Beton

Onderwerp:

Beton

Berichtdoor MarcoEos70D » do aug 11 2022 9:07 am

Een heel andere foto dan jullie van mij gewend zijn.

Gisteren was ik in Amersfoort in de omgeving van de Eemhaven aan het werk. Toen ik naast me keek, zag ik dit cementbedrijf (Mebin) aan de overkant van het water liggen, met een schip ernaast. In de volle zon was dat een mooi plaatje, dus reden om even uit te stappen en deze foto te maken.

Ik heb er door middel van bracketing een HDR van gemaakt. Ik gebruik die techniek eigenlijk nooit, maar wilde het eens uitproberen hoe dat uitpakt bij dit onderwerp, wat in de volle zon lag. Onderstaand het resultaat. Ik had geen statief bij me, dus heb de kaderand als zodanig gebruikt. Die heb ik daarom ook maar een plekje in de foto gegund ;) Tips zijn zoals altijd welkom!

Afbeelding
IMG_9038XXX by marcoeoscanon, on Flickr
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2329


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Beton

Berichtdoor Patrick » do aug 11 2022 10:31 am

Ik zie eigenlijk niets dat om een HDR aanpak vraagt; zo groot zijn de contrasten niet. Maar het is natuurlijk handig om het te oefenen voor als je het een keer wel nodig hebt. Het ziet er in ieder geval netjes uit zo en niet overdreven en onnatuurlijk wat je vaak ziet bij HDR.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26851


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Beton

Berichtdoor Skippy » do aug 11 2022 1:55 pm

Ik zie hier ook de noodzaak niet om HDR te gebruiken. De lichtomstandigheden zijn prima te doen met normale belichting en nabewerking. Ook leent het - verre - onderwerp zich m.i. niet voor HDR. De kaderand vind ik storend. Leuk onderwerp voor een foto, deze Mebin locatie. Ik woon in Amersfoort en ken de plek goed, ik zie in mijn archief dat ik vanaf 2010 vier foto's van dit onderwerp heb gemaakt met vier verschillende camera's. Vooral bij mooi weer knalt dat geel lekker tegen een blauwe lucht en als het windstil is zie je mooie reflecties in het water. Ik ziet dat ik meestal meer inzoom om het feitelijke onderwerp te benadrukken. Onderstaand drie foto's die mijn verhaal (hopelijk) verduidelijken.

AfbeeldingZ6_DSC5155 by Luc de Schepper, on Flickr

AfbeeldingEM10II_C180049 by Luc de Schepper, on Flickr

AfbeeldingX100-1242 by Luc de Schepper, on Flickr

Ik gebruik HDR heel af en toe om details en kleuren te benadrukken. Ook hier een paar voorbeelden van. Hopelijk heb je hier wat aan en probeer je HDR weer eens uit.

AfbeeldingEM10-033550 by Luc de Schepper, on Flickr

AfbeeldingEM10II-3061015 by Luc de Schepper, on Flickr
Skippy

Moderator
Berichten: 11680


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Beton

Berichtdoor pimmetje » do aug 11 2022 7:56 pm

Misschien even met de kwast over de kademuur gaan, beetje ontkleuren en donkerder maken. Echt een beetje, trekt het wat minder de aandacht.
pimmetje

Clublid
Berichten: 972


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Beton

Berichtdoor Karina2 » vr aug 12 2022 11:49 am

Lijkt me overigens ook een mooi onderwerp voor lange sluitertijden/grijsfilter als ik zo de reflectie in het water zie (bij foto 1 van Luc), vanwege het lijnenspel dat zo kan ontstaan. En ik vermoed dat het zich ook prima leent voor een zwart/wit omzetting.
Karina2

Bladredactie
Berichten: 1576


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Beton

Berichtdoor MarcoEos70D » vr sep 02 2022 10:37 am

Sorry voor de late reacties, ben even niet online geweest.
Patrick schreef:Ik zie eigenlijk niets dat om een HDR aanpak vraagt; zo groot zijn de contrasten niet. Maar het is natuurlijk handig om het te oefenen voor als je het een keer wel nodig hebt. Het ziet er in ieder geval netjes uit zo en niet overdreven en onnatuurlijk wat je vaak ziet bij HDR.

Dank. Nodig was het inderdaad niet, het was meer een vingeroefening. Het overdrevene wilde ik inderdaad ook voorkomen.
Skippy schreef:Ik zie hier ook de noodzaak niet om HDR te gebruiken. De lichtomstandigheden zijn prima te doen met normale belichting en nabewerking. Ook leent het - verre - onderwerp zich m.i. niet voor HDR.
Klopt hoor, nodig was het zeker niet.
Skippy schreef:De kaderand vind ik storend.

Grappig. Ik heb 'm ook weggehaald, maar vind de foto dan saaier worden. De rand geeft voor mij wat meer diepte in de foto.
Skippy schreef:Ik ziet dat ik meestal meer inzoom om het feitelijke onderwerp te benadrukken.

Leuk dat je jouw invalshoeken laat zien, thanks! Ik heb zelf ook een paar meer ingezoomde foto's gemaakt, maar vond het totaalplaatje (met de situatie van dat moment) het meest sprekend.
pimmetje schreef:Misschien even met de kwast over de kademuur gaan, beetje ontkleuren en donkerder maken. Echt een beetje, trekt het wat minder de aandacht.

Ga ik nog eens mee spelen, want helemaal kwijt wil ik hem niet.
Karina2 schreef:Lijkt me overigens ook een mooi onderwerp voor lange sluitertijden/grijsfilter als ik zo de reflectie in het water zie (bij foto 1 van Luc), vanwege het lijnenspel dat zo kan ontstaan. En ik vermoed dat het zich ook prima leent voor een zwart/wit omzetting.

Dat denk ik ook Karina. Helaas had ik mijn filters niet bij me ;) Een zwart-wit-omzetting kan wel goed werken, die probeer ik nog uit!
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2329


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Beton

Berichtdoor Skippy » vr sep 02 2022 1:27 pm

Fijn dat je nog reageert Marco. Succes met een eventueel vervolg!
Skippy

Moderator
Berichten: 11680


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Architectuur, industrie en urbex”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten