Bibliotheek Neude (Utrecht)

Onderwerp:

Bibliotheek Neude (Utrecht)

Berichtdoor Skippy » di sep 13 2022 1:59 pm

Gisteren heb ik tijdens een uitstapje naar Utrecht het interieur van de bibliotheek aan het Neude gefotografeerd.

Dit gebouw naar een ontwerp in Amsterdamse school van de architect Joseph Crouwel is tussen 1920 en 1924 gebouwd als Hoofdpostkantoor.
Het wordt, in de stijl van de Amsterdamse School, een Gesamtkunstwerk; een gebouw met bijpassende kunst, ornamenten, meubels en gebruiksvoorwerpen.
De beelden hebben als thema de werelddelen, met elkaar verbonden door post en telegrafie.
Het postkantoor doet dienst tot eind oktober 2011, dan sluit het als laatste in Nederland haar deuren.
Na de sluiting is er oorspronkelijk sprake van hergebruik van het pand als hotel of winkels.
Vanaf 2014 wordt de mogelijkheid van de Centrale Bibliotheek in het pand bekeken en eind juni 2015 besluit B&W positief hierover.
Gedurende vijf jaar worden er plannen en tekeningen gemaakt, gebouwd, verbouwd, verhuisd en ingericht om een bibliotheek te maken die past in de 21e eeuw.
Niet alleen de imposante hal, maar het hele gebouw wordt vrij toegankelijk. Op 13 maart 2020 opent de Bibliotheek Neude, als huiskamer van de stad.

Het fotograferen was een uitdaging. Bij dit onderwerp luistert de compositie heel nauw. Daar heb ik ruim de tijd voor genomen, vooral om te kijken.
De foto's zijn gemaakt met een Nikon Z6 i.c.m. met een Z 24-200mm f4-6.3 objectief. Om lager dan iso 1.600 te blijven heb ik met sluitertijden van 1/6 tot 1/40 seconde gefotografeerd.

1.
AfbeeldingZ6_DSC0737 by Luc de Schepper, on Flickr

2.
AfbeeldingZ6_DSC0718 by Luc de Schepper, on Flickr

3.
AfbeeldingZ6_DSC0724 by Luc de Schepper, on Flickr

4.
AfbeeldingZ6_DSC0751 by Luc de Schepper, on Flickr

5.
AfbeeldingZ6_DSC0733 by Luc de Schepper, on Flickr

6.
AfbeeldingZ6_DSC0719 by Luc de Schepper, on Flickr

7.
AfbeeldingZ6_DSC0757 by Luc de Schepper, on Flickr

8.
AfbeeldingZ6_DSC0726 by Luc de Schepper, on Flickr

9.
AfbeeldingZ6_DSC0772 by Luc de Schepper, on Flickr

10.
AfbeeldingZ6_DSC0740 by Luc de Schepper, on Flickr
Skippy

Moderator
Berichten: 11663


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Bibliotheek Neude (Utrecht)

Berichtdoor Tony D » di sep 13 2022 6:50 pm

Mooi weergegeven. 6 en 10 als mijn favorieten vanwege de symmetrie.

Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, 70-300 VR met FTZii, SB700; http://www.photony.nl en medewerker bladredactie
Gebruikersavatar
Tony D

Moderator
Berichten: 2767


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Bibliotheek Neude (Utrecht)

Berichtdoor Patrick » di sep 13 2022 6:56 pm

Leerzaam gebouw om in te fotograferen!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26848


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Bibliotheek Neude (Utrecht)

Berichtdoor Richard » di sep 13 2022 9:17 pm

Mooie serie Luc! Mooi dat het gebouw zo behouden blijft!
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3579


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Bibliotheek Neude (Utrecht)

Berichtdoor weimaraner » di sep 13 2022 9:33 pm

Mooie platen en heel mooi gebouw, lijkt me inderdaad een uitdaging dat er een beetje goed op te krijgen, zeker omdat je ook niet heel erg veel groothoek tot je beschikking had. Mooi gedaan!
Gebruikersavatar
weimaraner

Clublid
Berichten: 2293


Locatie: Alblasserwaard
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Bibliotheek Neude (Utrecht)

Berichtdoor LosGoud » di sep 13 2022 11:09 pm

Mooie beelden!

Naast postkantoor was het gebouw ook één van de "telefooncentrales" van KPN. Op 14 Augustus 2008 heb ik een rondleiding door het gebouw gehad en alle zalen met telefooncentrales, transmissie apparatuur, verdelers, accu's, etc gezien. Zeer indrukwekkend. Wat vooral indrukwekkend was, was de verzameling van een paar duizend dakpannen, die op zolder opgestapeld lagen. Mij werd verteld dat er ooit een kommafout was gemaakt bij het bestellen van een reserve voorraad dakpannen. De foto's, die ik toen heb gemaakt van de postkantoor ruimte, vertonen niet zo veel verschil met de huidige inrichting als bibliotheek. Dezelfde klok hangt er nog.
Groeten van Ben
Mijn Foto's
Gebruikersavatar
LosGoud

Forumlid
Berichten: 212


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Bibliotheek Neude (Utrecht)

Berichtdoor Skippy » do sep 15 2022 12:36 pm

Tony D schreef:Mooi weergegeven. 6 en 10 als mijn favorieten vanwege de symmetrie.

Ton

Bedankt Ton. Symmetrie is bij dat soort beelden essentieel. Moet bij de opname al kloppen anders achteraf bijna niet te corrigeren.
Skippy

Moderator
Berichten: 11663


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Bibliotheek Neude (Utrecht)

Berichtdoor Skippy » do sep 15 2022 12:38 pm

Patrick schreef:Leerzaam gebouw om in te fotograferen!

Dat ook. Zelfs met een niet-lichtsterke superzoom 24-200mm :wink2:
Skippy

Moderator
Berichten: 11663


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Bibliotheek Neude (Utrecht)

Berichtdoor Skippy » do sep 15 2022 12:39 pm

Richard schreef:Mooie serie Luc! Mooi dat het gebouw zo behouden blijft!

Bedankt Richard. Zeker fijn dat dit gebouw zo mooi gerenoveerd is en een nieuwe bestemming heeft gekregen.
Skippy

Moderator
Berichten: 11663


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Bibliotheek Neude (Utrecht)

Berichtdoor Skippy » do sep 15 2022 12:40 pm

weimaraner schreef:Mooie platen en heel mooi gebouw, lijkt me inderdaad een uitdaging dat er een beetje goed op te krijgen, zeker omdat je ook niet heel erg veel groothoek tot je beschikking had. Mooi gedaan!

Bedankt. Was inderdaad een uitdaging. Toch maar eens nadenken over een Z 20mm f1.8, dat objectief lijkt mij ideaal voor dit soort fotografie.
Skippy

Moderator
Berichten: 11663


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Bibliotheek Neude (Utrecht)

Berichtdoor Skippy » do sep 15 2022 12:41 pm

LosGoud schreef:Mooie beelden!

Naast postkantoor was het gebouw ook één van de "telefooncentrales" van KPN. Op 14 Augustus 2008 heb ik een rondleiding door het gebouw gehad en alle zalen met telefooncentrales, transmissie apparatuur, verdelers, accu's, etc gezien. Zeer indrukwekkend. Wat vooral indrukwekkend was, was de verzameling van een paar duizend dakpannen, die op zolder opgestapeld lagen. Mij werd verteld dat er ooit een kommafout was gemaakt bij het bestellen van een reserve voorraad dakpannen. De foto's, die ik toen heb gemaakt van de postkantoor ruimte, vertonen niet zo veel verschil met de huidige inrichting als bibliotheek. Dezelfde klok hangt er nog.

Bedankt. Mooi verhaal uit de "oude doos". Gelukkig zijn voor zover ik weet alle ornamenten behouden gebleven, de beelden van de werelddelen zijn ook prachtig.
Skippy

Moderator
Berichten: 11663


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Bibliotheek Neude (Utrecht)

Berichtdoor Peter » vr sep 16 2022 10:27 pm

Ik heb echt helemaal niks met gebouwen (fotografie)..., maar elke keer als ik dit soort beelden zie. Je blijft kijken
Mijn complimenten. Knap stukje werk
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7762


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Bibliotheek Neude (Utrecht)

Berichtdoor Skippy » za sep 17 2022 10:04 am

Leuk Peter dat de foto's dit kunnen bewerkstelligen. Bedankt voor je waardering.
Skippy

Moderator
Berichten: 11663


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Bibliotheek Neude (Utrecht)

Berichtdoor henkk » za sep 17 2022 5:21 pm

Duizelingwekkend ! Nodigt uit om er ook eens een bezoek aan te brengen.

De ronde lichtcirkels (lampen) zijn voor mij de rode draad in de serie. Heel mooi hoe dit steeds terugkomen. Alleen in foto 1 vind ik de uitsnede daarvan wat minder gelukkig maar dat zal aan de beperkte groothoekigheid liggen van je objectief.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4936


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Bibliotheek Neude (Utrecht)

Berichtdoor Skippy » zo sep 18 2022 4:02 pm

Bedankt Henk. Zeker een bezoek waard! Foto 1 is inderdaad op maximale groothoek 24mm gefotografeerd en is een overzichtsfoto bedoeld als inleiding van de serie. Naar mijn idee de minste van de serie, waarschijnlijk had zoals je schrijft meer groothoek een beter resultaat gegeven.
Skippy

Moderator
Berichten: 11663


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Architectuur, industrie en urbex”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten