Fuji X-T1 vs Nikon Df: which is the best retro-style camera?

Discussies over de Df.

Onderwerp:

Fuji X-T1 vs Nikon Df: which is the best retro-style camera?

Berichtdoor dogo » vr jun 06 2014 12:08 am

http://www.digitalcameraworld.com/2014/05/29/fuji-x-t1-vs-nikon-df-which-is-the-best-retro-style-camera

"It may not be quite as versatile as the Nikon camera, but the Fuji X-T1 is capable of very high quality results.
Modern features such as tilting touchscreen, the ability to shoot video, the electronic viewfinder and built-in Wi-Fi connectivity (for remote control and speedy image-sharing) make it a real winner.
The Fuji X-T1 is the winner in our Nikon Df vs Fuji X-T1 comparison."
Nikon Df, Nikon D700, Nikon D90 en een aantal Nikkor lenzen
Gebruikersavatar
dogo

Forumlid
Berichten: 567


Locatie: Noord Holland
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Fuji X-T1 vs Nikon Df: which is the best retro-style cam

Berichtdoor strangeartefact » vr jun 06 2014 12:15 am

Vindt het beetje appels en peren vergelijken eigenlijk.
Bijna leeg hier....
Gebruikersavatar
strangeartefact

Forumlid
Berichten: 2857


Locatie: Zutphen
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fuji X-T1 vs Nikon Df: which is the best retro-style cam

Berichtdoor Arthur Mol » vr jun 06 2014 1:10 am

Tsja, de Fuji is geen Full frame.. toch?
Pana FZ1000, Oly E-M5 II, 12-40, 40-150R, 75-300.

Gebruikersavatar
Arthur Mol

Forumlid
Berichten: 3403


Locatie: R'dam Zuid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fuji X-T1 vs Nikon Df: which is the best retro-style cam

Berichtdoor Cyrus » vr jun 06 2014 7:29 am

Duidelijk de conclusie van iemand die beide camera's totaal niet begrijpt...
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fuji X-T1 vs Nikon Df: which is the best retro-style cam

Berichtdoor mqaa » vr jun 06 2014 9:52 am

Arthur Mol schreef:Tsja, de Fuji is geen Full frame.. toch?

En daarom is hij minder goed? Tsja...

Cyrus schreef:Duidelijk de conclusie van iemand die beide camera's totaal niet begrijpt...

Duidelijke de reactie van een Nikon gebruiker...
mqaa

Forumlid
Berichten: 427


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Fuji X-T1 vs Nikon Df: which is the best retro-style cam

Berichtdoor Michele » vr jun 06 2014 9:53 am

Kennis van me heeft al zijn Nikon fullframe de deur uit gedaan en is helemaal overgestapt op Fuji, met de X-T1 als spil voor actiewerk en een X-pro als reportagecamera.
Heb plaatjes gezien van Le Mans die qua continu-AF helemaal niets te wensen overlaten.
Zit zelf te rekenen of ik die stap ook ga nemen. D2X wordt erg oud en D300 is niet beter dan mijn X-E1. Alleen het huidige beperkte aanbod aan Fuji-glas houdt me nog even tegen.
Afwachten wat de Photokina gaat brengen en dan nog eens rekenen...

http://macleancomms.blogspot.co.uk/
Choose life, drive Maserati!
www.cars-at-speed.com
Gebruikersavatar
Michele

Forumlid
Berichten: 562


Locatie: Achtuhr duh duinuh
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fuji X-T1 vs Nikon Df: which is the best retro-style cam

Berichtdoor Skippy » vr jun 06 2014 10:09 am

De X-T1 lijkt me een hele fijne camera en de Fuji objectieven zijn uitstekend. Ik wacht de Fuji X-T2 af waarvan de electronische zoeker weer iets beter zal zijn plus andere verbeteringen t.o.v. de X-T1. En hopelijk heeft Adobe dan eindelijk de RAW-verwerking van X-Trans bestanden substantieel verbeterd, dat is nu nog een minpunt voor de kritische gebruiker.
Skippy

Moderator
Berichten: 11622


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fuji X-T1 vs Nikon Df: which is the best retro-style cam

Berichtdoor Cyrus » vr jun 06 2014 10:16 am

mqaa schreef:
Cyrus schreef:Duidelijk de conclusie van iemand die beide camera's totaal niet begrijpt...

Duidelijke de reactie van een Nikon gebruiker...


Nee hoor, integendeel. Ik heb ook een Fuji X100s en die bevalt mij uitstekend. Zo goed zelfs, dat de Nikon dSLR er regelmatig voor moet wijken. Dus dat was zeker geen opmerking door een Nikon-bril.

Wat ik wél bedoel: Nikon heeft met de Df een prima dSLR neergezet, die voortborduurt op legendarische F3, FM en vergelijkbare analoge camera's: alleen dát bieden wat essentieel is voor het maken van foto's, dus geen video, zoveel mogelijk knoppen / wielen zonder dubbelfunctie, ondersteuning voor al het glas dat een F-mount heeft en een sensor die van onbesproken kwaliteit is. En ja, dat retro-jasje staat 'm goed, al heeft het wel wat nadelige consequenties voor de ergonomie tot gevolg.

Fuji daarentegen heeft met de X-T1 een state-of-the art camera neergezet met alle mogelijke, meest recente techniek die je maar in een camera kunt krijgen: een uitstekende sensor, mirrorless, prima video-kwaliteiten, een EVF die ondertussen de standaard is. Zijn retro-jasje komt voort uit de design-filosofie van Fuji: specifieke instelwielen en knoppen voor de meest gebruikte functies, daar waar het kan. De beelden die ik uit de Fuji X-T1 zie komen, zijn ook enorm goed. Prima camera dus.

Vanuit de opzet en uitvoering van deze test ben ik het ook wel eens met de conclusie: de Fuji X-T1 biedt veel meer waar voor zijn geld, als je deze camera's alleen maar naast elkaar zet op basis van hun retro-uiterlijk. Immers: de Fuji kost minder dan de helft van wat een Df kost. En beide maken uitstekende foto's

Maar:
Een Df koop je dus omdat je vooral foto's wil maken, ongeacht of dat nu met een 50 jaar oude Nikkor pre-Ai is of met het allernieuwste AF-S glas, en niet afgeleid wil worden door wifi, video etc. De Fuji X-T1 koop je daarentegen als je uit bent op een uitstekende, relatief compacte, camera met verwisselbare optiek en naar de laatste stand van techniek, met een prima ergonomie. Ofwel: deze test is een vergelijk van appels met peren: beide camera's richten zich op een compleet andere doelgroep.

De Fuji X-T1 zou je beter naast de Sony A-7 kunnen zetten, dat zou een meer passend vergelijk zijn. Ook dan is het crop vs fullframe, maar die camera's richten zich veel meer op dezelfde doelgroep.
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fuji X-T1 vs Nikon Df: which is the best retro-style cam

Berichtdoor Skippy » vr jun 06 2014 10:28 am

Cyrus schreef:Ofwel: deze test is een vergelijk van appels met peren: beide camera's richten zich op een compleet andere doelgroep.

Ben ik blijkbaar de uitzondering die de regel bevestigt. Voor mij is een camera als de X-T1 geen alternatief voor maar een aanvulling op de Df.
Skippy

Moderator
Berichten: 11622


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fuji X-T1 vs Nikon Df: which is the best retro-style cam

Berichtdoor Cyrus » vr jun 06 2014 10:33 am

@ Skippy: Dat is exact wat ik bedoel!

Ik heb de Fuji X-T1 ook al een paar keer in handen gehad en het is dat ik niet een tweede "glasverzameling" wil beginnen, anders was er naast mijn Nikon dSLRs beslist een X-T1 (of X-T2) met 35 F/1.4 gekomen i.p.v. de X100s

Laat ik het anders zeggen: een Nikon Df dient een ander gebruiksdoel dan een Fuji X-T1, waardoor je ze eigenlijk niet 1-op-1 kunt vergelijken.
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fuji X-T1 vs Nikon Df: which is the best retro-style cam

Berichtdoor Arthur Mol » vr jun 06 2014 1:06 pm

mqaa schreef:
Arthur Mol schreef:Tsja, de Fuji is geen Full frame.. toch?

En daarom is hij minder goed? Tsja...


Nee, dat bedoel ik niet, dan is een vergelijking niet goed mogelijk, appels en peren dus, zoals strangeartefact bedoelde.
Een beetje zoals een D7100 en een D610, snappie? :?
Pana FZ1000, Oly E-M5 II, 12-40, 40-150R, 75-300.

Gebruikersavatar
Arthur Mol

Forumlid
Berichten: 3403


Locatie: R'dam Zuid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fuji X-T1 vs Nikon Df: which is the best retro-style cam

Berichtdoor dogo » vr jun 06 2014 1:17 pm

Het gaat blijkbaar in dit artikel om een vergelijking tussen 2 camera's puur om het retro uiterlijk (en klein formaat?), verder zonder rekening te houden met FX of DX sensor, met of zonder spiegel etc.
Ik had ergens van een professionele fotograaf ook een artikel gelezen waarin hij m.b.t. straatfotografie o.a. even in één zin de Nikon Df en Fuji-X... noemde t.a.v. de relatieve onopvallendheid waarmee je ermee op straat kon fotograferen, door het kleine formaat.
Nikon Df, Nikon D700, Nikon D90 en een aantal Nikkor lenzen
Gebruikersavatar
dogo

Forumlid
Berichten: 567


Locatie: Noord Holland
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Fuji X-T1 vs Nikon Df: which is the best retro-style cam

Berichtdoor jvdme » vr jun 06 2014 1:28 pm

Eindelijk krijgt Nikon er nog een serieuze concurrent bij. Ze zijn een beetje lui geworden de laatste tijd.
Kan ik als Nikon-fan misschien mijn voordeel mee doen in de toekomst.

Maar de Df vind ik toch een fractie mooier.
jvdme

Forumlid
Berichten: 446



Onderwerp:

Re: Fuji X-T1 vs Nikon Df: which is the best retro-style cam

Berichtdoor emdeklerk » vr jun 06 2014 2:01 pm

"Wat ik wél bedoel: Nikon heeft met de Df een prima dSLR neergezet, die voortborduurt op legendarische F3, FM en vergelijkbare analoge camera's: alleen dát bieden wat essentieel is voor het maken van foto's, dus geen video, zoveel mogelijk knoppen / wielen zonder dubbelfunctie, ondersteuning voor al het glas dat een F-mount heeft en een sensor die van onbesproken kwaliteit is. En ja, dat retro-jasje staat 'm goed, al heeft het wel wat nadelige consequenties voor de ergonomie tot gevolg.

Fuji daarentegen heeft met de X-T1 een state-of-the art camera neergezet met alle mogelijke, meest recente techniek die je maar in een camera kunt krijgen: een uitstekende sensor, mirrorless, prima video-kwaliteiten, een EVF die ondertussen de standaard is. Zijn retro-jasje komt voort uit de design-filosofie van Fuji: specifieke instelwielen en knoppen voor de meest gebruikte functies, daar waar het kan. De beelden die ik uit de Fuji X-T1 zie komen, zijn ook enorm goed. Prima camera dus."


Eén-nul voor Cyrus.
Er zijn kennelijk maar heel weinig digitalo's die echt begrijpen waar het bij de Df om draait. Cyrus wel.
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: Fuji X-T1 vs Nikon Df: which is the best retro-style cam

Berichtdoor Gideon » vr jun 06 2014 2:10 pm

Mijn vader stond laatst ook voor de keuze, of de DF of de X-T1. Ik zou vanwege de betere iso prestaties en consistente autofocus kiezen voor de DF, maar dat komt mede doordat ik mijn camera's ook gebruik voor bruiloften e.d. Echter heb ik mijn vader aangeraden de X-T1 te kopen. Waarom?

* Goedkoper glas
* Ontbreken van AA-filter voor scherpere resultaten
* Betere bouwkwaliteit dan de DF
* Lagere aanschafprijs

Dat laatste vind ik echt een gemis aan het toestel. Ik snap gewoon niet dat een merk als Nikon het toestel niet gemaakt heeft van metaal. Ja de body, maar alle knopjes e.d. zijn gewoon van kunststof. Ook is de bediening van de DF niet erg prettig te noemen. Alles is vergrendeld en je kunt het toestel niet met 1 hand bedienen. Nikon! Kijk eens naar Olympus, zij hebben dat perfect opgelost met de druk schakelaar waarmee je de knoppen kunt ontgrendelen en vergrendelen.
Natuurlijk heeft de DF ook een aantal voordelen, maar voor een consument zijn deze voordelen m.i. verwaarloosbaar. Tenzij je natuurlijk perse een FX camera wilt. Een D6x0 zou dan ook prima passen. Voor mij persoonlijk; een DF staat wel op mijn wensenlijstje; waarom? Ik vind de DF sensor zo prettig, ik schiet graag op hoge iso waarden en de DF is dan nog net even wat beter dan de D600 die ik nu gebruik.

Oooh en wat is hij blij met de X-T1! Hij heeft de 10-24mm f/4 en de 56mm f/1.2 aangeschaft. Wordt later nog aangevuld met de 27 en 35!
Gideon

Forumlid
Berichten: 399




Terug naar “Df”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten