Juffers en libellen [verzamel]

Onderwerp:

Re: Juffers en libellen [verzamel]

Berichtdoor Frans Martens » do mei 05 2022 11:27 pm

Gemmageluk60 schreef:Blijven bijzondere insecten om te zien, een soort van aliens. Wel mooi in beeld gebracht en knap dat jullie die namen weten.
Voor mij zijn het allemaal libellen 😉

Dankjewel Gemma. In Nederland leven zo'n 70 soorten libellen, dat is redelijk overzichtelijk. Zeker als je weet dat er bijvoorbeeld ruim 350 verschillende soorten zweefvliegen zijn ...
Frans Martens

Clublid
Berichten: 1984


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Juffers en libellen [verzamel]

Berichtdoor Frans Martens » do mei 05 2022 11:31 pm

Nog 1 van hetzelfde exemplaar op een andere plek;

AfbeeldingNoordse winterjuffer 2 t by Frans Martens, on Flickr
Frans Martens

Clublid
Berichten: 1984


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Juffers en libellen [verzamel]

Berichtdoor Gemmageluk60 » vr mei 06 2022 11:01 am

Buiten die grote ogen, is deze uitstekend gecamoufleerd. Wat is de natuur toch mooi!
"Het leven draait niet om wachten tot de storm voorbij is, het gaat erom te leren dansen in de regen."-Vivian Greene
Gemmageluk60

Clublid
Berichten: 824


Locatie: Zoelen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Juffers en libellen [verzamel]

Berichtdoor Ronald53 » vr mei 06 2022 4:29 pm

Het was middag, betrekkelijk warm, de beestjes waren snel en niet goed benaderbaar. Dan is 560mm brandpunt best wel handig, al zullen sommigen er van gruwen om dit soort close-ups (ik noem het geen macro) met een zoomlens én een teleconverter te maken. Ik denk dat libelle in deze foto's een viervlek is. Voor de EXIF: klik op de bestandsnaam onder de foto's.

- 1 -
Afbeelding
Libelle -1- by Ronald M., on Flickr

- 2 -
Afbeelding
Libelle -2- by Ronald M., on Flickr

- 3 -
Afbeelding
Libelle -3- by Ronald M., on Flickr
Laatst gewijzigd door Ronald53 op za mei 07 2022 10:01 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1537


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Juffers en libellen [verzamel]

Berichtdoor Frans Martens » vr mei 06 2022 9:32 pm

Ronald53 schreef:Het was middag, betrekkelijk warm, de beestjes waren snel en niet goed benaderbaar. Dan is 560mm brandpunt best wel handig, al zullen sommigen er van gruwen om dit soort close-ups (ik noem het geen macro) met een zoomlens én een teleconverter te maken. Ik denk dat libelle in deze foto's een viervlek is. Voor de EXIF: klik op de bestandsnaam onder de foto's.

- 1 -
Afbeelding
Libelle -1- by Ronald M., on Flickr

- 2 -
Afbeelding
Libelle -2- by Ronald M., on Flickr

- 3 -
Afbeelding
Libelle -3- by Ronald M., on Flickr


Ha Ronald, het is zeker een Viervlek. Als mensen gruwen van dit soort close-ups, zoals jij het noemt, dan moeten ze vooral niet kijken. Wat mij betreft hoe meer libellen hoe beter.
Ik heb wel het idee dat de donkere partijen in de ogen een beetje dichtlopen. Zo midden op de dag, in de volle zon, zijn het altijd lastige omstandigheden.
Frans Martens

Clublid
Berichten: 1984


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Juffers en libellen [verzamel]

Berichtdoor Ronald53 » vr mei 06 2022 9:54 pm

Frans Martens schreef:-- knip -- Als mensen gruwen van dit soort close-ups, zoals jij het noemt, dan moeten ze vooral niet kijken. Wat mij betreft hoe meer libellen hoe beter.
Ik heb wel het idee dat de donkere partijen in de ogen een beetje dichtlopen. Zo midden op de dag, in de volle zon, zijn het altijd lastige omstandigheden.
Ik bedoelde te zeggen dat het gebruik van een zoomlens met ook nog eens een teleconverter als kansloos geacht wordt om een fatsoenlijk beeld te krijgen. Ik vind echter dat deze combinatie behoorlijk presteert, al heb ik daardoor wel met f/11 gewerkt. Ik zal nog eens kijken of de donkere partijen nog informatie bevatten. Vanwege het tegenlicht heb ik iets onderbelicht om uitgebleekte hoge lichten te voorkomen. En omdat de Iso behoorlijk hoog stond zou het kunnen zijn dat er niets meer in de donkere partijen zit.
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1537


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Juffers en libellen [verzamel]

Berichtdoor Ronald53 » za mei 07 2022 10:06 am

Frans Martens schreef:-- knip -- Ik heb wel het idee dat de donkere partijen in de ogen een beetje dichtlopen. Zo midden op de dag, in de volle zon, zijn het altijd lastige omstandigheden.
Ik heb de ogen en soms ook het centrale deel van het lichaam iets opgelicht, en de foto's ook in totaal iets lichter gemaakt. Er zit nog genoeg tekening in de donkere partijen, en die komt er nu beter uit. Bij foto 2 lijkt er een halo rond de kop te zitten, dat is geen artefact van de bewerking, maar een toevallige wat lichtere vlek achter de kop.
Gelukkig was ik nog in staat om de links naar de afbeeldingen aan te passen in mijn bericht van gisteren.
Ronald
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1537


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Juffers en libellen [verzamel]

Berichtdoor Frans Martens » za mei 07 2022 10:49 am

Ronald53 schreef:
Frans Martens schreef:-- knip -- Ik heb wel het idee dat de donkere partijen in de ogen een beetje dichtlopen. Zo midden op de dag, in de volle zon, zijn het altijd lastige omstandigheden.
Ik heb de ogen en soms ook het centrale deel van het lichaam iets opgelicht, en de foto's ook in totaal iets lichter gemaakt. Er zit nog genoeg tekening in de donkere partijen, en die komt er nu beter uit. Bij foto 2 lijkt er een halo rond de kop te zitten, dat is geen artefact van de bewerking, maar een toevallige wat lichtere vlek achter de kop.
Gelukkig was ik nog in staat om de links naar de afbeeldingen aan te passen in mijn bericht van gisteren.
Ronald

Goedemorgen Ronald, leuk dat je het hebt aangepast. Ik heb absoluut niet de wijsheid in pacht hoor en doe ook altijd maar wat, maar ik vind het wel een verbetering.
Morgen vertrek ik voor werk naar Frankrijk waar ik hopelijk en waarschijnlijk ook wel wat tijd ga nemen voor de libellen daar. Ben erg benieuwd naar de soorten ter plaatse. Als het de moeite waard is zal ik tzt wel wat plaatsen. Met hartelijke groet, Frans.
Frans Martens

Clublid
Berichten: 1984


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Juffers en libellen [verzamel]

Berichtdoor Ronald53 » zo mei 08 2022 7:41 pm

AfbeeldingViervlek by Ronald M., on Flickr
Nikon Z 6, NIKKOR Z 100-400mm f/4.5-5.6 VR S, Z TC-1.4x, ƒ/11.0, 560.0 mm, 1/1000s, ISO 800
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1537


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Juffers en libellen [verzamel]

Berichtdoor Ronald53 » zo mei 15 2022 9:11 pm

2x een azuurwaterjuffer. Dat fotograferen van libellen en waterjuffers blijf ik knap lastig vinden. Ga ik heel vroeg m'n bed uit om ze nog "koud" en dus rustig te treffen, dan zie ik ze nergens zitten. Waarschijnlijk omdat ze niet bewegen en ik er geen geoefend oog voor heb. Wat later op de dag vliegen ze wel rond, en kan ik ze zien en volgen tot ze gaan zitten. Maar dan kan ik ze weer niet zó dichtbij benaderen dat ik aan mijn 105 mm macro genoeg heb. Dan maar met de 100-400 met teleconverter...

Afbeelding
Azure Damselfly -1- by Ronald M., on Flickr

AfbeeldingAzure Damselfly -2- by Ronald M., on Flickr
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1537


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Juffers en libellen [verzamel]

Berichtdoor Ronald53 » di mei 17 2022 4:17 pm

Nog eens 2x de azuurwaterjuffer, maar nu in één foto. Waar ik normaal niet in staat zou zijn aan te geven of het om een mannelijk dan wel vrouwelijk exemplaar gaat, lukt me dat dit keer wel. :wink2:
Nikon Z 6, NIKKOR Z 100-400mm f/4.5-5.6 VR S, Z TC-1.4x, ƒ/11.0, 560.0 mm, 1/3200s, ISO 6400

Afbeelding
Azure damselfly by Ronald M., on Flickr
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1537


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Juffers en libellen [verzamel]

Berichtdoor bartus » vr mei 20 2022 7:49 pm

Afbeelding

Nikon D7500 18-200mm
Gebruikersavatar
bartus

Forumlid
Berichten: 20


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Juffers en libellen [verzamel]

Berichtdoor Frans Martens » za jun 04 2022 8:04 pm

Een paar juffers en libellen, mei jl in de Bourgonge.

1)
AfbeeldingPlatbuik 6.5 by Frans Martens, on Flickr

2)
AfbeeldingBreedscheenjuffer 4.25 by Frans Martens, on Flickr

3)
AfbeeldingBosbeekjuffer 4.24 by Frans Martens, on Flickr

4)
AfbeeldingBosbeekjuffer 3.2 by Frans Martens, on Flickr

5)
AfbeeldingBosbeekjuffers 2.3 by Frans Martens, on Flickr

6)
AfbeeldingBosbeekjuffer 2.6 by Frans Martens, on Flickr

7)
AfbeeldingBosbeekjuffer 5 by Frans Martens, on Flickr

8.
AfbeeldingBosbeekjuffer 10 by Frans Martens, on Flickr

9)
AfbeeldingBreedscheenjuffer 4.11 by Frans Martens, on Flickr

10)
AfbeeldingPlatbuik 4.6 by Frans Martens, on Flickr
Frans Martens

Clublid
Berichten: 1984


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Juffers en libellen [verzamel]

Berichtdoor Ronald53 » zo jun 05 2022 2:52 pm

Dat zijn weer mooie foto's Frans. Mooi van detail, en veel met een lekker sfeertje. No. 7 springt er wel uit omdat-ie heel apart is.
Ronald
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1537


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Juffers en libellen [verzamel]

Berichtdoor Frans Martens » zo jun 05 2022 8:16 pm

Ronald53 schreef:Dat zijn weer mooie foto's Frans. Mooi van detail, en veel met een lekker sfeertje. No. 7 springt er wel uit omdat-ie heel apart is.
Ronald

Goedenavond Ronald, hartelijk dank. Voor mij is nr 7 ook de meest bijzondere, die heeft iets van een aquarel. Het merendeel zijn, wat ik noem, "Verkade-plaatjes". Heel keurig en verantwoord maar ook wel wat voorspelbaar en saai. Toch denk ik dat je ook die moet maken om naar een volgend niveau te kunnen. Wellicht is nr. 7 daar een voorbeeld van.
Frans Martens

Clublid
Berichten: 1984


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Dieren”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten