroeger, met een OM2n, puur op het matglas scherp. Véél betrouwbaarder dan de instelwig en het omringende gebiedje. En dat was al beter dan AF. Toen heb ik dat matglas dan ook vervangen door effen matglas.
Maar toen vertrouwde ik mijn ogen meer dan nu... :(
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ervaringen met de Df

Berichtdoor Skippy » di jan 07 2014 10:55 pm

Het is niet altijd raak hoor, met een vari-focus bril valt het nu eenmaal niet mee om makkelijk scherp te stellen.
Jaap, stond de OM2 niet bekend om zijn grote en heldere zoekerbeeld?
Online
Skippy

Moderator
Berichten: 11622


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ervaringen met de Df

Berichtdoor John Hoenen » di jan 07 2014 11:02 pm

Skippy schreef:Het is niet altijd raak hoor, met een vari-focus bril valt het nu eenmaal niet mee om makkelijk scherp te stellen.


Begrijp je nu waarom ik het zo doe? :wink2:

Afbeelding
Gebruikersavatar
John Hoenen

Forumlid
Berichten: 4510


Locatie: Heerlen
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ervaringen met de Df

Berichtdoor Skippy » di jan 07 2014 11:04 pm

Haha, ja dat had ik al langer door John :D
Online
Skippy

Moderator
Berichten: 11622


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ervaringen met de Df

Berichtdoor JaapV » di jan 07 2014 11:47 pm

Skippy schreef:Het is niet altijd raak hoor, met een vari-focus bril valt het nu eenmaal niet mee om makkelijk scherp te stellen.

Zeker niet, ik weet er alles van! :) Helaas lukt het me niet meer zonder bril, zoals John voorstelt.
Jaap, stond de OM2 niet bekend om zijn grote en heldere zoekerbeeld?

Dat zou ik nou echt niet weten. Ik hield me toen als kersverse vader nog niet zo bezig met vergelijkend warenonderzoek :lol:
Foto Klein op de Lijnbaan in Rotterdam raadde me ergens rond 1975 (?) een OM10 aan. Die heb een paar jaar later vervangen door de OM2n "and the rest is history".
Net even gezocht en ik kwam dit nostalgische stukje tegen. Er staat niets in over het zoekerbeeld, maar het is wel goed getroffen. Toevallig was ik in 1983 in India, waar ik een vrij flink bod kreeg op de camera, omdat - hoorde ik toen - deze bekend stond om zijn energiezuinigheid (knoop-batterijtje links in de bodem). Er werd helaas weer afgehaakt, omdat er een OM1 beschikbaar kwam, die puur mechanisch was. Batterijen of camera's waren toen in India bijna niet te krijgen.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ervaringen met de Df

Berichtdoor Patrick » wo jan 08 2014 12:58 am

John Hoenen schreef:
Skippy schreef:Het is niet altijd raak hoor, met een vari-focus bril valt het nu eenmaal niet mee om makkelijk scherp te stellen.


Begrijp je nu waarom ik het zo doe? :wink2:

Ik vond het anders behoorlijk lastig met je Leica John. Kan een stuk wennen zijn, maar je bent toch van het soort onderwerp afhankelijk of het makkelijk werkt of niet?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ervaringen met de Df

Berichtdoor John Hoenen » wo jan 08 2014 7:10 am

Natuurlijk is het wennen, zeker als je geen meetzoekercamera of handmatig scherpstellen gewend bent.
Maar zoals met alles went dat vrij snel, ook het objectief altijd naar een kant terugzetten na scherpstellen, dan hoef je niet op en neer te focussen en zet je van een kant aan.
Dit scheelt ook een heel stuk in snelheid.
Maar goed, het blijft handmatig scherpstellen en heeft zijn charme en geeft mij een gevoel van controle en optimale scherpte.

Terug naar de Df :wink2:
Gebruikersavatar
John Hoenen

Forumlid
Berichten: 4510


Locatie: Heerlen
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ervaringen met de Df

Berichtdoor Cyrus » wo jan 08 2014 10:55 am

Patrick schreef:
Cyrus schreef:@Luc: Qua kleuren en contrast niet te klagen, maar ik mis de fijne kleine DOF van een lichtsterk objectief. In ieder geval toont dit objectief wat mij betreft nogmaals aan dat de Df een vergevingsgezinde camera is, qua objectieven.

Zo slecht is dit objectief niet hoor? Ik heb hem onlangs ook gekocht als lichtgewicht allround objectief als ik een keer niet met de 24-70 wil rondlopen. Prima ding. Lijkt behoorlijk op de DX 16-85 VR. En de VR is best handig!


Wel goed lezen, Patrick ;)

Ik heb nergens gezegd dat dit objectief slecht zou zijn, ik schreef dat ik de mooie kleine DOF van een lichtsterk objectief mis. Dergelijke niet bepaald lichtsterke zoomobjectieven met ook nog eens een verlopende maximale opening vind ik erg onprettig werken, dus die zal ik zelf niet aanschaffen. Ik gebruik ook alleen maar primes van F/2.0 of sneller en zooms met een vaste (niet verlopende) grootste opening van F/2.8. Blijft mijn 24-70 F/2.8 thuis vanwege omvang en gewicht, dan gaan er lichtsterke primes mee en dus geen "langzaam" zoomobjectief met verlopend diafragma.

Maar daarmee diskwalificeer ik de 24-85VR niet!
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ervaringen met de Df

Berichtdoor Patrick » wo jan 08 2014 11:04 am

Cyrus schreef:
Patrick schreef:
Cyrus schreef:@Luc: Qua kleuren en contrast niet te klagen, maar ik mis de fijne kleine DOF van een lichtsterk objectief. In ieder geval toont dit objectief wat mij betreft nogmaals aan dat de Df een vergevingsgezinde camera is, qua objectieven.

Zo slecht is dit objectief niet hoor? Ik heb hem onlangs ook gekocht als lichtgewicht allround objectief als ik een keer niet met de 24-70 wil rondlopen. Prima ding. Lijkt behoorlijk op de DX 16-85 VR. En de VR is best handig!


Wel goed lezen, Patrick ;)

Ik heb nergens gezegd dat dit objectief slecht zou zijn, ik schreef dat ik de mooie kleine DOF van een lichtsterk objectief mis. Dergelijke niet bepaald lichtsterke zoomobjectieven met ook nog eens een verlopende maximale opening vind ik erg onprettig werken, dus die zal ik zelf niet aanschaffen. Ik gebruik ook alleen maar primes van F/2.0 of sneller en zooms met een vaste (niet verlopende) grootste opening van F/2.8. Blijft mijn 24-70 F/2.8 thuis vanwege omvang en gewicht, dan gaan er lichtsterke primes mee en dus geen "langzaam" zoomobjectief met verlopend diafragma.

Maar daarmee diskwalificeer ik de 24-85VR niet!

Ik plaats zelf de vette letters even ergens anders om aan te geven waarop ik reageerde. :wink:

Cyrus schreef:@Luc: Qua kleuren en contrast niet te klagen, maar ik mis de fijne kleine DOF van een lichtsterk objectief. In ieder geval toont dit objectief wat mij betreft nogmaals aan dat de Df een vergevingsgezinde camera is, qua objectieven.


Ik ben het trouwens met je eens hoor aangaande lichtsterkte, met name CONSTANTE lichtsterkte. Maar ik heb de keuze wel gemaakt deze tweedehands aan te schaffen toe ik hem voor een goede prijs zag. Als hij me echt niet bevalt, dan vindt hij (zij?) wel weer een nieuwe baas.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ervaringen met de Df

Berichtdoor Cyrus » wo jan 08 2014 1:00 pm

Patrick schreef:Ik plaats zelf de vette letters even ergens anders om aan te geven waarop ik reageerde. :wink:

Cyrus schreef:@Luc: Qua kleuren en contrast niet te klagen, maar ik mis de fijne kleine DOF van een lichtsterk objectief. In ieder geval toont dit objectief wat mij betreft nogmaals aan dat de Df een vergevingsgezinde camera is, qua objectieven.


Ik ben het trouwens met je eens hoor aangaande lichtsterkte, met name CONSTANTE lichtsterkte. Maar ik heb de keuze wel gemaakt deze tweedehands aan te schaffen toe ik hem voor een goede prijs zag. Als hij me echt niet bevalt, dan vindt hij (zij?) wel weer een nieuwe baas.


Dan nog suggereer je, middels het door jou gemarkeerde deel van mijn post, iets dat ik niet heb gezegd of heb willen zeggen.

Gebleken is dat de bij de huidige generaties camera's met hoge tot zeer hoge pixeldichtheid (o.a. D7100, D600, D800) niet elk objectief een gelukkige combinatie met de camera (lees: sensor) vormt. Dat maakt een objectief dan niet slecht (minder goed, zo je wil), maar het resultaat van de som der delen pakt bij die camera's niet altijd even goed uit. En dat gaat dan niet altijd over relatief goedkope objectieven, soms is het ook peperduur glas dat bij een D800 niet lekker uit de verf komt.

De Df blijkt een camera waarbij het kennelijk veel minder (niet?) uitmaakt welk objectief er op gaat: er komen altijd wel fraaie beelden uit. Niet alleen van de hand van Luc, maar ik zie dat ook terug bij andere fotografen die een Df inzetten. En dat is wat ik bedoel met een vergevingsgezinde camera. Waarmee ik - wederom - de 24-85VR niet wil diskwalificeren.
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:


Terug naar “Df”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten