Luik, niet lekker kijkende foto

Onderwerp:

Luik, niet lekker kijkende foto

Berichtdoor annoh » vr dec 02 2022 8:28 pm

Normaliter vind ik lijnenspel belangrijk en ook op zo'n manier dat het beeld evenwichtig is. Nu werd ik getroffen juist door de niet-evenwicht.

Nikon EL2, 28mm f/2.0 bij f/8

C&C welkom.

Afbeelding
Wat digitale spulletjes en een analoog setje bestaande uit Nikon F2A en een Nikkor 50mm/1.4.
https://www.annohuidekoper.nl/
annoh

Forumlid
Berichten: 368


Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Luik, niet lekker kijkende foto

Berichtdoor HenkG » za dec 03 2022 1:20 pm

Het beeld spreekt me wel aan. Lekker even anders... En er ontstaat veel suggestie van ruimte.
Gebruikersavatar
HenkG

Forumlid
Berichten: 175


Locatie: Woerden
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Luik, niet lekker kijkende foto

Berichtdoor Karina2 » za dec 03 2022 9:02 pm

Ik vind het wel een treffend beeld met humor. Mijn oog wordt wel erg getrokken naar de lichtvlekjes die boven het zwarte bord met de witte pijl uitpiepen, waardoor het voor mij inderdaad wat minder lekker kijkt.
Die lichtvlekjes weghalen zou mijn ogen meer laten rusten bij de witte pijl om vervolgens naar links te kijken. Ik kijk nu in eerste instantie boven het bord.
Karina2

Bladredactie
Berichten: 1567


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Luik, niet lekker kijkende foto

Berichtdoor annoh » za dec 03 2022 9:56 pm

Tijdens de opname heb ik zitten worstelen. Het beeld zou evenwichtiger zijn indien het bord met pijl niet de helft maar ongeveer een derde deel van de foto zou bestaan. Maar dan zou niks meer van die pijl overblijven. Boven dat bord heb ik wat achtergrond gelaten, anders zou het bord erg massief worden.
Toen was het batterijtje van de camera leeg.
En dan wachten tot iemand het beeld in of uit zou gaan lopen. En dan blijkt dat veel mensen samen lopen op stations. Dan wordt het wat massiefs.

Maar Luik blijft een geweldig station! Hoewel, op elk station is veel te bekijken en te fotograferen.
Wat digitale spulletjes en een analoog setje bestaande uit Nikon F2A en een Nikkor 50mm/1.4.
https://www.annohuidekoper.nl/
annoh

Forumlid
Berichten: 368


Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Luik, niet lekker kijkende foto

Berichtdoor Karina2 » za dec 03 2022 10:18 pm

Begrijp je worsteling, knelpunten en overwegingen. Leuk dat je ons daar deelgenoot van maakt en zo experimenteert met verschillende beeldelementen.
Karina2

Bladredactie
Berichten: 1567


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Luik, niet lekker kijkende foto

Berichtdoor annoh » za dec 03 2022 10:40 pm

Ik ben pakweg 1/2 jaar geleden weer analoog gaan werken met als start vraag: 'Ga ik anders kijken indien ik analoog werk?' Het antwoord laat zich raden. In ieder geval merk ik dat ik veel geconcentreerder ben. Op mijn analoge camera zit geen schermpje op de achterwand. Ik probeer me dus te herinneren het beeld dat er was op het moment van de foto maken met de vraag: 'Is dit wat ik bedoel?'

Bij model fotografie, studio of ergens anders, krijgt analoog werken een geheel eigen dynamiek. Je hebt namelijk niet de mogelijkheid het model iets te laten zien en zo nodig een verbeterslag te maken.

Een forum als deze is een mooie manier om niet alleen het eind product, de foto, te laten zien maar juist ook een manier om keuzes te delen.
Wat digitale spulletjes en een analoog setje bestaande uit Nikon F2A en een Nikkor 50mm/1.4.
https://www.annohuidekoper.nl/
annoh

Forumlid
Berichten: 368


Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Luik, niet lekker kijkende foto

Berichtdoor Karina2 » zo dec 04 2022 10:53 am

En daarmee ook zeker leerzaam voor de lezer!
Karina2

Bladredactie
Berichten: 1567


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Luik, niet lekker kijkende foto

Berichtdoor Gemmageluk60 » zo dec 04 2022 11:14 am

Heel leerzaam en leuk om je overwegingen te lezen. Voor analoog heb je in mijn optiek veel geduld nodig, maar waarschijnlijk krijg je daardoor ook meer doordachte foto's.
"Het leven draait niet om wachten tot de storm voorbij is, het gaat erom te leren dansen in de regen."-Vivian Greene
Gemmageluk60

Clublid
Berichten: 840


Locatie: Zoelen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Luik, niet lekker kijkende foto

Berichtdoor HenkvanZuylen » zo dec 04 2022 2:47 pm

Gemmageluk60 schreef: Voor analoog heb je in mijn optiek veel geduld nodig, maar waarschijnlijk krijg je daardoor ook meer doordachte foto's.


Het enige verschil is dat je langer op je beelden moet wachten
Digitaal zou net zo goed doordacht moeten zijn :)
Het is maar hobby, relax!
Gebruikersavatar
HenkvanZuylen

Forumlid
Berichten: 164


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Luik, niet lekker kijkende foto

Berichtdoor Skippy » zo dec 04 2022 11:21 pm

Een interessant idee. Ik ken de situatie ter plekke niet maar had graag minder beeld onder en meer beeld boven gezien. Meer mensen in beeld had denk ik ook en sterker beeld opgeleverd.
Skippy

Moderator
Berichten: 11666


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Luik, niet lekker kijkende foto

Berichtdoor ben42 » wo dec 07 2022 2:32 pm

Leuk,
Je oog kijkt van links naar rechts (helemaal in een forum zoals dit) en dan wordt je oog terugverwezen naar links.
Knap gedaan.

Ooit (ook in België) in een donkere waterglijbaan gezeten, waarbij er ineens pijlen de andere kant op stonden. Dit gaf bij mij een vrij heftige reactie. (In zo'n waterglijbaan heb je geen controle om dan een signaal binnen te krijgen dat je fout gaat dan....) De foto heeft, hetzij wat minder, een vergelijkbaar effect.

Knap gedaan,
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2629


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Architectuur, industrie en urbex”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten