Ik ben eens aan de slag gegaan volgens het Dragan principe om deze foto af te werken met dit als resultaat. Wat vinden jullie er van?
The Guru guru feedback op bewerking
Onderwerp:
The Guru guru feedback op bewerking
Ik ben eens aan de slag gegaan volgens het Dragan principe om deze foto af te werken met dit als resultaat. Wat vinden jullie er van?
Onderwerp:
Re: The Guru guru feedback op bewerking
Het Dragan principe ken ik niet maar ik vind geen enkele bewerking die je hier hebt uitgevoerd het origineel sterker maken. Allerlei geestomtrekken door extreme clarity, alle detail weg uit het gezicht, huidtint weg, de blouse is door het onrustige psychedelische hypercontrast vormloos en onaangenaam om naar te kijken. Wat vind je er zelf beter aan geworden?
Onderwerp:
Re: The Guru guru feedback op bewerking
Tjah, ik vraag me ook een paar dingenaf aan de bewerking.
Doe mij het origineel dus maar die kijkt een stuk prettiger
Bedoel je overigens dit:
http://andrzejdragan.com/
Doe mij het origineel dus maar die kijkt een stuk prettiger
Bedoel je overigens dit:
http://andrzejdragan.com/
Bijna leeg hier....
- strangeartefact
- Berichten: 2857
- Locatie: Zutphen
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Onderwerp:
Re: The Guru guru feedback op bewerking
Ik zie ook dat dit niet gelukt is. Maar dat is inderdaad het effect dat ik wou bekomen. Na wat lezen hoe je dit effect verkrijgt wou ik dit eens uit proberen op iets anders dan portretten. Ik doe zeker nog iets fout en had gehoopt om hier tips uit te halen, al was het dat het niet werkt op dit soort beelden. De halo kan die komen door het verscherpen met een high pass filter?
Verstuurd vanaf mijn HUAWEI Y560-L01 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn HUAWEI Y560-L01 met Tapatalk
Laatst gewijzigd door w.wind op ma aug 14 2017 3:11 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige qoute verwijderd
Reden: Onnodige qoute verwijderd
Onderwerp:
Re: The Guru guru feedback op bewerking
Ik denk vooral dat je wat kritischer moet worden bij je eigen handelingen. Ongeacht het resultaat of doel wat je wilt nastreven.
Onderwerp:
Re: The Guru guru feedback op bewerking
Ik dacht dat de bovenste de bewerkte versie was
gr. Bert
Onderwerp:
Re: The Guru guru feedback op bewerking
er staan best wel wat video's en zo online, van hoe je het dragan effect verkrijgt.
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Onderwerp:
Re: The Guru guru feedback op bewerking
Als de onderste de bewerkte versie is begrijp ik niet wat je hebt beoogd. Eerlijk gezegd zie ik in de bovenste meer Dragan effect dan in de onderste. Of zit ik er zo naast?
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen
Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Johan van Veelen
Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
- Johan v. V.
- Berichten: 3815
- Locatie: Amersfoort
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Onderwerp:
Re: The Guru guru feedback op bewerking
Het grote verschil is dat Dragan niet het Dragan effect probeert te krijgen maar dat hij zijn foto's bewerkt zodat het zijn visie sterker maakt. Die visie begint al als hij een idee aan het uitwerken is en gaat door met het kiezen van het model, de styling, de locatie, het licht, het perspectief en in het verlengde daarvan de bewerking.
Als iemand dan zijn stijl in een Photoshop tutorial probeert te vangen en je die tutorial waarden blindelings overneemt op je eigen foto dan mis je het hele punt van bewerken namelijk dat de bewerking jouw visie, jouw foto sterker moet maken.
Misschien denk je nu: "Man wat een gezeik, ik wil gewoon tips & tricks en een Dragan Photoshop Action" Maar zonder dat je weet waar je naar toe wilt kan niemand je vertellen hoe je er kunt komen.
Dus wat is het dat je precies wilt bereiken met je bewerking? Wat spreekt je aan in Dragan zijn foto's?
Als iemand dan zijn stijl in een Photoshop tutorial probeert te vangen en je die tutorial waarden blindelings overneemt op je eigen foto dan mis je het hele punt van bewerken namelijk dat de bewerking jouw visie, jouw foto sterker moet maken.
Misschien denk je nu: "Man wat een gezeik, ik wil gewoon tips & tricks en een Dragan Photoshop Action" Maar zonder dat je weet waar je naar toe wilt kan niemand je vertellen hoe je er kunt komen.
Dus wat is het dat je precies wilt bereiken met je bewerking? Wat spreekt je aan in Dragan zijn foto's?
Onderwerp:
Re: The Guru guru feedback op bewerking
Het sterke contrast, de kleur toning en hoe hij in portretten de ogen laat uit komen dat zijn de dingen die mij aanspreken. Ik heb verschillende tutorials bekeken getest en dan de zaken die overeen kwamen samen gebracht. Maar het resultaat is er niet naar vandaar dat ik naar feedback zoek.
Verstuurd vanaf mijn HUAWEI Y560-L01 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn HUAWEI Y560-L01 met Tapatalk
Laatst gewijzigd door w.wind op ma aug 14 2017 3:10 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige qoute verwijderd
Reden: Onnodige qoute verwijderd
Onderwerp:
Re: The Guru guru feedback op bewerking
Je maakt het jezelf wel moeilijk door een concertfoto te vergelijken met een studioportret. Veel van wat je noemt is al aanwezig als Dragan de foto maakt. Een recept voor appeltaart werkt prima als je appels hebt maar als je komkommers hebt wordt dat zelfde recept, hoe geweldig het ook is, geen succes. Dragan is een vakman, je doet hem tekort door te denken dat je zijn kwaliteit bereikt met alleen wat nabewerking. Los daarvan is het bestuderen van meesters altijd goed en is het erg leerzaam om te kopiëren. Ga alleen niet van komkommers appeltaart proberen te maken. Ga uit van je eigen werk/stijl en steel wat bij jouw foto's werkt.
Contrast
Het sterke contrast creëert hij door in een gecontroleerde studio omgeving een harde lichtbron schuin boven het model te zetten. Het zorgt ervoor dat alle details sterk benadrukt worden.
Je kunt dit faken door het lokale contrast op te krikken:
- kopieer de foto naar een nieuwe laag
- maak hem zwart wit
- zet de Blend mode op Overlay
- Gebruik dan het High Pass filter en met je foto op 100% kies je een passende radius, op 1px radius heb je normale verscherping, maar op 10-40px versterkt je steeds grotere vormen. Gebruik een masker om het alleen toe te passen op de gebieden waar je de aandacht naartoe wilt leiden.
Kleur
De kleuren bij Dragan worden voor een groot gedeelte bepaald door ervoor te zorgen dat alles in het shot perfect afgestemd is qua kleur. Hij beperkt daarbij zijn kleurenpalet vaak tot twee complementaire kleuren: rood/oranje (de huidtint) en groen/blauw. Met die laatste vooral in de achtergrond om het model beter naar voren te laten komen.
Je kunt dit faken door met maskers van het model en de achtergrond allebei apart de kleur te corrigeren en alle kleuren die buiten het palet vallen te corrigeren zodat ze er binnen vallen. Wat kennis van kleurenleer en -harmonie zal je hierbij veel helpen.
Ogen
De ogen laat hij goed uitkomen door ervoor te zorgen dat er een lichtbron reflecteert in het oog. Als die er niet is werkt het prima om met een brush er een met de lichtval kloppende reflectie in te tekenen. Verder denk ik dat hij regelmatig de iris lichter maakt en de buitenste ring van de iris donkerder, dat kan gewoon met dodge en burn.
Hopelijk kun je er wat mee.
Contrast
Het sterke contrast creëert hij door in een gecontroleerde studio omgeving een harde lichtbron schuin boven het model te zetten. Het zorgt ervoor dat alle details sterk benadrukt worden.
Je kunt dit faken door het lokale contrast op te krikken:
- kopieer de foto naar een nieuwe laag
- maak hem zwart wit
- zet de Blend mode op Overlay
- Gebruik dan het High Pass filter en met je foto op 100% kies je een passende radius, op 1px radius heb je normale verscherping, maar op 10-40px versterkt je steeds grotere vormen. Gebruik een masker om het alleen toe te passen op de gebieden waar je de aandacht naartoe wilt leiden.
Kleur
De kleuren bij Dragan worden voor een groot gedeelte bepaald door ervoor te zorgen dat alles in het shot perfect afgestemd is qua kleur. Hij beperkt daarbij zijn kleurenpalet vaak tot twee complementaire kleuren: rood/oranje (de huidtint) en groen/blauw. Met die laatste vooral in de achtergrond om het model beter naar voren te laten komen.
Je kunt dit faken door met maskers van het model en de achtergrond allebei apart de kleur te corrigeren en alle kleuren die buiten het palet vallen te corrigeren zodat ze er binnen vallen. Wat kennis van kleurenleer en -harmonie zal je hierbij veel helpen.
Ogen
De ogen laat hij goed uitkomen door ervoor te zorgen dat er een lichtbron reflecteert in het oog. Als die er niet is werkt het prima om met een brush er een met de lichtval kloppende reflectie in te tekenen. Verder denk ik dat hij regelmatig de iris lichter maakt en de buitenste ring van de iris donkerder, dat kan gewoon met dodge en burn.
Hopelijk kun je er wat mee.
Onderwerp:
Re: The Guru guru feedback op bewerking
Dank u voor uw uitleg, dat ik niet tot het zelfde ging komen met mijn concertfoto's had ik wel door omdat hij veel onder contole heeft bij het maken van de foto. Maar het bekomen effect wordt veel gecopieerd in na bewerking. En eens iets uit zijn context halen om te experimenteren kan geen kwaad. Ik zoek rustig verder naar wat werkt (met jullie hulp). Ik begrijp dus dat ik best vertrek van een beeld met al een hoog contrast en met weinig kleuren liefst nog complementaire en toch maar niet overdrijven met het high pass filter.
Verstuurd vanaf mijn HUAWEI Y560-L01 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn HUAWEI Y560-L01 met Tapatalk
Laatst gewijzigd door w.wind op ma aug 14 2017 3:09 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige qoute verwijderd
Reden: Onnodige qoute verwijderd
Onderwerp:
Re: The Guru guru feedback op bewerking
Bewerken werkt het best als je versterkt wat er al op de foto is. Als je een bepaalde look in je hoofd hebt gaat er niets boven om daar al vanaf het voorbereiden van het maken van de foto rekening mee te houden. Als ik op het internet zoek naar Dragan effect foto's zie ik een heleboel foto's die puur leunen op de nabewerking en er daardoor niet uitzien.
Je mag best overdrijven met de High Pass detail versterking als dat werkt in een foto. Je kunt dan de HP laag kopiëren of het contrast van de HP laag versterken. Als je de radius maar zorgvuldig kiest en je er goed op let dat er geen ongewenste bijverschijnselen tevoorschijn komen door het effect met een masker alleen toe te passen waar je het wilt hebben, waar het iets toevoegt.
Hieronder heb ik het 'recept' op je foto toegepast.
Om eerlijk te zijn vind ik het niet zo passen bij deze foto.
De sfeer van Dragan's foto's is ingetogen, duister en morbide. Het beperkte gedempte kleurenpalet versterkt deze sfeer. Het harde licht en lokale contrast versterken de doorleefdheid van het gezicht van een oude man. De diepe zwarten maken het verhaal donkerder. Zijn keuzes zijn perfect om dat verhaal sterker te maken.
Jouw foto vertelt een heel ander verhaal. Had je een ingetogen medium close up van Tom Waits dan zou deze soort bewerking prachtig zijn. Maar jij hebt hier een blije gast met een sambabal. Dat is een hele andere sfeer, een heel ander verhaal en vraagt om een totaal andere keuzes. Je wilt hier juist de vrolijkheid, lichtheid en uitbundige kleuren versterken.
Daarmee kom ik weer uit waar ik begon, met een goede bewerking (& belichting, compositie, styling, hair, make-up, etc), maak je het verhaal wat je wilt vertellen sterker.
Je mag best overdrijven met de High Pass detail versterking als dat werkt in een foto. Je kunt dan de HP laag kopiëren of het contrast van de HP laag versterken. Als je de radius maar zorgvuldig kiest en je er goed op let dat er geen ongewenste bijverschijnselen tevoorschijn komen door het effect met een masker alleen toe te passen waar je het wilt hebben, waar het iets toevoegt.
Hieronder heb ik het 'recept' op je foto toegepast.
Om eerlijk te zijn vind ik het niet zo passen bij deze foto.
De sfeer van Dragan's foto's is ingetogen, duister en morbide. Het beperkte gedempte kleurenpalet versterkt deze sfeer. Het harde licht en lokale contrast versterken de doorleefdheid van het gezicht van een oude man. De diepe zwarten maken het verhaal donkerder. Zijn keuzes zijn perfect om dat verhaal sterker te maken.
Jouw foto vertelt een heel ander verhaal. Had je een ingetogen medium close up van Tom Waits dan zou deze soort bewerking prachtig zijn. Maar jij hebt hier een blije gast met een sambabal. Dat is een hele andere sfeer, een heel ander verhaal en vraagt om een totaal andere keuzes. Je wilt hier juist de vrolijkheid, lichtheid en uitbundige kleuren versterken.
Daarmee kom ik weer uit waar ik begon, met een goede bewerking (& belichting, compositie, styling, hair, make-up, etc), maak je het verhaal wat je wilt vertellen sterker.
Onderwerp:
Re: The Guru guru feedback op bewerking
Voor inspiratie, de beste die ik ken.
Lee Jeffries
https://iso.500px.com/portrait-of-a-pho ... -jeffries/
https://500px.com/leejeffries
Lee Jeffries
https://iso.500px.com/portrait-of-a-pho ... -jeffries/
https://500px.com/leejeffries
Laatst gewijzigd door mozes op ma aug 14 2017 4:35 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Onderwerp:
Re: The Guru guru feedback op bewerking
Ik denk dat je denkpatroon en actiepatroon niet klopt met het resultaat wat je wilt bereiken.
Je moet bij het maken van je foto al weten wat je ermee wilt doen, of beter gezegd weten hoe je print er uit komt te zien.
Alles wat tussen het fotomoment en de daadwerkelijke print valt, staat in dienst van wat jij ermee wilt bereiken. Je moet dus overal rekening mee houden.
Je moet bij het maken van je foto al weten wat je ermee wilt doen, of beter gezegd weten hoe je print er uit komt te zien.
Alles wat tussen het fotomoment en de daadwerkelijke print valt, staat in dienst van wat jij ermee wilt bereiken. Je moet dus overal rekening mee houden.
Terug naar “Evenementen, Concerten en Musea”
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten