Landschaftspark: Zwart/wit of kleur?

Onderwerp:

Re: Landschaftspark: Zwart/wit of kleur?

Berichtdoor ben42 » ma sep 29 2014 10:22 am

Zwart Wit en Kleur, in twee foto's of in 1 foto.

Nu weet ik niet wat de TS heeft gedaan, maar ik vermoed van 1 foto.

Heel veel van de mensen op dit forum werken in RAW en dan is er geen sprake meer van een kleuren foto of een zwartwit foto. Zelfs als je de camera insteld op Zwartwit, levert het RAW bestand van die foto ook de kleuren informatie.
Wat een groot deel van de mensen hier dus doet is thuis het RAW bestand omzetten naar zwartwit.

Een groot voordeel van RAW naar zwartwit omzetten is dat je achteraf de kleuren kunt filteren, zo kun je b.v. de blauwe delen van de foto donkerder maken en daardoor een betere doortekening van de wolken krijgen. Of je kunt oranje verfvlekken lichter maken zodat deze er meer uitspringen.

Binnen het forum zitten ook een aantal fanatieke 'analoge' fotografen, deze kiezen meestal een Zwart Wit film en dan wordt de keuze dus al bepaald bij het in de camera leggen van het filmpje.



Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2632


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Landschaftspark: Zwart/wit of kleur?

Berichtdoor jfbat » ma sep 29 2014 10:38 am

Je kunt je camera ook als je in RAW fotografeert wel instellen op Z/W. Je kunt dan de foto's meteen ter plekke bekijken in Z/W en zo beoordelen of dat voor die foto werkt. Het daadwerkelijke omzetten doe je vervolgens thuis.
Niet omdat het moet • Maar omdat het kan
D7100 [Si 35 f1.4 A • Ni 85 f1.8G • Ta 17-50 f2.8 • To 11-16 f2.8] • OM-D E-M10 [Pa 20 f1.7 • M.Z 14-42 f3.5-5.6 • Sa 7,5 f/3.5 fisheye]
Gebruikersavatar
jfbat

Forumlid
Berichten: 1017



Onderwerp:

Re: Landschaftspark: Zwart/wit of kleur?

Berichtdoor ReneG » ma sep 29 2014 11:12 am

Ik ben idd. van de RAW en achteraf naar Z/W converteren. Dat gaat op zich ook prima, al doe ik het niet vaak. Als ik dat van plan ben hou ik Z/W wel in gedachten. Wat ik dan soms doe is dat ik met de nabewerking in mijn camera een basale 'standaard' Z/W conversie doe; Dan maakt hij een kopie van het origineel en die kan ik dan bekijken om het te evalueren. Die kan ik ook altijd nog weggooien. Overigens heb ik dat bij deze serie niet gedaan, ik was op weg naar huis en had maar beperkt tijd. Ik ga zeker nog eens terug naar die lokatie.

Wat het in deze serie zo moeilijk maakt is dat de meeste foto's zowel Z/W als in kleur werken, maar een paar niet. Eentje komt er in Z/W beter uit, twee anderen (die met de rode vloer en met de rode bladeren) komen er niet goed af in Z/W. Ik neig toch naar een Z/W serie, de serie is hoe dan ook een foto of 12. Ik ga er nog eens wat aan sleutelen.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5048


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Landschaftspark: Zwart/wit of kleur?

Berichtdoor ReneG » ma sep 29 2014 9:03 pm

Bij deze een verbeterde versie van foto 4. Eerste de oude, dan de nieuwe:

4a:
Afbeelding

4b:
Afbeelding
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5048


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Landschaftspark: Zwart/wit of kleur?

Berichtdoor PvGessel » zo okt 05 2014 12:53 am

Ben daar ook een keer geweest. Ik neig ook naar zw/wt omdat zo'n oude gieterij toch al weinig kleur bevat door al het stof, roest en afgebladderde verf. Het lijkt mij ook prachtig op een troosteloze dag met soms wat regen.
Het is overigens s ' avonds verlicht met verschillende kleuren lampen om juist wat meer kleur in die grauwe fabriek te brengen. Kijk op de website alvorens daar naar toe te rijden want de lampen branden niet altijd!
Als je bij voorbaat al in zw/wt gaat fotograferen dan let je toch meer op contrast dan heel specifiek op kleur? Correct me if I wrong.
En volgens mij leent niet alles zich voor zwart/wit, foto zes bijvoorbeeld, die moet in kleur en is ook prachtig.
M.v.g Peter.

D750 met wat Sigma ART glas.
Gebruikersavatar
PvGessel

Forumlid
Berichten: 773


Locatie: Duiven
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Architectuur, industrie en urbex”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten