Wild [verzamel]

Onderwerp:

Re: Wild [verzamel]

Berichtdoor Nikkormaat » zo okt 17 2021 11:52 am

Wisenten
Niet zo donker en imposant als hun familielid de Amerikaanse bizon, maar wel bijzonder, omdat er in Nederland slechts 2 gebieden zijn waarin zij met zeer beperkt menselijke ingrijpen kunnen leven.
Deze foto’s zijn gemaakt bij het Kraansvlak in de Kennemer duinen ten westen van Haarlem. Helaas erg bewolkt, maar gelukkig droog.
De wisenten zijn met veel geluk (10 % kans) vanaf het uitzichtpunt te zien of met meer kans tijdens een excursie onder begeleiding van een boswachter op een afstand van ongeveer 50 meter.
https://www.wisenten.nl/nl/project

1
Afbeelding

2
Afbeelding

3
Afbeelding

4
Afbeelding

5
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Nikkormaat op zo okt 17 2021 1:00 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Grof wild [verzamel]

Berichtdoor hans de wit » zo okt 17 2021 12:56 pm

wel weer een mooie serie Nikkormaat.
groet Hans
D7200 + JUPIO grip
SIGMA 24/70 f2.8 DG OS HSM Art
SIGMA 70/200 mm sport f 2:8
SIGMA 150/600 mm sport f 5-6.3
SIGMA TC-1401
BENRO statief + CARUBA schommelkop + Manfrotto videokop + Leofoto RANGER LS-223C
SIRUI monopot + YONGNUO flitser
Gebruikersavatar
hans de wit

Forumlid
Berichten: 743


Locatie: Zeist
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Grof wild [verzamel]

Berichtdoor Nikkormaat » zo okt 17 2021 12:59 pm

Dank je.
Ik had liever wat beter licht gehad, maar dat heb je met excursies die je een week van te voren boekt helaas niet voor het kiezen. Nog een geluk dat het in plaats van de dag ervoor droog was.
Ingrijpen in belichting en kleurtemperatuur met Lightroom werd al snel onnatuurlijk.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Grof wild [verzamel]

Berichtdoor Patrick » zo okt 17 2021 1:25 pm

Herkenbare beelden. Deze dieren zorgen er trouwens voor dat het fietspad door de duinen van de Zeeweg naar het Visserspad in het voorjaar een tijd dicht is (dan hebben ze jongen).

Ik vind persoonlijk voor beelden waar de lucht niet op staat geen zon eerder een voordeel dan een nadeel voor natuurfotografie. Je hebt dan veel minder last van vervelende schaduwen en hebt veelal mooiere kleuren!

Mijn voorkeur gaat naar nummer 4. Ik zou ze wat witbalans betreft even naar elkaar trekken; die varieert nu enorm.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26812


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Grof wild [verzamel]

Berichtdoor Nikkormaat » zo okt 17 2021 1:33 pm

Ik weet niet of de wutbalans bij de wisenten bedoeld. De bruine en veel donkerdere wisent verschilden werkelijk zoveel in kleur
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Grof wild [verzamel]

Berichtdoor Patrick » zo okt 17 2021 2:07 pm

Ik kijk naar de bosjes er omheen. Daaraan zie je dat de witbalans behoorlijk varieert.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26812


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Grof wild [verzamel]

Berichtdoor Nikkormaat » zo okt 17 2021 2:24 pm

OK. Ik ga nog eens wat uitproberen.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Wild [verzamel]

Berichtdoor Nikkormaat » zo okt 17 2021 2:44 pm

Ik begrijp wat je bedoeld en heb de originele opnames bekeken. Op foto 3 is het gras op die helling in werkelijkheid groener dan op die andere plekken, maar ik heb iets te veel levendigheid toegevoegd.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

damherten

Berichtdoor Gerrit » zo okt 24 2021 2:09 pm

Ook maar eens een rondje waterleidingduinen gedaan.

Afbeelding
D4s, Nikkor 24-70mm 1:2.8G ED, Nikkor 70-200 1:2.8GII ED, SB 900
kvk 73686913
www.fotockers.nl
Gerrit

Forumlid
Berichten: 155


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wild [verzamel]

Berichtdoor imaginary_nl » zo okt 24 2021 5:15 pm

In het donker met een enkele lamp. Bij de juiste belichting (snel kans op overbelichting) geeft dat een mooi effect.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door imaginary_nl op zo okt 24 2021 5:15 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wild [verzamel]

Berichtdoor Nikkormaat » zo okt 24 2021 5:28 pm

Gaaf!
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Wild [verzamel]

Berichtdoor Peter » zo okt 24 2021 7:57 pm

hopelijk niet hier in Nederland, :-) mooie foto

deze aangetroffen in het veengebied in de late avond

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7745


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Wild [verzamel]

Berichtdoor Gemmageluk60 » ma okt 25 2021 9:40 am

Weer mooie foto's van de dieren in het 'wild' met inderdaad een sterk wisselende belichting.
Wel sneu om te zien dat die wisenten ondanks hun dikke vacht al weer mager zijn en dan moet de winter nog beginnen.
"Het leven draait niet om wachten tot de storm voorbij is, het gaat erom te leren dansen in de regen."-Vivian Greene
Gemmageluk60

Clublid
Berichten: 827


Locatie: Zoelen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wild [verzamel]

Berichtdoor Nikkormaat » ma okt 25 2021 10:08 am

Ik weet niet of het mager is of dat het zo hoort. Ze hebben een groot gebied voor hooguit 15 wisenten tot hun beschikking. Ze worden beheerd vanuit een Europees natuurontwikkelingsprogramma en worden voortdurend in de gaten gehouden. Als de populatie te groot wordt, wordt het te veel naar andere reservaten gebracht. Dit gebeurt ook om inteelt te beperken. Daarom ga ik er vanuit dat het wel goed zit met hun conditie.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Wild [verzamel]

Berichtdoor mozes » vr okt 29 2021 12:56 am

beetje ver weg, maar het hele plaatje hé ;)
Afbeelding
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Dieren”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten