Sharon

Onderwerp:

Sharon

Berichtdoor JJG » do apr 02 2020 10:22 pm

Olympus Pen FT (halfkleinbeeld)
40mm 1.4
Kodak Tri-X

Ik wil me weer wat meer richten op portretten. Dat vind ik een lastige tak van fotografie omdat ik het vaak lastig vind om over te brengen hoe ik het wil hebben. Er wordt daadwerkelijk iets van je verwacht omdat jij degene met de camera bent. Daarbij vind ik vrouwen op de foto zetten helemaal lastig, omdat ze vaak zelf vinden dat er iets niet goed op de foto staat. 'Mooie foto hoor, maar jammer van m'n haar'. Dat soort zaken. Al ligt dat dan ook vaak bij de fotograaf. Een 3e persoon erbij die daar meer oog voor heeft zal vaak al helpen.

Deze foto ben ikzelf erg blij mee. Ik heb een zwak voor foto's van vrouwen met een sigaret (ook al is dat niet helemaal meer van deze tijd) Waar dat vandaan komt weet ik niet zo goed. Wellicht door de foto van William Klein 'smoke and veil'.

AfbeeldingSharon by Jelmer Gremmen, on Flickr
JJG

Forumlid

Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sharon

Berichtdoor EdvandeZilver » do apr 02 2020 11:49 pm

Mooi model en mooie pose, idem korrel en scherpte van Sharon. In tegenstelling tot mij vorige opmerking op de foto van Bertine vind ik de achtergrond nu wat meer storend. Misschien had je haar iets meer naar rechts moeten plaatsen, of jij je standpunt meer naar links.
Heb je al eens overwogen om op 24*36 te schieten met een lichtsterker objectief vol open zodat de persoon wat losser komt van de (in mijn ogen te scherpe) achtergrond?
EdvandeZilver

Clublid

Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Bert vD » za apr 04 2020 8:36 pm

Fijn sfeertje hoor. Relaxt model. De sigaret ook oké ( hoor wie het zegt, maar goed). Misschien als ze met dit air ín de camera kijkt. Zo van: “ neem jij maar lekker een foto Jelmer, ik geniet er even van”.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groet Bert
Bert vD

Clublid

Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Berichtdoor jazzbassman » ma apr 06 2020 8:27 am

Krijg bij een sigaret, op een zwart wit foto, altijd de associatie met de hoezen van jazz albums uit de jaren zestig. Geeft het wat mij betreft een "vintage" sfeertje.
jazzbassman

Clublid

Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Berichtdoor wiebeterpstra » ma apr 06 2020 10:39 am

vind de compositie niet echt sterk, haar pose is niets mis mee overigens, maar zoals je de foto genomen hebt lijkt voor mij ruimte voor verbetering. Heb je meerdere posities overwogen?
het lijkt er wel op dat je bewust met natuurlijk licht hebt gespeeld, mogelijk dat dat de reden is dat je tot deze positie bent gekomen, maar zou dan wel links meer ruimte hebben overwogen.
wiebeterpstra

Forumlid

Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor JJG » ma apr 06 2020 9:43 pm

Ed : Model wat meer in het midden had gekund en daar heb ik er ook nog wel wat van. Zal ik een andere post wat van plaatsen. 24x36 kan ook maar deze halfkleinbeeld kijk je als eerste door de viewfinder in de portretstand. Alle half KB eigenlijk. Vol open op 1.4 durf ik niet zo, dan zit je er al snel wat meer naast. Maar ik snap waar je naartoe wilt. De achtergrond is inderdaad wat onrustig.

Bert : de sfeer is inderdaad fijn. Ik geef dat altijd meer prio dan de techniek.

Jazzbasman : Parijs in de jaren 30 :)

Wiebe : snap wat je bedoelt!
JJG

Forumlid

Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Terug naar “Analoog”