Vlinders [verzamel]

Onderwerp:

Re: Vlinders [verzamel]

Berichtdoor Ronald53 » zo jun 27 2021 6:54 pm

Dit zegt obsidentify er van:
Afbeelding

Ik fotografeer, dus ik ben.
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1537


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vlinders [verzamel]

Berichtdoor Nikkormaat » zo jun 27 2021 6:57 pm

Dank je. Ik kwam met obsidentify niet verder dan 9% voor een vlokreeftje. Nooit geweten dat de larf van een kreeftje eruitziet als een rups
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Vlinders [verzamel]

Berichtdoor Nikkormaat » ma jun 28 2021 1:00 am

Nog een poging gewaagd. Nu met 4 foto's. Uitkomst is dwergmuis met 21%. Die kreeftvlo lijkt mij dubieus omdat er nergens een larve van getoond wordt, ook niet van grote kreeften ter vergelijking
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Vlinders [verzamel]

Berichtdoor Frans Martens » ma jun 28 2021 10:50 pm

RobbieDx schreef:Hooibeestje:
Afbeelding


Mooi Rob, beetje onrustige achtergrond maar ik zag net op Flickr dat je niet verder open kon met je diafragma.
Frans Martens

Clublid
Berichten: 1984


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vlinders [verzamel]

Berichtdoor Frans Martens » ma jun 28 2021 10:58 pm

bcvthul schreef:Helaas weet ik de naam niet....

AfbeeldingButterfly/Vlinder by Beert Chris van 't Hul, on Flickr


Ook mooi Beert Chris, gelukkig niet uitgebeten in de witte partijen.
Volgens mij is het een Klein geaderd witje.
Frans Martens

Clublid
Berichten: 1984


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vlinders [verzamel]

Berichtdoor bcvthul » di jun 29 2021 5:27 am

Mbt het wit: ik heb de foto iets onderbelicht. Mbt soort vlinder kom ik niet ver dan dat deze vlinder iig in Korea leeft (daar is de foto ook genomen).
Gebruikersavatar
bcvthul

Forumlid
Berichten: 1984


Locatie: Tilligte
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vlinders [verzamel]

Berichtdoor Emmie » di jun 29 2021 12:13 pm

bcvthul schreef:Mbt het wit: ik heb de foto iets onderbelicht. Mbt soort vlinder kom ik niet ver dan dat deze vlinder iig in Korea leeft (daar is de foto ook genomen).
Altijd belangrijk om te weten waar een vlinder gefotografeerd is om tot een goede determinatie te kunnen komen.... [emoji2]
Gebruikersavatar
Emmie

Ledenadministratie
Berichten: 232


Locatie: Rijswijk
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vlinders [verzamel]

Berichtdoor Frans Martens » do jul 01 2021 11:00 am

Altijd belangrijk om te weten waar een vlinder gefotografeerd is om tot een goede determinatie te kunnen komen.... [emoji2][/quote]

Deze quote van Esther is in dit geval wel grappig, onderstaande foto maakte ik in Leiden!?

AfbeeldingUilvlinder (Caligo eurilochus) by Frans Martens, on Flickr
Frans Martens

Clublid
Berichten: 1984


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vlinders [verzamel]

Berichtdoor Karina2 » do jul 01 2021 11:10 am

Prachtig, nooit eerder gezien. Ook knap gevonden, met zo'n schutkleur in zo'n omgeving zal dat niet makkelijk zijn geweest.
Karina2

Bladredactie
Berichten: 1532


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vlinders [verzamel]

Berichtdoor evdm1959 » do jul 01 2021 10:16 pm

Karina2 schreef:@evdm1959 ter aanvulling:
Zojuist zag ik dat CameraNu op hun website diverse blogs/artikelen hebben geplaatst met tips specifiek voor insectenfotografie en het fotograferen van vlinders.

Andere factoren die kunnen helpen: fotograaf je onderwerp evenwijdig aan je lens, zodat zoveel mogelijk van wat je wilt fotograferen zich in hetzelfde scherpstelvlak bevindt. Gebruik een kleiner diafragma (= hoger getal) voor meer scherptediepte (bijv. f/8.0 ipv f/2.8). Realiseer je dat het fotograferen met een macrolens altijd een beperktere scherptediepte heeft.
Mocht je een onderwerp van voor tot achter scherp willen hebben en het lukt niet meer met je diafragma-instelling en afstand, dan kan je nog focus-stacking proberen.
Veel succes!

Dank je wel Karina2. Ben druk aan het oefenen en inderdaad gaat t beter mer foto's evenwijdig aan het onderwerp. Oefening baart kunst zullen we maar zeggen.
Gebruikersavatar
evdm1959

Forumlid
Berichten: 160


Locatie: Den Haag
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vlinders [verzamel]

Berichtdoor evdm1959 » do jul 01 2021 10:16 pm

Karina2 schreef:@evdm1959 ter aanvulling:
Zojuist zag ik dat CameraNu op hun website diverse blogs/artikelen hebben geplaatst met tips specifiek voor insectenfotografie en het fotograferen van vlinders.

Andere factoren die kunnen helpen: fotograaf je onderwerp evenwijdig aan je lens, zodat zoveel mogelijk van wat je wilt fotograferen zich in hetzelfde scherpstelvlak bevindt. Gebruik een kleiner diafragma (= hoger getal) voor meer scherptediepte (bijv. f/8.0 ipv f/2.8). Realiseer je dat het fotograferen met een macrolens altijd een beperktere scherptediepte heeft.
Mocht je een onderwerp van voor tot achter scherp willen hebben en het lukt niet meer met je diafragma-instelling en afstand, dan kan je nog focus-stacking proberen.
Veel succes!

Dank je wel Karina2. Ben druk aan het oefenen en inderdaad gaat t beter mer foto's evenwijdig aan het onderwerp. Oefening baart kunst zullen we maar zeggen.
Gebruikersavatar
evdm1959

Forumlid
Berichten: 160


Locatie: Den Haag
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vlinders [verzamel]

Berichtdoor Frans Martens » do jul 01 2021 11:13 pm

Karina2 schreef:Prachtig, nooit eerder gezien. Ook knap gevonden, met zo'n schutkleur in zo'n omgeving zal dat niet makkelijk zijn geweest.

Dankjewel. Het was trouwens niet zo heel moeilijk om dit exemplaar te vinden want het vloog in 1 van de kassen van de Hortus in Leiden die gelukkig ook weer zonder afspraak te bezoeken is.
De Hortus is sowieso een locatie waar je als fotograaf je hart kunt ophalen!
Frans Martens

Clublid
Berichten: 1984


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vlinders [verzamel]

Berichtdoor Nikkormaat » za jul 03 2021 8:47 am

Ter lering en vermaak. Nogmaals
Afbeelding
Omdat niemand wist tot welke soort mijn “Waterrupsen” horen, heb ik een vraag gesteld bij Naturalis.
Hieronder hun reactie.
Dit zijn rattenstaartlarven van een zweefvlieg (familie Syrphidae). De staart is eigenlijk een lange uitschuifbare adembuis (siphon), een soort snorkel, waardoor de larve in zuurstofarm water kan leven. Ze eten bacteriën die ze filteren uit rottend organisch materiaal. De larven zouden tot het geslacht Eristalis, Helophilus of Myathropa kunnen behoren, maar welke het precies is kan ik niet te zeggen.
Neemt u ook eens een kijkje op:
http://www.bestuivers.nl/zweefvliegen/z ... bijvliegen
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Vlinders [verzamel]

Berichtdoor Ronald53 » za jul 03 2021 11:54 am

Bedankt voor de update! Leuk om even te weten.
Ronald
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1537


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Sint Jan

Berichtdoor Frans Martens » za jul 03 2021 9:36 pm

1 van de diverse soorten nachtvlinders die overdag actief zijn, de Sint-Jansvlinder. Wordt nog wel eens aangezien voor een Sint-Jacobsvlinder.

AfbeeldingSint-Jansvlinder (Zygaena filipendulae) by Frans Martens, on Flickr
Frans Martens

Clublid
Berichten: 1984


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Dieren”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten