niet gelukte structuur in natuur foto's

Onderwerp:

niet gelukte structuur in natuur foto's

Berichtdoor annoh » di aug 22 2023 5:44 pm

Het valt mij niet mee een knappe plaat te maken vallend in het maandthema.
Onlangs aan het hannesen geweest, deze vallen af.
C&C welkom.
1
Afbeelding
2
Afbeelding

Beide met een Sigma 150mm macro gemaakt.
Wat digitale spulletjes en een analoog setje bestaande uit Nikon F2A en een Nikkor 50mm/1.4.
https://www.annohuidekoper.nl/
Online
annoh

Forumlid
Berichten: 369


Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: niet gelukte structuur in natuur foto's

Berichtdoor MarcoEos70D » di aug 22 2023 7:41 pm

ik snap dat hij voor jou afvalt mbt het thema, maar die eerste is wél een hele fijne plaat!
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2330


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: niet gelukte structuur in natuur foto's

Berichtdoor Tony D » di aug 22 2023 7:44 pm

Ik snap dat ze afgevallen zijn. In mijn ogen zijn het wel mooie beelden, maar met een duidelijk onderwerp in een omgeving/achtergrond. Het accent valt dus voor mij niet op de structuur of het patroon van iets, maar op die spriet en die slak.
De tot nu toe ingediende foto’s hebben bijna allemaal geen specifiek onderwerp, maar laten juist de structuur zien van een organisme of iets dergelijks uit de natuur: cellen, nerven, schors etc.
Als je bij foto 1 de achtergrond veel minder dominant maakt door bijvoorbeeld een crop met vrijwel alleen het middendeel van de spriet, zou je imho wel een foto binnen het thema hebben.

Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, 70-300 VR met FTZii, SB700; en medewerker bladredactie
Online
Gebruikersavatar
Tony D

Moderator
Berichten: 2785


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: niet gelukte structuur in natuur foto's

Berichtdoor annoh » di aug 22 2023 9:54 pm

Dank voor jullie reactie.

Ik zal toelichten waarom ik ze mislukt vind.

Vanochtend bij het krieken van de dag zag ik grassprietjes met druppeltjes, mooi met tegenlicht. Daar wilde ik iets mee doen. Voor mij is een ander woord voor 'structuur'' een 'patroon'. Je zou kunnen zeggen dat de onscherpe vlekken in de achtergrond het patroon is en daarmee het onderwerp. We zijn gewend om iets dat scherp is als onderwerp te betitelen. Vandaar dat ik deze foto afgeschoten heb.

De foto met het blad wordt gezien als een slakfoto. Ik was bezig met structuur van het blad. Ik vind dat mooi maar oersaai. Er kwam toen een slak aan gegaloppeerd. Die verstoorde in mijn beleving de saaiheid op de juiste manier maar werd onbedoeld gebombardeerd tot onderwerp. Vandaar dat ik deze foto afgeschoten heb.

Er komt nog een derde foto.
Wat digitale spulletjes en een analoog setje bestaande uit Nikon F2A en een Nikkor 50mm/1.4.
https://www.annohuidekoper.nl/
Online
annoh

Forumlid
Berichten: 369


Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: niet gelukte structuur in natuur foto's

Berichtdoor ben42 » wo aug 23 2023 12:02 am

Voor mij heeft juist de slak heel veel structuur.
Maar voor de maandopdracht moet de slak dan misschien prominenter.

De bokeh vlekken in de achtergrond vind ik ook wel een mooie structuur, maar deze vind ik niet in de natuur. Dus dat ben ik met je eens. Het lijkt wel of je kleine stofvlekjes hebt op de sensor die heel goed zichtbaar worden in de 'diafragma' vlekken. En deze komen bij mij storend over.

Succes met de verdere jacht.
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2632


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: niet gelukte structuur in natuur foto's

Berichtdoor Karina2 » wo aug 23 2023 11:51 pm

In mijn beleving is een patroon iets anders dan structuur. Een structuur heeft iets tastbaars, terwijl een patroon dat niet hoeft te hebben en meer over vormherhaling gaat.
Zo kan behang een patroon hebben, bijvoorbeeld een ruiten-patroon (wel zichtbaar, niet voelbaar), waar de structuur van structuurbehang of structuurverf wel voelbaar is.
Zo vind ik bokeh-bollen wel een patroon hebben, maar geen structuur.
Karina2

Bladredactie
Berichten: 1580


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Bloemen en planten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten