Kleur en zw-film over de datum.

Onderwerp:

Kleur en zw-film over de datum.

Berichtdoor Piepenholleke » zo dec 18 2022 10:23 pm

Beste leden,

Ik heb nog een aantal kleur- en zw films die al enige tijd over de datum zijn. Is er, afhankelijk van de duur van de verstreken tijd, een richtlijn hoe te handelen m.b.t. het aanpassen (verlengen tijd en of diafragma) om de eventuele "traagheid" van de film zoveel mogelijk te corrigeren ?
Met vriendelijke groet,
Huub.
Piepenholleke

Forumlid
Berichten: 1021


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Kleur en zw-film over de datum.

Berichtdoor pimmetje » ma dec 19 2022 4:07 pm

Kijk eens op analoog forum,zit veel ervaring.
pimmetje

Clublid
Berichten: 957


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Kleur en zw-film over de datum.

Berichtdoor Piepenholleke » za jan 07 2023 9:37 pm

pimmetje schreef:Kijk eens op analoog forum,zit veel ervaring.


Bedankt voor jouw reactie Pimmetje. Ben aan het zoeken geweest maar kon het moeilijk vinden.
Ook internet erop nageslagen en daar had ik het vrij snel gevonden.
Sorry voor de late reactie maar problemen met de gezondheid hebben de reactie doen vertragen.
Met vriendelijke groet,
Huub.
Piepenholleke

Forumlid
Berichten: 1021


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Kleur en zw-film over de datum.

Berichtdoor FloraBean » zo jan 08 2023 10:18 am

Heel toevallig heb ik recentelijk een Nikon FE op de kop getikt. Van mijn schoonmoeder heb ik wat oude filmrolletjes gekregen, die al zo'n 12 jaar over datum zijn en op een tochtige en in de zomer snikhete zolder zijn bewaard.
Bij het aanschaffen van nieuwe rolletjes heb ik gevraagd, if ik nog iets kan met die oude rolletjes.
Ik kreeg het volgende antwoord:

Zijn de rolletjes in de vriezer bewaard, dan kun je ze over het algemeen gewoon gebruiken, zonder iets te hoeven aanpassen.

Zijn ze, zoals die van jou, niet op de juiste manier bewaard, dan is het beste om 1 à 2 stops te overbelichten.

Zijn de rolletjes in de koelkast bewaard, dan is de kans groot dat ze ook gewoon nog in orde zijn, maar er is een risico dat ze toch iets te donkere foto's opleveren. Zijn ze nog niet zo heel lang over datum, dan ga je niet overbelichten, maar ze ze al jaaaaaren over datum, dan wel.

Het resultaat zal altijd onvoorspelbaar zijn bij film die niet in de vriezer is bewaard. Maar dat is dan ook de charme.


Ik vond ongeveer hetzelfde tijdens het googlen.
Ik zag dat jij je antwoord ook al had gevonden, dus ik ben benieuwd of dat ook een beetje overeen komt met het advies wat ik kreeg.

Ik ga mijn FE in ieder geval testen met nieuwe film. Daarna komt de oude film vast een keertje aan bod.
Laatst gewijzigd door FloraBean op zo jan 08 2023 4:04 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
FloraBean

Webredactie
Berichten: 57


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Kleur en zw-film over de datum.

Berichtdoor HenkvanZuylen » zo jan 08 2023 11:14 am

Gewoonlijk wordt er bij zwart-wit film een stop per 10jr )dat de film verlopen is overbelicht) dat gaat meestal wel goed
Het is maar hobby, relax!
Online
Gebruikersavatar
HenkvanZuylen

Forumlid
Berichten: 160


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Kleur en zw-film over de datum.

Berichtdoor Piepenholleke » wo jan 11 2023 4:50 pm

Hallo FloraBean en Henk,

Bedankt voor jullie reacties.
Ik heb inderdaad ook 1 stop overbelichten gevonden op internet na 10 jaar verloop van de houdbaarheidsdatum en voor iedere 10 volgende jaren telkens 1 stop.
De verloopdatum van mijn analoge films ligt rond 2015-2017. Zij hebben een aantal jaar in de koelkast gelegen maar zijn er op een gegeven moment uitgehaald en buiten de koelkast bewaard. Ik denk dat ik het wel ga halen met 1 stop overbelichting.
Voor wat betreft kleurenfilm weet ik uit het verleden dat het koelen van kleurenfilm belangrijk zou zijn voor behoud van de kleurstoffen in/op deze film.

FloraBean, succes met jouw FE kamera en gebruik van de overjarige films.
Met vriendelijke groet,
Huub.
Piepenholleke

Forumlid
Berichten: 1021


Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Analoog”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten