Rob Zijlstra schreef:1) Ik probeer meestal een LS te fotograferen,
Waar staat de afkorting LS voor?
Rob Zijlstra schreef:1) Ik probeer meestal een LS te fotograferen,
Ik begrijp dat je de 14-24 wilt testen, maar dat is toch geen argument om een bepaalde compositie te maken of juist niet?
Léon Obers schreef:Rob Zijlstra schreef:1) Ik probeer meestal een LS te fotograferen,
Waar staat de afkorting LS voor?
Rob Zijlstra schreef:Thijs, dank je wel voor je CC!
De foto is op statief gemaakt met waterpas correct afgesteld. Ik denk dat er sprake is van een perspectivische vertekening (klinkt in ieder geval goed !)
A.
mooie foto ben er afgelopen zomer een paar dagen in de buurt op vakantie geweest, maar heb het toen niet gezien of mijn inspiratie was ook op vakantie
Rob Zijlstra schreef:Rijko,
Zoals gezegd is de locatie zuidpier IJmuiden. Mocht je een keer willen komen, houd er dan rekening mee, dat boven windkracht 7 de zaak is afgesloten.
Mocht je er een keer zijn, zul je merken, dat je goed bedoelde advies wb. het variëren van de opname locatie hier enige problemen zal geven: 3 stappen naar voren, naar links of naar rechts zal je in zee doen belanden...Ik begrijp dat je de 14-24 wilt testen, maar dat is toch geen argument om een bepaalde compositie te maken of juist niet?
Hier heb ik eens heel lang over na moeten denken. Tot nu toe heb ik elke nieuwe lens gekocht om er nieuwe composities mee te kunnen maken. Waarom zou ik anders een lens kopen? Dus het zoveel mogelijk uittesten van de lens lijkt me niet zo vreemd, maar uiteraard kan ik me vergissen.
Rob Zijlstra schreef:LS = landschap.
Is er in het Nederlands een gangbare afkorting voor:
Aperture
JanJacob schreef:Rob Zijlstra schreef:LS = landschap.
Is er in het Nederlands een gangbare afkorting voor:
Aperture
Diafragma
Rob Zijlstra schreef:Hai Rijko!
Compositie.... Ja, daar kunnen we nog wel enige tijd over doorgaan.
Misschien wel leuk om in het algemene forum eens een keer een thread over te openen, als die er al niet is, of als dit onderwerp al niet dood gediscussieerd is!
Voor mij is het inderdaad zo, dat in een bepaalde cultuur, in een bepaalde tijd voor de gemiddelde mens een bepaalde type compositie ongetwijfeld door iedereen 'mooi' gevonden wordt. Maar volgens mij komt dit meer omdat je van kind af aan met dit type compositie opgroeit, als dat er compositie regels bestaan, die altijd en eeuwig opgaan.
Een goed voorbeeld vind ik de regel van drie hier: op het andere (Amerikaanse) forum waar ik rond zwerf, is dit een regel, waar iedereen het over eens is, dat een goede foto daar (over het algemeen) aan moet voldoen.
Maar,
Nu kijk ik eens in het boek van de Duitse fotograaf Harald Mante, 'The Photograph': hij is een van Europa's beste na-oorlogse fotografen en legt in dit boek het een en ander uit over compositie, kleurenleer etc etc. Geen woord over de regel van drie...
Ik denk dat dit een zeer subjectief onderwerp is en zal blijven: wat jij een bijvoorbeeld een mooi modern schilderij vindt, is voor een ander iets dat zijn dochter op de kleuterschool maakt...
Voor mij is altijd dit het voorbeeld: 'Who's Afraid of Red, Yellow and Blue' hier
Dit kunstwerk is miljoenen, zoniet tientallen miljoenen waard; ik zou er dus geen euro voor over hebben...
Terug naar “Architectuur, industrie en urbex”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten