Paardenpret

Onderwerp:

Re: Paardenpret

Berichtdoor Patrick » wo aug 26 2020 2:16 pm

Selectiever schieten? :mryellow:

Je kan ook JPG+NEF schieten. Heb je het gemak van direct foto's hebben en kan je de echt belangrijke foto's beter bewerken.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26816


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Paardenpret

Berichtdoor Gemmageluk60 » wo aug 26 2020 4:23 pm

Daar heb je helemaal gelijk in, dat verzuchtte ik ook altijd als ik al die gemaakte foto's moest uploaden en bewerken.
Maar bij snel bewegende viervoeters nam ik toch wel graag het zekere voor het onzekere en was een extra plaatje zo gemaakt.
Ga dat JPG + NEF een keer proberen.
"Het leven draait niet om wachten tot de storm voorbij is, het gaat erom te leren dansen in de regen."-Vivian Greene
Gemmageluk60

Clublid
Berichten: 827


Locatie: Zoelen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Paardenpret

Berichtdoor henkk » wo aug 26 2020 5:25 pm

Zo'n werk is het toch niet om nefs te beoordelen en te bewerken? Ik importeer alles met Nikon Transfer, daarna opent ViewNXi vanzelf en loop ik alles langs en delete gelijk wat ik niet wil houden. Daarna importeer ik wat ik overhoud in PSElements (of wat je anders maar gebruikt). Duizenden foto's beoordelen is so wie so een klus, of het nou jpegs of nefs zijn.

Als je nef+jpeg schiet, heb je nog dikkere bestanden.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Paardenpret

Berichtdoor imaginary_nl » wo aug 26 2020 8:35 pm

Voor mij ook alleen NEF (sport- en natuurfotografie).
In LR is dat niet zo'n probleem.

Wat helpt is een SSD, hier moet zowel de catalogus als de fotobestanden en de tijdelijke bestanden gezet worden. Daar maakt het een stuk sneller.

Hoe doe ik het?
Alleen NEF fotograferen
Bij importeren de kaartjes in een snelle kaartlezer.
In LR als preview alleen de ingesloten voorbeelden laten genereren.
Daarna eerste selectie maken (niet) inzoomen.
Dan van de selectie een volledige preview laten genereren.
Ondertussen even een bakkie doen, meestal wel nodig na een flinke selectie maken.
Vervolgens de selectie opnieuw bekijken en met inzoomen bekijken op scherpte.

Er zijn nog wel wat meer dingen mogelijk om snel te kunnen uitzoeken, maar dit kan helpen.

Eenmaal in LR geïmporteerd maakt het niet uit v.w.b. grootte tussen een jpg en NEF.

Groet,
Patrick
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Paardenpret

Berichtdoor justme » wo aug 26 2020 9:33 pm

Gemmageluk60 schreef:Misschien wel de moeite van het proberen waard. Heb het altijd afgehouden, want voorheen bezocht ik regelmatig grote paardenevenementen en maakte daar maar
zo een paar duizend foto's en dat is in Raw toch wel veel zwaarder om te importeren. Een kleine serie kan ik natuurlijk wel eens testen.


Vraagje, als je me toestaat deze in dit topic te stellen:

Het uitzoeken van ‘de mooiste’ foto’s (de blijvertjes) doe je dat tijdens het importeren of daarna?

Wanneer je het achteraf doet, zou je qua ruimtebesparing ervoor kunnen kiezen om de afgewezen foto’s te verwijderen (wanneer opslag ‘een issue’ is qua ruimte/geld)

Je zult met de RAW/NEF bestanden wel eerst er achter komen dat je mogelijk wat meer werk moet steken voor jouw gewenste eindresultaat, maar aangezien je nu met je JPGs ook al edits uitvoert zal je dat ook prima afgaan.

Als je dit eenmaal gewend bent zul je zien (aanname van mij) dat er eigenlijk qua workflow weinig verandert, en je proces hopelijk nog leuker wordt.

Voor wat betreft overbelichte delen in een foto of een te hoge saturatie, dat kan komen door je eigen smaak/gevoel of ervaring. Ik had dat zelf eerder ook, dat je soms net over het randje gaat met bewerken.
Wat ik hierbij nog wel wil aanstippen is dat het best mogelijk is dat je hardware/monitor niet goed ingesteld staat, kijk hier zelf even eens rustig/kritisch naar. Hoe staat je helderheid, hoe komt kleur over op je monitor. Mogelijk is er niets aan de hand, maar voor het zelfde geldt het dat je monitor jou ‘fopt’ door een afwijkende helderheid of kleur instelling.
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Paardenpret

Berichtdoor Gemmageluk60 » vr aug 28 2020 11:10 am

Het lastige is dat ik met JPG ook eigenlijk altijd goed uit de voeten kan,
maar ik heb NEF nog nooit geprobeerd en dat moet ik dus gewoon een keer doen
bij bijvoorbeeld een kleine reportage. Dan krijg ik een idee.
Als ik veel foto's heb gemaakt selecteer ik vaak ook al op de camera. Daar zie ik dan
niet de optimale scherpte maar in het geval van paarden wel al een verkeerde bewegingsafloop.
Het beeldscherm van mijn laptop is recentelijk op mijn voormalige werk gekalibreerd, dus dat is voor elkaar.
"Het leven draait niet om wachten tot de storm voorbij is, het gaat erom te leren dansen in de regen."-Vivian Greene
Gemmageluk60

Clublid
Berichten: 827


Locatie: Zoelen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Paardenpret

Berichtdoor ben42 » zo aug 30 2020 10:22 pm

Gemmageluk60 schreef:Hoi Patrick,
.... ik kijk vooral naar emotie in een foto.
Of iets mij raakt of niet. Misschien is dat niet de goede insteek en moet je gaan voor perfectie
en dat doe ik dus duidelijk niet.


Als je niet professioneel fotografeert, moet je volgens mij gaan voor het maximaliseren van de hoeveelheid lol. (Voor anderen, maar volgens mij vooral voor jezelf).

RAW (oftewel NEF voor Nikon), heeft ook wat 'nadelen', allereerst je hebt software nodig. Maar gelukkig heb je al Lightroom. Daarbij kost het werken in RAW vaak meer tijd. Voor mij vergroot het de lol om in RAW te werken, ik haal meer uit de foto en ik vind het leuk om te doen. Maar je moet het alleen doen als het je lol vergroot. Dus of doordat je het heel erg leuk vind om te doen of omdat je vind dat het resultaat je meer lol oplevert.

Voor de Calvinisten onder ons is het waarschijnlijk zo dat je de hoeveelheid lol juist moet minimaliseren. Maar dat mag je (van mij tenminste) zelf uitmaken.

Veel plezier en lol.
Ben

(Met lol bedoel ik vrijwel alle positieve gevoelens/emoties en weet ik veel).
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Paardenpret

Berichtdoor Gemmageluk60 » di sep 01 2020 9:11 am

Op het moment maak ik inderdaad voornamelijk foto's voor de lol. Ben gewoon blij met mijn camera's en objectieven, dankjewel Ben.
"Het leven draait niet om wachten tot de storm voorbij is, het gaat erom te leren dansen in de regen."-Vivian Greene
Gemmageluk60

Clublid
Berichten: 827


Locatie: Zoelen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Dieren”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten