diatoontje schreef:De onderwerpen doen mij niets. Maar er zit een bak magenta zweem in van jewelste.
Als dat ingescande dia's zijn, en met de kleur is niets gedaan, dan zijn de onbelichte diafilms totaal verkeerd opgeslagen. (niet gekoeld). Ook nog een reden kan zijn dat het ontwikkelproces en met name de chemicaliën niet goed waren. Door de geringe doorloop van de hoeveelheid films kunnen deze toch wel kritische chemicaliën ingestort zijn. Plus overdatum geeft ellende oftewel miskoop.
Het lijkt de trend van de huidige digitale tijd te zijn. Niet meer weten hoe het in het analoge tijdperk ging. Niet inlezen of vragen aan diegene die er vroeger mee werkten.
En dat is jammer want de techniek van chemicaliën fotografie is nog steeds van een onovertroffen schoonheid.
Dit stukje lijkt zware kritiek, maar dat is niet de intentie.
Als je bepaalde emoties wil uitdrukken door middel van analoge fotografie moet je toch kennis hebben van de materie. Als beeldhouwer bewerk je steen ook niet met hout beitels/schaven etc.
Och kritiek mag hoor. Zolang het onderbouwd is.
Maar omdat er zweem in de foto's zit wil niet zeggen dat ik me niet heb ingelezen of me erin verdiept heb. Ik schiet 95% z/w op film en ik durf best te zeggen dat dat me goed afgaat. Het inscannen van kleur is en blijft een crime, voor mij althans.
Ik ben het er mee eens dat Portra beter geschikt is voor portretten.