diafragma wieltje

Discussies over de Df.

Onderwerp:

diafragma wieltje

Berichtdoor M Werring » do jun 18 2015 7:52 pm

Beste forumleden,
Heb interesse in de Df, ben benieuwd naar gebruikerservaringen in het veld, met name over het diafragma instelwieltje aan de voorkant.
Draait dat soepel? Schiet het niet door?
Indien andere "field"ervaringen, graag.
M Werring

Forumlid
Berichten: 1


Ervaringsniveau: ***

Onderwerp:

Re: diafragma wieltje

Berichtdoor reneo57 » do jun 18 2015 8:00 pm

Gebruikersavatar
reneo57

Clublid
Berichten: 4658


Locatie: NH
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: diafragma wieltje

Berichtdoor Marten » do jun 18 2015 9:39 pm

M Werring schreef:.... het diafragma instelwieltje aan de voorkant. Draait dat soepel? Schiet het niet door?..

Beste M. Werring, Welkom!.
Je hebt het begrijp ik, over de/het secundaire instelschijf/wieltje aan de objectief zijde. Daar kan je diafragma of tijd mee bedienen. (optie f7) Draait soepel, klikt goed in. (Schiet niet door.) Niets mis mee.
Maar misschien komt dat omdat ik dat rare wieltje vrijwel nooit gebruik.
Ik gebruik (in de zeldzame gevallen dat ik een AF objectief op de Df schroef) voor de bediening van het diafragma het primaire instelwiel aan de achterzijde, Veel makkelijker te bedienen (duim)
Met de AI-s objectieven die ik er meestal op heb zitten, is het voorste (secundaire) instelwiel m.i. overbodig.
Laatst gewijzigd door Marten op do jun 18 2015 9:46 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: diafragma wieltje

Berichtdoor EdvandeZilver » do jun 18 2015 9:45 pm

Mijn ervaring:
De instelschijf aan de voorkant heeft wat mij betreft voldoende weerstand. Het is me maar zelden gebeurt dat het per abuis voor een verkeerde instelling zorgde.
Je kunt de functie van de instelschijven ook omdraaien, maar de achterste loopt een stuk soepeler, dus meer kans op ongewenst verstellen.
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3101


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Df”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten