Steenkolenmijn van Hasard

Onderwerp:

Steenkolenmijn van Hasard

Berichtdoor Didier98 » zo mei 31 2015 1:00 am

In februari heb ik hier gefotografeerd. Het is blijkbaar een erg populaire locatie want ik kwam nog een heel aantal andere fotografen tegen :) . Een erg fotogenieke locatie, alleen jammer dat er overal graffiti was. Als er nog tips zijn hoor ik het graag!


1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

9.
Afbeelding

10.
Afbeelding
Didier98

Forumlid
Berichten: 8


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Steenkolenmijn van Hasard

Berichtdoor Frankie » zo mei 31 2015 12:48 pm

Mooie locatie voor liefhebbers zo te zien, de graffiti past daar toch best wel bij ?
Tips wat mij betreft iets meer consistentie in je nabewerking (contrast, rechte lijnen) en ter afwisseling focus op detail.
Gebruikersavatar
Frankie

Clublid
Berichten: 3318


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Steenkolenmijn van Hasard

Berichtdoor CaptainHook » zo mei 31 2015 12:51 pm

Moet je wel opschieten met additionele bezoeken aan Hasard de Cheratte...het staat op de nominatie om gesloopt :| te worden, dit jaar...

http://en.wikipedia.org/wiki/Coal_mine_of_Hasard_de_Cheratte
CaptainHook



Onderwerp:

Re: Steenkolenmijn van Hasard

Berichtdoor Flandria » zo mei 31 2015 3:46 pm

Vooral #2, #3, #5 en #6, #7, #9 laten een onnatuurlijke overstraling zien in de hoge lichten die waarschijnlijk zijn
toe te schrijven aan een beslagen (front) lens, een zeer matig/slecht filter of een objectief van weinig kwaliteit.
Perfectie is niet een doel op zich voor een een geweldige foto, hier voegt het compleet niks toe.
Ik zie het dan als afbreuk of als leermoment voor een volgende keer.
Flandria



Onderwerp:

Re: Steenkolenmijn van Hasard

Berichtdoor eelco » zo mei 31 2015 9:57 pm

Mooie locatie blijft dit. Kennelijk moet ik dus vaart maken met een bezoekje voordat het te laat is.
Bij een locatie met een dergelijk verval vind ik de graffiti altijd een mooie aanvulling. Maar dat is puur persoonlijk.

De uitgebeten hooglichten in de raampartijen waren mij ook al opgevallen.
Ik weet alleen niet of dit per definitie te maken heeft met de kwaliteit van je objectieven en camera.
Je fotografeert namelijk aardig tegen het licht in, vanuit een donkere ruimte. Je kan dan wel gaan onderbelichten, maar dan worden de donkere partijen weer te donker.
Geen idee of het gebruik van een flitser in deze situatie meerwaarde biedt.
Bij foto 1 fotografeer je niet tegen het licht in en dan zie je wel een mooie raampartij.

Fotografeer je in RAW of JPEG?
In de RAW converter kan je namelijk mooi de hooglichten terugbrengen en zullen de raampartijen beter tot hun recht komen.
Heb zelf namelijk ook regelmatig hiermee te maken gehad bij urbex fotografie en op dee manier opgelost.

Groeten,

Eelco
eelco

Forumlid
Berichten: 195


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Steenkolenmijn van Hasard

Berichtdoor mandersp » zo mei 31 2015 10:05 pm

Dan heb je mazzel gehad.
Ik ben er vorig jaar geweest en de politie heeft ons toen verwijderd.
We hadden geluk dat ze goed gezind waren anders hadden we een dure bekeuring kunnen krijgen.
Het is daar verboden om te komen....
D750, D810, J5
Verder een aantal Nikon lenzen en andere fotospullen.

Met vriendelijke groeten, Piet Manders
Gebruikersavatar
mandersp

Forumlid
Berichten: 271


Locatie: Afferden
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Steenkolenmijn van Hasard

Berichtdoor eelco » zo mei 31 2015 10:28 pm

Heb echter ook berichten gelezen dat er een opzichter is, die je met betaling van een paar euro toegang biedt!
eelco

Forumlid
Berichten: 195


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Steenkolenmijn van Hasard

Berichtdoor mandersp » ma jun 01 2015 7:32 pm

Dat is dus illegaal, niet doen want die opzichter bestaat niet, het is eigenlijk een soort dief.....
D750, D810, J5
Verder een aantal Nikon lenzen en andere fotospullen.

Met vriendelijke groeten, Piet Manders
Gebruikersavatar
mandersp

Forumlid
Berichten: 271


Locatie: Afferden
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Steenkolenmijn van Hasard

Berichtdoor Cyrus » di jun 02 2015 11:44 am

@mandersp: als de opzichter van het terrein je tegen betaling toelaat, is het bezoek natuurlijk nooit meer illegaal te noemen...

Blijft een feit dat je die opzichter niet nodig hebt om er binnen te komen, weet ik uit eigen ervaring (bezocht in 2012 - sindsdien wel achteruit gegaan zeg!)

Schijnt overigens dat de opzichter overleden is en dat die toegangsoptie dus vervallen is. Daarnaast hoorde ik dat er laatst op het terrein is geschoten op urbexers. Als je er heen gaat dus bijzonder goed opletten!
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Steenkolenmijn van Hasard

Berichtdoor Flandria » di jun 02 2015 1:33 pm

Ik ben er ooit in december 2008 geweest en schrok ook wel van de staat nu.

Als ik jouw verhaal zo lees Edwin dan vraag ik mij af in hoeverre het het nog zinvol is om dit te riskeren.
Soort van vrijgevochten boevenbende geworden. Kogelvrij vest als must have, bizar.
Flandria



Onderwerp:

Re: Steenkolenmijn van Hasard

Berichtdoor CaptainHook » di jun 02 2015 1:36 pm

Er wordt toch continu geschoten op dit soort locaties? Zowel door, alsmede op fotografen... :P
Dan kunnen ze gelijk de fotografen in hun fotograven stoppen. :mryellow:

En, krijg je vanzelf zo'n DSLR arm... viewtopic.php?f=37&t=60777
CaptainHook



Onderwerp:

Re: Steenkolenmijn van Hasard

Berichtdoor Cyrus » wo jun 03 2015 11:49 am

@Michael: urbexlocaties lijken ondertussen een enorme aantrekkingskracht op de verkeerde mensen gekregen te hebben, met als gevolg dat beheerders steeds drastischer maatregelen nemen. Chateau Noisy staat er ook om bekend dat je eerst kennis maakt met een jachtgeweer en daarna een beheerder. En aangezien Belgen makkelijk een wapen pakken (kennelijk mag dat daar) is het in België dus oppassen geblazen...
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Steenkolenmijn van Hasard

Berichtdoor philippe » wo jun 03 2015 5:01 pm

Cyrus schreef:@Michael: En aangezien Belgen makkelijk een wapen pakken (kennelijk mag dat daar) is het in België dus oppassen geblazen...


Neen dat mag in geen geval, alleen zijn er (te) veel mensen die er hun laars aan lappen, of er een 'uitleg' aan geven.
Daarbij is in sommige gevallen de LOCALE overheid nogal laks!
Daartegen over staat dat sommige squatters soms wel heel driest te werk gaan.
In België hebben we een zeer strenge wapen wetgeving maar niet altijd de middellen om deze te doen respecteren, een oud zeer... :frown:
philippe

Forumlid
Berichten: 213


Contacteer:

Onderwerp:

Re: Steenkolenmijn van Hasard

Berichtdoor jac49 » zo jun 14 2015 11:14 pm

Re: Steenkolenmijn van Hasard
Berichtdoor eelco » zo mei 31 2015 10:28 pm

Heb echter ook berichten gelezen dat er een opzichter is, die je met betaling van een paar euro toegang biedt!

De kick is op deze manier wel helemaal weg ,Zondags :tegen betaling kon je er naar binnen ,momenteel is er voor de Urban liefhebers maar weinig meer over gebleven op de details na .!
Je ziet vaak wel iets honderd keer-duizend keer,voor je het de allereerste keer werkelijk ziet.
jac49

Forumlid
Berichten: 2389


Locatie: Gemeente Roerdalen. Limburg
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Architectuur, industrie en urbex”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten