poezenproefjes (UPDATE !!!)

Onderwerp:

poezenproefjes (UPDATE !!!)

Berichtdoor André » ma dec 23 2013 11:42 pm

In navolging op mijn vraag over de zwarte balken, ben ik vanavond even met de 3 jongste telgen aan de gang gegaan. De opstelling is simpel. Slechts 1 elinchroom 400w flits met softbox links van mij opgesteld met het vermogen op 60% iets schuin naar beneden gericht op de studiovlakte. Waarom slechts een flitser ??? Simpel, omdat de 2e stuk is. Hij doet het ongeveer een klein half uurtje en gaat dan staan klapperen. Het lijkt dat de ventilator stuk is. Ik heb hem dus niet kunnen gebruiken.

De camera gewoon recht naar voren op ongeveer 1,5 meter afstand. ISO 100, Diafragma op 11 en een sluitertijd van 1/160. Foto's zijn niet bewerkt (op wat basis dingen na dan) wel verscherpt met de "Leon" methode. Volgende week heb ik vakantie en dan ik echt serieus aan de slag. Ik ga dan eerst mijn studiotafel verlengen zodat de katten verder van de achterwand af kunnen staan/zitten.

Graag jullie tips, commentaar, suggesties en eventuele veren in het bekende gat zijn ook welkom.

Foto 1 Summer, een deftige dame maar ze kan soms ook een echte meid zijn. (Britse korthaar, Gold-tabby)

Afbeelding

Foto 2 Freddie, een stoere kerel, en een echte dondersteen. Kan vreselijk klieren, maar ook erg lief zijn.(Britse korthaar, Silver-tabby)

Afbeelding

Foto 3 Tygo, de jongste van 16 weken oud. Een zeer bijzonder en exclusief ras namelijk een Scotisch Fold. Kenmerkend voor dit ras zijn zijn geklapte oren.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door André op di dec 24 2013 10:57 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
Gebruikersavatar
André

Forumlid
Berichten: 2603


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: poezenproefjes

Berichtdoor Jumpjiving » di dec 24 2013 12:13 am

Vlekje op de sensor of een vuile achtergrond doek?
Mooie platen.
Wat meer afstand van de achtergrond is inderdaad beter.
Jumpjiving

Forumlid
Berichten: 1449


Locatie: Wageningen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: poezenproefjes

Berichtdoor Christhaa » di dec 24 2013 12:52 am

Heel erg mooi. echt super!
Met vriendelijke Groet

Christha

----------------------------------------------------

http://www.fotografechristha.nl
http://www.facebook.nl/fotografechristha
Gebruikersavatar
Christhaa

Forumlid
Berichten: 572


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: poezenproefjes

Berichtdoor Jerengina » di dec 24 2013 2:24 am

Mooie foto's!

De vlekken mij niet opgevallen totdat hierop gewezen werd. De poesjes springen aardig uit de foto.
(De laptop op mijn werk heeft niet zo'n schoon scherm... :) )

Ik vraag me af waarom je voor een diafragma van 11 gekozen hebt met een sluitertijd van 160.
Beniewd naar je resultaat als je bv het diafragma verkleind en de sluitertijd verhoogd.

Gr.

Jeroen
Gebruikersavatar
Jerengina

Forumlid
Berichten: 96


Locatie: Brunssum
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: poezenproefjes

Berichtdoor ruilof » di dec 24 2013 11:47 am

Die vlekjes zijn wel storend evenals de vuiltjes op de grond. Eenvoudig weg te halen.
Bij nummer 1 heb je onderin wel heel krap gekaderd. Te zien aan het kleine zwarte streepje onder de rechterachterpoot denk ik dat je aan de rand van het papier zat.

Overigens fraaie kattenportretten. Zouden zo in het rassenboek kunnen.
Schrijven met licht, meer is het niet, maar ook niet minder
Website
Blog
Gebruikersavatar
ruilof

Forumlid
Berichten: 198


Locatie: Zwolle
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: poezenproefjes

Berichtdoor Reest » di dec 24 2013 12:04 pm

De opmerkingen zijn al geplaatst.
Schitterende foto's van een mooi ras.
Onze Maine Coons willen (nog) niet zo poseren :twisted:
Succes
Rinus
Nikon | Gitzo en iets wat schommelt
Gebruikersavatar
Reest

Clublid
Berichten: 1053


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: poezenproefjes

Berichtdoor JeroenS » di dec 24 2013 12:54 pm

Inderdaad opmerkingen al daar.
Mooie foto's! Vooral foto 2, Freddie, vind ik een mooie houding hebben.
Onze (jonge) Somali's krijgen we helaas ook niet geposeerd..

Groet,
Jeroen
Gebruikersavatar
JeroenS

Forumlid
Berichten: 746



Onderwerp:

Re: poezenproefjes

Berichtdoor André » di dec 24 2013 2:22 pm

ruilof schreef:Die vlekjes zijn wel storend evenals de vuiltjes op de grond. Eenvoudig weg te halen.
Bij nummer 1 heb je onderin wel heel krap gekaderd. Te zien aan het kleine zwarte streepje onder de rechterachterpoot denk ik dat je aan de rand van het papier zat.

Overigens fraaie kattenportretten. Zouden zo in het rassenboek kunnen.


Inderdaad krap gekaderd omdat daar het papier ophield. Dat is dan ook een reden om deze ruimte te gaan verlengen met 50 of 60 cm.

Een van onze britten (Niet een van deze 3) staat ook inderdaad in een internationaal rassenboek
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
Gebruikersavatar
André

Forumlid
Berichten: 2603


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: poezenproefjes

Berichtdoor DannySan » di dec 24 2013 2:24 pm

Hoe krijg je het voorelkaar dat die beestjes zo mooi blijven zitten?
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3832


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: poezenproefjes

Berichtdoor DannySan » di dec 24 2013 2:25 pm

Jerengina schreef:Mooie foto's!

De vlekken mij niet opgevallen totdat hierop gewezen werd. De poesjes springen aardig uit de foto.
(De laptop op mijn werk heeft niet zo'n schoon scherm... :) )

Ik vraag me af waarom je voor een diafragma van 11 gekozen hebt met een sluitertijd van 160.
Beniewd naar je resultaat als je bv het diafragma verkleind en de sluitertijd verhoogd.

Gr.

Jeroen


Bij het verhogen van de sluitertijd ga je denk ik tegen de maximale flits-synchronisatie van de camera aanlopen?
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3832


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: poezenproefjes

Berichtdoor André » di dec 24 2013 3:36 pm

Danny,

Verhogen van de sluitertijd is inderdaad niet mogelijk. Als ik hoger dan 1/160 (b.v. 1/120) ga zitten, dan krijg ik een zwarte balk onder in de foto te zien. Een kleiner diafragma kan ik inderdaad nog eens uitproberen, (uiteraard in combinatie met een aanpassing van mijn flitsvermogen die ik nu op 60% heb staan.

Hoe ik het voor elkaar krijg dat ze mooi gaan zitten ???? Simpel. Ik laat ze een bruine boterham zien en vertel ze dat dit hun kerstmaaltijd zal zijn als ze niet netjes gaan zitten. Vervolgens laat ik ze de gourmetschotel voor 1e kerstdag zien en vertel ze dat ze mogen aanschuiven als ze netjes gaan poseren. Kinderlijk simpel dus.

Maar even zonder dollen. De truuk is uiteraard heel veel klikken. En mijn vrouw staat achter/naast mij met speeltjes waarmee ze de aandacht probeert te trekken. Door het speeltje te bewegen naar de plek waar ze naar moeten kijken lukt dit vrij aardig. Ook een eenvoudige roltong (Zo'n fluitje waar een leuk geluidje uitkomt en een rolletje papier uitrolt) is een prima hulpmiddel en kost nog geen 25 eurocent.

Deze truukjes heb ik fotografen al vaak op kattenbeurzen zien toepassen en dat lijkt prima te werken. Maar je moet best wel snel je foto's maken, want het zijn wel net kinderen, ze zijn het na een kwartiertje wel zat en gaan dan lopen klieren.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
Gebruikersavatar
André

Forumlid
Berichten: 2603


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: poezenproefjes

Berichtdoor DannySan » di dec 24 2013 4:15 pm

Hoi André,

ik dénk dat je bedoeld dat als je naar 1/200 gaat dat je dan een zwarte balk te zien krijgt? Dat is dan 1 van je sluitergordijnen.
Je zou inderdaad ook naar f/8 of iets dergelijks kúnnen gaan, ik weet niet of dat zoveel uit maakt hier (heb je iets minder licht nodig).

Die trucjes moet ik ook eens gaan onthouden, hier thuis hebben we 2 Noorse Boskatten die ik ook wel eens op de gevoelige plaat zo zou willen vastleggen.
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3832


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: poezenproefjes

Berichtdoor André » di dec 24 2013 4:37 pm

Yep, tikfoutje. Ik bedoel inderdaad 1/200. Dat werkt dus niet met mijn flitsset. Ik kan inderdaad het diafragma op 8 zetten en het licht wat aanpassen. Maar dan krijg ik ook een mindere scherptediepte. En dat is nu juist wat Francien niet wel. Fototechnisch krijg je dan inderdaad misschien mooiere platen, maar voor het doel waar ik ze voor maak minder geschikt. Maar ik vind het wel erg leuk om te doen, dus wat let mij ook mooie foto's voor mezelf te maken. Ik ga in mijn vakantie eens lekker mee aan de gang, en spelen met licht en diafragma. Ik ga dan als mijn 2e flitser weer gerepareerd is deze ook inzetten. Ik heb natuurlijk veel gespiekt op kattenshows en met een 2e flitser, rechts van de kat krijg je een nog mooiere belichting.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
Gebruikersavatar
André

Forumlid
Berichten: 2603


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: poezenproefjes

Berichtdoor DannySan » di dec 24 2013 4:39 pm

Ik ben benieuwd naar je resultaten!
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3832


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: poezenproefjes (UPDATE !!!)

Berichtdoor André » di dec 24 2013 11:04 pm

Tijdens "all you need is love" nog maar wat zitten stoeien met de proeffoto's van gisteren en wat portretjes proberen te maken. (ik heb iets met mooie krap gekaderde portetfoto's, geen idee waarom, maar dat ik nu eenmaal gewoon mooi) Ik ben absoluut een leek op gebied van fotobewerking, maar heb met NX2 maar eens wat lopen stoeien, uitsnijden, aan schuifjes lopen trekken en andere zaken uitgeprobeerd. Ongetwijfeld voor verbetering vatbaar, maar het topic heet ook niet voor niets "poezenproefjes". Hieronder de resultaten.

Foto 4
Afbeelding

Foto 5
Afbeelding

Foto 6
Afbeelding

Foto 7
Afbeelding
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
Gebruikersavatar
André

Forumlid
Berichten: 2603


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Dieren”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: pveenstra en 33 gasten