Vliegshow Volkel, mijn foto's vallen tegen.

Onderwerp:

Vliegshow Volkel, mijn foto's vallen tegen.

Berichtdoor ad1952 » wo jun 19 2019 7:56 pm

Ik ben ook naar de Vliegshow in Volkel geweest, op zaterdag met grijze luchten over het algemeen. Helaas niet op vrijdag met de mooie blauwe luchten. Ik heb natuurlijk op het forum al heel veel mooie foto’s voorbij zien komen. En als ik dan naar mijn eigen foto’s kijk, dan vallen ze me zwaar tegen. Ik heb wel gezien dat het schoonmaken van de sensor prioriteit heeft. Dat ga ik nog laten doen.
Ik heb 2 body’s en enkele objectieven. Ik heb gekozen voor de Nikon D750 met als objectief de Nikon 70-200/2.8 VR (1e serie). De camera zat met een balhoofd op een eenbeenstatief.
De instellingen die ik gebruikt heb zijn, AF-C met 3D-tracking, sluitertijdvoorkeuze, sluitertijden 1/2000 of 1/3200, ISO 1000 of 1600. Ik fotografeer in RAW en ik bewerk de foto’s in Lightroom. Ik gebruik daar een plugin om de scherpstelpunten zichtbaar te maken. Ook zie ik daar dat op alle 6 de getoonde foto’s een scherpstelafstand hebben van 23,71 m?! Ik heb een schermafdruk van deze plugin bijgevoegd.

Dan is de vraag of ik iets verkeerd doe, in de instellingen vooraf of in de nabewerking?

AfbeeldingNCN-4648 by advanbrunschot, on Flickr

AfbeeldingNCN-4655 by advanbrunschot, on Flickr

AfbeeldingNCN-5265 by advanbrunschot, on Flickr

AfbeeldingNCN-5306 by advanbrunschot, on Flickr

AfbeeldingNCN-5576 by advanbrunschot, on Flickr

AfbeeldingNCN-5579 by advanbrunschot, on Flickr

AfbeeldingSchermafbeelding 2019-06-19 om 19.28.30 by advanbrunschot, on Flickr
Nikon Z5, Nikon Coolpix W300
Nikon Z 24-200 mm
Nikon ME-1
GoPro Hero 3+ black
DJI Mavic Air
Gebruikersavatar
ad1952

Clublid
Berichten: 170


Locatie: Waalwijk
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vliegshow Volkel, mijn foto's vallen tegen.

Berichtdoor evelakes » wo jun 19 2019 8:28 pm

prop toestellen moet je je sluitertijden laag houden van 1/80 als je goed geoefend bent tot 1/250 om de wenteling van de propeller zichtbaar te maken anders lijkt het of het toestel uit de lucht valt
dit kun je bereiken door je diafragma getal te verhogen f/11 tot f/14 en je iso laag te houden zeg tussen 100 tot 400 .
Als je het leuk en leerzaam vindt zou je NCN 5265 en NCN 5306 als NEF files beschikbaar kunnen maken om te bewerken door hem up te loaden met link in volle file size. Eens kijken wat mede forum gebruikers
eruit kunnen halen.
Met een kanon lukt het ook.
https://500px.com/evelakes
Gebruikersavatar
evelakes

Forumlid
Berichten: 1794


Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vliegshow Volkel, mijn foto's vallen tegen.

Berichtdoor henkk » wo jun 19 2019 8:36 pm

AF-C met 3D tracking is ook mijn voorkeur maar niet voor vliegtuigen. Het is lastig op het vlt te locken en je bent het zo weer kwijt.
Hier is het verguisde af-area het handigst. Er is maar 1 object dus de af kan niet iets raars in beeld pakken om op te focussen.
Groet, Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vliegshow Volkel, mijn foto's vallen tegen.

Berichtdoor ad1952 » wo jun 19 2019 8:46 pm

Ik stel de NEF-files graag ter beschikking, maar hoe doe ik dat? Of zal ik ze naar 'evelakes' of anderen ze in een prive-bericht mailen?
Nikon Z5, Nikon Coolpix W300
Nikon Z 24-200 mm
Nikon ME-1
GoPro Hero 3+ black
DJI Mavic Air
Gebruikersavatar
ad1952

Clublid
Berichten: 170


Locatie: Waalwijk
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vliegshow Volkel, mijn foto's vallen tegen.

Berichtdoor Richard » wo jun 19 2019 10:27 pm

Mijn advies: WeTransfer link in een pb.

Als D750 eigenaar ben ik ook benieuwd naar de bevindingen.
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3576


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vliegshow Volkel, mijn foto's vallen tegen.

Berichtdoor ReneG » wo jun 19 2019 10:29 pm

Ik zou zeker geen area-AF of 3D tracking gebruiken bij dit soort onderwerpen. Die zijn niet alleen relatief langzaam maar (veel belangrijker) je kunt focus-tracking lock-on effectief niet uitschakelen bij 3D of de AF area mode. Waarom wil je focus-tracking lock-on (setting a3 op e D750) uitschakelen? Als deze aan staat (stand 1-5) of wanneer je in Area AF of 3D mode fotografeert wacht de camera heel kort met hervatten van het scherpstellen nadat het onderwerp uit focus raakt. Dat gebeurt bij snel bewegende onderwerpen als vliegtuigen of roofvogels bijna doorlopend. En dan holt je AF als het ware altijd achter de feiten (het onderwerp) aan.

Om mijn beweringen te staven, uit de handleiding van de D750, p328 (en dit geldt voor de meeste Nikons, behalve instapmodellen die geen lock-on ondersteunen en wellicht een pro model als de D4 of D5):

a3: Focus tracking met lock-on:

"Deze optie regelt hoe autofocus aanpassingen maakt bij plotseline grote veranderingen in de afstand tot het onderwerp wanneer AF-C is geselecteerd... Als de afstand tot het onderwerp verandert, wacht de camera gedurende de ingestelde periode alvorens de afstand tot het onderwerp aan te passen... Uit: De camera past onmiddellijk de scherpstelling aan wanneer de afstand tot het onderwerp verandert. Gebruik bij het fotograferen van een reeks onderwerpen op verschillende afstanden snel achter elkaar.

Speciale opmerking over lock-on: "... Merk op dat 2, 1 (Kort) en Uit identiek zijn aan 3 (Normaal) wanneer 3D tracking of automatische veld-AF is geselecteerd voor AF Veldstand..."

Oftewel, je wilt lock-on uit zetten en dat kan niet in 3D of AF Area mode.

Voor vliegtuigen gebruik ik zelf overigens altijd 9-punts AF (of het dichtsbijzijnde aantal, of evt. group-AF als die op de camera zit). en Focus-tracking lock-on dus uit. Proefondervindelijk kan ik ook melden dat ik met 3D tracking en/of met lock-on ingeschakeld het aantal scherpe foto's een stuk minder is.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vliegshow Volkel, mijn foto's vallen tegen.

Berichtdoor evelakes » do jun 20 2019 7:19 pm

Met een kanon lukt het ook.
https://500px.com/evelakes
Gebruikersavatar
evelakes

Forumlid
Berichten: 1794


Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vliegshow Volkel, mijn foto's vallen tegen.

Berichtdoor henkk » do jun 20 2019 7:27 pm

ReneG schreef:Ik zou zeker geen area-AF of 3D tracking gebruiken bij dit soort onderwerpen.
Oftewel, je wilt lock-on uit zetten en dat kan niet in 3D of AF Area mode.

Voor vliegtuigen gebruik ik zelf overigens altijd 9-punts AF (of het dichtsbijzijnde aantal, of evt. group-AF als die op de camera zit). en Focus-tracking lock-on dus uit. Proefondervindelijk kan ik ook melden dat ik met 3D tracking en/of met lock-on ingeschakeld het aantal scherpe foto's een stuk minder is.


Veel dank! Mss leer ik dit op de AF-cursus a.s. zaterdag maar anders had ik het nooit geweten!
Groet, Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vliegshow Volkel, mijn foto's vallen tegen.

Berichtdoor evelakes » do jun 20 2019 8:26 pm

Best moeilijk om een bewerking te maken net zoals je zelf zei de sensor zit vol onreinheden z.s.m. reinigen en de iso zat al vrij hoog voor deze weersomstandigheden dan is ruis zo gevoed.

Afbeelding

Afbeelding751_5308 by richard evers, on Flickr
Met een kanon lukt het ook.
https://500px.com/evelakes
Gebruikersavatar
evelakes

Forumlid
Berichten: 1794


Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vliegshow Volkel, mijn foto's vallen tegen.

Berichtdoor ad1952 » do jun 20 2019 8:44 pm

Ik ga dus zeker naar de volgende luchtmachtdagen, alle aanwijzingen in de praktijk brengen.
Nikon Z5, Nikon Coolpix W300
Nikon Z 24-200 mm
Nikon ME-1
GoPro Hero 3+ black
DJI Mavic Air
Gebruikersavatar
ad1952

Clublid
Berichten: 170


Locatie: Waalwijk
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vliegshow Volkel, mijn foto's vallen tegen.

Berichtdoor ReneG » do jun 20 2019 8:51 pm

ad1952 schreef:Ik ga dus zeker naar de volgende luchtmachtdagen, alle aanwijzingen in de praktijk brengen.


Of je gaat naar Sanicole (even googlen, bij leopoldsburg in Belgie). Nog leuker. :D
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vliegshow Volkel, mijn foto's vallen tegen.

Berichtdoor ReneG » do jun 20 2019 8:55 pm

henkk schreef:Veel dank! Mss leer ik dit op de AF-cursus a.s. zaterdag maar anders had ik het nooit geweten!
Groet, Henk


Tsja ik heb het uit de handleidingen (die soms een beetje vaag zijn) en internet, maar het lijkt te kloppen met wat ik in de praktijk zie. Wellicht zijn er nog veel meer zaken om rekening mee te houden. Ik denk dat er nog wel wat 'geheimen' zijn die niet in de handleiding staan, jammer dat ik die dag niet kan. :(
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Evenementen, Concerten en Musea”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten