Vlinders [verzamel]

Onderwerp:

Re: Vlinders [verzamel]

Berichtdoor Karina2 » za jun 03 2023 11:03 pm

Inderdaad ook een goeie voor Scrabble en ook goed "gevangen" zo net tegen de lichte plek in de achtergrond.
Toch blijft het blauwtje vooralsnog mijn favoriet. Ik vind de kleur en het kleurverloop prachtig en ook de tekening op de vleugel erg mooi. Blijft bijzonder zoveel schoonheid op zo'n klein oppervlak.
Karina2

Bladredactie
Berichten: 1540


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vlinders [verzamel]

Berichtdoor Frans Martens » zo jun 11 2023 3:44 pm

Nog steeds een heel matig vlinderjaar tot nu toe. Toch een paar kunnen fotograferen gister. De Kleine parelmoervlinder was voor mij een eersteling. (allemaal in de tuin van Voorlinden)

1)
AfbeeldingGroot dikkopje (Ochlodes sylvanus) 2 by Frans Martens, on Flickr

2)
AfbeeldingGroot dikkopje (Ochlodes sylvanus) 3 2 by Frans Martens, on Flickr

3)
AfbeeldingBruin zandoogje (Maniola jurtina) by Frans Martens, on Flickr

4)
AfbeeldingKleine parelmoervlinder (Issoria lathonia) 3 by Frans Martens, on Flickr

5)
AfbeeldingGlasvleugelpijlstaart (Hemaris fuciformis) 4 by Frans Martens, on Flickr
Frans Martens

Clublid
Berichten: 1986


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vlinders [verzamel]

Berichtdoor pallieter » za jul 01 2023 4:18 pm

Tijdens mijn vakantie de Groeve Blom in Terblijt (L) bezocht. Dankzij twee aanwezige vlinderexperts de Veldparelmoer en het Dwergblauwtje herkend.

Veldparelmoer
Afbeelding

Dwergblauwtje
Afbeelding

Groet, Cor.
You can't start a fire without a spark
Gebruikersavatar
pallieter

Clublid
Berichten: 64


Locatie: Akkrum
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Vlinders [verzamel]

Berichtdoor Frans Martens » za jul 01 2023 9:54 pm

pallieter schreef:Tijdens mijn vakantie de Groeve Blom in Terblijt (L) bezocht. Dankzij twee aanwezige vlinderexperts de Veldparelmoer en het Dwergblauwtje herkend

Groet, Cor.


2 Mooie soorten Cor in dit, tot nog toe, mager vlinderjaar.

Hieronder een soort die je vaker tegen kunt komen;

AfbeeldingKleine vuurvlinder (Lycaena phlaeas) by Frans Martens, on Flickr
Frans Martens

Clublid
Berichten: 1986


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vlinders [verzamel]

Berichtdoor Frans Martens » za jul 08 2023 4:36 pm

Tijdens de tuinvlindertelling vanmorgen ook maar even de camera paraat gehouden, in een half uur 3 Koolwitjes, 1 Atalanta en 1 Citroenvlinder;

AfbeeldingCitroenvlinder 3 (Gonepteryx rhamni) by Frans Martens, on Flickr
Frans Martens

Clublid
Berichten: 1986


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vlinders [verzamel]

Berichtdoor Frans Martens » do jul 13 2023 11:29 pm

Nog een Kleine vuurvlinder;

AfbeeldingKleine vuurvlinder (Lycaena phlaeas) 3 by Frans Martens, on Flickr
Frans Martens

Clublid
Berichten: 1986


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vlinders [verzamel]

Berichtdoor Karina2 » vr jul 14 2023 9:59 am

Behalve mooie diertjes ook weer mooie kleuren aangetroffen, Frans, zo met dat oranje tegen het groen en het geel met paars.
Karina2

Bladredactie
Berichten: 1540


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vlinders [verzamel]

Berichtdoor keenoncoolstuff » vr jul 14 2023 8:17 pm

Heel fijn om naar te kijken, Frans! Het sterke contrast tussen geel en paars is naar mijn mening het mooist.

Rob
All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

flickr
Gebruikersavatar
keenoncoolstuff

Clublid
Berichten: 624


Locatie: Kerkrade
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vlinders [verzamel]

Berichtdoor Frans Martens » za jul 15 2023 10:38 pm

Dank voor de positieve reacties Karina en Rob dat wordt gewaardeerd, heb vaak het idee dat er niet zoveel interesse is in vlinders op het forum.
Frans Martens

Clublid
Berichten: 1986


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vlinders [verzamel]

Berichtdoor keenoncoolstuff » za jul 15 2023 10:49 pm

Ik ben sinds kort weer actief op het forum en ken het nog "van vroeger". De interesse voor fotografie lijkt hier in het algemeen minder dan toen. Hopelijk komt dat nog eens terug want er werd toen erg kritisch naar geplaatst werk gekeken. Erg leerzaam.

Al mis ik veel mensen die toen op dit forum actief waren, en zich gepassioneerd met de mooie hobby die fotografie heet, bezig hielden.
All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

flickr
Gebruikersavatar
keenoncoolstuff

Clublid
Berichten: 624


Locatie: Kerkrade
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vlinders [verzamel]

Berichtdoor Karina2 » za jul 15 2023 11:34 pm

Ik denk niet zo zeer dat het een gebrek aan interesse in vlinders is (of straatfotografie, zoals ik onlangs een soortgelijke opmerking in dat topic las), maar dat er aanzienlijk meer gekeken wordt dan dat er gereageerd wordt. Dat is best jammer en ik heb ook geen idee wat de onderliggende reden of oorzaak daarvan is.

Wanneer jij foto's plaatst Frans, reageer je vaak ook op de meest recente geplaatste foto('s) in dat topic. Iets dat je net zo siert, als dat je foto's doen.

Ik zou het wel een mooi gebaar vinden als iedereen dat zou doen. Lijkt me kleine moeite, om iets over de voorgaande foto te zeggen wat je aanspreekt of juist niet en waarom, zodat de desbetreffende fotograaf feedback heeft waar hij/zij iets mee kan. Daarmee krijgt het delen van foto's een meer tweeledig karakter, wat m.i. ook het achterliggende idee van delen is.

Bij deze dan eigenlijk ook impliciet een oproep aan elke fotograaf die beeld plaatst om ook iets van feedback te geven betreffende recent voorgaand geplaatst beeld in topic van plaatsing. Dat komt de interactie en ontwikkeling van fotograaf/lezers denk ik ten goede.
Karina2

Bladredactie
Berichten: 1540


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vlinders [verzamel]

Berichtdoor Patrick » za jul 15 2023 11:44 pm

En zo creëer je een extra barriére om foto's te plaatsen. Er wordt al zo weinig geplaatst. Zou ik niet doen!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26812


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vlinders [verzamel]

Berichtdoor keenoncoolstuff » zo jul 16 2023 1:21 am

Dit lijkt me ook niet echt een goed idee. Soms zijn er dingen waar je niks mee kunt of geen mening over wil of kan vormen. En als dat dan de voorwaarde wordt om zelf wat te mogen plaatsen...

Ik denk dat de mensen die willen reageren dat uit zichzelf wel doen. Gewoon lekker zo laten lopen.

Rob
All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

flickr
Gebruikersavatar
keenoncoolstuff

Clublid
Berichten: 624


Locatie: Kerkrade
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vlinders [verzamel]

Berichtdoor Frans Martens » zo jul 16 2023 8:25 pm

Patrick schreef:En zo creëer je een extra barriére om foto's te plaatsen. Er wordt al zo weinig geplaatst. Zou ik niet doen!


Hoewel we hier enigszins off-topic gaan wil ik toch even reageren.
Eigenlijk komen we hier al weer heel snel, bij de vaker gestelde vraag; waarom plaats ik/jij op dit forum een foto.

We vinden het allemaal fijn om een complimentje te krijgen maar daar worden we niet echt beter van. Bovendien hangt het er ook nog van af wie het compliment geeft.
Tegelijkertijd is het vaak lastig om gefundeerde, opbouwende kritiek te geven op een aardige manier.
Maar iets meer interactie zou het forum echt een meerwaarde kunnen geven. En wat mij betreft dan wel specifiek fotografie gerelateerd en niet teveel blablabla over andere zaken.

Als voorbeeld een hand in eigen boezem.
Mijn reden voor het plaatsen van foto's is vaak tweeledig, ten eerste om ander mensen te inspireren. Ga er op uit, nu zijn er vlinders, libellen of bepaalde vogelsoorten en die zijn prachtig om te fotograferen.
En ten tweede ben ik soms ook trots op wat ik gemaakt heb en wil dat laten zien. Foto's zijn er, hoewel ik ze in eerste instantie voor mezelf maak, toch ook om gezien te worden.
De kritiek die ik op mijn eigen foto's heb is dat ik ze vaak erg braaf vind. Ik noem het Verkade-album plaatjes, weinig origineel maar wel scherp en meestal ok qua belichting en compositie.

Enfin, ga allemaal lekker fotograferen, laat eens wat zien en laat eens wat horen. Met vriendelijk groet en een fijne vakantie gewenst, Frans.
Frans Martens

Clublid
Berichten: 1986


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vlinders [verzamel]

Berichtdoor Frans Martens » do jul 27 2023 7:43 am

Na een heel matig voorseizoen, qua aantallen vlinders, is nu het naseizoen aangebroken. En als er in het voorseizoen weinig vliegt worden er weinig eitjes afgezet, etc. Maar na goed zoeken gisteravond toch nog een tweede-generatie
Bruin blauwtje gevonden. Vlak voor het slapen gaan, en dus prima benaderbaar;

AfbeeldingBruin blauwtje (Aricia agestis) by Frans Martens, on Flickr
Frans Martens

Clublid
Berichten: 1986


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Dieren”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten