La Sagrada Familia, Barcelona, Spanje

Onderwerp:

La Sagrada Familia, Barcelona, Spanje

Berichtdoor gvdnberg » za feb 24 2018 4:11 pm

Nadat ik eerder Barcelona en dit gebouw had bezocht, vroeg ik mij af hoever de bouw inmiddels was gevorderd. Bij mijn eerste bezoek lag er nog geen vloer in het gebouw inwerkte men aan de eerste vier torens.
Dit enorme bouwwerk waar al sinds 1869 aan wordt gebouwd is erg indrukwekkend door de enorme hoeveelheid symboliek die in het gebouw is verwerkt en de bijzondere structuur. "The Temple" zoals het bouwwerk van Gaudi wordt omschreven is nog steeds in aanbouw, waarbij het tempo van bouwen door moderne technieken en computersimulaties bijzonder is toegenomen. Naar verwachting zal het bouwwerk in 2026 geheel afgebouwd zijn.
1. chronologie van de bouw
Afbeelding

2. Eén van de ingangen van de kerk/kathedraal; de geboorte van Christus
Afbeelding

3. Detail van deze ingang
Afbeelding

4. Interieur van het bouwwerk
Afbeelding

5. Christusbeeld boven het altaar; de verschillende kleuren van de pilaren tonen de verschillende materialen waaruit deze zijn gebouwd, de granieten en basalt pilaren dragen de zwaarste delen
Afbeelding

6. Spiegelbeeld , zodat de constructie duidelijk gemaakt wordt
Afbeelding

7. Door draden met daaraan een gewichtje wordt de natuurlijke vorm van krachtenverdeling getoond. Deze vorm omgekeerd zou dan de meest sterke natuurlijke constructie methode moeten zijn om het gewicht van het bouwwerk te dragen, aldus de architect A. Gaudi. Alsof het een bos in de natuur is, zo dragen de pilaren het gebouw. Gefotografeerd door glas in een matig verlichte ruimte.
Afbeelding

8. Detail van trappenhuis en liftkoker
Afbeelding

9. Nogmaals interieur, waarin de "boomstructuur" goed zichtbaar is
Afbeelding

10. Mooie lichtval door de gebrandschilderde ramen
Afbeelding

11. Een zijbeuk van het gebouw
Afbeelding

12. De gevel die de kruisiging en het overlijden uitbeeldt
Afbeelding

13. Voorbeeld van de pijpvormige klokken die in dit gebouw zijn gebruikt, het gehele klavier van de piano is beschikbaar door deze klokken
Afbeelding

14. Buitenzijde met bouwkranen
Afbeelding

15. Werkplaats waar schaalmodellen van het gebouw worden gemaakt, onder meer met 3d printers.
Afbeelding
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3129


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: La Sagrada Familia, Barcelona, Spanje

Berichtdoor Wally118 » za feb 24 2018 7:57 pm

Zeer imposant gebouw. Ik heb het zelf ook al een aantal keren kunnen aanschouwen alleen helaas nog nooit van de binnenkant gezien vanwege tijdgebrek. Wat ik heel apart vind aan de basiliek is dat je aan de buitenkant heel goed de verschillende bouwwijzen kunt zien. De achterkant (de kruisiging en het overlijden van Christus) ziet er veel moderner uit met allemaal die hoekige koppen van de beelden dan de voorkant van de kerk waar de geboorte wordt uitgebeeld.
Wist je ook dat aan de achterkant een van de beelden een zelfportret is van Gaudi?? Volgens mij is dat het beeld rechts onder op de foto, de man met de kap die naar beneden kijkt, maar dit weet ik niet zeker...
Grtz, Walter.

Nikon D850 + Z8 en diverse glaasjes
Flickr
Instagram
Wally118

Clublid
Berichten: 902


Locatie: Ittervoort
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: La Sagrada Familia, Barcelona, Spanje

Berichtdoor gvdnberg » za feb 24 2018 8:48 pm

dat van het zelfportret wist ik niet. De verschillende stijlen en met name de sobere kubistische stijl van de kruisiging en het overlijden vind ik mooi gekozen. Ergens binnen heb ik en beeld van Gaudi gezien, maar dat lijkt niet op de man met de kap.
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3129


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: La Sagrada Familia, Barcelona, Spanje

Berichtdoor MarcB » za feb 24 2018 9:09 pm

Mooie reportage Gert. Al enige jaren geleden ben ik via een behoorlijk smalle wenteltrap naar boven geweest in een van de torens. Heb je dat nog gedaan?
Gebruikersavatar
MarcB

Clublid
Berichten: 654


Locatie: Waalwijk
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: La Sagrada Familia, Barcelona, Spanje

Berichtdoor Johan v. V. » za feb 24 2018 9:27 pm

Wij waren een jaar of 6 geleden in deze kerk. Zéér indrukwekkend! Vooral het licht vonden we er schitterend. Over een week of twee hopen we er weer te gaan kijken. Wanneer we het mogen beleven hoop ik hem nog een keer in 2026 te zien. Van sommige dingen krijg je nooit genoeg.
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen


Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Gebruikersavatar
Johan v. V.

Clublid
Berichten: 3815


Locatie: Amersfoort
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: La Sagrada Familia, Barcelona, Spanje

Berichtdoor gvdnberg » zo feb 25 2018 10:09 am

MarcB schreef:Mooie reportage Gert. Al enige jaren geleden ben ik via een behoorlijk smalle wenteltrap naar boven geweest in een van de torens. Heb je dat nog gedaan?

Vanwege sterke wind en regen waren de torens deze keer gesloten, als het goed is hebben ee het geld voor de toegangskaarten terug gekregen. Wel erg jammer natuurlijk.
Een jaar of 8 geleden heb ik wel de torens beklommen, maar toen had ik nog een analoge F70 en de dia’s of negatieven heb ik nooit gedigitaliseerd.
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3129


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: La Sagrada Familia, Barcelona, Spanje

Berichtdoor Richard » zo feb 25 2018 11:19 am

Mooie serie Gert!

Bedankt voor het delen.
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3576


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: La Sagrada Familia, Barcelona, Spanje

Berichtdoor Ed Post » zo feb 25 2018 10:03 pm

Ik ben daar als jochie rond 1970 geweest. Toen stonden er alleen de grote torens en was het binnengedeelte nog één grote bouwplaats met materialen. Helaas daar geen foto's van. Ik ben toen ook in één van de grote torens geweest.
Mooi om na zoveel jaren te zien hoe het er nu uitziet.
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....
Gebruikersavatar
Ed Post

Clublid
Berichten: 2341


Locatie: Tweede Exlöermond
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: La Sagrada Familia, Barcelona, Spanje

Berichtdoor Snoepjess » zo feb 25 2018 10:24 pm

Mooie serie!

Wist je trouwens dat Gaudí in de crypte begraven ligt?
Al met al een imposante kerk!
Snoepjess

Clublid
Berichten: 167


Locatie: Schiedam
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: La Sagrada Familia, Barcelona, Spanje

Berichtdoor gvdnberg » ma feb 26 2018 10:49 pm

Zeer imposant Lisanne! Over een paar jaar ga ik beslist weer een keer terug. En ja, dat Gaudi in de crypte begraven is heb ik ook gelezen.
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3129


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: La Sagrada Familia, Barcelona, Spanje

Berichtdoor Skippy » di feb 27 2018 7:38 am

Mooie en afwisselende foto’s Gert van dit imposante bouwwerk.
Skippy

Moderator
Berichten: 11622


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Architectuur, industrie en urbex”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten