Star Wars (urbex)

Onderwerp:

Star Wars (urbex)

Berichtdoor Wally118 » ma mei 10 2021 7:03 pm

In België, en met name in Luik en omstreken, is ontzettend veel verlaten industrie te vinden die betrekking heeft op de staalproductie. Veel van deze industrie is begonnen onder de naam Cockerill Sambre. In 1998 is deze overgenomen door Usinor, dat in 2001 Arcelor werd. In 2006 werd het bedrijf overgenomen door een Indiase ondernemer Mittal en werd de naam ArcelorMittal. Onder deze Mittal moest er flink bezuinigd worden om de winstgevendheid te vergroten. Hierdoor werden verschillende sites gesloten en werd de productie overgeheveld naar de "lageloon landen".
Verschillende steden, zoals Charleroi, moesten het met name hebben van de staalindustrie. Hele families werkten in deze industrie en met de verhuizing naar de goedkopere oorden kwamen dus ook hele families op straat te staan. Deze enorme financiële klap is in deze steden tot op de dag van vandaag nog steeds te zien in bijv. het onderhoud van de huizen en de infrastructuur. In Charleroi is het zelfs mogelijk om een "Charleroi safari" te boeken om de impact van het vertrek van de staalindustrie te zien.
Voor de urbexwereld is dit dus het walhalla. Enkele hele bekende urbexnamen zijn Heavy Metal, HFB en Orange Factory. Op de meeste van deze locaties is wel bewaking en zijn ze ook met de sloop gestart, echter zijn deze plekken zo immens groot dat het nog wel een aantal jaren zal duren voordat alles met de grond gelijk is gemaakt.

Onderstaande foto's zijn van een minder bekende site die ook tot de staalindustrie behoorde. Voorheen is dit een staalwalserij geweest en nu staat het dus gewoon leeg en ten prooi te vallen aan vandalen en koperdieven. Echt veel was er helaas niet meer te zien echter waren de hallen wel erg indrukwekkend qua hoogte. Deze locatie wordt in de urbexwereld Star Wars genoemd.
1.
AfbeeldingStar Wars01

2.
AfbeeldingStar Wars03

3. Om een beetje de indruk te krijgen hoe enorm hoog deze hallen zijn heb ik zelf even als model gefungeerd
AfbeeldingStar Wars07

4.
AfbeeldingStar Wars05
Grtz, Walter.

Nikon D850 + Z8 en diverse glaasjes
Flickr
Instagram
Wally118

Clublid
Berichten: 902


Locatie: Ittervoort
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Star Wars (urbex)

Berichtdoor bcvthul » ma mei 10 2021 7:31 pm

Ik vind de spiegeling bij foto 1 en 2 heel erg mooi!
Gebruikersavatar
bcvthul

Forumlid
Berichten: 1984


Locatie: Tilligte
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Star Wars (urbex)

Berichtdoor Tony D » ma mei 10 2021 10:36 pm

Ik ga ook voor nr 1. Heel fraai!

Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, 70-300 VR met FTZii, SB700; http://www.photony.nl en medewerker bladredactie
Gebruikersavatar
Tony D

Moderator
Berichten: 2731


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Star Wars (urbex)

Berichtdoor Skippy » ma mei 10 2021 11:47 pm

Mooie serie, indrukwekkend! Ook bedankt voor het achtergrondverhaal.
Skippy

Moderator
Berichten: 11596


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Star Wars (urbex)

Berichtdoor Karina2 » di mei 11 2021 12:50 pm

Indrukwekkend en de achtergrondinformatie doet het beeld, ondanks de verlatenheid, toch leven. Foto 1 vind ik het ultieme beeld, vanwege het alom aanwezige lijnenspel. Leuk dat je er ook een met jezelf erop in de serie hebt opgenomen. Dat geeft de grootsheid goed weer.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Karina2

Bladredactie
Berichten: 1532


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Star Wars (urbex)

Berichtdoor strangeartefact » di mei 11 2021 8:59 pm

Tof, wordt gesloopt (helaas) begreep ik?
Dank voor het delen!
Bijna leeg hier....
Gebruikersavatar
strangeartefact

Forumlid
Berichten: 2857


Locatie: Zutphen
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Star Wars (urbex)

Berichtdoor Frans Martens » di mei 11 2021 9:37 pm

Wally118 schreef:In België, en met name in Luik en omstreken, is ontzettend veel verlaten industrie te vinden die betrekking heeft op de staalproductie. Veel van deze industrie is begonnen onder de naam Cockerill Sambre. In 1998 is deze overgenomen door Usinor, dat in 2001 Arcelor werd. In 2006 werd het bedrijf overgenomen door een Indiase ondernemer Mittal en werd de naam ArcelorMittal. Onder deze Mittal moest er flink bezuinigd worden om de winstgevendheid te vergroten. Hierdoor werden verschillende sites gesloten en werd de productie overgeheveld naar de "lageloon landen".
Verschillende steden, zoals Charleroi, moesten het met name hebben van de staalindustrie. Hele families werkten in deze industrie en met de verhuizing naar de goedkopere oorden kwamen dus ook hele families op straat te staan. Deze enorme financiële klap is in deze steden tot op de dag van vandaag nog steeds te zien in bijv. het onderhoud van de huizen en de infrastructuur. In Charleroi is het zelfs mogelijk om een "Charleroi safari" te boeken om de impact van het vertrek van de staalindustrie te zien.
Voor de urbexwereld is dit dus het walhalla. Enkele hele bekende urbexnamen zijn Heavy Metal, HFB en Orange Factory. Op de meeste van deze locaties is wel bewaking en zijn ze ook met de sloop gestart, echter zijn deze plekken zo immens groot dat het nog wel een aantal jaren zal duren voordat alles met de grond gelijk is gemaakt.

Onderstaande foto's zijn van een minder bekende site die ook tot de staalindustrie behoorde. Voorheen is dit een staalwalserij geweest en nu staat het dus gewoon leeg en ten prooi te vallen aan vandalen en koperdieven. Echt veel was er helaas niet meer te zien echter waren de hallen wel erg indrukwekkend qua hoogte. Deze locatie wordt in de urbexwereld Star Wars genoemd.
1.
AfbeeldingStar Wars01

2.
AfbeeldingStar Wars03

3. Om een beetje de indruk te krijgen hoe enorm hoog deze hallen zijn heb ik zelf even als model gefungeerd
AfbeeldingStar Wars07

4.
AfbeeldingStar Wars05

Mooi! Ik had eerste wel willen zien met de bewerking van de derde. De stijl van nabewerken nr 3 vind ik beter bij de omgeving passen, iets harder.
Frans Martens

Clublid
Berichten: 1984


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Architectuur, industrie en urbex”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten