Nog meer Tata Steel

Onderwerp:

Re: Nog meer Tata Steel

Berichtdoor Léon Obers » zo jan 05 2014 1:28 pm

Rob Zijlstra schreef:1) Ik probeer meestal een LS te fotograferen,

Waar staat de afkorting LS voor?
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Nog meer Tata Steel

Berichtdoor Rob Zijlstra » ma jan 06 2014 7:33 am

Rijko,

Zoals gezegd is de locatie zuidpier IJmuiden. Mocht je een keer willen komen, houd er dan rekening mee, dat boven windkracht 7 de zaak is afgesloten.

Mocht je er een keer zijn, zul je merken, dat je goed bedoelde advies wb. het variëren van de opname locatie hier enige problemen zal geven: 3 stappen naar voren, naar links of naar rechts zal je in zee doen belanden...

Ik begrijp dat je de 14-24 wilt testen, maar dat is toch geen argument om een bepaalde compositie te maken of juist niet?

Hier heb ik eens heel lang over na moeten denken. Tot nu toe heb ik elke nieuwe lens gekocht om er nieuwe composities mee te kunnen maken. Waarom zou ik anders een lens kopen? Dus het zoveel mogelijk uittesten van de lens lijkt me niet zo vreemd, maar uiteraard kan ik me vergissen.
Rob Zijlstra



Onderwerp:

Re: Nog meer Tata Steel

Berichtdoor Jolanda » ma jan 06 2014 8:16 am

Léon Obers schreef:
Rob Zijlstra schreef:1) Ik probeer meestal een LS te fotograferen,

Waar staat de afkorting LS voor?


Landschap wellicht?

Jolanda,
die zich dit ook afvroeg.
click voor mijn foto's op flickr.
Gebruikersavatar
Jolanda

Clublid
Berichten: 5355


Locatie: Roosendaal NB
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nog meer Tata Steel

Berichtdoor Rob Zijlstra » ma jan 06 2014 10:08 am

LS = landschap.

Is er in het Nederlands een gangbare afkorting voor:

Scherptediepte
Voorgrond
Achtergrond
Sluitersnelheid
Aperture
Rob Zijlstra



Onderwerp:

Re: Nog meer Tata Steel

Berichtdoor JaapV » ma jan 06 2014 1:40 pm

In mijn tamelijk forse ervaring met het Nederlands (het is mijn moedertaal) worden gehele woorden beter begrepen dan afkortingen. Bovendien komen op een forum als dit nogal veel Nederlanders, die gemakkelijk in de war raken bij het lezen van hier niet erg gangbare afkortingen als LS. Een paar lettertjes meer typen vergroot de leesbaarheid. En dus verbetert het de communicatie.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nog meer Tata Steel

Berichtdoor Rob Zijlstra » ma jan 06 2014 5:10 pm

Merci Bedankt voor je reactie Jaap.

Ik zal eraan denken, Ik hoop dat je me eventuele spelfouten dan kunt vergeven!
Overigens FYI ik ben ook al zo'n 60 jaar bezig de taal te leren en te spreken. Maar veel moeite met afkortingen heb ik niet :D
Rob Zijlstra



Onderwerp:

Re: Nog meer Tata Steel

Berichtdoor staal571 » ma jan 06 2014 7:33 pm

Rob Zijlstra schreef:Thijs, dank je wel voor je CC!

De foto is op statief gemaakt met waterpas correct afgesteld. Ik denk dat er sprake is van een perspectivische vertekening (klinkt in ieder geval goed :D !)

A.


Leuk woord voor scrabble, nee geintje mooie foto ben er afgelopen zomer een paar dagen in de buurt op vakantie geweest, maar heb het toen niet gezien of mijn inspiratie was ook op vakantie

Gr Peter
Ik ben nog steeds blij met mijn Nikon D600 ondanks dat het geen „”Pro camera is””, maar ben ook gek op Nikon F5
Gebruikersavatar
staal571

Forumlid
Berichten: 753


Locatie: Overijssel
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nog meer Tata Steel

Berichtdoor Rob Zijlstra » ma jan 06 2014 8:00 pm

mooie foto ben er afgelopen zomer een paar dagen in de buurt op vakantie geweest, maar heb het toen niet gezien of mijn inspiratie was ook op vakantie


Dank je Peter.

Niet getreurd! Ik woon dicht in de buurt, maar zoals het er op de foto uitziet, zie ik het ook niet elke dag! Een beetje regen en wind en je laat het wel uit je hoofd om daar heen te gaan :mrgreen: !
Rob Zijlstra



Onderwerp:

Re: Nog meer Tata Steel

Berichtdoor Rijko » ma jan 06 2014 9:32 pm

Rob Zijlstra schreef:Rijko,

Zoals gezegd is de locatie zuidpier IJmuiden. Mocht je een keer willen komen, houd er dan rekening mee, dat boven windkracht 7 de zaak is afgesloten.

Mocht je er een keer zijn, zul je merken, dat je goed bedoelde advies wb. het variëren van de opname locatie hier enige problemen zal geven: 3 stappen naar voren, naar links of naar rechts zal je in zee doen belanden...

Ik begrijp dat je de 14-24 wilt testen, maar dat is toch geen argument om een bepaalde compositie te maken of juist niet?

Hier heb ik eens heel lang over na moeten denken. Tot nu toe heb ik elke nieuwe lens gekocht om er nieuwe composities mee te kunnen maken. Waarom zou ik anders een lens kopen? Dus het zoveel mogelijk uittesten van de lens lijkt me niet zo vreemd, maar uiteraard kan ik me vergissen.


Rob,

OK, bedankt. Ik kan van hieruit natuurlijk niet zien hoe de situatie op de locatie ter plekke is. Als je geen bewegingsmogelijkheden hebt houdt het op natuurlijk. Dan heeft deze locatie voor mij denk ik weinig te bieden.

Natuurlijk ga je een nieuwe lens uit proberen en nieuwe dingen doen die je eerder niet kon, dat begrijp ik uiteraard. Maar je maakt toch een compositie op een specifieke locatie omdat je vind dat het een interessante foto oplevert, niet om maar wat raak te schieten omdat je een nieuw lens hebt. Dat is denk ik ook wat je bedoelt; we moeten uitkijken niet in een woorden spelletje te belanden. Volgens mij bedoelen we beide hetzelfde.

BTW, je noemde eerdern dat over compositie, laat staan smaak niet te twisten valt. Je bent het toch wel met mij eens dat er compositieregels zijn die reflecteren waarom bepaalde foto's gemiddeld mensen meer aanspreken dan anderen? Als dat zo is, valt er over compositie dus wel degelijk te twisten.
Rijko



Onderwerp:

Re: Nog meer Tata Steel

Berichtdoor Rob Zijlstra » di jan 07 2014 7:32 pm

Hai Rijko!

Compositie.... Ja, daar kunnen we nog wel enige tijd over doorgaan.

Misschien wel leuk om in het algemene forum eens een keer een thread over te openen, als die er al niet is, of als dit onderwerp al niet dood gediscussieerd is!

Voor mij is het inderdaad zo, dat in een bepaalde cultuur, in een bepaalde tijd voor de gemiddelde mens een bepaalde type compositie ongetwijfeld door iedereen 'mooi' gevonden wordt. Maar volgens mij komt dit meer omdat je van kind af aan met dit type compositie opgroeit, als dat er compositie regels bestaan, die altijd en eeuwig opgaan.

Een goed voorbeeld vind ik de regel van drie hier: op het andere (Amerikaanse) forum waar ik rond zwerf, is dit een regel, waar iedereen het over eens is, dat een goede foto daar (over het algemeen) aan moet voldoen.
Maar,

Nu kijk ik eens in het boek van de Duitse fotograaf Harald Mante, 'The Photograph': hij is een van Europa's beste na-oorlogse fotografen en legt in dit boek het een en ander uit over compositie, kleurenleer etc etc. Geen woord over de regel van drie...

Ik denk dat dit een zeer subjectief onderwerp is en zal blijven: wat jij een bijvoorbeeld een mooi modern schilderij vindt, is voor een ander iets dat zijn dochter op de kleuterschool maakt...

Voor mij is altijd dit het voorbeeld: 'Who's Afraid of Red, Yellow and Blue' hier
Dit kunstwerk is miljoenen, zoniet tientallen miljoenen waard; ik zou er dus geen euro voor over hebben...
Rob Zijlstra



Onderwerp:

Re: Nog meer Tata Steel

Berichtdoor JanJacob » di jan 07 2014 7:55 pm

Rob Zijlstra schreef:LS = landschap.

Is er in het Nederlands een gangbare afkorting voor:

Aperture


Diafragma

:mrgreen:
JanJacob

Forumlid
Berichten: 699


Locatie: Barendrecht
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nog meer Tata Steel

Berichtdoor Rob Zijlstra » di jan 07 2014 8:12 pm

JanJacob schreef:
Rob Zijlstra schreef:LS = landschap.

Is er in het Nederlands een gangbare afkorting voor:

Aperture


Diafragma

:mrgreen:

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Rob Zijlstra



Onderwerp:

Re: Nog meer Tata Steel

Berichtdoor Rijko » di jan 07 2014 9:30 pm

Rob Zijlstra schreef:Hai Rijko!

Compositie.... Ja, daar kunnen we nog wel enige tijd over doorgaan.

Misschien wel leuk om in het algemene forum eens een keer een thread over te openen, als die er al niet is, of als dit onderwerp al niet dood gediscussieerd is!

Voor mij is het inderdaad zo, dat in een bepaalde cultuur, in een bepaalde tijd voor de gemiddelde mens een bepaalde type compositie ongetwijfeld door iedereen 'mooi' gevonden wordt. Maar volgens mij komt dit meer omdat je van kind af aan met dit type compositie opgroeit, als dat er compositie regels bestaan, die altijd en eeuwig opgaan.

Een goed voorbeeld vind ik de regel van drie hier: op het andere (Amerikaanse) forum waar ik rond zwerf, is dit een regel, waar iedereen het over eens is, dat een goede foto daar (over het algemeen) aan moet voldoen.
Maar,

Nu kijk ik eens in het boek van de Duitse fotograaf Harald Mante, 'The Photograph': hij is een van Europa's beste na-oorlogse fotografen en legt in dit boek het een en ander uit over compositie, kleurenleer etc etc. Geen woord over de regel van drie...

Ik denk dat dit een zeer subjectief onderwerp is en zal blijven: wat jij een bijvoorbeeld een mooi modern schilderij vindt, is voor een ander iets dat zijn dochter op de kleuterschool maakt...

Voor mij is altijd dit het voorbeeld: 'Who's Afraid of Red, Yellow and Blue' hier
Dit kunstwerk is miljoenen, zoniet tientallen miljoenen waard; ik zou er dus geen euro voor over hebben...


Volgens mij zijn de regels voor compositie er niet voor niets zijn, maar ze zijn natuurlijk niet heilig zijn. Als je in staat bent om bewust buiten de regels om goede en interessante top foto's te maken, dan kun je pas echt goed fotograferen. De regel van drie en bijv. het gebruik van lead-in lijnen van links beneden naar rechts (geldt voor Aziatische mensen geloof ik andersom!!??) omhoog zijn regels die altijd op gaan, simpel omdat dat te maken heeft hoe men als mens kijkt en onze hersenen de informatie verwerken. Bovendien het geeft de illusie van diepte in een overigens platte plaat. Dus dat is niet zomaar iets, maar heeft echt significantie.

Overigens, niet elke foto die voldoet aan de compositieregels is een goede foto!

Er is vast wel een draadje ergens met een discussie over compositie, moet toch wel lijkt me in een fotografen-forum.
Rijko



Onderwerp:

Re: Nog meer Tata Steel

Berichtdoor JaapV » di jan 07 2014 9:57 pm

"Regel van drie": naar mijn overtuiging is het nuttig om:

* er kennis van te nemen,
* deze een beperkt aantal keren bewust toe te passen,
* die foto's eens kritisch te bekijken,
* hem vervolgens uit je hoofd te zetten.

Op die manier heb je meteen geleerd hoe en wanneer deze (soms, maar zelden!) van pas komt.

Er is ook nog zoiets als de "gulden snede", die bijna op hetzelfde neerkomt. Er zijn fanatieke disputen gevoerd door voorstanders van de ene en van de andere school. Docenten beeldende kunst verdienen er een goede boterham aan.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:


Terug naar “Architectuur, industrie en urbex”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten