Vogels [verzamel]

Onderwerp:

Re: Vogels [verzamel]

Berichtdoor stronk » za apr 11 2020 9:33 pm

Op zich eens met Frans Martens maar ik weet niet of je een discussie moet voeren in een Verzamel topic? Wellicht een eigen topic openen en specifiek vragen wat men ervan vindt?

Boomkruiper, lang geleden hier gezien:

Afbeelding

Zwanen boven het wad:

Afbeelding
Nikon Z9 en wat voorbind glaasjes.
Gebruikersavatar
stronk

Forumlid
Berichten: 581


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vogels [verzamel]

Berichtdoor Peter » za apr 11 2020 9:58 pm

Frans Martens schreef:Mooi puttertje van Boem!
De ganzen en de reiger van Reinier vind ik ook fraai maar de foto van de 2 futen wat minder.
Wel goed zicht op de "kragen" maar de uitsnede vind ik zozo, beetje uitgebeten in de reflectie en jammer dat ze naar beneden kijken. Kortom fotografisch, en we zijn uiteindelijk een fotoclub, vind ik je foto's vrijwel altijd veel beter.
Hopelijk neem je me m'n kritiek niet kwalijk.
De foto van de uil is voor vogelliefhebbers, zoals ik, natuurlijk leuk (want een niet alledaagse soort) maar fotografisch zijn de foto's van Jeroen m.i. over het algemeen ook beter.

De laatste tijd vraag ik me regelmatig af waarom mensen hier hun foto's posten. Dat geldt ook voor mezelf. Vaak mis ik gefundeerde kritiek die zo'n site een meerwaarde zou moeten geven.
Ik heb niet de illusie dat ik de wijsheid in pacht heb maar meestal heb ik wel een uitgesproken mening. Ongetwijfeld zijn er onder jullie meerderen die net zo denken.
De foto van het Afrikaanse ijsvogeltje wat ik recent plaatste bracht deze hele gedachtenstroom weer op gang. Dus allereerst de hand maar eens in eigen boezem.
Je kunt je afvragen, en dat deed ik dan maar, wat de reden van plaatsing is... De foto is ok, scherp waar die scherp moet zijn, compositie keurig, licht prima en een fraai model. Maar... is dat genoeg.
Voegt het iets toe, moet je dit delen in de hoop te horen dat anderen dat prachtig vinden. Liever zou ik hier vaker horen hoe het beter zou kunnen ipv plaatje posten.
Dat soort gedachten, herkent u het? Vrolijk pasen.



om kort even te reageren...., dit is een verzamel draadje, bedoeld voor het kijken..., zo is het bedoeld van oorsprong :wink:
wil je commentaar inhoudelijk ?, dan open je (of iemand anders) een afzonderlijk draadje...
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7764


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vogels [verzamel]

Berichtdoor GTJ » za apr 11 2020 10:14 pm

Frans Martens schreef:De foto van de uil is voor vogelliefhebbers, zoals ik, natuurlijk leuk (want een niet alledaagse soort) maar fotografisch zijn de foto's van Jeroen m.i. over het algemeen ook beter.


Dit is de 3e velduil die ik gezien heb sinds mijn vogeljacht van afgelopen jaren. Dit exemplaar zat in de boom van de buren boven het water. De uil zat midden in de kruin van de boom, waardoor je eigenlijk geen vrij beeld had. Ik heb vervolgens de boot gepakt en heb geprobeerd om de uil toch enigszins vrij op de foto te kunnen zetten. Maar dat lukt dus niet echt. De geplaatste foto was de enige die enigszins respectabel was, maar vond de waarneming en foto toch te bijzonder om niet te plaatsen. Deze heb ik vanuit de weg gemaakt. Ook niet vrij...

Afbeelding
Gebruikersavatar
GTJ

Forumlid
Berichten: 3631


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vogels [verzamel]

Berichtdoor mozes » za apr 11 2020 10:19 pm

Ik kom dagelijks in de polders, en ondanks dat er veel uilen moeten zitten, zie ik ze nooit.

Een stukje vogel deze keer.
Afbeelding
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Vogels [verzamel]

Berichtdoor hans de wit » za apr 11 2020 10:27 pm

het zijn nu juist de soms moeilijke omstandigheden die mij aanspreken Jeroen
we doen ons best om de vogel er zo goed als mogelijk op te krijgen en als er dan wat in de weg zit is dat geen probleem vind ik.
voor een ieder goede paasdagen.
gr hans
D7200 + JUPIO grip
SIGMA 24/70 f2.8 DG OS HSM Art
SIGMA 70/200 mm sport f 2:8
SIGMA 150/600 mm sport f 5-6.3
SIGMA TC-1401
BENRO statief + CARUBA schommelkop + Manfrotto videokop + Leofoto RANGER LS-223C
SIRUI monopot + YONGNUO flitser
Gebruikersavatar
hans de wit

Forumlid
Berichten: 743


Locatie: Zeist
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Vogels [verzamel]

Berichtdoor Frans Martens » zo apr 12 2020 11:55 am

@ Stronk; 2 mooie platen en bedankt voor je reactie.

@Peter; het leek mij logisch om inhoudelijk commentaar op een vogelfoto te plaatsen daar waar ik de bewuste foto zie; nl dit draadje. Blijkbaar ben ik abuis, sorry voor de overlast.
Geldt dit overigens ook voor de overige draadjes, of kan ik dat ergens vinden?, voordat ik weer de mist in ga.

@Jeroen; leuk om te lezen hoeveel moeite je hebt gedaan om die uil er zo goed mogelijk op te krijgen. Als vogelliefhebber vind ik dat dan ook prachtig en ben ik blij dat je em geplaatst hebt. Maar je bent ook fotograaf genoeg om mijn kritiek te begrijpen. (Die was absoluut niet negatief bedoeld!, maar mag hier dus niet geventileerd worden, mea culpa.)
Iets heel anders nog even, het verbaast me steeds weer hoeveel verschillende soorten jij er, volgens mij bij jouw in de buurt, voor je lens krijgt.
Bijna jaloersmakend.
Frans Martens

Clublid
Berichten: 1999


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vogels [verzamel]

Berichtdoor EdvandeZilver » zo apr 12 2020 1:23 pm

Dit draadje volg ik meestal geboeid maar in stilte.
En Frans, het valt wel mee toch? Ik zie elders op dit (de laatste tijd zéér rustige) forum vaak genoeg feedback op door jou geplaatste foto's. Op hetgeen wat ik plaats komt meestal van dezelfde forumgenoten feedback. Heb daar niet zo'n probleem mee. Op sommige foto's valt nu eenmaal niet veel te zeggen.

Back to topic. De laatste foto van de uil van Jeroen, die takjes op de voorgrond komen mij niet storend over. Gaaf beeld.
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3142


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vogels [verzamel]

Berichtdoor Frans Martens » zo apr 12 2020 4:45 pm

Ha Ed, dank voor je reactie. Het was niet de bedoeling om een verkapte bedelbrief om aandacht te plaatsen maar meer een verzoek om vaker wat opbouwende kritiek te lezen of schrijven.
Frans Martens

Clublid
Berichten: 1999


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vogels [verzamel]

Berichtdoor palindroomreinier » zo apr 12 2020 7:36 pm

Frans, dank voor je reactie. Wat die futen betreft lijkt het dat het uitgebeten is maar ik denk dat het door water komt en hierdoor meer reflectie geeft, vooral als de zon er vol op staat. Die futen zitten constant onder water. Wat de compositie betreft, dat blijft subjectief.
mvg,
Reinier
Laatst gewijzigd door palindroomreinier op ma apr 13 2020 7:56 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Flickr: Palindroomfotografie Reinier Kok
Gebruikersavatar
palindroomreinier

Clublid
Berichten: 1108


Locatie: Almere
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Vogels [verzamel]

Berichtdoor Peter » zo apr 12 2020 9:44 pm

het vis seizoen is weer geopend
hopelijk weer een goed jaar

AfbeeldingUntitled by Peter Wennink, on Flickr
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7764


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vogels [verzamel]

Berichtdoor mozes » zo apr 12 2020 11:27 pm

Afbeelding
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Vogels [verzamel]

Berichtdoor hans de wit » ma apr 13 2020 8:43 pm

op 6 hoog heb je een enorm uitzicht met het Utrechts Landschap voor je neus.
een mooi vrij uitzicht waar de nodige vogels voorbij komen zoals deze twee die even kwamen rusten.

AfbeeldingHDW_5338.jpg by dewittrouw dewit, on Flickr

AfbeeldingHDW_5339.jpg by dewittrouw dewit, on Flickr

gr hans
D7200 + JUPIO grip
SIGMA 24/70 f2.8 DG OS HSM Art
SIGMA 70/200 mm sport f 2:8
SIGMA 150/600 mm sport f 5-6.3
SIGMA TC-1401
BENRO statief + CARUBA schommelkop + Manfrotto videokop + Leofoto RANGER LS-223C
SIRUI monopot + YONGNUO flitser
Gebruikersavatar
hans de wit

Forumlid
Berichten: 743


Locatie: Zeist
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Vogels [verzamel]

Berichtdoor MarcoEos70D » di apr 14 2020 8:42 am

Kwikstaartje in De Blaauwe Kamer

Afbeelding
IMG_3665A-BorderMaker by marcoeoscanon, on Flickr
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2329


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Vogels [verzamel]

Berichtdoor palindroomreinier » di apr 14 2020 10:06 am

Afbeelding_RJK7684 by Reinier Kok, on Afbeelding_RJK0076 by Reinier Kok, on Afbeelding_RJK0061 by Reinier Kok, on Flickr
Afbeelding_RJK0021 by Reinier Kok, on Flickr
Een paar witte kwikstaarten zomer 2019
Flickr: Palindroomfotografie Reinier Kok
Gebruikersavatar
palindroomreinier

Clublid
Berichten: 1108


Locatie: Almere
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Vogels [verzamel]

Berichtdoor RobbieDx » di apr 14 2020 10:16 am

Mooi die kwikstaartjes, hier nog een:
AfbeeldingKwikstaart4k4 by Rob de Wit, on Flickr
Groet, Rob

Flickr
Gebruikersavatar
RobbieDx

Clublid
Berichten: 421


Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Dieren”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten