Graag jullie menig

Onderwerp:

Graag jullie menig

Berichtdoor evdm1959 » wo sep 29 2021 8:40 pm

Graag ontvang ik jullie mening over deze foto? Alvast bedankt.

Afbeelding
Gebruikersavatar
evdm1959

Forumlid
Berichten: 160


Locatie: Den Haag
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Graag jullie menig

Berichtdoor vinkie » wo sep 29 2021 9:16 pm

Hele mooie foto
Nikon Z6II,D500,D7000, Nikkor 18-105mm f/3.5-5.6 AF-S DX VR ED,Nikkor 18-135mm f/3.5-5.6G AF-S DX ED,Nikkor AF-S 70-200 mm f/2.8G ED VR II Nano,Nikkor AF-S 200-500mm f/5.6E ED VR,Nikkor AF-S 50mm 1.8G,Sigma 500mm f4.5,Sigma 17-50MM F/2.8 EX DC OS HSM
Gebruikersavatar
vinkie

Clublid
Berichten: 36


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Graag jullie menig

Berichtdoor Patrick » wo sep 29 2021 9:42 pm

Uitstekend beeld want origineel. Die selectieve scherpte werkt uitstekend.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Graag jullie menig

Berichtdoor ReneG » wo sep 29 2021 9:51 pm

Mooi beeld met een goede toepassing van vignet. Ik zou de foto denk ik persoonlijk nog iets meer gecropt hebben zodat het 'gezicht' nog beter naar voren komt, maar dat van de eerste 'rug' onderin nog meer net een randje zichtbaar is en het hoofd iets prominenter wordt. En wellicht het oog subtiel ietsje oplichten zodat die iets sprankelender naar voren komt. Maar goed datis smaak, prima plaat.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Graag jullie menig

Berichtdoor jan24 » do sep 30 2021 9:50 am

Mooie plaat.
Crop is een optie, maar nu staat de kop wel mooi niet centraal.
Kwestie van smaak.
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
jan24

Clublid
Berichten: 1791


Locatie: Apeldoorn
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Graag jullie menig

Berichtdoor Gemmageluk60 » do sep 30 2021 11:32 am

Gave foto! Kop springt ernaar mijn gevoel goed uit.
"Het leven draait niet om wachten tot de storm voorbij is, het gaat erom te leren dansen in de regen."-Vivian Greene
Gemmageluk60

Clublid
Berichten: 827


Locatie: Zoelen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Graag jullie menig

Berichtdoor Karina2 » do sep 30 2021 10:29 pm

Mooi beeld, met leuk lijnenspel, goed gebruik van structuur en prachtig licht.
Zelf zou ik ook meer croppen, aan beide zijkanten iets en iets aan de onderkant zodat daar het zwart weg is. Ik vind het contrast tussen de donkere kop en lichte vachten heel mooi, maar aan de onder- & zijkanten wat hard door het zwart-wit. Dat concurreert voor mij wat teveel met het wat warmere contrast tussen de kop en vachten.
Karina2

Bladredactie
Berichten: 1540


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Graag jullie menig

Berichtdoor ben42 » vr okt 01 2021 7:25 pm

Mooie foto, ik denk dat dit vooral komt door de compositie.
De rest voor de geinterresseerde lezer, maar je kunt het ook allemaal in de hoge hoed gooien.

Compositie! En omdat ik dat dacht, heb ik even de 'compositie tools' van Lightroom gebruikt om te kijken waar een aantal van de compositie lijnen vallen. Een aantal mensen hebben hier een instinctief oog voor, zonder een dergelijk hulpmiddel te gebruiken, weer anderen vinden het absolute flauwekul en ik zelf zie het als gereedschap dat je goed en fout kunt gebruiken. Hier heb ik het gebruikt om het 'gereedschap' te toetsen.

Een belangrijk punt van de foto het oog :
Valt precies op de lange diagonaal. (golden triangle / gouden driehoek).
Valt precies op de horizontale gulden snede. *)
Valt precies op de vertikale gulden snede. *)

De diagonalen (45 graden vanuit de hoeken). De kop bevind zich min of meer tussen de diagonalen van links onder naar rechts boven. De diagonaal vanuit rechtsonder loopt precies over het voorhoofd. De diagonaal van links boven loopt vrijwel door 'lege' ruimte.
(Overigens vind ik de term diagonalen voor deze lijnen minder correct, het zijn 45 graden lijnen vanuit de vier hoeken.)

Het horizontale midden en vertikale midden verdeeld de foto in precies 4 stukken. Vrijwel alles wat aandacht trekt bevindt zich in het rechter bovenkwadrant.

De regel van derden, het aandachtspunt het linker oor (rechts voor de kijkers) met het gele label bevindt zich min of meer op dat punt.

De gulden spiraal. *) (Gulden snede spiraal), valt redelijk samen met de linker hoorn.

De compositie vind ik plezierig ogen, de zaken die de ogen naar zich toetrekken vrijwel allemaal op 'belangrijke' compositie punten. En verder veel 'lege' ruimte. (Waarmee ik met lege ruimte bedoel als je daar naar kijkt, gaat je oog vrijwel onmiddelijk weer naar de ogen/hoorns/oren in het rechter boven kwadrant.

Mijn complimenten.
Ben


*)
Kleine aantekening, de gulden snede regel wordt veel toegepast, vaak ook voor foto's waarbij de maten van de foto veel afwijken van de gulden snede (phi = 1.62). Omdat foto's twee dimensioneel zijn, vind ik dat dan een wat minder geschikt gereedschap. De gulden spiraal wordt in dat geval ook te plat gedrukt om nog te voldoen aan de gulden spiraal 'regel'. De bovenstaande foto heeft maten die niet veel van de gulden snede afwijken, waardoor de spiraal ook zijn 'goede' vorm behoudt.
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Graag jullie menig

Berichtdoor ben42 » vr okt 01 2021 8:07 pm

Afbeelding

Hierboven wat voorbeelden :
Golden Triangle. (Gouden driehoek)
Regel van derden.
Vier kwarten.
Diagonalen (45 graden lijnen vanuit de hoeken).

Er zijn natuurlijk vele manieren om deze 'lijnen' en verdelingen te gebruiken. In dit geval heb ik de lijnen gebruikt om de gebieden te 'markeren'. Maar de lijnen kunnen ook worden gebruikt om de belangrijke elementen te positioneren. Dus de belangrijkste delen OP een lijn of meerdere lijnen te leggen. Het oog valt zo b.v. precies op de gulden snede lijnen.
Ook hier heb ik het weer als gereedschap gebruikt.
Zoals al gezegd hulpmiddelen.

Vriendelijke groet,
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Graag jullie menig

Berichtdoor evdm1959 » za okt 02 2021 3:11 pm

Wow mensen wat gaaf alle tips en opmerkingen . Ik ga wat stoeien met de plaat. Bedankt allemaal
Gebruikersavatar
evdm1959

Forumlid
Berichten: 160


Locatie: Den Haag
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Graag jullie menig

Berichtdoor evdm1959 » za okt 02 2021 3:14 pm

ben42 schreef:Mooie foto, ik denk dat dit vooral komt door de compositie.
De rest voor de geinterresseerde lezer, maar je kunt het ook allemaal in de hoge hoed gooien.

Compositie! En omdat ik dat dacht, heb ik even de 'compositie tools' van Lightroom gebruikt om te kijken waar een aantal van de compositie lijnen vallen. Een aantal mensen hebben hier een instinctief oog voor, zonder een dergelijk hulpmiddel te gebruiken, weer anderen vinden het absolute flauwekul en ik zelf zie het als gereedschap dat je goed en fout kunt gebruiken. Hier heb ik het gebruikt om het 'gereedschap' te toetsen.

Een belangrijk punt van de foto het oog :
Valt precies op de lange diagonaal. (golden triangle / gouden driehoek).
Valt precies op de horizontale gulden snede. *)
Valt precies op de vertikale gulden snede. *)

De diagonalen (45 graden vanuit de hoeken). De kop bevind zich min of meer tussen de diagonalen van links onder naar rechts boven. De diagonaal vanuit rechtsonder loopt precies over het voorhoofd. De diagonaal van links boven loopt vrijwel door 'lege' ruimte.
(Overigens vind ik de term diagonalen voor deze lijnen minder correct, het zijn 45 graden lijnen vanuit de vier hoeken.)

Het horizontale midden en vertikale midden verdeeld de foto in precies 4 stukken. Vrijwel alles wat aandacht trekt bevindt zich in het rechter bovenkwadrant.

De regel van derden, het aandachtspunt het linker oor (rechts voor de kijkers) met het gele label bevindt zich min of meer op dat punt.

De gulden spiraal. *) (Gulden snede spiraal), valt redelijk samen met de linker hoorn.

De compositie vind ik plezierig ogen, de zaken die de ogen naar zich toetrekken vrijwel allemaal op 'belangrijke' compositie punten. En verder veel 'lege' ruimte. (Waarmee ik met lege ruimte bedoel als je daar naar kijkt, gaat je oog vrijwel onmiddelijk weer naar de ogen/hoorns/oren in het rechter boven kwadrant.

Mijn complimenten.
Ben


*)
Kleine aantekening, de gulden snede regel wordt veel toegepast, vaak ook voor foto's waarbij de maten van de foto veel afwijken van de gulden snede (phi = 1.62). Omdat foto's twee dimensioneel zijn, vind ik dat dan een wat minder geschikt gereedschap. De gulden spiraal wordt in dat geval ook te plat gedrukt om nog te voldoen aan de gulden spiraal 'regel'. De bovenstaande foto heeft maten die niet veel van de gulden snede afwijken, waardoor de spiraal ook zijn 'goede' vorm behoudt.


Ontzettend bedankt voor je uitgebreide toelichting op je commentaar. Dit is heel mooi hoe je het beargumenteert.
Gebruikersavatar
evdm1959

Forumlid
Berichten: 160


Locatie: Den Haag
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Dieren”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten