Pagina 1 van 2

industriële leegte

Geplaatst: di mar 18 2014 11:00 pm
door guitargeert
Mijn eerste stappen op het gebied van urbex, ben benieuwd naar opbouwende kritiek, het is nog niet zo eenvoudig...

1.
Afbeelding
industrial emptiness by GuitarGeert, on Flickr

2.
Afbeelding
industrial emptiness (2) by GuitarGeert, on Flickr

Re: industriële leegte

Geplaatst: di mar 18 2014 11:28 pm
door a90
Ik vind het wel fraai, mooi symmetrisch en zou het denk ik ook goed doen in zw.

Wat is dit eigenlijk voor complex ? Ik kan het niet thuisbrengen met die ketels zo hoog.

Re: industriële leegte

Geplaatst: wo mar 19 2014 6:46 am
door eelco
Dit vraagt om meer foto's.
Mooi complex in ieder geval.

Vooral foto 1 laat goed zien hoe groot het complex moet zijn.
Verder weinig toe te voegen over de kwaliteit, die is goed naar mijn mening. Mooie compositie en scherpe foto.
In z/w zou die zelfs nog sterker worden denk ik.

Foto 2 idem. Mogelijk dat je die nog loodrecht naar boven had kunnen maken, zodat de hoogte meer benadrukt wordt.

Hopelijk kan je nog meer foto's posten.
Locatie ziet er zeker uitnodigend uit. Was het moeilijk te betreden?

Gr. Eelco

Re: industriële leegte

Geplaatst: wo mar 19 2014 12:15 pm
door jdgraaf
Dit is zo te zien de Suikerfabriek in Halfweg.
Ik ben er een keer geweest met een rondleiding, volgens mij worden die af en toe nog wel gegeven.
Of je er nog gewoon in kan lopen, volgens mij niet.

Jan

Re: industriële leegte

Geplaatst: wo mar 19 2014 2:14 pm
door rvanderaalst
Goede 1e poging!
De locatie op zich lijkt een beetje een lege doos.
Ik ben ook benieuwd naar de andere foto's.

Gr Ruud

Re: industriële leegte

Geplaatst: wo mar 19 2014 6:02 pm
door guitargeert
Dankjewel voor de reacties, het is inderdaad de suikerfabriek in Halfweg.
Deze is niet toegankelijk/geopend maar wordt de laatste tijd wel eens voor evenementen gebruikt. Ik had exact 10 minuten om er even in te kijken, dus erg veel foto's kon ik niet maken. Maar misschien binnenkort nog een herkansing!
(Echt 'urbex' is het misschien ook wel niet, bedenkt ik me net....)

Re: industriële leegte

Geplaatst: wo mar 19 2014 6:30 pm
door ATOR
Het is inderdaad pas echt Urbex als het overdreven HDRI is, anders zijn het gewoon foto's van lege gebouwen :wink: :mryellow:

Re: industriële leegte

Geplaatst: di apr 08 2014 8:26 pm
door BStollman
ATOR schreef:Het is inderdaad pas echt Urbex als het overdreven HDRI is, anders zijn het gewoon foto's van lege gebouwen :wink: :mryellow:


Grapje toch? ;) Ik persoon schiet bijvoorbeeld geen enkele van mijn urbex foto's in HDR.

Re: industriële leegte

Geplaatst: do mei 29 2014 11:27 am
door guitargeert
ATOR schreef:Het is inderdaad pas echt Urbex als het overdreven HDRI is, anders zijn het gewoon foto's van lege gebouwen :wink: :mryellow:


Heb toch, om te proberen, zitten hatseflatsen met Photomatix. Best wel drama kun je daarmee maken ;)

Afbeelding
tonemapped emptiness by GuitarGeert, on Flickr

Re: industriële leegte

Geplaatst: do mei 29 2014 12:01 pm
door ATOR
Het was een beetje een grapje, want het is niet zo gek dat HDR zo populair is bij Urbex fotografie. De aantrekkingskracht van lang leegstaande gebouwen is het verval. Tonemappen is een geweldige techniek om de textuur van dat verval naar voren te brengen.

Als het overdreven is leidt de techniek nogal af van het beeld maar het is heel goed subtiel te gebruiken (kleine hint voor GuitarGeert :P)

Re: industriële leegte

Geplaatst: do mei 29 2014 12:04 pm
door guitargeert
ATOR schreef:Het was een beetje een grapje


Begrijp ik helemaal, maar je gaf me wel een zetje in de goeie richting! ;)

Re: industriële leegte

Geplaatst: do mei 29 2014 12:13 pm
door Cyrus
@ATOR: overdreven tonemappen wordt vooral gedaan uit effectbejag. Als je de kunst van HDR goed beheerst, zie je (bijna) niet dat het HDR is.
Dat urbexers vaak HDR toepassen, is omdat er vaak extreem veel contrast in de lichtsituatie is.

Vaak maak ik tijdens het urbexen voor de zekerheid wel steeds brackets, maar 9 van de 10 keer pak ik in de nabewerking alleen de middelste (correct belichte) foto van de bracket.

Als ik al HDR inzet, beperk ik tonemappen tot het noodzakelijk minimum, zodat je niet tot nauwelijks ziet dat het HDR is. Zie maar eens mijn urbex-series op mijn Flickr-pagina.

@Geert: mooie serie; wel nog een beetje aandacht schenken aan perspectiefcorrectie en rechtzetten ;)

Re: industriële leegte

Geplaatst: do mei 29 2014 12:21 pm
door jfbat
Cyrus schreef:@ATOR: overdreven tonemappen wordt vooral gedaan uit effectbejag. Als je de kunst van HDR goed beheerst, zie je (bijna) niet dat het HDR is.

Dat vind ik een beetje kort door de bocht, het is natuurlijk ook een kwestie van smaak. De smaak van het moment is toch wel een beetje dat overdreven tonemappen, zeker bij Urbex. Of dat mooi is... Het is in ieder geval naar mijn mening/smaak wel een beetje een standaard trucje aan het worden, waardoor langzamerhand mensen het gaan verwachten bij urbex en urbex foto's zonder overdreven tonemapping als "fout" of "saai" worden betiteld.

Re: industriële leegte

Geplaatst: do mei 29 2014 12:23 pm
door guitargeert
Cyrus schreef:@Geert: mooie serie; wel nog een beetje aandacht schenken aan perspectiefcorrectie en rechtzetten ;)


Dankje! Inderdaad had ik daar nog niet goed genoeg op gelet..., inmiddels is de 16-85 de deur uit en heb alleen nog vaste brandpunten, dan is het alweer een stuk minder bewerkelijk ;)

Re: industriële leegte

Geplaatst: do mei 29 2014 12:25 pm
door Cyrus
@jfbat: Waarmee je exact zegt wat ik bedoel... Effectbejag - HDR zuiver omwille van extreme tonemapping, dus kunst om de kunst en niet als slimme techniek om het grote contrast mooi af te vangen. Inderdaad een smaakkwestie.