Vlinders [verzamel]

Onderwerp:

Re: Vlinders [verzamel]

Berichtdoor Patrick » do jul 27 2023 9:51 am

Het blijven altijd kleine wondertjes die vlinders!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vlinders [verzamel]

Berichtdoor Karina2 » vr jul 28 2023 11:38 am

Hallo Frans,
Sinds een paar dagen zie ik af en toe 2 blauwtjes in de opnieuw bloeiende witte regen in de tuin. Ze zijn dan echter veel te actief om op een foto vast te leggen. Ik vermoed dat hun overnachtingsplek relatief dichtbij is, maar heb die heb ik nog niet gevonden. Ze zijn erg klein en ik weet ook niet zo goed waar ik het beste kan zoeken: in de tuin (border,gazon), in het mini-bos vlakbij of in het plantsoen/parkje bij de waterkant?
In wat voor soort omgeving/begroeiing heb jij hun overnachtingsplek gevonden?
Karina2

Bladredactie
Berichten: 1580


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vlinders [verzamel]

Berichtdoor Frans Martens » vr jul 28 2023 10:59 pm

Karina2 schreef:Hallo Frans,
Sinds een paar dagen zie ik af en toe 2 blauwtjes in de opnieuw bloeiende witte regen in de tuin. Ze zijn dan echter veel te actief om op een foto vast te leggen. Ik vermoed dat hun overnachtingsplek relatief dichtbij is, maar heb die heb ik nog niet gevonden. Ze zijn erg klein en ik weet ook niet zo goed waar ik het beste kan zoeken: in de tuin (border,gazon), in het mini-bos vlakbij of in het plantsoen/parkje bij de waterkant?
In wat voor soort omgeving/begroeiing heb jij hun overnachtingsplek gevonden?


Ha Karen, mijn ervaring is dat de Blauwtjes overnachten in de buurt van hun dagelijkse omgeving. Ik zie ze op een kruidenrijk grasveldje waar ze 's avonds een grashalm uitzoeken om de nacht door te brengen.
Dus in eerste instantie zou ik gaan zoeken in je eigen tuin. Het mooiste is als je ze ziet zoeken, zo tussen 19.30 en 20.30, naar een slaapplekje. Op een gegeven moment ga je dan ook dat vlieggedrag/patroon herkennen.
En soms kun je ze daar dan ook weer vroeg in de ochtend vinden. Ik hoop van harte dat je ze gaat vinden!
Frans Martens

Clublid
Berichten: 1999


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vlinders [verzamel]

Berichtdoor Karina2 » vr jul 28 2023 11:19 pm

Hartelijk dank voor je tip, Frans!
Ik ga morgenavond gelijk een nieuwe poging ondernemen.
Karina2

Bladredactie
Berichten: 1580


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vlinders [verzamel]

Berichtdoor ReneG » wo aug 30 2023 12:37 am

Ik ben maar eens naar een vlindertuin geweest, met deze keer in mijn hoofd een 'vlinderportret' serie. Ik had zoveel geslaagde foto's dat ik bijna niet meer kon kiezen, dus het zijn er vrij veel geworden. Door het feit dat ik heel weinig ruimte had (en geen plaats voor statief) en uit de hand moest werken is er weinig scherptediepte, maar ik vind het hier wel mooi uitpakken. Scherpstellen viel op zich ook best mee, zolang ik dat maar vooral op het oog deed.

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6. Dit is niet zozeer een portret, maar om even context te geven voor het volgende portret (nr. 7)
Afbeelding

7. Portret van het bovenstaande beestje.
Afbeelding

8.
Afbeelding

9.
Afbeelding

10.
Afbeelding

11.
Afbeelding

12.
Afbeelding

13.
Afbeelding

14.
Afbeelding

15.
Afbeelding

16.
Afbeelding
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5048


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vlinders [verzamel]

Berichtdoor Bert vD » wo aug 30 2023 3:17 pm

De foto’s met veel kleur en weinig “oog” vind ik het fraaist. Die ogen! Alsof ze blind zijn. Terwijl het wel weer veel “structuur in de natuur” is.
Groet Bert
Gebruikersavatar
Bert vD

Nieuwsbrief Redactie
Berichten: 1479


Locatie: Salland Overijssel
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Vlinders [verzamel]

Berichtdoor Frans Martens » zo sep 03 2023 11:11 am

ReneG schreef:Ik ben maar eens naar een vlindertuin geweest, met deze keer in mijn hoofd een 'vlinderportret' serie. Ik had zoveel geslaagde foto's dat ik bijna niet meer kon kiezen, dus het zijn er vrij veel geworden. Door het feit dat ik heel weinig ruimte had (en geen plaats voor statief) en uit de hand moest werken is er weinig scherptediepte, maar ik vind het hier wel mooi uitpakken. Scherpstellen viel op zich ook best mee, zolang ik dat maar vooral op het oog deed.

Goedemorgen Rene, fraaie serie, de 1 wat fijner dan de ander maar dat is natuurlijk persoonlijk. Zo te zien heb je een flitser gebruikt. Ben erg benieuwd hoe je dat gedaan hebt. Zelf heb ik met mijn oude Nikon ringflitser nooit echt bevredigend resultaat behaald. Ik vond het flitslicht vaak te hard. Mvrgr Frans.
Frans Martens

Clublid
Berichten: 1999


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vlinders [verzamel]

Berichtdoor Frans Martens » zo sep 03 2023 12:08 pm

Een vlinder in wording. Een prachtige rups van wat later een prachtige vlinder gaat worden. Het gebeurt niet zo vaak dat je deze tegenkomt. De rups van de Koninginnepage, gister in de buurt van Velp.
Misschien niet zo'n bijzondere foto maar wel een bijzonder moment. Achter de rups zie je nog het omhulsel dat achter blijft na 1 van de vervellingen;

AfbeeldingRups Koninginnepage (Papilio machaon) 1 by Frans Martens, on Flickr

En nog 1 met een heel beperkte scherpte diepte;
AfbeeldingRups Koninginnepage (Papilio machaon) 2 by Frans Martens, on Flickr

Vooruit, nog eentje dan met iets later/warmer licht;
AfbeeldingRups Koninginnepage (Papilio machaon) 3 by Frans Martens, on Flickr
Frans Martens

Clublid
Berichten: 1999


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vlinders [verzamel]

Berichtdoor ReneG » zo sep 03 2023 1:42 pm

Frans Martens schreef:Goedemorgen Rene, fraaie serie, de 1 wat fijner dan de ander maar dat is natuurlijk persoonlijk. Zo te zien heb je een flitser gebruikt. Ben erg benieuwd hoe je dat gedaan hebt. Zelf heb ik met mijn oude Nikon ringflitser nooit echt bevredigend resultaat behaald. Ik vond het flitslicht vaak te hard. Mvrgr Frans.


Het klopt, ik gebruik een flitser. Het geheim van de smid:

1. Materiaal: Camera, Macro lens (in mijn geval de 105VR, optioneel met 1.4 TC, flitser (SB9xx), de kleine rogue flashbender om de kop van de flitser
2. Inrichting: Flitser direct op de camera, 45 graden omhoog, met daarop de flashbender die ook zo'n 45 graden omlaag gebogen is. Het uiteinde van de flashbender loopt parallel aan de lens.
3. Camera instellingen: f13-f/22, ISO400, 1/200e (of iets langzamer als je flash sync dat niet trekt). Verder is de AF heel belangrijk: Die heb ik op enkelpunt AF-C, met een middellange focus lock-on.
4. Flitser instellingen: Dit kan manueel, maar meestal staat hij op TTL-BL-FP (daarbij is de BL belangrijk!). Meestal een tikje flitslichtcorrectie, -0.3 tot -0.7. Verder klap ik de diffusor van de flitser uit als ik iets zachter licht wil (je hebt dan wat lichtverlies, maar dat werkt sneller dan steeds de flitscorrectie aanpassen.

Het echter geheim zit meer in correct gebruik van de AF en een enigzins vaste hand. De flits bevriest het beeld en de flashbender zorgt voor een mooier diffuus licht. Je kunt ook de grote flashbender gebruiken, maar die is meestal te lomp en gaat dan tegen de planten aan. Een stukje papier kan ook, maar door de 'welving' van de flashbender krijg je een mooier resultaat.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5048


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vlinders [verzamel]

Berichtdoor Karina2 » zo sep 03 2023 5:42 pm

Hallo René,
Zou je een foto kunnen maken (en plaatsen) van wat je onder punt 2 beschrijft? Ik denk dat, dat voor mij duidelijker maakt wat je bedoelt.
Karina2

Bladredactie
Berichten: 1580


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vlinders [verzamel]

Berichtdoor Frans Martens » zo sep 03 2023 11:03 pm

ReneG schreef:
Frans Martens schreef:Goedemorgen Rene, fraaie serie, de 1 wat fijner dan de ander maar dat is natuurlijk persoonlijk. Zo te zien heb je een flitser gebruikt. Ben erg benieuwd hoe je dat gedaan hebt. Zelf heb ik met mijn oude Nikon ringflitser nooit echt bevredigend resultaat behaald. Ik vond het flitslicht vaak te hard. Mvrgr Frans.


Het klopt, ik gebruik een flitser. Het geheim van de smid:

1. Materiaal: Camera, Macro lens (in mijn geval de 105VR, optioneel met 1.4 TC, flitser (SB9xx), de kleine rogue flashbender om de kop van de flitser
2. Inrichting: Flitser direct op de camera, 45 graden omhoog, met daarop de flashbender die ook zo'n 45 graden omlaag gebogen is. Het uiteinde van de flashbender loopt parallel aan de lens.
3. Camera instellingen: f13-f/22, ISO400, 1/200e (of iets langzamer als je flash sync dat niet trekt). Verder is de AF heel belangrijk: Die heb ik op enkelpunt AF-C, met een middellange focus lock-on.
4. Flitser instellingen: Dit kan manueel, maar meestal staat hij op TTL-BL-FP (daarbij is de BL belangrijk!). Meestal een tikje flitslichtcorrectie, -0.3 tot -0.7. Verder klap ik de diffusor van de flitser uit als ik iets zachter licht wil (je hebt dan wat lichtverlies, maar dat werkt sneller dan steeds de flitscorrectie aanpassen.

Het echter geheim zit meer in correct gebruik van de AF en een enigzins vaste hand. De flits bevriest het beeld en de flashbender zorgt voor een mooier diffuus licht. Je kunt ook de grote flashbender gebruiken, maar die is meestal te lomp en gaat dan tegen de planten aan. Een stukje papier kan ook, maar door de 'welving' van de flashbender krijg je een mooier resultaat.

Ok, dank voor de uitgebreide uitleg. Het geheime ingredient is in dit geval dus de flashbender. Dat zal voor bepaalde insecten, zoals jij mooi laat zien, geen probleem zijn maar er zijn er ook veel die zo'n witte reflector echt niet dichtbij gaan laten komen. Het levert iig behoorlijk fraai licht.
Frans Martens

Clublid
Berichten: 1999


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vlinders [verzamel]

Berichtdoor ReneG » ma sep 04 2023 8:58 pm

Frans Martens schreef:Ok, dank voor de uitgebreide uitleg. Het geheime ingredient is in dit geval dus de flashbender. Dat zal voor bepaalde insecten, zoals jij mooi laat zien, geen probleem zijn maar er zijn er ook veel die zo'n witte reflector echt niet dichtbij gaan laten komen. Het levert iig behoorlijk fraai licht.


Ik zou meer zeggen correct gebruik van de AF, want je moet wel snel zijn. Ik heb er tot op heden geen moeite mee om ze vast te leggen, zeker niet vroeg in de ochtend als ze nog stilzitten. Ik heb er ook wel eens een bij in de vlucht mee weten te fotograferen:

Afbeelding
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5048


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vlinders [verzamel]

Berichtdoor Frans Martens » ma sep 04 2023 11:28 pm

ReneG schreef:
Frans Martens schreef:Ok, dank voor de uitgebreide uitleg. Het geheime ingredient is in dit geval dus de flashbender. Dat zal voor bepaalde insecten, zoals jij mooi laat zien, geen probleem zijn maar er zijn er ook veel die zo'n witte reflector echt niet dichtbij gaan laten komen. Het levert iig behoorlijk fraai licht.


Ik zou meer zeggen correct gebruik van de AF, want je moet wel snel zijn. Ik heb er tot op heden geen moeite mee om ze vast te leggen, zeker niet vroeg in de ochtend als ze nog stilzitten. Ik heb er ook wel eens een bij in de vlucht mee weten te fotograferen:


Met het correcte gebruik van de AF ben ik bekend, misschien zie je wel eens een vlinder of libellenfoto van me voorbijkomen dan zul je zien dat die over het algemeen wel redelijk scherp zijn.
Voor mij ging het echt specifiek om de flitstechniek. Nogmaals dank voor de uitgebreide uitleg.
Frans Martens

Clublid
Berichten: 1999


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Dieren”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten