Rietveld

Onderwerp:

Rietveld

Berichtdoor Skippy » zo okt 29 2017 12:49 am

Vanmiddag heb ik in mijn woonplaats Amersfoort in de Zonnehof de expositie "De Stijl voorbij. Gerrit Rietveld en de jaren vijftig." bezocht.
Voor de Rietveld/architectuurliefhebber zeker de moeite waard. In de strakke stijl van Rietveld heb ik onderstaande fotoserie gemaakt.

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding
Skippy

Moderator
Berichten: 11666


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Rietveld

Berichtdoor Brutus » zo okt 29 2017 8:19 am

Foto 1 doet mij, als je door de oogharen kijkt, qua vlakvulling ook een beetje aan Mondriaan denken!
Groet,
Bert
Gebruikersavatar
Brutus

Clublid
Berichten: 1112


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Rietveld

Berichtdoor Skippy » zo okt 29 2017 11:12 am

Hoi Bert, interessante observatie. Rietveld en Mondriaan (geboren in Amersfoort!) waren beide lid van De Stijl dus zeker stilistisch geestverwanten. Ongetwijfeld zijn er over en weer invloeden te zien. Ik zal binnenkort eens wat foto's maken in het Mondriaanhuis in Amersfoort. Leuke combinatie trouwens deze tentoonstelling in de Zonnehof en het Mondriaanhuis. Eventueel aan te vullen met een wandel- en/of boottocht door historisch Amersfoort. Tot zover de informatie van de VVV Amersfoort :D
Skippy

Moderator
Berichten: 11666


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Rietveld

Berichtdoor bcvthul » zo okt 29 2017 4:27 pm

Nette foto's Skippy. Bij foto 1 krijg ik een miniatuur-effect gevoel..
Gebruikersavatar
bcvthul

Forumlid
Berichten: 1984


Locatie: Tilligte
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Rietveld

Berichtdoor Frankie » wo nov 01 2017 11:04 pm

De bovenste valt me ook het meest op vanwege de vlakverdeling. Gaaf dat je de trap rechts hebt meegenomen. Zonder plafond zou mijn voorkeur hebben omdat dat meer rust brengt. Verder alles lekker strak afgewerkt, geen makkelijk onderwerp. Heb je geen detailfoto's gemaakt ?
Gebruikersavatar
Frankie

Clublid
Berichten: 3318


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Rietveld

Berichtdoor Skippy » do nov 02 2017 9:24 pm

bcvthul schreef:Nette foto's Skippy. Bij foto 1 krijg ik een miniatuur-effect gevoel..

Dank, ondanks mijn allergie voor de kwalificatie "nette foto's" maar dat ligt aan mij :wink:
Skippy

Moderator
Berichten: 11666


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Rietveld

Berichtdoor Skippy » do nov 02 2017 9:29 pm

Frankie schreef:De bovenste valt me ook het meest op vanwege de vlakverdeling. Gaaf dat je de trap rechts hebt meegenomen. Zonder plafond zou mijn voorkeur hebben omdat dat meer rust brengt. Verder alles lekker strak afgewerkt, geen makkelijk onderwerp. Heb je geen detailfoto's gemaakt ?

Inderdaad bewust de trap meegenomen, leuk dat je dat opmerkt. Ik heb voordat ik ging kijken en fotograferen eerst gesproken met een van de medewerkers. Hij vertelde dat Rietveld zo'n oog voor detail had dat er niets aan het toeval werd overgelaten en zelfs het patroon van de verlichting door hem werd bepaald. Vandaar dat ik het plafond met de TL-verlichting heb opgenomen in de compositie. Ik heb inderdaad detailfoto's gemaakt maar die vond ik achteraf kwalitatief onder de maat en uit de toon vallen in deze serie dus die zijn de prullenmand in gegaan.
Skippy

Moderator
Berichten: 11666


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Architectuur, industrie en urbex”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten