Velvia 100 Diafilm
Onderwerp:
Velvia 100 Diafilm
Kort geleden 12 rollen Velvia 100 gekocht. Deze waren in de aanbieding bij Nordfoto.de omdat ze 3 maand over datum zijn. Normaal 16,50 per film, nu 6,50 euro!
Hier drie beelden van de eerste rol. Over het portret ben ik nog niet over uit of ik die nu mooi vind, maar de kleuren vind ik sowieso prettig!
Nikon FG
50mm 1.8 E series ( dol op die lens! )
1
Velvia100_2006-2 by Jelmer Gremmen, on Flickr
2
Velvia100_2006-1 by Jelmer Gremmen, on Flickr
3
Velvia100_2006-18 by Jelmer Gremmen, on Flickr
Hier drie beelden van de eerste rol. Over het portret ben ik nog niet over uit of ik die nu mooi vind, maar de kleuren vind ik sowieso prettig!
Nikon FG
50mm 1.8 E series ( dol op die lens! )
1
Velvia100_2006-2 by Jelmer Gremmen, on Flickr
2
Velvia100_2006-1 by Jelmer Gremmen, on Flickr
3
Velvia100_2006-18 by Jelmer Gremmen, on Flickr
Onderwerp:
Re: Velvia 100 Diafilm
Hey!
Mooie kleuren, vind de film zelf nooit echt geschikt voor portretten dat doe ik enkel en alleen met Kodak Portra 160 of 400.
Voor wat voorbeelden: https://www.flickr.com/photos/jipvankui ... 5480749609
Mooie kleuren, vind de film zelf nooit echt geschikt voor portretten dat doe ik enkel en alleen met Kodak Portra 160 of 400.
Voor wat voorbeelden: https://www.flickr.com/photos/jipvankui ... 5480749609
Nieuw op dit forum!
Voor mijn website en fotografie gerelateerde artikels: http://jipvankuijk.nl/stories
Voor mijn website en fotografie gerelateerde artikels: http://jipvankuijk.nl/stories
Onderwerp:
Re: Velvia 100 Diafilm
Aaah, Velvia 100!
Geweldige diafilm voor landschap!
(sommigen vonden de 50 beter, maar dat was een kwestie van smaak)
Waarom voor landschap?
Omdat de weergave van groen zo mooi is.
Dat maakt hem (haar?) meteen minder geschikt voor portetten.
Daarvoor is (was -snik- ) inderdaad Kodak Portra geschikter. Jip heeft gelijk.
Geweldige diafilm voor landschap!
(sommigen vonden de 50 beter, maar dat was een kwestie van smaak)
Waarom voor landschap?
Omdat de weergave van groen zo mooi is.
Dat maakt hem (haar?) meteen minder geschikt voor portetten.
Daarvoor is (was -snik- ) inderdaad Kodak Portra geschikter. Jip heeft gelijk.
Groet,
Bert
Bert
Onderwerp:
Re: Velvia 100 Diafilm
Ik koop iedere maand nieuwe Portra bij MacoDirect in Duitsland, als je BTW nummer hebt zelf BTW verlegbaar!
Altijd verse stock.
Altijd verse stock.
Nieuw op dit forum!
Voor mijn website en fotografie gerelateerde artikels: http://jipvankuijk.nl/stories
Voor mijn website en fotografie gerelateerde artikels: http://jipvankuijk.nl/stories
Onderwerp:
Re: Velvia 100 Diafilm
Mooie platen Jip!
Ben verder nog best onbekend met kleurenfilm. Als ik al voor kleur ga dan dia aangezien ik dat een stuk makkelijker scannen vind dan negatieffilm. Maar dat zal ook onervarenheid zijn.
Tri-X + Hc110 is mijn combi En makkelijk zelf te ontwikkelen.
Ben verder nog best onbekend met kleurenfilm. Als ik al voor kleur ga dan dia aangezien ik dat een stuk makkelijker scannen vind dan negatieffilm. Maar dat zal ook onervarenheid zijn.
Tri-X + Hc110 is mijn combi En makkelijk zelf te ontwikkelen.
Onderwerp:
Re: Velvia 100 Diafilm
Ik scan mijn film allemaal zelf Nikon Coolscan 4000.
Negatief of dia film scant even makkelijk als dia film vind ik zelf, zwart wit dat scant lastig aangezien hij geen automatische stof herkenning heeft dan.
Negatief of dia film scant even makkelijk als dia film vind ik zelf, zwart wit dat scant lastig aangezien hij geen automatische stof herkenning heeft dan.
Nieuw op dit forum!
Voor mijn website en fotografie gerelateerde artikels: http://jipvankuijk.nl/stories
Voor mijn website en fotografie gerelateerde artikels: http://jipvankuijk.nl/stories
Onderwerp:
Re: Velvia 100 Diafilm
De onderwerpen doen mij niets. Maar er zit een bak magenta zweem in van jewelste.
Als dat ingescande dia's zijn, en met de kleur is niets gedaan, dan zijn de onbelichte diafilms totaal verkeerd opgeslagen. (niet gekoeld). Ook nog een reden kan zijn dat het ontwikkelproces en met name de chemicaliën niet goed waren. Door de geringe doorloop van de hoeveelheid films kunnen deze toch wel kritische chemicaliën ingestort zijn. Plus overdatum geeft ellende oftewel miskoop.
Het lijkt de trend van de huidige digitale tijd te zijn. Niet meer weten hoe het in het analoge tijdperk ging. Niet inlezen of vragen aan diegene die er vroeger mee werkten.
En dat is jammer want de techniek van chemicaliën fotografie is nog steeds van een onovertroffen schoonheid.
Dit stukje lijkt zware kritiek, maar dat is niet de intentie.
Als je bepaalde emoties wil uitdrukken door middel van analoge fotografie moet je toch kennis hebben van de materie. Als beeldhouwer bewerk je steen ook niet met hout beitels/schaven etc.
Als dat ingescande dia's zijn, en met de kleur is niets gedaan, dan zijn de onbelichte diafilms totaal verkeerd opgeslagen. (niet gekoeld). Ook nog een reden kan zijn dat het ontwikkelproces en met name de chemicaliën niet goed waren. Door de geringe doorloop van de hoeveelheid films kunnen deze toch wel kritische chemicaliën ingestort zijn. Plus overdatum geeft ellende oftewel miskoop.
Het lijkt de trend van de huidige digitale tijd te zijn. Niet meer weten hoe het in het analoge tijdperk ging. Niet inlezen of vragen aan diegene die er vroeger mee werkten.
En dat is jammer want de techniek van chemicaliën fotografie is nog steeds van een onovertroffen schoonheid.
Dit stukje lijkt zware kritiek, maar dat is niet de intentie.
Als je bepaalde emoties wil uitdrukken door middel van analoge fotografie moet je toch kennis hebben van de materie. Als beeldhouwer bewerk je steen ook niet met hout beitels/schaven etc.
-
- Berichten: 115
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Onderwerp:
Re: Velvia 100 Diafilm
Een reden waarom ik maar 4 films gebruik:
ILFORD FP4+
ILFORD Delta 400
KODAK PORTRA 160
KODAK PORTRA 400
Ik limiteer mij tot deze 4, en soms een rolletje Agfa Vista voor kiekjes.
Maar de 4 bovengenoemde films gebruik ik zodat ik ze door en door ken. Afwisselen van film is ook niet goed denk ik je leert de film nooit goed kennen. Ik weet precies wanneer ik FP4 gebruik of D400. En ook wanneer ik Portra 160 of 400 gebruik.
Verse chemicaliën zijn belangrijk, en ik heb geluk met een goed lokaal lab in Rotterdam.
ILFORD FP4+
ILFORD Delta 400
KODAK PORTRA 160
KODAK PORTRA 400
Ik limiteer mij tot deze 4, en soms een rolletje Agfa Vista voor kiekjes.
Maar de 4 bovengenoemde films gebruik ik zodat ik ze door en door ken. Afwisselen van film is ook niet goed denk ik je leert de film nooit goed kennen. Ik weet precies wanneer ik FP4 gebruik of D400. En ook wanneer ik Portra 160 of 400 gebruik.
Verse chemicaliën zijn belangrijk, en ik heb geluk met een goed lokaal lab in Rotterdam.
Nieuw op dit forum!
Voor mijn website en fotografie gerelateerde artikels: http://jipvankuijk.nl/stories
Voor mijn website en fotografie gerelateerde artikels: http://jipvankuijk.nl/stories
Onderwerp:
Re: Velvia 100 Diafilm
Nieuw op dit forum!
Voor mijn website en fotografie gerelateerde artikels: http://jipvankuijk.nl/stories
Voor mijn website en fotografie gerelateerde artikels: http://jipvankuijk.nl/stories
Onderwerp:
Re: Velvia 100 Diafilm
diatoontje schreef:De onderwerpen doen mij niets. Maar er zit een bak magenta zweem in van jewelste.
Als dat ingescande dia's zijn, en met de kleur is niets gedaan, dan zijn de onbelichte diafilms totaal verkeerd opgeslagen. (niet gekoeld). Ook nog een reden kan zijn dat het ontwikkelproces en met name de chemicaliën niet goed waren. Door de geringe doorloop van de hoeveelheid films kunnen deze toch wel kritische chemicaliën ingestort zijn. Plus overdatum geeft ellende oftewel miskoop.
Het lijkt de trend van de huidige digitale tijd te zijn. Niet meer weten hoe het in het analoge tijdperk ging. Niet inlezen of vragen aan diegene die er vroeger mee werkten.
En dat is jammer want de techniek van chemicaliën fotografie is nog steeds van een onovertroffen schoonheid.
Dit stukje lijkt zware kritiek, maar dat is niet de intentie.
Als je bepaalde emoties wil uitdrukken door middel van analoge fotografie moet je toch kennis hebben van de materie. Als beeldhouwer bewerk je steen ook niet met hout beitels/schaven etc.
Och kritiek mag hoor. Zolang het onderbouwd is.
Maar omdat er zweem in de foto's zit wil niet zeggen dat ik me niet heb ingelezen of me erin verdiept heb. Ik schiet 95% z/w op film en ik durf best te zeggen dat dat me goed afgaat. Het inscannen van kleur is en blijft een crime, voor mij althans.
Ik ben het er mee eens dat Portra beter geschikt is voor portretten.
Onderwerp:
Re: Velvia 100 Diafilm
jip schreef:http://www.fotovandergraaf.nl/home
Zat die vroeger niet op de hoek van de Strevelsweg en de Pleinweg...?
Hier waar nu een supermarkt zit?
Daar heb ik mijn eerste camera en doka uitrusting gekocht
Grtz Ingmar
D700, Sigma 70-200F 2.8 OS, Nikon 24-70 f2.8, Nikon 16-35 F4, Nikon 85 mm AF-D 1.4 , Godox ad360II, Godox TT600 en nog wat andere zooi
D700, Sigma 70-200F 2.8 OS, Nikon 24-70 f2.8, Nikon 16-35 F4, Nikon 85 mm AF-D 1.4 , Godox ad360II, Godox TT600 en nog wat andere zooi
Onderwerp:
Re: Velvia 100 Diafilm
Jelmer,
Met inlezen en verdiepen over de materie bedoel ik o.a. het ontstaan van kleurzwemen in diafilms. Waardoor ontstaan ze, zijn ze te vermijden e.d. Als je aangeeft dat je de kleuren prettig vind die je nu laat zien is dat jouw goed recht, maar er zit een magentazweem in de foto's.
Waar ik nu benieuwd naar ben is de kleur van de ontwikkelde dia's. Zijn die neutraal of zit er de magentazweem al in.
Als de zweem er in zit gaat mijn verhaaltje op. Ligt het aan het inscannen, dan moet daar aan gewerkt worden.
Over het inscannen van dia's is buiten het bezit van een goede scanner de software van groot belang. Ik werk zelf met een drumscanner en software van (schrik niet) VueScan. Zonder de-ice etc. Maar kleurzwemen zijn prima weg te filteren. De software heeft zelfs voorgeprogrammeerde instellingen om film kenmerken veranderen. Velvia naar portra e.d. Ook kan dat zelf weer aangepast worden. En stof is een kwestie van schoon werken.
Henk
Met inlezen en verdiepen over de materie bedoel ik o.a. het ontstaan van kleurzwemen in diafilms. Waardoor ontstaan ze, zijn ze te vermijden e.d. Als je aangeeft dat je de kleuren prettig vind die je nu laat zien is dat jouw goed recht, maar er zit een magentazweem in de foto's.
Waar ik nu benieuwd naar ben is de kleur van de ontwikkelde dia's. Zijn die neutraal of zit er de magentazweem al in.
Als de zweem er in zit gaat mijn verhaaltje op. Ligt het aan het inscannen, dan moet daar aan gewerkt worden.
Over het inscannen van dia's is buiten het bezit van een goede scanner de software van groot belang. Ik werk zelf met een drumscanner en software van (schrik niet) VueScan. Zonder de-ice etc. Maar kleurzwemen zijn prima weg te filteren. De software heeft zelfs voorgeprogrammeerde instellingen om film kenmerken veranderen. Velvia naar portra e.d. Ook kan dat zelf weer aangepast worden. En stof is een kwestie van schoon werken.
Henk
-
- Berichten: 115
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Onderwerp:
Re: Velvia 100 Diafilm
Ah zo bedoel je. Begreep je beetje verkeerd denk ik.
De fout zal in het scannen hebben gelegen. De film is 4-5 maand over datum Daar zal het niet aan liggen lijkt me. De dia's zijn gewoon helder en prima ontwikkeld zover ik kan zien ( Fuji Steenbergen )
Vuescan gebruik ik ook. Zal ze er nog eens doorheen gooien tzt om te kijken of ik ze beter gescand krijg.
De fout zal in het scannen hebben gelegen. De film is 4-5 maand over datum Daar zal het niet aan liggen lijkt me. De dia's zijn gewoon helder en prima ontwikkeld zover ik kan zien ( Fuji Steenbergen )
Vuescan gebruik ik ook. Zal ze er nog eens doorheen gooien tzt om te kijken of ik ze beter gescand krijg.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten