Dierentuin ARTIS

Onderwerp:

Re: Dierentuin ARTIS

Berichtdoor Skippy » zo nov 14 2021 9:36 pm

ik heb op deze serie inderdaad een (Nik Analog) filter toegepast. Waarom? Ik ben niet zo'n liefhebber van wat je normaliter aan dierentuinfoto's ziet. Niets ten nadele van die foto's maar het is niet zo mijn ding.
Ik probeer er een eigen twist aan te geven door compositie en nabewerking, met als doel het onnatuurlijke van een dierentuin zoveel mogelijk te vermijden plus een eigen stijl qua eindresultaat.
Natuurlijk vind niet iedereen dat mooi, geeft niets is logisch met mijn keuze voor een afwijkende stijl.

Onderstaand en voor en na beeld van een van de foto's bij toepassing van het filter. Zoals je ziet in het histogram is er aan de linkerkant een gat bij de zwartwaarden waardoor verminderd contrast.
Ook is te zien dat het filter, met name door de toegepaste vignettering, de achtergrond vervaagt en het onderwerp daardoor in een duidelijker kader geplaatst wordt.
De kleuren van het dier blijven zo goed als gelijk, wel iets lichter. In Capture One heb ik daarom op de TIF uit Nik Analog als laatste de verzadiging nog iets verhoogd.

AfbeeldingSchermafbeelding 2021-11-14 om 21.22.40 by Luc de Schepper, on Flickr

Oorspronkelijke foto
AfbeeldingZ6_DSC7415 by Luc de Schepper, on Flickr

Eindresultaat
AfbeeldingZ6_DSC7415 by Luc de Schepper, on Flickr
Laatst gewijzigd door Skippy op zo nov 14 2021 9:36 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Skippy

Moderator
Berichten: 11681


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Dierentuin ARTIS

Berichtdoor Patrick » zo nov 14 2021 10:13 pm

Een eigen stijl is prima natuurlijk en je moet zeker doen wat je zelf wil. Alleen zie ik persoonlijk de toegevoegde waarde bij dit soort foto's niet zo. Enkel "anders-dan-anderen" vind ik wat magertjes...

Leuk dat je even laat zien wat je gedaan hebt. Ik was al 98% zeker dat je een Efex-badje had gebruikt. :lol:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Dierentuin ARTIS

Berichtdoor Nikkormaat » zo nov 14 2021 10:39 pm

Dank je dat je heb laten zien wat en hoe je het hebt gedaan. Nu begrijp ik ook beter wat ik ten opzichte van de werkelijkheid "afwijkend" ervoer.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2778


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Dierentuin ARTIS

Berichtdoor Tony D » zo nov 14 2021 11:26 pm

Inderdaad, Luc, ieder zijn smaak. Leuk dat je de ‘making of’ laat zien.

Ton
Laatst gewijzigd door Tony D op ma nov 15 2021 7:42 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, 70-300 VR met FTZii, SB700; http://www.photony.nl en medewerker bladredactie
Gebruikersavatar
Tony D

Moderator
Berichten: 2778


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Dierentuin ARTIS

Berichtdoor jan24 » ma nov 15 2021 10:35 am

Zo beschouwd en beide foto's gezien hebbende, eigenlijk misstaat de bewerkte foto niet. Geeft wel iets onwerkelijks, maar hoe hoe vaak zie je op een foto, wat er in werkelijkheid niet was?
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
jan24

Clublid
Berichten: 1818


Locatie: Apeldoorn
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Dierentuin ARTIS

Berichtdoor Snoepjess » ma nov 15 2021 12:11 pm

Creatief gedaan.
Ik had zelf het onderwerp iets meer uitgelicht, zonder filter denk ik...
Dan heeft je onderwerp niet veel "last" van de filter en geeft je achtergrond een andere sfeer aan de foto's.
Leuke composities!
Snoepjess

Clublid
Berichten: 167


Locatie: Schiedam
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Dierentuin ARTIS

Berichtdoor Peter » di nov 16 2021 10:02 pm

dierentuin foto's zijn standaard in mijn optiek al helemaal niets, twaalf in een dozijn gedoe.
Eerlijk gezegd vind ik het toepassen van filters in dit geval iets hebben van..... "wat zal ik er eens van maken" :-)

wel herkenbaar, dat dan wel weer
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7766


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Dierentuin ARTIS

Berichtdoor Skippy » di nov 16 2021 11:17 pm

Peter schreef:Eerlijk gezegd vind ik het toepassen van filters in dit geval iets hebben van..... "wat zal ik er eens van maken" :-)

wel herkenbaar, dat dan wel weer

Zeker herkenbaar, want in 2017 heb ik hier een serie dierentuinfoto's met een vergelijkbare nabewerking geplaatst Deze serie dus https://r.tapatalk.com/shareLink/topic? ... source=app

Voor de ARTIS foto's had ik voor aanvang van het fotograferen al deze nabewerking in gedachten. Het mag niet ieders smaak zijn maar er zit wel een consequente gedachte achter.
Skippy

Moderator
Berichten: 11681


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Dieren”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten