Analoog panorama

Onderwerp:

Analoog panorama

Berichtdoor CaptainHook » di aug 04 2015 12:09 am

Wederom eentje (of liever gezegd 4-in-1) uit de oude analoge doos. 8)
Ik had toen nog nooit gehoord van panorama stitchen, maar toch (vooruitziende blik?) vier foto's gemaakt, die anno nu, in 2015, prima tot een panorama verwerkt konden worden.

Vier foto's, gemaakt in 1997 met een Pentax SFX SLR op kleurennegatief film. Gescand door Kodak Photolab, opgeslagen op PhotoCD.
De vier TIFFs heb ik eerst gelijk getrokken qua belichting en kleur. Vervolgens 'gevoerd' aan PTGui Pro en voila er kwam een goed panorama uit.
Daarna in PS CS6 de spikkels en krassen zo goed mogelijk weggewerkt. De ruis uit de lucht redelijk weggehaald en dan was dit het resultaat:

Afbeelding
View from Kitzsteinhorn, Kaprun, Austria by Erik Haak, on Flickr

Originele stitch was >10k pixels breed! Niet slecht voor meer dan 18 jaar geleden. 8)

Zo te zien is het kleurverloop nog niet helemaal jofel, maar al met al niet slecht.
Laatst gewijzigd door CaptainHook op di aug 04 2015 8:27 am, 2 keer totaal gewijzigd.
CaptainHook



Onderwerp:

Re: Analoog panorama

Berichtdoor jantom » di aug 04 2015 12:20 am

Ik vind het erg knap hoor! Ik doe het je niet na :)
Gebruikersavatar
jantom

Clublid
Berichten: 1812


Locatie: IJmuiden
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Analoog panorama

Berichtdoor JaapV » di aug 04 2015 1:04 am

Ik vind 'm weer schitterend, Erik!
En dat kleurverloop... ach, misschien komt dat juist wel door een verschil in luchtsamenstelling. Wie zal 't zeggen? Op die hoogte kijk je per slot van rekening al érg ver, zodat de afstand tussen de twee uitersten zo ongeveer een dagreis is 8)
Trouwens, ik kan het best mis hebben, maar dat topje aan de horizon op ongeveer 20% vanaf de rechterkant lijkt wel érg op de Zugspitze. Kan toch bijna niet??
Laatst gewijzigd door JaapV op di aug 04 2015 1:22 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Analoog panorama

Berichtdoor Johan v. V. » di aug 04 2015 1:06 am

Fraaie bergwereld weer!
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen


Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Gebruikersavatar
Johan v. V.

Clublid
Berichten: 3815


Locatie: Amersfoort
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Analoog panorama

Berichtdoor CaptainHook » di aug 04 2015 8:20 am

@JaapV: Dat IS de Zugspitze!. Goed opgemerkt. :thumbup:
Vanaf dit punt (Kitzsteinhorn Gipfelstation 3029m) is dat goed te zien, bij helder weer.

Wel bijzonder trouwens dat ik zelf op deze bewuste plek (nog) niet ben teruggeweest, sinds deze opnames, om het nog eens over te doen, maar dan met hoge resolutie digitale opnames.
Terwijl ik om de paar jaar wel degelijk in die buurt ben. :|
CaptainHook




Terug naar “Analoog”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten