Eerste keer urbex

Onderwerp:

Eerste keer urbex

Berichtdoor jeroen13579 » zo sep 28 2014 6:17 pm

Goede avond iedereen

Ik zou 1 van de komende dag is urbex fotografie willen gaan doen

Allee het is wel mijn eerste keer.

Wie heeft er tips

Wie heeft toffe locaties (in belgie), ik weet dat deze niet graag gedeeld worden. En dat ze zeggen zoek zelf. Maar als beginner is dit niet gemakkelijk. Maar moest je het niet willen geven. Geen probleem :)

Welke lens is het beste

Wat moet ik nog zoal meenemen

En waarschijnlijk niet maar is het verstandig om alleen te gaan?

Alvast bedankt allemaal
jeroen13579

Forumlid
Berichten: 73



Onderwerp:

Re: Eerste keer urbex

Berichtdoor HannahV » zo sep 28 2014 6:25 pm

Hallo! :)

Met locaties kan ik je helaas niet helpen.. Wel is het handig om een statief bij je te hebben. Ik weet niet welke lenzen je hebt, maar ik zou voor je meest lichtsterke lens gaan. Ik heb zelf trouwens geen ervaring met urbex, maar het lijkt mij wel interessant om iets met een groothoek te doen :) Succes!
Nikon D850 + Sigma ART 85mm 1.4 + Nikon 70-200mm f/2.8 VRII. Voor al uw hondenplaatjes.
Rifle shooter | Nikon Shooter.
Gebruikersavatar
HannahV

Forumlid
Berichten: 1196


Locatie: Strijen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Eerste keer urbex

Berichtdoor DiFiWi » zo sep 28 2014 6:31 pm

spookstad Doel is een mooie locatie en nog legaal ook
hoewel dit al heel vaak voorbij is gekomen heb ik er ontzettend veel plezier daar rond gelopen
hoewel je de huizen niet mag betreden is dit weldegelijk mogelijk
en zitten hele mooie huizen tussen

wat ben je nodig
ikzelf had een sigma 17-70 f2.8-4.5 lens bij mij
statief erg handig, zaklamp, extra accu´s. kaartjes,
maar bovenal je gezonde verstand en veiligheid boven alles
Groeten uit Limburg.
DiFiWi

Forumlid
Berichten: 123


Locatie: Ven-Zelderheide
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Eerste keer urbex

Berichtdoor eelco » zo sep 28 2014 9:41 pm

Een goed statief en afstandsbediening.
Lichtsterke lensen zijn minder belangrijk, want je werkt eigenlijk altijd met een statief.

Doel is zeker een erg leuke locatie, zeker om te beginnen.

Groeten,

Eelco
eelco

Forumlid
Berichten: 195


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Eerste keer urbex

Berichtdoor Ed_1980 » zo sep 28 2014 9:55 pm

Heb zelf nog geen ervaring met urbex. Doel wil ik ook een keer naar toe om het eens te proberen. Maar met een statief en afstandsbediening komt bij mij ook als eerste in me op zoals Eelco al zei


Sent from my iPhone using Tapatalk
Gebruikersavatar
Ed_1980

Clublid
Berichten: 52


Locatie: Rotterdam
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Eerste keer urbex

Berichtdoor strangeartefact » zo sep 28 2014 10:37 pm

Grappige is dat ik mijn eerste urbex ervaringen allemaal zonder statief gedaan heb. Neem nu voor eerst wel een mee voor specifiek doel. Ik wil graag vrij zijn in mijn beweging om details te fotograferen...Dus Eelco ja je hebt gelijk maar er is ook zoveel te fotograferen zonder statief....dus lichtsterkglas is ook wel een optie ;)

grt en succes!
Bijna leeg hier....
Gebruikersavatar
strangeartefact

Forumlid
Berichten: 2857


Locatie: Zutphen
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Eerste keer urbex

Berichtdoor jeroen13579 » ma sep 29 2014 1:15 am

@ hanna
Een statief heb ik helaas nog niet.
Mijn lenzen voor de canon EOS 7D zijn
- canon compact macro 50mm 1:2.5
- samyang fisheye 8mm 1:3.5
- canon 10-22 mm 1:3.5 – 4.5

Mijn lenzen voor de nikon D3200 zijn
- nikon 18 – 55 mm 1:3.5 – 5.6
- tamron 90 mm F/2.8 1:1 macro
- nikon 55 – 300 mm 1:4.5 – 5.6

Maar de bedoeling is eigenlijk om vooral mijn canon te gaan gebruiken,
En super bedankt voor je reacite :)


@ difiwi
Ik weet het (allee van horen zeggen toch). Maar hier loopt de laatste tijd wel veel politie rond (ook overdag) omdat er nog altijd bewoners zijn in doel, in dit de laatste tijd niet meer appreciëren dat er zoveel volk komt.
Een statief heb ik helaas nog niet.
Bedankt voor je reactie :)


@eelco
Helaas heb ik geen statief nog niet en voor mijn canon heb ik ook nog geen afstandsbediening voor mijn nikon heb ik wel een afstandsbediening

Ook hier: Ik weet het (allee van horen zeggen toch). Maar hier loopt de laatste tijd wel veel politie rond (ook overdag) omdat er nog altijd bewoners zijn in doel, in dit de laatste tijd niet meer appreciëren dat er zoveel volk komt.

Maar bedankt voor je reactie :)


@ed 1980
Dankje voor je reactie, alleen een statief heb ik helaas nog niet en afstandsbediening heb ik alleen voor mijn nikon :)


@ strangeartefact
Dank je voor je reactie, ik ga het zo moeten doen, want heb helaas nog geen statief :)
jeroen13579

Forumlid
Berichten: 73



Onderwerp:

Re: Eerste keer urbex

Berichtdoor DiFiWi » ma sep 29 2014 9:39 am

wij zijn er dit jaar begin augustus er geweest
we hebben er ongeveer 5 uur rond gelopen
en we hebben totaal geen politie gezien toen
zie foto's op de onderstaande link
http://difiwihobbyfotografie.jimdo.com/ ... s/doel-45/

ook ik ben op dit gebied nog maar een beginner dus ja ook ik moest ergens beginnen :)
Groeten uit Limburg.
DiFiWi

Forumlid
Berichten: 123


Locatie: Ven-Zelderheide
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Eerste keer urbex

Berichtdoor Cyrus » ma sep 29 2014 11:01 am

Ik ben inmiddels 2x in Doel geweest. Het is nadrukkelijk niet toegestaan om de huizen / panden te betreden. Bij elke toegangsweg staat dat duidelijk aangegeven.

AfbeeldingDoel, Belgium - A village that had to part for a nuclear power plant by Laario, on Flickr

Doe je dat toch, dan ben je bewust in overtreding. Dat je geen politie ziet, is geen vrijbrief.

Urbexers respecteren dat.
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Eerste keer urbex

Berichtdoor sled9e » ma sep 29 2014 12:09 pm

oude , niet opvallende kleding voor als je onverwacht moet schuilen of moet klimmen over hekjes of op je knieen moet voor een perspectief.
en het liefst denk ik een dikke zaklantaarn voor als je zwervers of iets dergelijks tegenkomt die je camera willen rippen, heb je nog wat om mee te meppen ( denk niet dat doel zo erg is hoor).
En als je met je canon gaat had ik al die lenzen meegenomen, goed bruikbaar. Een rugzak waar ook al je fotospul in kan is ook relaxt met klimmen etc.
-/
sled9e

Forumlid
Berichten: 144


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Eerste keer urbex

Berichtdoor DiFiWi » ma sep 29 2014 9:29 pm

Ik wist wel degelijk dat ik in overtreding was maar dat is meestal zo bij urbex.
Gaat er toch om plekken te betreden dat verboden en verlaten gebieden behoren.
Als je dan gepakt word jammer dan, dat risico ga je dan bewust in.
Maar zolang alles zo blijft als dat je er kwam.
Het gezegde binnen de urbexers is wel bekend lijkt mij.
Groeten uit Limburg.
DiFiWi

Forumlid
Berichten: 123


Locatie: Ven-Zelderheide
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Eerste keer urbex

Berichtdoor Werner » zo dec 21 2014 10:49 am

Cyrus schreef:
Doe je dat toch, dan ben je bewust in overtreding. Dat je geen politie ziet, is geen vrijbrief.

Urbexers respecteren dat.


Dat mag je mij gerust uitleggen, het meeste is namelijk illegaal, dus waar je zonder toestemming binnen gaat.
Dit hoort juist bij de spanning van de hobby. Ik heb namelijk nergens een briefje of bordje zien hangen dat ik welkom was, altijd andersom.

Gepakt? Uiteraard, en niet 1 keer ook, maar als men ziet dat het niet met kwade bedoelingen is loopt het met een sisser af.

Dus urbexers of beter gezegd explorers, zoeken dit op. Respecteren de locatie maar niet een verbodsbord. Daar wordt hard om gelachen.
Gebruikersavatar
Werner

Forumlid
Berichten: 1755


Locatie: tilburg
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Eerste keer urbex

Berichtdoor Cyrus » zo dec 21 2014 11:57 am

@werner: ik ben vaker illegaal dan legaal een urbex-site binnen gegaan. Maar dan altijd zonder inbreken, ofwel door een opening te vinden waardoor je zonder "geweld" naar binnen kunt.

Daar zit voor mij de scheidslijn: op het moment dat je niet naar binnen kunt zonder een raam, deur, hek o.i.d. open te breken, moet je het laten voor wat het is.

In het geval van Doel geldt nog iets anders: bij elke toegangsweg staat een specifiek verbod om panden binnen te gaan, omdat het dorp nog deels bewoond wordt. Dus in het specifieke geval van Doel vind ik dat je dit verbod dient te respecteren.

Wanneer het overduidelijk is dat een locatie niet meer bewoond c.q. in gebruik is, neem ik ook de gok en ga gewoon naar binnen. Ben ook wel eens onverwacht een toezichthouder tegengekomen en na een praatje kon ik vaak verder mijn gang gaan.
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Eerste keer urbex

Berichtdoor eelco » ma dec 22 2014 8:30 am

Respect houden voor de locatie is het belangrijkste denk ik.
Indien je betrapt wordt gewoon beleefd blijven en uitleggen wat je bedoelingen zijn. Over het algemeen ben je op zo'n trip meestal goed voorzien van diverse apparatuur, dus kan je ook wel aantonen wat je bedoelingen zijn.

Wanneer een pand pas toegankelijk is middels verbreking ga ik niet naar binnen. Hier ligt voor mij persoonlijk de grens.

Het bord heb ik overigens ook in Doel gezien en hier moest ik dan wel weer om lachen. Tekst en realitiet staan namelijk erg in contrast met elkaar :D

Groeten,

Eelco
eelco

Forumlid
Berichten: 195


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Eerste keer urbex

Berichtdoor CaptainHook » ma dec 22 2014 9:09 am

Ik zie hier toch een aantal 'rare' reacties voorbijkomen... :thumbdown:

Verbodsborden? Daar lachen we om! :wtf:
Respect voor de bewoners van b.v. Doel? Hoe rijm je dat dan? De mensen vinden het allemaal wel best dat ze aan alle kanten beloerd en gefotografeerd worden? Heb je met ze gesproken/gevraagd?
Hoe zou jij het vinden als er iedere keer fotografen door je straat struinen en ieder oud pand, vervallen schuurdeurtje en -hekje fotograferen? Vind je dat ook getuigen van respect?

En hoezo gelden, door de overheden vastgestelde verbodsborden ineens niet voor mensen die willen 'urbexen'? :shock: Sinds wanneer zijn we onze privé wetgevers geworden?
"Als IK maar een mooi plaatje kan maken, dan trek IK me niks aan van fatsoen en/of verboden"... :crazy: En wat de rest daar van vind, dat interesseert me niet... :shifty:
CaptainHook




Terug naar “Architectuur, industrie en urbex”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten