Gelukt. Eerste plaatjes analoog.

Onderwerp:

Gelukt. Eerste plaatjes analoog.

Berichtdoor HannahV » za jan 10 2015 4:50 pm

Gelukt! Geen volledig witte of zwarte platen. Hier en daar was de focus een beetje off, maar daar werken we aan ;) Meteen ook maar een scanner gekocht.

Mijn favorieten:

1.
AfbeeldingUntitled by Hannah Verhoeven, on Flickr

2.
AfbeeldingDordrecht by Hannah Verhoeven, on Flickr

3.
AfbeeldingUntitled by Hannah Verhoeven, on Flickr

4.
AfbeeldingUntitled by Hannah Verhoeven, on Flickr

5.
AfbeeldingUntitled by Hannah Verhoeven, on Flickr

De scanner is niet optimaal zie ik hier op Flickr, maar hij doet het in ieder geval ;)
De andere foto's staan op Flickr. Feedback is natuurlijk altijd welkom!
Nikon D850 + Sigma ART 85mm 1.4 + Nikon 70-200mm f/2.8 VRII. Voor al uw hondenplaatjes.
Rifle shooter | Nikon Shooter.
Gebruikersavatar
HannahV

Forumlid
Berichten: 1196


Locatie: Strijen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Gelukt. Eerste plaatjes analoog.

Berichtdoor Frank B » zo jan 11 2015 11:12 am

Leuke serie, analoog sfeertje uit de jaren 30 lijkt het wel. Wel wat vertekening die 35-70, vooral de laatste foto. Heb je de foto's nog nabewerkt na het scannen?
Gebruikersavatar
Frank B

Forumlid
Berichten: 1556


Locatie: Groningen
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Gelukt. Eerste plaatjes analoog.

Berichtdoor reneo57 » zo jan 11 2015 11:25 am

Mooi Hannah dat je je ook met analoog bezighoudt, foto zien er goed uit weinig korrel lekker om naar te kijken bij foto 3 mis ik de toren spits of zit die daar niet op?
Ik zou zeggen tot ziens bij de analoog uitjes die er georganiseerd worden ik denk dat het ook wel wat voor jou zal zijn. (hoewel ik het wel een beetje vind verwateren, de ANALOOG dagen met de laatste tijd meer digitaal dan analoog maar ja het zij zo)
Gebruikersavatar
reneo57

Clublid
Berichten: 4658


Locatie: NH
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Gelukt. Eerste plaatjes analoog.

Berichtdoor Frankie » zo jan 11 2015 11:54 am

Gaaf dit enthousiasme ! Heb zelf geen zin meer in het analoge 'gedoe' maar kan jouw ontdekkingstocht in de fotografie erg waarderen :thumbup:
Gebruikersavatar
Frankie

Clublid
Berichten: 3318


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Gelukt. Eerste plaatjes analoog.

Berichtdoor Jaap Driest » zo jan 11 2015 5:40 pm

Hannah, leuk.
Ik heb het misschien gemist, maar welke camera gebruik je? En welk objectief en welke film?
Zelf ontwikkeld, of laten doen?

Ik zou ook wel benieuwd zijn hoe een andere scanner het eraf brengt.
D800 D700 FE FM FM3A X100T X70 X-E2
Gebruikersavatar
Jaap Driest

Forumlid
Berichten: 1129


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Gelukt. Eerste plaatjes analoog.

Berichtdoor hans de wit » zo jan 11 2015 7:28 pm

Ik heb de foto nog even opgezocht in mijn archief en inderdaad de toren is er niet opgezet bij foto 3. Geldgebrek was toen aan de orde. In Wijk bij Duurstede staat ook zo'n kerk zonder spits. Deze kerk is de Onze Lieve Vrouwe Kerk in Dordrecht. Deze toren staat ook nog 2,25 meter scheef.
Laatst gewijzigd door hans de wit op vr jan 16 2015 10:03 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
D7200 + JUPIO grip
SIGMA 24/70 f2.8 DG OS HSM Art
SIGMA 70/200 mm sport f 2:8
SIGMA 150/600 mm sport f 5-6.3
SIGMA TC-1401
BENRO statief + CARUBA schommelkop + Manfrotto videokop + Leofoto RANGER LS-223C
SIRUI monopot + YONGNUO flitser
Gebruikersavatar
hans de wit

Forumlid
Berichten: 743


Locatie: Zeist
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Gelukt. Eerste plaatjes analoog.

Berichtdoor reneo57 » zo jan 11 2015 7:32 pm

Als ik op Flickr kijk gebruikt ze een Nikon F1 en 35~70mm
Gebruikersavatar
reneo57

Clublid
Berichten: 4658


Locatie: NH
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Gelukt. Eerste plaatjes analoog.

Berichtdoor HannahV » di jan 13 2015 2:22 pm

@Frank B: de vertekening was me nog niet opgevallen! Is dat een fout van de lens of camera? Of een veel voorkomende kwaal bij de 36-72? Niets aan gedaan na het scannen trouwens. Kan ook dat de foto niet goed in de scanner zat, ik zal thuis even kijken of de afwijking ook te zien was op de foto.

@Reneo57 & @Hans de Wit: toren zit er inderdaad niet op! Moest ook even goed kijken naar de foto, dacht dat ik gek werd.. maar inderdaad, het hoort zo :D

@Frankie: haha ja ik snap het wel.. Digitaal is natuurlijk verdomd handig, hoewel een hoop 'diehard analogefans' er niet aan willen hoorde ik. Het heeft wel wat, dat analoog..

@Jaap Driest: Ik gebruik de Nikon F1 met Nikkor 36-72mm. Ik heb de Tri-X 400 van Kodak gebruikt en laten ontwikkelen bij Kamera Express. Helaas heeft mijn vader de doka weggedaan maar ik zou graag zelf willen ontwikkelen. Mochten er nog aanraders zijn op het gebied van ontwikkelaars of winkels die dat doen; graag! Ik weet alleen niet of er veel verschil zit in ontwikkelaars? Wat maakt de een beter dan de ander?
Nikon D850 + Sigma ART 85mm 1.4 + Nikon 70-200mm f/2.8 VRII. Voor al uw hondenplaatjes.
Rifle shooter | Nikon Shooter.
Gebruikersavatar
HannahV

Forumlid
Berichten: 1196


Locatie: Strijen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Gelukt. Eerste plaatjes analoog.

Berichtdoor EdvandeZilver » di jan 13 2015 5:49 pm

Hanna, wat mij betreft mag je er een sterretje bij zetten in je profiel ;) Ziet er goed uit.
Heb je nog andere MF Nikkors tot je beschikking?
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3153


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Gelukt. Eerste plaatjes analoog.

Berichtdoor Jaap Driest » di jan 13 2015 6:00 pm

Hannah,

Het zelf ontwikkelen is niet erg ingewikkeld. Daar heb je geen DOKA voor nodig. Er is even een handeling die in het stikdonker (ook geen rode lamp) moet gebeuren en de rest kan gewoon bij daglicht. Je hebt er een ontwikkeltank voor nodig en at chemicaliën. Vaak vind je op Marktplaats mensen die hun doka-spullen wegdoen voor een habbekrats. Als daar een tankje bijzit, ben je voor weinig klaar. Voor de rest kun je, zeker in het begin, gewoon keukenspullen gebruiken. Maatbeker, oude frisdrankflessen, etc.
Handleidingen zat op het internet, en andere even wachten op een masterclass van John Hoenen.
D800 D700 FE FM FM3A X100T X70 X-E2
Gebruikersavatar
Jaap Driest

Forumlid
Berichten: 1129


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Gelukt. Eerste plaatjes analoog.

Berichtdoor HannahV » di jan 13 2015 11:30 pm

@Ed van de Zilver: Zo ver ben ik denk ik nog niet helemaal ;) Eerst maar eens helemaal door krijgen hoe deze camera werkt haha! Ik heb hier nog zeker nog wat lenzen waar ik wat mee kan (o.a. 135mm 2.8 van Nikkor, Nikkor 50mm 1.8, een aantal Sigma's). Ik gebruik deze lenzen ook liever op mijnaar D7000 dan de 'moderne' lenzen. Werkt veel prettiger, kwaliteit is fantastisch!

Dus een doka is niet meer nodig? Tja dat verandert de zaak.. dan maar even goed Marktplaats in de gaten houden!
Nikon D850 + Sigma ART 85mm 1.4 + Nikon 70-200mm f/2.8 VRII. Voor al uw hondenplaatjes.
Rifle shooter | Nikon Shooter.
Gebruikersavatar
HannahV

Forumlid
Berichten: 1196


Locatie: Strijen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Gelukt. Eerste plaatjes analoog.

Berichtdoor Cyrus » vr jan 16 2015 1:20 pm

Doka is alleen nodig als je zelf wil gaan afdrukken. Zeker voor Z/W is er niet veel nodig om zelf je films te ontwikkelen.

Mooi analoog debuut overigens! :thumbup:
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Gelukt. Eerste plaatjes analoog.

Berichtdoor Jaap Driest » vr jan 16 2015 1:50 pm

Hannah,
Je zou het meest gebaat zijn om een keer met iemand mee te lopen die een rolletje ontwikkelt.
Je vraagt ook naar verschillende karakteristieken van de diverse ontwikkelaars. Daar kan ik je niet veel verder mee helpen, maar internet is je vriendje. Als je gewone werk eenmaal onder de knie hebt, dan kun je ook verder experimenteren: een 200 ISO film belichten alsof ie 800 ISO was en dan 'pushen' tijdens het ontwikkelen: langer in de tank laten. Er zijn een paar zaken van belang: de tijd dat een film in de onwtikkelaar ligt, hoe vaak je de tank omkiept of schudt, en de temperatuur. Al die analoge gasten hebben zo hun eigen recept.
Kijk maar eens op http://filmdev.org/recipes
Het lastige is dat je iedere keer een rolletje vol moet schieten om weer iets uit te proberen. En als je teveel verandert, dan weet je niet welke factor het effect veroorzaakt heeft. Zeker ook nog als je verschillende belichtingen gebruikt hebt, of verschillende film. Vooralsnog geen reden om van Tri-X af te stappen. Hooguit de prijs. Fomapan is bv goedkoper. Of 10 tegelijk aanschaffen, samen met een paar lui.
D800 D700 FE FM FM3A X100T X70 X-E2
Gebruikersavatar
Jaap Driest

Forumlid
Berichten: 1129


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Gelukt. Eerste plaatjes analoog.

Berichtdoor HannahV » za jan 17 2015 10:25 pm

Bedankt! Fomapan heb ik nog niet van gehoord. Ga zeker eens kijken of ik die kan halen ergens! Als ik het allemaal zo hoor moet ik ook maar eens kijken voor spullen om zelf te ontwikkelen! Je bent nu inderdaad afhankelijk van wat de 'ontwikkelservice' ervan maakt en het is veel mooier om zelf wat met de negatieven te klooien (om het zo maar te zeggen)..!
Nikon D850 + Sigma ART 85mm 1.4 + Nikon 70-200mm f/2.8 VRII. Voor al uw hondenplaatjes.
Rifle shooter | Nikon Shooter.
Gebruikersavatar
HannahV

Forumlid
Berichten: 1196


Locatie: Strijen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Gelukt. Eerste plaatjes analoog.

Berichtdoor a vgastel » zo jan 18 2015 8:39 am

mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Gebruikersavatar
a vgastel

Forumlid
Berichten: 4707


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Analoog”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten