Verlaten

Onderwerp:

Verlaten

Berichtdoor annoh » za okt 15 2022 10:57 am

Nikon FE2, Nikkor 28mm f/2.8, Nikkor 105mm f/2.5 en Nikkor 180mm f/2.8

C & C welkom!

2
Afbeelding

2
Afbeelding

3
Afbeelding
Wat digitale spulletjes en een analoog setje bestaande uit Nikon F2A en een Nikkor 50mm/1.4.
https://www.annohuidekoper.nl/
annoh

Forumlid
Berichten: 359


Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Verlaten

Berichtdoor EdvandeZilver » za okt 15 2022 12:12 pm

Hoi Anno, leuk dat je de weg naar dit forum hebt gevonden.
Dit verlaten boerderijtje heb je mooi vastgelegd.
Heb je ook nog informatie met welke film en eventuele ontwikkelaar dit ontwikkeld is?
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3101


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Verlaten

Berichtdoor annoh » za okt 15 2022 1:29 pm

Dag Ed,

Dit waren mijn eerste analoge foto's na vele jaren alleen digitaal gewerkt te hebben.

Als film heb ik gebruikt Ilford XP2, deze kan je ontwikkelen in het standaard C41 kleuren badje. Vele fotowinkels gebeld om filmpje te laten ontwikkelen, de ene nog duurder en vager omtrent de ontwikkelduur dan de ander. Hema lost het heel snel op, voor 2 Euri laten ontwikkelen bij de bekende ontwikkelboer in Tilburg. Slechts 4 dagen na aanleveren belicht filmpje lag het ontwikkelde filmpje klaar bij de Hema bij ons in het dorp. Dat is klasse!

Edoch, veel (kalk?) vlekken op het filmpje. Wellicht met vim er af te halen. Daarna nog 2 filmpjes aangeboden aan de Hema, ook daar vlekken op.

Toen ben ik maar zelf gaan ontwikkelen.
Wat digitale spulletjes en een analoog setje bestaande uit Nikon F2A en een Nikkor 50mm/1.4.
https://www.annohuidekoper.nl/
annoh

Forumlid
Berichten: 359


Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Verlaten

Berichtdoor EdvandeZilver » za okt 15 2022 1:44 pm

annoh schreef:
Edoch, veel (kalk?) vlekken op het filmpje. Wellicht met vim er af te halen. Daarna nog 2 filmpjes aangeboden aan de Hema, ook daar vlekken op.



Nooit poetsen met schoonmaakmiddel, hooguit naspoelen met handwarm water en daarna het onderstaande:

Vroeger gebruikte je in het laatste spoelwater 'n druppeltje wetting agent om de film vlekvrij op te laten drogen. 'n Druppeltje Calgoniet bierglazenreiniger op minimaal 0,5 liter water voldoet eventueel ook.
Ik gebruikte daarna een absoluut schoon stukje zeem om de laatste druppels water voorzichtig weg te wrijven, gewoon in één keer 'n lange poets over je hele film van boven naar beneden.
Daarna het filmpje weghangen in een droge stofvrije ruimte.
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3101


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Verlaten

Berichtdoor annoh » za okt 15 2022 1:52 pm

Zo doe ik het nu ook ongeveer. Maar in Tilburg dus niet.
Wat digitale spulletjes en een analoog setje bestaande uit Nikon F2A en een Nikkor 50mm/1.4.
https://www.annohuidekoper.nl/
annoh

Forumlid
Berichten: 359


Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Verlaten

Berichtdoor Gemmageluk60 » zo okt 16 2022 11:19 am

Deze verlaten boerderij heel mooi in beeld gebracht en wat een werk door dat zelf ontwikkelen.
"Het leven draait niet om wachten tot de storm voorbij is, het gaat erom te leren dansen in de regen."-Vivian Greene
Gemmageluk60

Clublid
Berichten: 827


Locatie: Zoelen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Verlaten

Berichtdoor Karina2 » zo okt 16 2022 12:19 pm

Foto 2 is mijn favoriet: sterk met die fles spa erbij, goede keuze qua high-key belichting waardoor bijzondere sfeer ontstaat
Foto 3 goed gezien en goed in beeld gebracht. Ook leuke tegenhanger van foto 2. Vind 2 & 3 samen ook mooi samenspel van (groot) contrast enerzijds in de uitvoering en toch verbinding door onderwerpkeuze
Karina2

Bladredactie
Berichten: 1540


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Verlaten

Berichtdoor annoh » zo okt 16 2022 12:53 pm

@Gemmageluk,

Het ontwikkelen van 2 filmpjes, incl. knippen e.d., kost ongeveer 1 uur. Dus 30 minuten per film. Daar kan ik nauwelijks 2 x naar de Hema voor gaan.

@Karina,
Dank voor inhoudelijke reactie!! Er is in zo'n verlaten pand veel te zien, wapperende gordijnen, glas op de grond, kapot geslagen keuken en ga zo maar door. Ik probeer de tegenstelling of het onverwachte te pakken te krijgen. Gebruikelijk is interieurs van oude panden in HDR te nemen. Na lang zoeken kwam ik er achter dat die knop niet op mijn Nikon FE2 zit. Vandaar zwart wit.
Wat digitale spulletjes en een analoog setje bestaande uit Nikon F2A en een Nikkor 50mm/1.4.
https://www.annohuidekoper.nl/
annoh

Forumlid
Berichten: 359


Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Verlaten

Berichtdoor Peter » wo okt 19 2022 10:03 pm

Gemmageluk60 schreef:Deze verlaten boerderij heel mooi in beeld gebracht en wat een werk door dat zelf ontwikkelen.


helemaal mee eens
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7745


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Verlaten

Berichtdoor annoh » wo okt 19 2022 11:12 pm

Ik ben pakweg een half jaar geleden ten dele overgestapt op analoog. Mijn kern vraag was ' Ga ik anders kijken indien ik (weer) analoog werk?'

Wellicht kan je het antwoord raden.
Wat digitale spulletjes en een analoog setje bestaande uit Nikon F2A en een Nikkor 50mm/1.4.
https://www.annohuidekoper.nl/
annoh

Forumlid
Berichten: 359


Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Verlaten

Berichtdoor Bert vD » di nov 01 2022 10:11 pm

Nou…?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groet Bert
Gebruikersavatar
Bert vD

Nieuwsbrief Redactie
Berichten: 1468


Locatie: Salland Overijssel
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Verlaten

Berichtdoor Bert vD » di nov 01 2022 10:15 pm

Deze foto’s en met name 2 en 3 vind ik heel gaaf. Zo maar eens weggezet en tijden later levert dat dan een mooie foto op. Overigens is 2 bewust high-key of gewoon overbelicht zoals me vaak genoeg overkwam bij zo’n fel belicht raam. Dat was wel de mooie charme van film en camera. Misschien toch weer eens doen nu pensioen nadert.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groet Bert
Gebruikersavatar
Bert vD

Nieuwsbrief Redactie
Berichten: 1468


Locatie: Salland Overijssel
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Verlaten

Berichtdoor annoh » di nov 01 2022 10:31 pm

@Bert,
De foto met gebroken glas was goed belicht. Dus een negatief met voldoende informatie. Edoch, het filmpje was heel slecht ontwikkeld met veel residuen er op. Die heb ik niet met vim maar met photoshop weg gepoetst. .....

Ik werk digitaal en analoog.
Ik ben net terug van 2 1/2 week Noord Vietnam. Veel op de bonnefooi, gewoon motorfietsje gehuurd. Weinig landschapsfotografie, veel straat fotografie. Overdag en ook diep in de avond.

Ik pakte mijn digitale camera pas als ik iets zag dat een 30 x 40 afdruk zou opleveren. Dus heel selectief. Ik heb ruim 1.300 opnamen gemaakt om 40 A3 printen te kunnen maken, voor mijn plakboek en tentoonstelling. Ik heb ze net geprint, merendeel zwart wit.

Wanneer ik een filmpje van 36 opname heb dan komen er 6 bestanden uit waar ik iets aan heb. Presentatie, plakboek, tentoonstelling.
Wat digitale spulletjes en een analoog setje bestaande uit Nikon F2A en een Nikkor 50mm/1.4.
https://www.annohuidekoper.nl/
annoh

Forumlid
Berichten: 359


Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Verlaten

Berichtdoor Bert vD » di nov 01 2022 11:03 pm

Nou, je maakt me erg nieuwsgierig. Misschien ga je nog wat hier plaatsen?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groet Bert
Gebruikersavatar
Bert vD

Nieuwsbrief Redactie
Berichten: 1468


Locatie: Salland Overijssel
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Architectuur, industrie en urbex”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten