Eerste keer urbex

Onderwerp:

Re: Eerste keer urbex

Berichtdoor Cyrus » ma dec 22 2014 9:17 am

Je overdrijft én trekt e.e.a. uit zijn verband, CH.... De bewoners van Doel hebben er geen probleem mee, mits je buiten hun privé-domein blijft. Ik ben er een keer of vier, vijf geweest en heb toen ook bewoners gesproken.

Voor het overige geldt dat de ware urbexer zich houdt aan het motto "neem alleen foto', laat alleen voetstappen achter" ofwel: alleen naar binnen zonder inbreken, niets vernielen of meenemen en ook niks achterlaten.

Het is op het randje van legaal en de ware urbexer doet ook niet moeilijk als hij bij een locatie wordt weggestuurd. Ik heb het een paar keer meegemaakt dat een toezichthouder ons in een locatie opzocht en na een praatje en uitleg konden wij vaak verder gewoon onze gang gaan.

Zolang je binnen die kaders werkt is er niets aan de hand.
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Eerste keer urbex

Berichtdoor MarcoEos70D » ma dec 22 2014 8:22 pm

Cyrus schreef:Het is op het randje van legaal... .

Daar haak ik toch even op aan. Zodra je een verbodsbord passeert, is het óver het randje en illegaal. Dat je niets beschadigt (jij dan tenminste) en dat het meestal goed afloopt, doet daar niets aan af. Ik ben niet roomser dan de paus en zou graag eens meegaan naar een mooie urbexlocatie, maar laten we 't niet mooier maken dan het is.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2329


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Eerste keer urbex

Berichtdoor eelco » ma dec 22 2014 9:05 pm

MarcoEos70D schreef:
Cyrus schreef:Het is op het randje van legaal... .

Daar haak ik toch even op aan. Zodra je een verbodsbord passeert, is het óver het randje en illegaal. Dat je niets beschadigt (jij dan tenminste) en dat het meestal goed afloopt, doet daar niets aan af. Ik ben niet roomser dan de paus en zou graag eens meegaan naar een mooie urbexlocatie, maar laten we 't niet mooier maken dan het is.


Helemaal mee eens, echter 461SR is een overtreding en geen misdrijf (zoals evt vernieling en diefstal). Aangezien een echte urbexer het motto aanhoudt "only take pictures, leaving nothing but footprints", maakt hij zich hooguit schuldig aan een overtreding.
Neemt niet weg dat het illegaal is, maar kan erger :D

Maar persoonlijk geef ik toch altijd wel de voorkeur aan een legaal bezoek (met toestemming).

Blijft altijd een leuke discussie 8)

Groeten,

Eelco
eelco

Forumlid
Berichten: 195


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Eerste keer urbex

Berichtdoor Werner » ma dec 22 2014 9:40 pm

CaptainHook schreef:Ik zie hier toch een aantal 'rare' reacties voorbijkomen... :thumbdown:

Verbodsborden? Daar lachen we om! :wtf:
Respect voor de bewoners van b.v. Doel? Hoe rijm je dat dan? De mensen vinden het allemaal wel best dat ze aan alle kanten beloerd en gefotografeerd worden? Heb je met ze gesproken/gevraagd?
Hoe zou jij het vinden als er iedere keer fotografen door je straat struinen en ieder oud pand, vervallen schuurdeurtje en -hekje fotograferen? Vind je dat ook getuigen van respect?

En hoezo gelden, door de overheden vastgestelde verbodsborden ineens niet voor mensen die willen 'urbexen'? :shock: Sinds wanneer zijn we onze privé wetgevers geworden?
"Als IK maar een mooi plaatje kan maken, dan trek IK me niks aan van fatsoen en/of verboden"... :crazy: En wat de rest daar van vind, dat interesseert me niet... :shifty:


Het komt inderdaad een beetje laconiek over, heb je helemaal gelijk in als je het zo leest. Maar na een aantal jaren te exploren waar je normaliter niet mag komen, loop je gewoon langs zo'n bord, schrikt niet meer af. Zelfs in het buitenland waar de grote waarschuwingen staan bij militaire of regeringgebouwen. Natuurlijk een risico, maar mijn ervaring is dermate dat je er vanaf komt met een waarschuwing. Of je door een boer betrapt wordt of door de Guardia Civil (die zijn wel hardhandig btw) maakt dan niet zo heel veel uit. De bedoelingen van meeste explorers zijn goed, en er wordt ook door ons niets vernield om binnen te komen wat de uitleg wat we daar doen vergemakkelijkt.

Ik heb vele landen en locaties bezocht, ben ook vele malen opgepakt. Nooit met een concequentie. Altijd hoffelijk een praatje gemaakt, netjes het paspoort getoond en gewoon een beetje domweg sorry zeggen een keer of 30 en het zit goed. En op het einde vragen ze allemaal of we koffie lusten en geeft men toe dat het voor de fotografie mooie objecten zijn.

Misschien kom ik nu wat 'beschaafder' over...maar het blijft zo illegaal als het maar zijn kan. Ik voel me daarin echt niet Roomser dan de Paus. Ben me terdege bewust dat het niet mag.
Gebruikersavatar
Werner

Forumlid
Berichten: 1755


Locatie: tilburg
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Eerste keer urbex

Berichtdoor Werner » ma dec 22 2014 9:49 pm

MarcoEos70D schreef:
Cyrus schreef:Het is op het randje van legaal... .

Daar haak ik toch even op aan. Zodra je een verbodsbord passeert, is het óver het randje en illegaal. Dat je niets beschadigt (jij dan tenminste) en dat het meestal goed afloopt, doet daar niets aan af. Ik ben niet roomser dan de paus en zou graag eens meegaan naar een mooie urbexlocatie, maar laten we 't niet mooier maken dan het is.


Het is legaal of niet legaal. In ons geval NIET legaal, hoe je er ook over denkt. Je pleegt huisvredebreuk. Zonder toestemming andermans grond betreden, zo simpel is het. En het land waar men het meest om dit feit zeurt is....jawel Nederland. Hier gaat men het meest over tot schrijven van een proces verbaal. Gebeurd uiteraard ook in het buitenland maar heb ik zelf nooit ervaren. Ik kom zelfs liever in aanraking met justitie/politie dan een boze boer die banden lek steekt en met een machinegeweer dreigt, en ja dat is gebeurd.
Gebruikersavatar
Werner

Forumlid
Berichten: 1755


Locatie: tilburg
Contacteer:


Terug naar “Architectuur, industrie en urbex”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: RGS en 28 gasten