Leiding over Noord van Eneco+deel 2

Onderwerp:

Leiding over Noord van Eneco+deel 2

Berichtdoor Mak » za nov 08 2014 9:59 am

Leiding over Noord is een project van Eneco, een nieuw warmtetransport vanaf Rozenburg naar Rotterdam. De totale lengte van het ondergrondse leidingnet is 16.8 km. De werkzaamheden zijn begin september 2013 gestart en vanaf oktober 2014 wordt de eerste warmte geleverd aan woningen en bedrijven in Rotterdam. In de toekomst verwachten we ook in Vlaardingen en Schiedam warmte te kunnen leveren. In totaal is er warmte beschikbaar voor 95.000 woningen en bedrijven. Eneco wil haar warmte verduurzamen. Met de sluiting van de EfG-centrale in Rotterdam zijn de plannen in een stroomversnelling gekomen. Met Leiding over Noord wordt er restwarmte benut van de afval -en energiecentrale AVR in het Rotterdamse haven gebied. Hierdoor besparen we een CO2 uitstoot van 95 kiloton per jaar.

De aanleg.
Het warmtetransport bestaat uit 2 leidingen, een aanvoer -en een retourleiding. Hiervoor worden sleuven gegraven waarna de leidingen met de bovenkant op een diepte van circa 1 meter worden gelegd. De leidingen zijn voorzien van een isolerende laag zodat er zo min mogelijk warmte verloren gaat. De aanvoer temperatuur ligt tussen de 100 en 120 graden tot aan Rotterdam. De retour temperatuur ligt tussen de 58 en 68 graden tot aan de AVR.

Levering restwarmte: 160 megawat
Duurzame warmte voor 95.000 woningen
CO2 reductie 95 kiloton per jaar
Materiaal stalen leidingen, aan de buitenzijde voorzien van isolatie (PUR, PE)
Diameter binnenmaat 70 cm-buitenmaat 90 cm
Boringen 46 met een totale lengte van 7.730 meter
Aannemers Visser&Smit Hanab, Dura Vermeer Nijkamp, Siers


Afbeelding
bron: Eneco

Voor diegene die uit de regio van Rotterdam komen zal het hun niet ontgaan zijn. De meters leidingwerk, omleidingen, afsluitingen etcetc. die in Vlaardingen, Schiedam en Rotterdam het afgelopen jaar het straatbeeld hebben bepaald. Veel ongemak en hinder maar het meeste is nu achter de rug. Dit project van Eneco heb ik een jaar lang van dichtbij mogen volgen. Ik kwam bij toeval in gesprek met een communicatie medewerker van Eneco en het bekende balletje is toen gaan rollen. Na wat gesprekken en een veiligheid instructie kon ik mijn gang gaan, in het begin wat onwennig maar naarmate de weken vorderde ging het steeds makkelijker. De contacten met de hoofduitvoerders en projectleiders waren gelegd en je werd op diverse locaties een bekend „gezicht”. Ik heb een technische achtergrond maar van dit soort werk had ik geen kaas gegeten. HDD boringen? Gesloten front boringen? Nooit van gehoord, maar vanaf nu kan ik er over meepraten.

HDD boring: horizontaal gestuurd boren.

Afbeelding
bron: Eneco

Zoals bovenstaande illustratie laat zien staat de boorinstallatie aan de zijde van Rozenburg, om precies te zijn op het terrein van Keppel. D.m.v. pilotboring wordt er een gat geboord onder het Scheur. Zodra dit gat geboord is wordt deze groter gemaakt met een zogenaamde ruimer. Deze ruimer wordt heen en weer gehaald net zolang tot de diameter groot genoeg is om het leidingdeel erdoor heen te trekken. Tijdens het boren wordt er een boorvloeistof (water+bentoniet) toegevoegd wat zorgt voor smering en dat het gat niet instort. Aan de kant van Vlaardingen liggen strengen van leidingen klaar in het weiland met een lengte van 960 meter de langste boring van dit project.

1.De boorinstallatie
Afbeelding

2.Hier komt de boorkop boven en dan kan er een ruimer op aangekoppeld worden. Met een GPS bepaling wordt deze gestuurd.
Afbeelding

3.Dit is een ruimer voorzien van nozzles die de boorvloeistof erdoorheen spuiten. Hier wordt een streng van leiding delen aan vastgekoppeld. Locatie: Vlaardingen voor een boring onder Free Golf.
Afbeelding

4.De aankoppeling op de ruimer. Locatie: Maassluisedijk.
Afbeelding

De intrek onder het Scheur was indrukwekkend. Een aantal kranen begeleiden de streng van leiding delen in een zogenaamde kattenrug, zodat de hoek van het boorgat en de ruimer nagenoeg hetzelfde zijn. Anders zou er teveel spanning op staan met alle gevolgen van dien.

5.Strengen die klaar liggen voor de intrek. Aan de Maassluisedijk.
Afbeelding

6.Klaar voor de intrek onder Het Scheur.
Afbeelding

7.Daar gaat hij dan! De mannen onder de tent controleren de coating van de streng.
Afbeelding


Gesloten front boring.

Afbeelding
bron: internet

Deze techniek van boren (zie illustratie) bestaat uit een perskuip en een ontvangstkuip. In de perskuip staan hydraulische cilinders die de leidingdelen vooruit duwen. Een boorschild met een ronddraaiende cutterwiel vertrekt als eerste uit de perskuip. Hierna worden een voor een de leidingdelen aan elkaar vast gelast. In de inleiding staat dat het materiaal van staal is maar er is één uitzondering: namelijk de gesloten front boring onder het spoor in Vlaardingen. Deze leidingen zijn van kunststof. Omdat het spoor tot de NS behoort en zijn eigen regels hanteert. Vanwege het magnetisch veld die bij een spoor heerst moest hier gebruik worden gemaakt van kunststof leidingen.

8.In een perskuip worden de boorgaten voorbereid. Locatie: Holysingel Vlaardingen
Afbeelding

9.Ook de rails waarover de hydraulische cilinders glijden worden vast gelast.
Afbeelding

10.Een perskuip. Locatie: Hogebanweg Rotterdam
Afbeelding

11.Een ontvangstkuip. Locatie: Hargalaan Schiedam
Afbeelding

12.In vogelvlucht, een ontvangstkuip. Locatie: Sporthalstraat Schiedam met een boring onder de A20.
Afbeelding

Open sleuf techniek.

13.Aanleg naar de EfG-centrale in Rotterdam. Vanuit hier wordt het warmte transport rondgepompt naar de huishoudens en bedrijven.
Afbeelding

14.Het terrein van de AVR waar de restwarmte vandaan komt.
Afbeelding

15.Mocht er tijdens de opstart een fall out optreden is er gezorgd voor een back up. Op terrein van de EfG-centrale zijn 6 enorme ketels geplaatst die als back up dienen.
Afbeelding


Tijdens dit project heb ik duizenden foto’s gemaakt waarvan er ruim 600 de selectie hebben gepasseerd. Ik hoop hiermee jullie een indruk te geven hoe dit hele warmtetransport in het vat is gegoten, ondanks alle ongemakken van bewoners in de regio Rotterdam, Vlaardingen en Schiedam. Voor mij was het een leerzaam proces! Heb er veel tijd in gestoken, bij dag en dauw naar locaties maar ik had het er graag voor over.
Laatst gewijzigd door Mak op zo nov 09 2014 9:01 am, 2 keer totaal gewijzigd.
Groeten Marcel
Gebruikersavatar
Mak

Forumlid
Berichten: 1410


Contacteer:

Onderwerp:

Re: Leiding over Noord van Eneco

Berichtdoor schippie » za nov 08 2014 11:11 am

Hele mooie en interessante reportage van een geweldig werk.
Nikon F80, 28 mm 2.8 AF-D
schippie

Forumlid
Berichten: 298


Locatie: Middelburg
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Leiding over Noord van Eneco

Berichtdoor The-Boss » za nov 08 2014 11:17 am

Een mooi en duidelijk verhaal zeg... heel mooi ook met de live foto's. Goed gedaan erg interessant..
Pierre 8-)

Nikon D300 | MBD10 | SB600 | DR6 | MC-36 | DI-GPS Pro | Nikkor 18-70 mm F/3.5-4.5G | 50 mm F/1.8D | 80-200 mm F/2.8D AF | Sigma 150 mm F/2.8 Macro |
Nikon Coolpix P330 | Samsung NX300M

http://www.pjgboone.nl , http://www.pboone.nl
Gebruikersavatar
The-Boss

Clublid
Berichten: 1383


Locatie: Hoogvliet
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Leiding over Noord van Eneco

Berichtdoor MarcoD750 » za nov 08 2014 11:26 am

Goed verhaal en idem foto's, mooi gedaan.
met vriendelijke groet, Marco

Z6 | Z 24-120 | AF-S Nikkor 14-24 | AF-S Nikkor 24-70 2.8 | AF-S 70-200 2.8 VRI | SB910 | Insta360 |
Gebruikersavatar
MarcoD750

Ontwerp & Ontwikkeling
Berichten: 2233


Locatie: Abcoude
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Leiding over Noord van Eneco

Berichtdoor Peter » za nov 08 2014 11:31 am

Inderdaad,

ik hoop dat al je foto's ergens elders nog een plaats krijgen.?
Zeer boeiend om te lezen
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7781


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Leiding over Noord van Eneco

Berichtdoor jan » za nov 08 2014 12:08 pm

Mooi gedaan zo'n reportage met goed begeleidend verhaal. En het is best wel dankbaar. Heb het gedaan met de molenophoging. Je wordt vanzelf meegezogen zodra je eenmaal op zo'n bouwplaats staat. Complimenten.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Online
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4319


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Leiding over Noord van Eneco

Berichtdoor strangeartefact » za nov 08 2014 12:14 pm

Gave post zeg! Complimenten!
Bijna leeg hier....
Gebruikersavatar
strangeartefact

Forumlid
Berichten: 2857


Locatie: Zutphen
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Leiding over Noord van Eneco

Berichtdoor Willem Focus » za nov 08 2014 12:17 pm

Mooi !!!

Compliment, knap gedaan.


Groet Willem :wink2:
Willem Focus

Clublid
Berichten: 1446


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Leiding over Noord van Eneco

Berichtdoor jantom » za nov 08 2014 12:38 pm

Inderdaad... complimenten zijn hier op zijn plaats :)
Gebruikersavatar
jantom

Clublid
Berichten: 1812


Locatie: IJmuiden
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Leiding over Noord van Eneco

Berichtdoor ATOR » za nov 08 2014 1:38 pm

Cool!!! Erg leuk om zo wat mee te kunnen kijken.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Leiding over Noord van Eneco

Berichtdoor Tony D » za nov 08 2014 2:42 pm

Mooie serie!
Ik woon in Vlaardingen dus ik heb ze bezig gezien.

Nog een vraag: op de foto met bijschrift "Het terrein van de AVR waar de restwarmte vandaan komt." zie je rechts een tentdak hangen. De wanden zijn opgerold.
Ik heb die tentjes vaak gezien op de bouwplaatsen. Waar dienen ze voor? Weet je dat?

Tony D
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, 70-300 VR met FTZii, SB700; en medewerker bladredactie
Gebruikersavatar
Tony D

Moderator
Berichten: 2816


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Leiding over Noord van Eneco

Berichtdoor Frankie » za nov 08 2014 3:10 pm

Dank voor het delen van je interessante reportage inclusief illustraties, gaaf werk ! Ben wel benieuwd met welke techniek de boorinstallatie, aan een kant van het water, de juiste kromming weet te volgen om aan de andere kant op de juiste plek uit te komen.
Gebruikersavatar
Frankie

Clublid
Berichten: 3318


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Leiding over Noord van Eneco

Berichtdoor jantom » za nov 08 2014 3:12 pm

Dat zal denkelijk een lastent zijn zodat ook bij slechte werkzaamheden pijpen aan elkaar kunnen worden gelast.
Als het verhaal anders is verneem ik wel :)
Gebruikersavatar
jantom

Clublid
Berichten: 1812


Locatie: IJmuiden
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Leiding over Noord van Eneco

Berichtdoor P. Posthumus » za nov 08 2014 9:08 pm

Super interessant, bedankt voor het delen
Groeten Peter
Gebruikersavatar
P. Posthumus

Forumlid
Berichten: 186


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Leiding over Noord van Eneco

Berichtdoor Sandervb » za nov 08 2014 10:34 pm

Gaaf, mooie en interessante foto's.
Nikon D7100
Nikkor AF-S 50 1.8 G \ Tamron SP 17-50 2.8 \ Tamron 70-300 4-5.6 Di VC USD \ Sigma 105 2.8 Macro \
Metz Mecablitz 44 AF-1 \ LowePro 50 AW & 202 AW
Vanguard Alta Pro 263AT met Manfrotto 391RC2 \ Carry Speed FS-Slim Prime
Gebruikersavatar
Sandervb

Forumlid
Berichten: 962


Locatie: Beverwijk
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Architectuur, industrie en urbex”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten