Nikon Df met K3 matglas van FM3A

Discussies over de Df.

Onderwerp:

Nikon Df met K3 matglas van FM3A

Berichtdoor jip » za aug 26 2017 3:19 pm

Ik heb een type K3 matglas uit/voor een FM3A besteld en in mijn Nikon Df gezet, nu is focussen met manuele lenzen dus top (zoals het al had moeten zijn naar mijn mening in de Df).

Zie kort filmpje dat ik heb gemaakt hier van de zoeker met het K3 matglas en 1:1.2 50mm: https://youtu.be/dn_mi2CZxsg

Afbeelding
Nieuw op dit forum!

Voor mijn website en fotografie gerelateerde artikels: http://jipvankuijk.nl/stories
Gebruikersavatar
jip

Forumlid
Berichten: 35


Locatie: Rotterdam
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Df met K3 matglas van FM3A

Berichtdoor Marten » za aug 26 2017 9:58 pm

Leuk!
Dat K3 matglas hóórt gewoon op de Df.
Ik heb hem er al een paar jaar opzitten en het bevalt mij prima. Samen met mijn manuele AI-s Nikkors is dat wel even vet genieten...(sorry E.M voor de woordkeus)
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon Df met K3 matglas van FM3A

Berichtdoor jip » zo aug 27 2017 10:15 pm

Precies werkt ontzettend goed, gebruik hem voornamelijk met de 50 1:1.2 Ai-S en 28 1:2.8 Ai-S binnenkort nog een 85 1:1.4 Ai-S en set is compleet.
Nieuw op dit forum!

Voor mijn website en fotografie gerelateerde artikels: http://jipvankuijk.nl/stories
Gebruikersavatar
jip

Forumlid
Berichten: 35


Locatie: Rotterdam
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Df met K3 matglas van FM3A

Berichtdoor Bak » vr nov 17 2017 1:01 pm

Een vraag Jip,

Ik heb ditzelfde matglas voor mijn Df besteld en gewacht met installeren tot het juiste moment. Tijd, rust en licht waren vandaag voorhanden, dus de stoute schoenen aangetrokken.
Losmaken van de bracket waar het matglas mee vastzit ging prima. Originele matglas netjes met de bijgeleverde pincet verwijderd en de nieuwe er op dezelfde manier ingelegd. Bracket voorzichtig weer vastklikken en de klus lijkt geklaard. Maar zodra ik de camera rechtop houd, valt het matglas weer los.
Meerder malen geprobeerd, maar er lijkt maar één manier te zijn en die werkt niet bij mij. Instructies van Internet helpen me ook niet verder, ik doe het zoals daar beschreven.

Intussen het originele matglas op dezelfde manier teruggeplaatst en alles werkt weer als vanouds. Het lijkt dus wel dat ik de juiste manier hanteer.

Heb jij (of iemand anders) tips?
Gebruikersavatar
Bak

Clublid
Berichten: 509


Locatie: Haarlem
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Df met K3 matglas van FM3A

Berichtdoor jip » vr nov 17 2017 1:08 pm

Het matglas heeft in principe de zelfde dikte, en aan de zelfde kant een 'uitstekend stukje' zodat het verkeerd plaatsen niet mogelijk is. Mocht je hem wel verkeerd plaatsen dan zorgt dit er voor dat het 'houdertje' niet goed vast klikt... je moet wel een beetje door duwen want het zit vast geklikt achter een stukje schuim, dus je kunt het niet zo heel goed zien.

Hier meerdere DF's voorzien van dit matglas en nooit het probleem gehad dat jij nu lijkt te hebben.
Nieuw op dit forum!

Voor mijn website en fotografie gerelateerde artikels: http://jipvankuijk.nl/stories
Gebruikersavatar
jip

Forumlid
Berichten: 35


Locatie: Rotterdam
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Df met K3 matglas van FM3A

Berichtdoor Patrick » vr nov 17 2017 1:13 pm

Vast heel handig als je met de hand scherp wil stellen, maar de meeste Df gebruikers zullen toch vast autofocus-objectieven gebruiken. En dan is een heldere zoeker volgens mij toch echt veel handiger!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26812


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Df met K3 matglas van FM3A

Berichtdoor jip » vr nov 17 2017 1:15 pm

Het K3 matglas is niet minder helder dan het standaard matglas. De meeste DF gebruikers zullen inderdaad autofocus objectieven gebruiken omdat die camera niet te gebruiken is met handmatig scherp te stellen objectieven ;)
Nieuw op dit forum!

Voor mijn website en fotografie gerelateerde artikels: http://jipvankuijk.nl/stories
Gebruikersavatar
jip

Forumlid
Berichten: 35


Locatie: Rotterdam
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Df met K3 matglas van FM3A

Berichtdoor Bak » vr nov 17 2017 2:06 pm

Jip, bedankt voor je reactie. Het is me vooralsnog niet gelukt.

Heb extra goed opgelet dat ik hem op dezelfde manier plaats als het origineel. Dus inderdaad met het lipje aan de juiste kant.
Er zitten twee shims in, waar het origineel bovenop ligt en dan kan ik de bracket eenvoudig weer vastklikken. Als ik dat met deze K3 ook doe, past hij ook keurig op zijn plek. Zonder kracht te hoeven zetten en eigenlijk net als het origineel. Opgelet dat hij netjes in het midden ligt, want hij is en fractie smaller dan het origineel. Ook dat had ik al gelezen in een handleiding waarbij dat geen probleem is.

Heb het nu nog weer meerdere malen geprobeerd, maar helaas geen resultaat. Misschien toch een verkeerd exemplaar gekregen. Hoewel er K3 voor FM3A op de doos staat. Waar haal jij je matglazen vandaan?
Dank voor het meedenken zover.

Voor nu geef ik het even op. Het heeft niet zoveel zin om het te blijven herhalen als ik geen variaties op de werkwijze meer kan bedenken.
"Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results." Zover wil ik niet gaan...

Ik wil meer handmatig werken en 'op het oog' lukt me dat niet goed. Natuurlijk kun je dan ook het bolletje linksonder volgen, maar omdat ik het scherpstellen met mijn analoge FE wel fijn vind werken dacht ik dat met de Df ook eens met een ander matglas te proberen.
Gebruikersavatar
Bak

Clublid
Berichten: 509


Locatie: Haarlem
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Df met K3 matglas van FM3A

Berichtdoor jip » vr nov 17 2017 2:50 pm

Heel vreemd dat het niet lukt... welke shimmy gebruik je? Want in principe heb je de originele shims enkel nodig, als je dan merkt dat de focus op matglas afwijkt van live view kun je een shim toevoegen of verwijderen. Ik snap niet waarom hij niet vast klikt... misschien zijn de shims te dik die je gebruikt... al ge probeert met maar 1 shim?
Nieuw op dit forum!

Voor mijn website en fotografie gerelateerde artikels: http://jipvankuijk.nl/stories
Gebruikersavatar
jip

Forumlid
Berichten: 35


Locatie: Rotterdam
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Df met K3 matglas van FM3A

Berichtdoor Bak » vr nov 17 2017 4:11 pm

Ik heb alleen de originele shims gebruikt die er in zaten. Heb het ook geprobeerd zonder shims, maar dan hetzelfde resultaat. De bracket klikt overigens wel netjes vast, maar het matglas kukelt er vrolijk doorheen naar beneden.
Overigens begrijp ik ook niet goed hoe hij zou moeten blijven zitten. Aan de achterkant is er niets om achter te te haken en aan de voorkant alleen dat lipje dat achter de bracket haakt. De zijkanten raken niets.
Dan blijft er weinig houvast over. Nu ik nog eens goed naar de foto's van deze site bekijk (https://richardhaw.com/2016/09/11/mod-n ... lit-prism/), lijkt het dat de bracket aan de achterkant doorloopt zodat het matglas daarachter haakt. Bij mij is dat vlak.
Ik ga toch nog een keer kijken, want vind het vreemd.

*Edit. Ik verwees naar een site zonder link, nu wel toegevoegd.
Laatst gewijzigd door Bak op vr nov 17 2017 5:48 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bak

Clublid
Berichten: 509


Locatie: Haarlem
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Df met K3 matglas van FM3A

Berichtdoor Marten » vr nov 17 2017 5:21 pm

Patrick schreef:....de meeste Df gebruikers zullen toch vast autofocus-objectieven gebruiken.....

Je kunt voor hetzelfde geld het tegendeel beweren.
Ik heb mijn Df specifiek voor mijn manuele Nikkors bestemd.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon Df met K3 matglas van FM3A

Berichtdoor jip » vr nov 17 2017 6:04 pm

Precies vond het een beetje een rare opmerking...
Nieuw op dit forum!

Voor mijn website en fotografie gerelateerde artikels: http://jipvankuijk.nl/stories
Gebruikersavatar
jip

Forumlid
Berichten: 35


Locatie: Rotterdam
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Df met K3 matglas van FM3A

Berichtdoor Patrick » vr nov 17 2017 6:12 pm

Ik heb natuurlijk niet echt getallen, maar ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat het merendeel van de gebruikers vaker manuele objectieven gebruiken dan autofocus versies. Zelfs al is het een "buitenbeentje" in de line-up van Nikon. Maar wie weet het ik het helemaal mis. Dan hoop ik vooral dat jullie mij mijn misrekening niet al te erg aanrekenen...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26812


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Df met K3 matglas van FM3A

Berichtdoor Ed Post » vr nov 17 2017 6:56 pm

Waar ik wel nieuwsgierig naar ben is of de lichtmeting bij spotmeting correct is met dit matglas.
Ik heb ooit een matglas gekocht voor mijn D700 maar daar week de lichtmeting af wanneer spotmeting werd gebruikt.
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....
Gebruikersavatar
Ed Post

Clublid
Berichten: 2341


Locatie: Tweede Exlöermond
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon Df met K3 matglas van FM3A

Berichtdoor jip » zo nov 19 2017 1:03 pm

Is gewoon accuraat...

Ik vind de lichtmeter in de Df sowieso een beetje raar, ben de licht meter in mijn Leica gewend en die is faalloos, terwijl de Nikon nog wel eens beetje wilt overbelichten en onderbelichten of ik nu het origineel of K3 matglas gebruik.
Nieuw op dit forum!

Voor mijn website en fotografie gerelateerde artikels: http://jipvankuijk.nl/stories
Gebruikersavatar
jip

Forumlid
Berichten: 35


Locatie: Rotterdam
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Df”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten