Welke NIkon het meest geschikt voor concerten?

Onderwerp:

Welke NIkon het meest geschikt voor concerten?

Berichtdoor itsme_miep » ma jun 01 2015 11:23 am

En nu hopen dat mijn vraag hier goed staat.. ;)

Momenteel fotografeer ik met mijn D300, en dat gaat prima wanneer de belichting on stage goed is, maar zodra ik mijn iso iets hoger moet schroeven krijg ik gigantisch ruis. De D300 is een prima camera, alles vlijmpjescherp, maar ik merk doordat ik heel veel concerten fotografeer dat de D300 niet meer voldoet aan mijn criteria.

Nu heb ik al wat rondvraag gedaan welke camera mijn D300 het beste kan opvolgen, en vaak hoor ik de D700 of D750 voorbij komen.
Ik was benieuwd naar wat jullie ervaringen zijn!
itsme_miep

Forumlid
Berichten: 23


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Welke NIkon het meest geschikt voor concerten?

Berichtdoor LJ-Jochem » ma jun 01 2015 11:31 am

Ik denk dat je inderdaad moet kijken naar een D750 met lichtsterk glas erbij. De D750 wordt geroemd vanwege zijn hoge dynamische bereik in ISO en snelle/nauwkeurige AF in donkere situaties. Van het weekend was erbij ons (een van de grotere discotheken van NL) een fotograaf en die had een D4 bij zich, dus die zou zich ook wel lenen voor de job ;).

Maar ik verwacht dat Vincent (DJUncleSam) hier nog wel met een goed advies komt aangezien hij ook in het wereldje van concertfotografie rondloopt en weerzinwekkende platen schiet met nu, volgens mij, de D750.
Groet, Jochem

| Nikon D750 | Samyang 14mm f/2.8 IF ED UMC AE | Tamron SP 24-70mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 90mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 70-200mm f/2.8 Di VC USD G2 |Yongnou Speedlight YN568EX |
|Flickr | 500px
|
Gebruikersavatar
LJ-Jochem

Clublid
Berichten: 734


Locatie: Beesd
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke NIkon het meest geschikt voor concerten?

Berichtdoor itsme_miep » ma jun 01 2015 11:37 am

Haha, wacht ik die ook even af. Alleen is de D750 aardig duurder dan de D700, dat is wat mij nu daarin nog wat tegenhoudt. Aan de andere kant, een mooie foto is ook geld waard als je het goed doet natuurlijk.. ;)
itsme_miep

Forumlid
Berichten: 23


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Welke NIkon het meest geschikt voor concerten?

Berichtdoor Ferry55k » ma jun 01 2015 11:49 am

Ik zou kijken naar een Df als je geen video nodig hebt. Heb je de D4 sensor.
Of misschien heel fout om hier te zeggen de Fuji X-T1, erg goed met ruis, en iets lager qua budget,
Maar vergeet inderdaad ook de kracht van het glas niet!
En tevens, alleen fotografen zullen zeuren over ruis, normale mensen zullen het niet zien, het moment en het verhaal blijvend het belangrijkste.
Ferry55k

Forumlid
Berichten: 37


Locatie: Studio: Nieuw-Vennep
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke NIkon het meest geschikt voor concerten?

Berichtdoor itsme_miep » ma jun 01 2015 11:55 am

@Ferry55k; Fuji, jij durft! ;) Nee geintje, ik heb nog nooit met een Fuji gewerkt dus zou ook niet durven te zeggen of dat wat voor me kan zijn. En filmen, je dat is wel iets wat ik er in de toekomst ook mee wil gaan doen. En dat zeuren over ruis, tja, ben soms ook best een pietlut hoor, dat ik klaag over mijn foto maar dat anderen hem super vinden, dus daar heb je idd een punt. ;) Maar het is voor mij tijdens concerten gewoon erg moeilijk om publiek en met weinig belichting te fotograferen, zelfs met een f2.8 of f1.8 objectief.
itsme_miep

Forumlid
Berichten: 23


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Welke NIkon het meest geschikt voor concerten?

Berichtdoor emdeklerk » ma jun 01 2015 12:37 pm

ISO "iets hoger" en dan "gigantische ruis"...
Ik denk dat je je doelen iets te hoog stelt, persoonlijk...

Maar een inkoppertje is natuurlijk: beginnen met lichtsterke objectieven en dan verder kijken?
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: Welke NIkon het meest geschikt voor concerten?

Berichtdoor itsme_miep » ma jun 01 2015 1:48 pm

@emdeklerk; ik heb lichtsterkte objectieven. M'n 17-70 is f2.8, 70-200 f2.8, en een 50mm f1.8. Maar goed, neemt niet weg dat ik met de D300 problemen heb zodra ik mijn ISO naar 800 of hoger moet schroeven in bijvoorbeeld donkere concertzalen, om over het publiek dan maar te zwijgen. ;)
itsme_miep

Forumlid
Berichten: 23


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Welke NIkon het meest geschikt voor concerten?

Berichtdoor Ferry55k » ma jun 01 2015 2:06 pm

Je kan ook eensnaar de D610 kijken. Blijf ik ook heerlijke camera vinden. en met de D750 scheelt hij niet zo veel qua meerwaarde. (en nee, dat is niet wat ik alleen denk maar ook gewoon advies van Nikon zelf is toen ik vroeg of het nuttig was om te upgraden)
Ferry55k

Forumlid
Berichten: 37


Locatie: Studio: Nieuw-Vennep
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke NIkon het meest geschikt voor concerten?

Berichtdoor itsme_miep » ma jun 01 2015 2:37 pm

@Ferry55k; D610 heb ik nog nooit gehoord als alternatief inderdaad, zal ik ook eens naar kijken!
itsme_miep

Forumlid
Berichten: 23


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Welke NIkon het meest geschikt voor concerten?

Berichtdoor PanzerFaustNL » wo jun 03 2015 5:41 pm

Het maakt niet uit welke je neemt. Elke moderne Nikon full frame is hier geschikt voor.
Ik denk zelfs dat je met een D700 je niet bekocht zult voelen.
Nikon Nikkormat + glas, D7100, D300, D3100, F90X, F80, F65

favoriete combinatie D7100 + 35mm f/1.8
Gebruikersavatar
PanzerFaustNL

Forumlid
Berichten: 1556


Locatie: Ikoyi, Lagos, Nigeria
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke NIkon het meest geschikt voor concerten?

Berichtdoor Marwo » wo jun 03 2015 8:27 pm

itsme_miep schreef:Ik was benieuwd naar wat jullie ervaringen zijn!

Wij gebruiken nog steeds tot volle tevredenheid 2x D700. De één voorzien van een 35-70mm 2.8
De ander heeft de 80-200 AF-s 2.8. Dit oudere spul, gaat nog prima mee, en wordt pas vervangen als het versleten is.

Voorbeelden:
http://zinesters.nl/2015/05/stereo-mcs-in-bibelot/
http://3voor12.vpro.nl/lokaal/zuid-holland/nieuws/2014/Augustus/The-Growlers-Rotown-augustus-2014.html
http://zinesters.nl/2015/04/finale-band-boost-2015/

Kijk ook eens bij MDJ, die fotografeert ook nog steeds met meerdere D700 voorzien van Sigma 24-70 en 70-200 2.8
http://www.mdjphotography.nl/#!concert/cjg9

Note: Onze foto's worden niet nabewerkt in PS of LR. Hoogstens even snel in Viewnx. (Het kan dus, als je tijd hebt, een stuk beter)
Succes met je zoektocht!
Laatst gewijzigd door Marwo op vr jun 05 2015 9:32 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
in mijn DoKa zie ik niets...
Gebruikersavatar
Marwo

Forumlid
Berichten: 550


Locatie: Zuid-Beijerland
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke NIkon het meest geschikt voor concerten?

Berichtdoor Remco v/d Sanden » wo jun 03 2015 9:08 pm

Wil je op dit moment het beste qua hoge ISO en AF prestaties is de D750 je beste keuze, anders kom je uit richting de D4s. Ik heb zowel de D700 als de D750. De D700 is al niet misselijk qua prestaties, maar de D750 is in een aantal zaken toch echt wel een stuk beter. Nog betere hoge ISO, de AF is ongekend goed in donkere omstandigheden en het dynamisch bereik is ook super.

Maar ik kan natuurlijk niet in je beurs kijken. Een D7200 wellicht? of een leuke D700 is al een vooruitgang tov de D300 in de ISo waardes.
Maakt gebruik van Nikon [FX] body's en Nikkor [FX] glaswerk, en voor de lol nog wat 35mm analoog...

https://www.instagram.com/remcovandesanden
Gebruikersavatar
Remco v/d Sanden

Forumlid
Berichten: 1259


Locatie: Tilburg
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke NIkon het meest geschikt voor concerten?

Berichtdoor Vincent » do jun 04 2015 10:07 am

Remco v/d Sanden schreef:De D700 is al niet misselijk qua prestaties, maar de D750 is in een aantal zaken toch echt wel een stuk beter.


Wat mij betreft kun je daar wel van maken dat de D750 op bijna alle vlakken beter is dan de D700... Wat mij betreft kan alleen de knoppenindeling (en oculair) en de prijs als argument voor de D700 gevoerd worden. Ik snap dan ook niet zo dat mensen de D700 altijd blijven adviseren. Tuurlijk is het een prima camera, als je hem al hebt. Heb je hem nog niet dan is er al veel beter te krijgen. De D2x en D2H kun je ook nog prima foto's mee maken, maar ga je toch ook niet meer adviseren?

PanzerFaustNL schreef:Elke moderne Nikon full frame is hier geschikt voor.


Dat is de dooddoener waarmee we elk camera advies topic voortaan mee kunnen afsluiten :lol: En nog onjuist ook want met een oude analoge Nikon kan het ook prima :angel:
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke NIkon het meest geschikt voor concerten?

Berichtdoor PanzerFaustNL » do jun 04 2015 11:04 am

90% en misschien wel meer van alle analoge Nikon's is 35mm. Ik heb nog geen medium format Nikon voorbij zien komen. En 35mm = full frame. Dus........ :lol:
Nikon Nikkormat + glas, D7100, D300, D3100, F90X, F80, F65

favoriete combinatie D7100 + 35mm f/1.8
Gebruikersavatar
PanzerFaustNL

Forumlid
Berichten: 1556


Locatie: Ikoyi, Lagos, Nigeria
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke NIkon het meest geschikt voor concerten?

Berichtdoor jfbat » do jun 04 2015 11:13 am

Maar zijn die oude analoge SLR's ook "modern"? ;)
Niet omdat het moet • Maar omdat het kan
D7100 [Si 35 f1.4 A • Ni 85 f1.8G • Ta 17-50 f2.8 • To 11-16 f2.8] • OM-D E-M10 [Pa 20 f1.7 • M.Z 14-42 f3.5-5.6 • Sa 7,5 f/3.5 fisheye]
Gebruikersavatar
jfbat

Forumlid
Berichten: 1017




Terug naar “Evenementen, Concerten en Musea”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten