eerste sneeuwklokjes

Onderwerp:

eerste sneeuwklokjes

Berichtdoor Jannette » vr mar 07 2014 7:36 pm

Niet echt de eerste die ik tegenkwam natuurlijk, maar wel de eerste die ik fotografeerde. Ik mis voor mijn gevoel nog wat scherpte..oefening baart kunst zullen we maar zeggen.

Afbeelding
DSC_0598 by jannettevanderboon
Afbeelding
DSC_0594 by jannettevanderboon
Gebruikersavatar
Jannette

Forumlid
Berichten: 134


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: eerste sneeuwklokjes

Berichtdoor Ralph » zo mar 09 2014 8:01 pm

1e is de mooieste, hoewel ikzelf het gevoel heb dat de scherpte niet helemaal op het goede punt zit, eventueel kun je ook met je live-view werken van je camera, kun je mooi inzoomen en dan scherpstellen.
Gebruikersavatar
Ralph

Forumlid
Berichten: 1083


Locatie: Overijssel
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: eerste sneeuwklokjes

Berichtdoor Jannette » ma mar 10 2014 9:22 pm

Bedankt voor je reactie! Scherpte vind ik nog een lastig iets, op zo'n schermpje lijkt het heel wat maar thuis valt t dan toch weer tegen. Heb deze gemaakt op f3.2 is dat te laag om de bloem helemaal scherp te krijgen?
Dat inzoomen in Live-view is een goede tip dat ga ik de volgende keer zeker proberen!
Gebruikersavatar
Jannette

Forumlid
Berichten: 134


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: eerste sneeuwklokjes

Berichtdoor Jahoe » ma mar 10 2014 9:30 pm

Ik ken het probleem! Wat zijn je instellingen geweest en dan met name diafragma/sluitertijd? Statief gebruikt? welke lens/camera etc...

Bij onderstaande klokjes van mijn hand had ik ook net wat meer scherpte over het hele bloemetje heen gewild, dus ook bij het uiteinde van het bloemblaadje:
Deze is bij een F van 1/4.5 dus eigenlijk te laag F getal voor dit soort foto's (afhankelijk van het effect dat je wilt bereiken). Gezien de sluitertijd van 1/1000 had het hier makkelijk wat hoger gekund.

PS: hoe kom je aan die automatische flickr onderschriften bij de foto?

Afbeelding
D500 / Z6 en een hoop glas
Jahoe

Clublid
Berichten: 347


Locatie: Grave
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: eerste sneeuwklokjes

Berichtdoor nldls » ma mar 10 2014 9:33 pm

Hoe heb je de focus ingesteld staan? Auto en centerspot of gebruik je meer 11-punts meeting? ik gebruik zelf altijd auto - center spot en dan kun je zelf 1 van de 11? punten in het scherm kiezen. Daarmee kun je heel bewust op bijv. de bloem focussen. Je scherpte-diepte is wel strak.

overigens vindt ik ook de 1e het best geslaagd.
nldls

Forumlid
Berichten: 58


Locatie: Lelystad
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: eerste sneeuwklokjes

Berichtdoor Jannette » ma mar 10 2014 10:12 pm

Jahoe schreef:Ik ken het probleem! Wat zijn je instellingen geweest en dan met name diafragma/sluitertijd? Statief gebruikt? welke lens/camera etc...

Bij onderstaande klokjes van mijn hand had ik ook net wat meer scherpte over het hele bloemetje heen gewild, dus ook bij het uiteinde van het bloemblaadje:
Deze is bij een F van 1/4.5 dus eigenlijk te laag F getal voor dit soort foto's (afhankelijk van het effect dat je wilt bereiken). Gezien de sluitertijd van 1/1000 had het hier makkelijk wat hoger gekund.

PS: hoe kom je aan die automatische flickr onderschriften bij de foto?

[ Afbeelding ]


Dat onderschrift krijg ik er "gratis" bij als ik de BBCode gebruik om mn foto te plaatsen :)

Ik heb voor deze foto mn 40mm lens gebruikt op D5200, op f3.2, sluitertijd 1/4000 ,Focusmode AF/F, weet even niet meer hoeveel scherpstelpunten. Geen statief maar vanaf mn rijstzak.
Volgende keer maar eens verschillende F getallen uitproberen bij hetzelfde shot.
Gebruikersavatar
Jannette

Forumlid
Berichten: 134


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: eerste sneeuwklokjes

Berichtdoor Jannette » ma mar 10 2014 10:14 pm

nldls schreef:Hoe heb je de focus ingesteld staan? Auto en centerspot of gebruik je meer 11-punts meeting? ik gebruik zelf altijd auto - center spot en dan kun je zelf 1 van de 11? punten in het scherm kiezen. Daarmee kun je heel bewust op bijv. de bloem focussen. Je scherpte-diepte is wel strak.

overigens vindt ik ook de 1e het best geslaagd.


Bedankt :)
Ja focus stond aan, en volgens mij stond ie ook op spotmeting. Misschien toch nog iets bewogen of F getal nog iets hoger zetten..
Bedankt voor het meedenken!
Gebruikersavatar
Jannette

Forumlid
Berichten: 134


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: eerste sneeuwklokjes

Berichtdoor Jahoe » ma mar 10 2014 11:27 pm

Jannette schreef:Dat onderschrift krijg ik er "gratis" bij als ik de BBCode gebruik om mn foto te plaatsen :)

Ik heb voor deze foto mn 40mm lens gebruikt op D5200, op f3.2, sluitertijd 1/4000 ,Focusmode AF/F, weet even niet meer hoeveel scherpstelpunten. Geen statief maar vanaf mn rijstzak.
Volgende keer maar eens verschillende F getallen uitproberen bij hetzelfde shot.


ok, zal die BBcode dan ook eens proberen. Ik gebruik normaliter alleen de [img] tags.

Onze camera's zijn vergelijkbaar. Ik heb de voorloper van de D5200, de D5100. Ik gebruik zelf altijd maar 1 scherpstel punt en indien nodig zelfs handmatig scherpstellen (is vaak nodig bij macro). Ben zelf ook nog niet super gevorderd en fotografeer ook nog niet zo heel erg lang, maar heb wel veel geleerd afgelopen maanden.

Met de combinatie combinatie F/3.2 en 1/4000 kan je je diafragma best een aantal stops dichtknijpen want je hebt licht zat met dit weer. Let ook op de ISO die je instelt, zo laag mogelijk afhankelijk van de lichtsituatie.
Denk dat je met F/8 of F/11 mooiere resultaten krijgt. Ook krijg je dan wat wat eenvoudiger een scherpe foto. Want je scherpte diepte gebied wordt dan wat groter en zeker als je dichtbij zit met je macro lens dan is dat erg belangrijk. Al heeft dat geloof ik wel weer wat effect op je "bokeh" als je je diafragma weer te ver dichtknijpt. Zeker met statief/rijstzak en met afstandsbediening/zelfontspanner kan je prima veel langzamere sluitertijden permitteren (en lage ISO). Maak maar eens een serie in de A stand met een range van diafragma's tussen de f/3.2 tot F/11 of nog hoger F/22 en zie wat voor effect het geeft.
D500 / Z6 en een hoop glas
Jahoe

Clublid
Berichten: 347


Locatie: Grave
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: eerste sneeuwklokjes

Berichtdoor Ralph » di mar 11 2014 4:09 pm

Jannette schreef:Bedankt voor je reactie! Scherpte vind ik nog een lastig iets, op zo'n schermpje lijkt het heel wat maar thuis valt t dan toch weer tegen. Heb deze gemaakt op f3.2 is dat te laag om de bloem helemaal scherp te krijgen?
Dat inzoomen in Live-view is een goede tip dat ga ik de volgende keer zeker proberen!

F/3.2 is idd tw laag om je hele bloem scherp te krijgen, zou je eerder naar F/9 of hoger moeten, nadeel is dan dat je achtergrond ook wat onrustiger wordt...
Maak zelf ook vaak meerdere opname's met verschillende diafragma's van hetzelfde onderwerp.
Zelf stel ik bij macro bijna altijd handmatig scherp, dan kan ik nml precies de scherpte daar leggen waar ik wil, de autofocus wil er nml wel eens naast zitten.
Gebruikersavatar
Ralph

Forumlid
Berichten: 1083


Locatie: Overijssel
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: eerste sneeuwklokjes

Berichtdoor Jannette » di mar 11 2014 4:56 pm

@Jahoe Goede les voor de volgende keer, tenslotte zit ik (vind ik zelf ) nog in de leer en experimenteer fase. Heb mn camera nu net twee maanden dus nog een hoop te leren.
En dit forum helpt enorm moet ik zeggen!

@Dutchy Ik ga het eens uitproberen een hoger F getal, het is inderdaad zoeken naar de juiste balans van scherpe voorgrond en zachte achtergrond. Dit keer heb ik de camera laten focussen, doe het met macro meestal met de hand. We hebben weer iets om mee aan t werk te gaan!
Gebruikersavatar
Jannette

Forumlid
Berichten: 134


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Bloemen en planten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten