Hond en AF.

Onderwerp:

Re: Hond en AF.

Berichtdoor ReneG » di sep 10 2019 3:42 pm

Er zijn een aantal factoren die een correcte AF bepalen: Snelheid Camera AF systeem, instelling AF systeem, snelheid motor, vaardigheid gebruiker (die laatste kun je splitsen in het 'anticiperen' op je onderwerp, oftewel ervaring, en de vaardigheid om een onderwerp te volgen). Een aantal punten op basis van mijn ervaring:

  • Zowel de D7000 en 18-200 zijn geen uitblinkers qua AF snelheid. Let wel, ik zeg niet dat ze slecht zijn, maar het 39-punts AF systeem (met wat minder kruissensoren) en wat minder processing power in de camera betekent dat de D7000 het moeilijker heeft om onderwerpen bij te benen dan nieuwere camera's of camera's met meer geavanceerde AF systemen (zo outperformt een oudere D700 de D7000 qua AF).
  • De 18-200, die niet zo'n snelle motor heeft, is inderdaad je grootste beperking. De andere lenzen die je noemt zijn ook niet bijzonder snel qua AF. Je kunt er wel scherpe foto's mee krijgen maar dat betekent beter anticiperen en minder foto's maken, oftewel minder keepers. Als je dan de helft wel scherp hebt doe je het eigenlijk al best goed.
  • Hoe meer een camera moet 'rekenen', des te meer het ten koste gaat van de AF snelheid. Je wilt dus de camera 'zo min mogelijk' te doen geven. Oftewel:
    • Minder scherpstelpunten betekent minder rekenwerk/keuze. Ik gebruik bij honden zelf 9-punts AF (op een 51-punts AF systeem).
    • Gebruik geen AF-A maar AF-C. Hoewel je aanname op zich correct is dat AF-A 'wisselt' tussen AF-C en AF-S, betekent het ook meer rekenwerk voor de camera. En AF-A maakt ook wel eens de verkeerde keuzes. Ook kiezen bepaalde camera's bij AF-A meen ik zelf uit de beschikbare scherpstelpunten, wat je wellicht niet altijd wilt. De voorkeur verandert iets. En verder, als je de hond dan wilt fotograferen als hij stilzit verleg je gewoon het scherpstelpunt. Je kunt dan ook prima met AF-C fotograferen.
    • Een kruissensor (dat is in ieder geval de middelste sensor) is sneller en accurater dan een niet-kruissensor.
    • Er zijn bepaalde functies die je kunt uitschakelen om je camera minder te belasten, wat resulteert in een snellere AF. Welke dat zijn verschilt per camera en staat ergens in een voetnoot van je handleiding.
    • 3D AF modes zou ik niet gebruiken op een D7000, dat trekt hij niet voor snelbewegende onderwerpen. Te weinig processing power.
  • Wat, zeker bij oudere camera's, ook nog wel eens wil helpen is dat je niet op Ch maar op Cl fotografeert, oftewel niet met de maximale burst rate. Daar is de argumentatie echter niet zozeer dat je de camera teveel belast of (wat wel een bijkomend voordeel is) dat je buffer snel volloopt; maar een spiegelreflex kan wanneer je via het oculair tijdelijk niet scherpstellen als de spiegel gesloten is. Dat betekent dus dat hij een fractie van een seconde stops met het volgen van je onderwerp. Bij een moderne camera als een D500 met 1/8000e is dat veel minder een probleem dan bijv. een D7000 op 1/500e. Dan kan het zijn dat hij na 1 sluiterbeweging de focus 'net' kwijt is en het al niet meer bijbeent voor de rest van die burst serie. Dit kun je uiteraard weer oplossen door goed te anticiperen.

Mijn instelling voor hondenfotografie is:
  • AF-C met 9 scherpstelpunten (voor langzame honden die ik makkelijk kan volgen 1 scherpstelpunt)
  • S-mode met een zo kort mogelijke sluitertijd (voor jouw camera tussen de 1/4000e of 1/2000e) voor zover ISO dat toelaat. Alternatief is A modus met auto-ISO ingeschakeld op 1/2000e en ISO naar gelang je camera aankan; dan kom je ook niet onder 1/2000e zolang je genoeg licht hebt.
  • Voor oudere camera's: Cl (meestal 1 of 2 fps onder het maximum van Ch)
  • Schakel zaken op je camera uit die de AF kunnen vertragen; zie je handleiding voor welke dat voor jou camera zijn.
  • NB: AF-ON kan maar ik vind het zelf ook minder handig qua snel werken, persoonlijke voorkeur.

En dan omdat het leuk is :lol: een voorbeeld van een voluit rennend hondje die recht op me af komt. Leuke anecdote: De grootste hobby van dit hondje is parallel meerennen met fietsers en bromfietsers op een langwerping hondenuitlaatterrein en die rent ie er allemaal uit. Dus deze gaat zeker rond de 40km/u. Het is echt een sprintertje:
Afbeelding
Spul waarmee je foto's maakt... www.renevanglabbeek.nl
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 4394


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hond en AF.

Berichtdoor wadwandelaar » di sep 10 2019 4:16 pm

ben42 schreef:misschien dat je antwoord bij mij de Frustratie wat kleiner kan houden, dank

Nu heb ik er niet bijverteld dat ik een D500 als mitrailleur heb. Ook een factor die de snelheid van focussen van de lens kan beïnvloeden.
wadwandelaar

Forumlid
Berichten: 49


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Hond en AF.

Berichtdoor mozes » di sep 10 2019 4:16 pm

ben42 schreef:Bij zoomen verandert de scherpstelafstand maar weinig of niet. Dat blijft een functie van de AF. **)

Zelf ken ik geen enkel objectief waarbij de scherpstelafstand is gekoppeld aan de zoom. ***)

Bij de Minolta 7000 was er wel een instelling waarbij de zoom gekoppeld was aan de scherpstelafstand, zodat de afbeeldingsmaat ongeveer gelijk bleef, dit werd door de camera gestuurd, maar hier was de AF de bron en de zoom het doel.

Vriendelijke groet,
Ben

**)
Oude zoomobjectieven werden zo ontworpen dat de scherpstelafstand niet veranderde bij zoomen. Je kon eerst ingezoomd scherpstellen, dan uitzoomen.
Bij moderne objectieven is dit meestal niet het geval. Maar ook bij moderne objectieven is het nog steeds zo dat de scherpstelafstand niet heel veel veranderd bij zoomen. Zoomen heeft daardoor een gering effect op de scherpstelafstand.

***)
Dat ik ze niet ken wil niet zeggen dat ze niet bestaan.

En toch, het helpt.
* D3s * D5 * Nikon D7100 * 18-105mm VR * jupio grip * Tamron AF SP 90 mm f/2.8 VC USD Macro * Tamron 70-200mm SP F2.8 Di VC USD * SB600 * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 926


Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hond en AF.

Berichtdoor ben42 » do sep 12 2019 3:16 pm

ReneG schreef:
  • Zowel de D7000 en 18-200 zijn geen uitblinkers qua AF snelheid. Let wel, ik zeg niet dat ze slecht zijn, maar het 39-punts AF systeem (met wat minder kruissensoren) en wat minder processing power in de camera betekent dat de D7000 het moeilijker heeft om onderwerpen bij te benen dan nieuwere camera's of camera's met meer geavanceerde AF systemen (zo outperformt een oudere D700 de D7000 qua AF).
  • De 18-200, die niet zo'n snelle motor heeft, is inderdaad je grootste beperking. De andere lenzen die je noemt zijn ook niet bijzonder snel qua AF. Je kunt er wel scherpe foto's mee krijgen maar dat betekent beter anticiperen en minder foto's maken, oftewel minder keepers. Als je dan de helft wel scherp hebt doe je het eigenlijk al best goed.

Dit ga ik maar accepteren, gewoon iets meer foto's 'proberen' te maken en dan voldoende goede overhouden.
(Stuk goedkoper dan de D7000 en de 18-200 VRII te vervangen.)
ReneG schreef:
  • Hoe meer een camera moet 'rekenen', des te meer het ten koste gaat van de AF snelheid. Je wilt dus de camera 'zo min mogelijk' te doen geven. Oftewel:
    • Minder scherpstelpunten betekent minder rekenwerk/keuze. Ik gebruik bij honden zelf 9-punts AF (op een 51-punts AF systeem).
    • Gebruik geen AF-A maar AF-C. Hoewel je aanname op zich correct is dat AF-A 'wisselt' tussen AF-C en AF-S, betekent het ook meer rekenwerk voor de camera. En AF-A maakt ook wel eens de verkeerde keuzes. Ook kiezen bepaalde camera's bij AF-A meen ik zelf uit de beschikbare scherpstelpunten, wat je wellicht niet altijd wilt. De voorkeur verandert iets. En verder, als je de hond dan wilt fotograferen als hij stilzit verleg je gewoon het scherpstelpunt. Je kunt dan ook prima met AF-C fotograferen.
    • Een kruissensor (dat is in ieder geval de middelste sensor) is sneller en accurater dan een niet-kruissensor.

Volgende keer zal ik eens naar AF-C gaan (met shutter priority ???). Gebruik al de 9 punts in het midden.
Als hij stilzit :lol: :lol: :lol: :lol: dat wordt nog wat jaartjes wachten.
ReneG schreef:
  • Er zijn bepaalde functies die je kunt uitschakelen om je camera minder te belasten, wat resulteert in een snellere AF. Welke dat zijn verschilt per camera en staat ergens in een voetnoot van je handleiding.
  • 3D AF modes zou ik niet gebruiken op een D7000, dat trekt hij niet voor snelbewegende onderwerpen. Te weinig processing power.
  • Wat, zeker bij oudere camera's, ook nog wel eens wil helpen is dat je niet op Ch maar op Cl fotografeert, oftewel niet met de maximale burst rate. Daar is de argumentatie echter niet zozeer dat je de camera teveel belast of (wat wel een bijkomend voordeel is) dat je buffer snel volloopt; maar een spiegelreflex kan wanneer je via het oculair tijdelijk niet scherpstellen als de spiegel gesloten is. Dat betekent dus dat hij een fractie van een seconde stops met het volgen van je onderwerp. Bij een moderne camera als een D500 met 1/8000e is dat veel minder een probleem dan bijv. een D7000 op 1/500e. Dan kan het zijn dat hij na 1 sluiterbeweging de focus 'net' kwijt is en het al niet meer bijbeent voor de rest van die burst serie. Dit kun je uiteraard weer oplossen door goed te anticiperen.

  • Werk al met enkelbeelds, buffer loopt (nog) niet vol, de hond is sneller bij me dan de buffer volloopt. 3D AF al vele malen geprobeert, het heeft nog nooit mijn voorkeur gehad.
    ReneG schreef:Mijn instelling voor hondenfotografie is:
    • AF-C met 9 scherpstelpunten (voor langzame honden die ik makkelijk kan volgen 1 scherpstelpunt)
    • S-mode met een zo kort mogelijke sluitertijd (voor jouw camera tussen de 1/4000e of 1/2000e) voor zover ISO dat toelaat. Alternatief is A modus met auto-ISO ingeschakeld op 1/2000e en ISO naar gelang je camera aankan; dan kom je ook niet onder 1/2000e zolang je genoeg licht hebt.
    • Voor oudere camera's: Cl (meestal 1 of 2 fps onder het maximum van Ch)
    • Schakel zaken op je camera uit die de AF kunnen vertragen; zie je handleiding voor welke dat voor jou camera zijn.
    • NB: AF-ON kan maar ik vind het zelf ook minder handig qua snel werken, persoonlijke voorkeur.

    AF-C zal ik gaan gebruiken. 9 punts heb ik al A modus heeft mijn voorkeur. (ISO op het achterwiel). Sluitertijden bij een rennende hond komen bij mij uit op 1/500 a 1/1500 ongeveer (en dat lijkt goed te werken, Zon f7.1 / ISO 100). Ook zal ik de back-focus button techniek nog eens opnieuw proberen.

    ReneG schreef:En dan omdat het leuk is :lol: een voorbeeld van een voluit rennend hondje die recht op me af komt. Leuke anecdote: De grootste hobby van dit hondje is parallel meerennen met fietsers en bromfietsers op een langwerping hondenuitlaatterrein en die rent ie er allemaal uit. Dus deze gaat zeker rond de 40km/u. Het is echt een sprintertje:

    De hond is nog jong, fotograferen lukt momenteel alleen als er twee baasjes aanwezig zijn en we proberen de hond nog volledig gescheiden te houden van fietsers en joggers. En even opgezocht 40km/u voor een hond is redelijk normaal.

    mozes schreef:
    ben42 schreef:Bij zoomen verandert de scherpstelafstand maar weinig of niet. Dat blijft een functie van de AF. **)
    ........

    En toch, het helpt.


    Ik ga eens wat experimenteren. (Beperk mij tot mijn 18-200).
    Dan zal ik eens kijken of ik wat meetresultaten krijg of een causaal verband.

    Dank voor jullie antwoorden,
    Ben
    XD7/X700/F70/D70/D7000/D7700
    Gebruikersavatar
    ben42

    Clublid
    Berichten: 1507


    Ervaringsniveau: ***
    Foto's bewerken toestaan: Ja


    Terug naar “Dieren”

    Wie is er online

    Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten