Klaprozen

Onderwerp:

Klaprozen

Berichtdoor Jannette » do jun 11 2015 9:47 pm

Afgelopen zondag vroeg op pad gegaan om de klaprozen eens op te zoeken. Heerlijk een poos bezig geweest in een mooi veld, al vind ik ze best lastig om mooi vast te leggen.

1.

Afbeelding
2.

Afbeelding

3.

Afbeelding

4.

Afbeelding

5.

Afbeelding

6.

Afbeelding
7.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Jannette

Forumlid
Berichten: 134


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Klaprozen

Berichtdoor iJoost » do jun 11 2015 10:00 pm

De moeilijkheid met rode (en gele) bloemen is dat als je niet meteen tijdens het fotograferen op het histogram let, het rode kanaal bijna altijd gruwelijk overbelicht is. Waardoor je wel rood ziet maar geen detail in het rood. Mensen benoemen dat vaak als "ik krijg het rood niet zoals ik het gezien heb". Kijk maar naar de histogrammen dan zie je dat dat hier ook gebeurd is.

Afbeelding

Mijn manier om dat te voorkomen (meningen verschillen over wat de beste manier is (en ik heb geen zin in een herhaling van de discussie (eventueel kun je 'm wel vinden met de zoekfunctie))) is om de foto zover onder te belichten dat het rode kanaal niet of nauwelijks meer clipt. Je komt dan tenminste met de pixels thuis, zoals dat mooi heet. Ziet er onbewerkt niet uit. Maar in de nabewerking (beetje "levels en curves" zie onderstaande link) kun je het beeld dan weer terug brengen naar normaal ogend contrast en helderheid zonder dat je daarbij het detail uit het rode kanaal verliest.

viewtopic.php?p=255120#p255120
iJoost



Onderwerp:

Re: Klaprozen

Berichtdoor Ralph » vr jun 12 2015 12:41 am

Foto 3 en 4 voor mij.
Handige tip verder van jou iJoost!
Gebruikersavatar
Ralph

Forumlid
Berichten: 1083


Locatie: Overijssel
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Klaprozen

Berichtdoor André van Driel » vr jun 12 2015 9:27 am

Vorig jaar eens naar de Keukenhof geweest. Alles wat rood was aan bloemen mislukt. Gewoon vergeten op het histogram te kijken :huh: .. Thuis zag ik inderdaad dat de rode kleuren totaal geclipt waren ...
Precies wat iJoost laat zien..
Net zolang onderbelichten totdat het rood niet meer clipte werkte stukken beter.

Gr,
André
D750
Gebruikersavatar
André van Driel

Forumlid
Berichten: 178


Locatie: Zeeland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Klaprozen

Berichtdoor CaptainHook » vr jun 12 2015 9:32 am

:idea: Je zou haast alleen voor rode rozen al bracketed HDR opnames willen maken en dan alleen het rode gedeelte willen mergen...

Heb trouwens wel gemerkt dat de ontwikkeling in DR van de DSLRs van de afgelopen jaren (in mijn geval van D100 --> D200 --> D700 --> D800E) in zulk soort gevallen ook verbetering brengt.
CaptainHook



Onderwerp:

Re: Klaprozen

Berichtdoor Jannette » vr jun 12 2015 2:00 pm

Bedankt voor de reacties.. zijn de foto's hierboven in jullie ogen dan dus mislukt? Begrijp nog niet helemaal alle technische uitleg...
Gebruikersavatar
Jannette

Forumlid
Berichten: 134


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Klaprozen

Berichtdoor André van Driel » vr jun 12 2015 3:28 pm

Nee hoor,ze zijn absoluut niet mislukt. Er zijn alleen maar een paar tips gegeven
D750
Gebruikersavatar
André van Driel

Forumlid
Berichten: 178


Locatie: Zeeland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Klaprozen

Berichtdoor iJoost » vr jun 12 2015 3:53 pm

Jannette schreef:Bedankt voor de reacties.. zijn de foto's hierboven in jullie ogen dan dus mislukt? Begrijp nog niet helemaal alle technische uitleg...


Mijn indruk is dat je een redelijk geslaagde poging hebt gedaan om ze te redden. Dat zie ik wel eens minder. ;-)

Maar het rode kanaal is volledig uitgebleekt. Zet in Photoshop (of wat je gebruikt) het groene en blauwe kanaal maar eens uit, dan zul je zien dat er egaal rode vlakken zijn met geen enkel detail er meer in. Dat kun je in de nabewerking niet meer rechtbreien, hoe goed je ook bent, want dat detail is er niet meer.

(Je gaf zelf ook al aan dat je het "lastig" vond toch? Maar misschien sloeg dat ergens anders op, kan ook.;-)

Maar los van het rode kanaal hebben deze foto's natuurlijk ook heel veel andere kwaliteiten. En daar doet dit probleem niets aan af. Dus dat er mensen zijn die ze kunnen waarderen vind ik helemaal niet zo vreemd. Het was ook niet mijn bedoeling om het hele draadje te torpederen. Meer om een tip te geven hoe die mooie klaprozen nog mooier vastgelegd kunnen worden...
iJoost



Onderwerp:

Re: Klaprozen

Berichtdoor ATOR » vr jun 12 2015 4:42 pm

Het clippen van het rode kanaal is iets waar ik zelf ook een aantal keer de mist mee ingegaan ben. Het is iets waar je alert op moet zijn. Je ziet het niet zo snel op het scherm van je camera en de standaard clipping indicator gaat meestal pas knipperen als je rood, groen en blauw clipped.

Ik heb hieronder wat van het geclipte rood terug gehaald zodat je het verschil kunt zien. Je ziet bij de rechter afbeeldingen meer detail in de gebieden die in het rode kanaal links egaal wit zijn.
Afbeelding
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Klaprozen

Berichtdoor Frankie » vr jun 12 2015 7:35 pm

Mislukt ? Zeker niet ! Veel mensen zal het niet eens opvallen dat het rood wat geclipt is :D
Je hebt nou eenmaal meer technisch georiënteerde fotografen aan de ene kant, waar jij het nodige van kan leren zoals blijkt, en fotografen die meer gefocust zijn op esthetische beelden. Niks mis met een van beide categoriën en mooi als de een van de ander leert. Mijn stelling is dat het makkelijker is om het technische aan te leren dan het esthetische. Mooi voor jou dus :wink:
Voor mij ook 3 en 4 favoriet.
Gebruikersavatar
Frankie

Clublid
Berichten: 3318


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Klaprozen

Berichtdoor Jannette » vr jun 12 2015 10:30 pm

Hartelijk dank voor de reacties, snap het allemaal nu wat beter en begrijp wat jullie bedoelen wbt het rood in de klaprozen!
En ik vind het altijd prettig om weer wat bij te leren. Ik ben aardig bekend met Photoshop dus ik ga zeker wat met de tips doen :)
Gebruikersavatar
Jannette

Forumlid
Berichten: 134


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Bloemen en planten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten