De kleine zilvereiger

Onderwerp:

De kleine zilvereiger

Berichtdoor phachnguyen » zo okt 04 2015 12:19 am

Met vriendelijke groet
Phach

1.
Afbeelding


2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding


5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding
phachnguyen

Clublid
Berichten: 115


Locatie: Tilburg
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: De kleine zilvereiger

Berichtdoor FritsS » zo okt 04 2015 9:10 am

Een mooie serie waarin foto 5 voor mij er boven uit steekt.
FritsS

Forumlid
Berichten: 384


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: De kleine zilvereiger

Berichtdoor reneo57 » ma okt 05 2015 12:17 pm

Voor mij foto 3 :thumbup: Phach.
Gebruikersavatar
reneo57

Clublid
Berichten: 4658


Locatie: NH
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: De kleine zilvereiger

Berichtdoor Sandor Gora » ma okt 05 2015 4:20 pm

prachtig! ik moet aan een engel denken.
vertel eens over de 'making of', wil je?
met vriendelijke groeten,
Sándor Góra

http://www.gora.nl
Gebruikersavatar
Sandor Gora

Forumlid
Berichten: 214


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: De kleine zilvereiger

Berichtdoor phachnguyen » di okt 06 2015 10:39 am

FtitS, Rene en Sandor Gora dank jullie wel voor het kijken en de commentaren.
Sandor Gora, natuurlijk wil ik de “ making of “ vertelen. Ik kom hier nog terug over een paar dagen.
Met vriendelijke groet.
phachnguyen

Clublid
Berichten: 115


Locatie: Tilburg
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: De kleine zilvereiger

Berichtdoor phachnguyen » di okt 13 2015 9:42 pm

DE KLEIN ZILVEREIGER. de " making of "

Net terug gekomen van mijn korte vakantie ga ik nu een stukje schrijven over de “ making of “ van de serie
De klein zilverreiger .
Op 04 augustus in de mooie zonige middag rond 16 uur kwam ik de tropische voliere van Omense zoo binnen . Met de verwachting dat ik een par foto’s van de vliegende vogels kan schieten heb ik de volgende setting gezet gebruikt.
Schieting mode : AV met ISO: 2000: witbalance auto ; appertuur: 5,6 ; licht meting: spot. De belichting tijd wordt door door de camera gekozen en dat was 1/8000 sec voor de eerste 4 foto’s en 1/4000 sec voor de laastste 4 foto’s.
De bewerking heb ik met Lightroom gedaan en zonodig haal ik Photoshop bij.
De donkere achtergrond, witte veren van de vogel, de stralende licht van de middag in combinatie met de spot meting leveren de foto’s met goed contrast. Toch wilde ik de achtergrond verfijnen en de vogel staat meer loss van de achtergrond heb ik besloten proberen om de contrast nog verder te verhogen zonder te laten verliezen de details van de veren en te gelijk een rustiger achtergrond te krijgen.
Voor deze doelen heb ik de combinatie van diverse correctie tools in Lightroom gebruiken oa :

- Voor de group van de eerste 4 foto’s :
* Compositie na kijken dan “ crop “ de foto
* De belichting en contrast corrigeren door het gebruiken van een combinatie van de verandering van: exposure , contrast, highlight, schaduw, black, white.
* Sherpte optimaliseren
* Ruis minimaliseren

- Voor de group van de laatste 4 foto’s
De bovenstaande proceduur wordt herhaald, bovendien omdat de wateroppervlakte is zeer rommelig is worden klone- en heal tool ingezet om dat te verhelpen.

De eerste foto die gemaakt wordt is foto nr 4 toen de vogel en ik elkaar hebben gezien, na het maken van deze foto houde ik helemaal stil en paraat voor mooie dingen die daarna zou nog kunnen komen. De vogel, net zoals ze mijn gedacht had kunnen lezen, begon met bewegen: vleugels omhoog getroken, met elke voetstap naam ze een andere elegante lichhaams houding en ik begon te schieten natuurlijk.

Deze 8 foto’s werden in 3 cessies gemaakt
- Sessie 1 :
foto 4 om 16.04.50 sec dan zaad ik daar te wachten op de suprime moment.
foto 2 om 16.05.28 sec
foto 3 om 16.05.29 sec
foto 4 om 16.05.30 sec
dus maakte ik elke second 1 foto op het moment dat ik zag de vogel met de mooiste houding kwam. Het maken van foto 3 is voor mij het meeste memorabel: in de fractie van de milliseconden zag ik de kop met de beek van de vogel boven haar vleugel kwam, reflexmatig heb ik geschoten, gelukig dat het is geluck anders heeft deze foto niet veel waarde.

- Sessie 2
Foto 5 om 16.06.09 wordt met focal lengte van 130mm geschoten.

- Sessie 3
Foto 7,8 en 9 worden allemaal geschoten om dezelfde tijdtip om 16.12.12 sec met focal lengte van 135mm.

Als referentie post ik hierbij een onbewerkt foto, deze foto heb ik 9 seconden na het maken van foto 4 geschoten dus alle condities zijn precies gelijk met die van nr 4.

[Afbeelding

Ik hoop dat deze stukje kan een idee weergeven over “ making of “ de serie De klein zilvereiger .
Met dank voor het lezen en vriendelijke groet
Phach
phachnguyen

Clublid
Berichten: 115


Locatie: Tilburg
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: De kleine zilvereiger

Berichtdoor Sandor Gora » wo okt 14 2015 10:52 am

heel erg bedankt voor dit verhaal; mooi om te lezen hoe deze prachtserie tot stand kwam.
voor mij blijft foto 2, "de engel", het indrukwekkenste.
met vriendelijke groeten,
Sándor Góra

http://www.gora.nl
Gebruikersavatar
Sandor Gora

Forumlid
Berichten: 214


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: De kleine zilvereiger

Berichtdoor gvdnberg » za okt 31 2015 9:00 am

Schitterend Phach!!
Voor mij zijn foto 3 en 7 de mooiste twee. Leuk om jouw verhaal hierbij te lezen. En de presentatie die je gekozen hebt is erg mooi met die dunne kaderlijnen.
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3154


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: De kleine zilvereiger

Berichtdoor ruud » zo nov 01 2015 10:18 pm

Leuke serie, vind wel het wit op het randje.
Het is overigens geen kleine zilver reiger maar een juveniel koereiger.

Gr. Ruud
ruud

Forumlid
Berichten: 1774


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: De kleine zilvereiger

Berichtdoor phachnguyen » di nov 03 2015 10:25 am

Gert en Ruud, dank jullie wel.

M.v.g
Phach
phachnguyen

Clublid
Berichten: 115


Locatie: Tilburg
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: De kleine zilvereiger

Berichtdoor evelakes » di nov 03 2015 2:16 pm

phachnguyen schreef:DE KLEIN ZILVEREIGER. de " making of "


Schieting mode : AV met ISO: 2000: witbalance auto ; appertuur: 5,6 ; licht meting: spot. De belichting tijd wordt door door de camera gekozen en dat was 1/8000 sec voor de eerste 4 foto’s en 1/4000 sec voor de laastste 4 foto’s.

Phach


Mooie serie Phach

Vraagje waarom zo'n hoge iso de camera wordt geforceerd om hoge sluitertijden te kiezen ik snap dat je hoge sluitertijden wilt om het beeld te bevriezen, maar persoonlijk had ik gekozen voor lagere sluitertijden rond de 1600-2000 om de Iso
te drukken en eventueel als gewenst het diafragma in te stellen op f/ 6.3- 8.0 . Mede omdat de reiger stilstaat in het begin van je serie kun je de iso wel drukken tot 200 iso . en je sluitertijd rond de 1000. Nu plaagt de iso/ruis je op de achtergrond.
Meestal limiteer ik de iso tot 800 om nog redelijk weg te komen met mijn sluitertijden, forceer mijn sluitertijd vanaf 1250 en speel met het diafragma voor de juiste belichting. En dan in M stand om grip te hebben op alle instellingen.
Met een kanon lukt het ook.
https://500px.com/evelakes
Gebruikersavatar
evelakes

Forumlid
Berichten: 1794


Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: De kleine zilvereiger

Berichtdoor phachnguyen » wo nov 04 2015 11:10 am

Hoi Evenlakes,
Ik vind heel leuk om je commentaar, tips en je ervaring te lezen.

Over jouw vraag:
Ik heb, zoals je het weet, voor het eerste kennis making met vogel fotografie tijdens de workshop Roofvogel fotografie in mei dit jaar. Van ca 600 foto’s die ik toen heb gemaakt zijn maar ca 50 foto’s bruikbaar, de resten zijn allemaal niet scherp genoeg, zo’n resultaat zou niemand het willen natuurlijk.

Door die ervaring bij het fotograferen van de vliegende vogel houd ik rekening mee met een aantal uitgang punten :
1- Iso zo laag mogelijk houden zodat de kwaliteit van de beeld zo hoog mogelijk te kunnen krijgen.
2- Met vogel fotografie : beter een beetje ruis dan onscherpte zodanig dat de foto helemaal vernietigen moet worden
Natuurlijk scherpe foto zonder ruis ideal is, deze doel ben ik nog steeds aan het proberen om te kunnen bereiken door experimenteren/oefenen en leren.

Waarom ISO 2000

Ik heb gekozen:

- AV om de DOF zelf te bepalen, in combinatie met Iso 2000 om de sluitertijd te forceren boven 1/1000 sec, een sluitertijd waarvan ik dacht dat het veilig is tegen beweging onscherpte.
- Diafragma 5,6 om vogel loss te maken van de onscherpte achtergrond, beneden 5,6 kan ik ook niet want een zoomlens 70-300mm f 5,8-6,5 werd gebruikt.
Als een lens met de lichtsterkte van 2,8 wordt gebruikt , zou ik ook f 5,6 gekozen om de beste prestatie van de lens te benutten. Als meer onscherpe achtergrond gewenst is dan kies ik voor f 4. In het geval van vogel in de vlucht met de hemel als achtergrond zou ik f 8 kiezen. om de in hele vogel ook in de wide spreiden vleugels scherp te kunnen krijgen
Tijdens het nakijken/nabewerken de sluitertijd van 1/8000 sec is mij ook opgevallen! Ik zat na te denken om achter te komen waarom 1/8000 sec door de camera werd gekozen en ik kwam tot de volgende conclusie:
- Spot lichtmeting werd door mij gekozen voor de goed belichting van de vogel, het ontwerp van de foto. Omdat de vogel stond in de middag licht, juist deze spot lichimeting in combinatie met Iso 2000 is de reden dat de camera de sluitertijd tot 1/8000 sec heeft gestuurd, wat niet de bedoeling is geweest. Had ik matrix lichtmeting gekozen dan zou de sluitertijd rond 1/2000 sec worden schat ik in, dan is de donker achtergrond beter verlicht en daardoor ook minder risico van ruis.

Normaal gesproken maak ik een test shot daarna de setting aanpassen op grond van de resultaat, bij deze serie heb ik dat niet gedaan, alles gebeurd zo snel en mijn concentratie was volledig gericht op de vogel !. in de rustige situatie zou ik in dit geval de Iso corrigeren tot rond 1000.
In deze serie zitten toevalig de eerste foto’s die ik ooit met 1/8000 sec heb gemaakt, zelf met de airshows “ ben ik ook niet zo snel geweest ! “ :) . Hoe dan ook ben ik een ervaring rijker dacht ik toen.
Vliegende vogel fotografie vind ik steeds meer interesant en voor mij is het ook een leuke uitdaging. ik ga zeker door totdat ik de techniek redelijk kan beheersen.

Evenlakes bedankt voor jouw opmerking, commentaar, tips en het delen van ervaringen, deze kan ik allemaal goed gebruiken, en deze is ook de reden: “ van elkaar leren “ dat ik mijn foto’s op de forum post. Dank je wel.

Met vriendelijke groet
Phach
phachnguyen

Clublid
Berichten: 115


Locatie: Tilburg
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: De kleine zilvereiger

Berichtdoor Vincent » wo nov 04 2015 11:24 am

phachnguyen schreef:beter een beetje ruis dan onscherpte zodanig dat de foto helemaal vernietigen moet worden


De ruis in de eerste serie is toch echt het gevolg van slechte nabewerking want in het aanvullende bericht van 13 okt is helemaal geen storende ruis te vinden.

En ik heb zo'n sterk vermoeden dat het mis gaat bij:

* Sherpte optimaliseren
* Ruis minimaliseren


Dus daar zou ik zeker wat extra aandacht aan schenken want ik vind het erg onplezierig kijken deze serie...
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4522


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: De kleine zilvereiger

Berichtdoor JvdKooij » wo nov 04 2015 11:30 am

ik sluit me bij Vincent aan, de onbewerkte versie vind ik nog het beste.
ik zou zonder meer beginnen met de hooglichten een flink stuk terug te zetten, het wit is echt uitgebeten.
Op zo'n zonnige dag is ISO 2000 echt veel te hoog. ik schat in dat ISO 800 hoog genoeg zou zijn geweest om een goede sluitertijd te krijgen hier.
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: De kleine zilvereiger

Berichtdoor Vincent » wo nov 04 2015 1:53 pm

JvdKooij schreef:Op zo'n zonnige dag is ISO 2000 echt veel te hoog.


ISO had inderdaad lager gekund maar een D800 kan prima mee op ISO2000 en dat zie je ook aan de onbewerkte foto. Als je deze foto netjes bewerkt dan heb je totaal geen last van de ruis, laat staan in de extreme mate waarin het in de eerste post storend aanwezig is.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4522


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Dieren”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 23 gasten