Open Monumentendag 2021

Onderwerp:

Open Monumentendag 2021

Berichtdoor Skippy » ma sep 13 2021 9:05 pm

Afgelopen weekend was het Open Monument Dag. Dé gelegenheid om een kijkje te nemen in bezienswaardige gebouwen, en natuurlijk te fotograferen.
Onderstaand enkele foto's van mijn bezoek aan monumenten in Amersfoort. Als anderen ook foto's hebben gemaakt tijdens dit evenement, voel je vrij om ze aan dit draadje toe te voegen.

1. Sacristie Sint Ansfridus kerk. Normaliter een ruimte die je niet te zien krijgt, nu was daar gelegenheid voor.
AfbeeldingZ6DSC_7007 by Luc de Schepper, on Flickr

Leerhotel Het Klooster. Het Klooster werd in de jaren vijftig gesticht door paters van de orde van de Kruisheren. De orde begon met rooms-katholiek onderwijs voor jongens uit het Gooi. In 1947 verhuisden de broeders en de school naar Amersfoort. In dat jaar deden de eerste deelnemers van de school hun (staats)examen en begon men aan het uitbouwen van de school tot een volwaardig gymnasium en een HBS. Onderwijs werd in noodgebouwen gegeven tot het moment dat in 1956 Het Klooster werd opgeleverd. Al snel had de school ruim 400 deelnemers en het aantal leerlingen bleef groeien tot circa 900 in de jaren zestig. Er traden vanaf het midden van de jaren zestig geen nieuwe leden meer tot de orde toe; in 1999 waren er nog slechts vier bewoners. De Kruisheren besloten Het Klooster te verlaten voordat het moment zou aanbreken dat zij niet meer in staat zouden zijn om het te beheren. In Leerhotel Het Klooster werken sinds 2007 studenten van de Hotelschool van MBO Amersfoort.

2. Kapel
AfbeeldingZ6DSC_7015 by Luc de Schepper, on Flickr

3. Een van de broeders was artistiek begaafd en heeft deze muurschildering gemaakt.
AfbeeldingZ6DSC_7025 by Luc de Schepper, on Flickr

4. In de tijd van de broeders was alles bruin en donker. Later is veel van het metselwerk wit geschilderd. De gids wist te vertellen dat het karakteristieke, arbeidsintensieve, metselwerk tijdens de bouw tot het faillissement van twee bij de bouw betrokken aannemers heeft geleid.
AfbeeldingZ6DSC_7028 by Luc de Schepper, on Flickr

5. Eetzaal. De broeders waren dan wel vroom maar ook Bourgondisch ingesteld. De Kerstdiners waren geliefd bij gasten vanwege het heerlijke eten dat geserveerd werd.
AfbeeldingZ6DSC_7024 by Luc de Schepper, on Flickr

Naast het mannenklooster is het Eemklooster (v/h Klooster Onze Lieve Vrouw Ter Eem) gesitueerd. Er werd daar onder een streng regime door nonnen les gegeven aan meisjes, zowel internen als externen. Mijn vrouw heeft daar ook nog les gekregen dus wel een bijzondere plek in haar herinnering.

6.
AfbeeldingZ6DSC_7041 by Luc de Schepper, on Flickr

7. Een van de kamers van de meisjes is in originele staat bewaard gebleven. Voor de nacht kregen de meisjes een po mee en mochten ze niet hun kamer verlaten. Er zaten ook verklikkers op de deuren. Andere tijden.
AfbeeldingZ6DSC_7052 by Luc de Schepper, on Flickr

Door naar de Lutherse kerk in wat nu de winkelstraat van Amersfoort is. Het orgel is in 1766 gebouwd, inmiddels gerestaureerd maar veel onderdelen zijn nog in originele staat. Ik heb ook nog boven een kijkje genomen en heb daar een interessante uitleg van de organist gekregen. Dat zijn typisch van die mogelijkheden die je enkel op Open Monumentendagen hebt.

8. Onderstaande foto gemaakt op iso 5.600, de Z6 presteert goed op hoge iso-waarden
AfbeeldingZ6DSC_7117 by Luc de Schepper, on Flickr

9.
AfbeeldingZ6DSC_7126 by Luc de Schepper, on Flickr

Vervolgens naar het Parkhuis, dit is het voormalige ketelhuis van het inmiddels gesloopte Elisabeth ziekenhuis. In het gebouw nu een kinderopvang, horeca en ruimtes voor zakelijke bijeenkomsten. De omgeving is getransformeerd naar een prachtig park.

10. De "Operatiekamer", als knipoog naar het verleden
AfbeeldingZ6DSC_7157 by Luc de Schepper, on Flickr

11. Uitzicht vanaf de bovenste verdieping
AfbeeldingZ6DSC_7154 by Luc de Schepper, on Flickr
Skippy

Moderator
Berichten: 11596


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Open Monumentendag 2021

Berichtdoor jan24 » di sep 14 2021 3:01 pm

Leuke serie Luc.
Was er weinig bezoek, of verzoek je iedereen even opzij te gaan?
In Apeldoorn de monumentendag misgelopen. Terwijl daar interessante objecten bij zaten. Volgend jaar beter opletten.
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
jan24

Clublid
Berichten: 1784


Locatie: Apeldoorn
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Open Monumentendag 2021

Berichtdoor Skippy » di sep 14 2021 3:21 pm

Bedankt Jan. In de kerken en het Parkhuis was ik de enige die op verkenning ging dus geen hinder van en/of voor anderen. In de kloosters liep ik mee met de rondleiding en heb ik gefotografeerd nadat de groep doorliep naar de volgende locatie. Daarna weer snel aansluiten, hierdoor soms wel wat gemist van het verhaal. Op vakantie pas ik deze methode ook toe bij rondleidingen, af en toe tot ergernis van Mevr. Skippy als ik niet tijdig aansluit bij de groep en de bus/boot/trein dreig te missen haha.

Overigens zijn die Open Monumentendagen echt de moeite waard. Volgend jaar op 10 en 11 september. In Amersfoort had de VVV een boekje met allerlei informatie.
Skippy

Moderator
Berichten: 11596


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Open Monumentendag 2021

Berichtdoor ben42 » di sep 14 2021 4:38 pm

Dit keer op zondag open-monumentendagen bezocht.

Er expliciet voor gekozen om de Reflex niet mee te nemen. Juist om wat meer in de groep op te gaan. Het wachten totdat de groep de ruimte heeft verlaten en dan snel foto's te nemen wordt niet bij iedere rondleiding in dank afgenomen. Om mezelf wat meer rust te geven en de monumenten wat 'rustiger' direct te aanschouwen heeft wel wat. Maar het geeft ook altijd wel de kriebel van had ik nu mijn camera maar bij me. Om niet volledig af te kikken wel een compact bij me, maar dat geeft toch niet de resultaten van een reflex en wat meer aandacht.

Afbeelding
Kerk met de grootste betonoverspanning. (Op het moment van de bouw). Een R.K. kerk, maar omdat er geen r.k. architect was die dit staaltje aan kon, was er dispensatie gegeven om dit door een niet r.k. architect uit te laten voeren.
(Compact camera, niet zo'n mooi resultaat, maar wel een leuk verhaal).

ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2610


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Open Monumentendag 2021

Berichtdoor jan24 » di sep 14 2021 5:02 pm

Skippy schreef:Op vakantie pas ik deze methode ook toe bij rondleidingen, af en toe tot ergernis van Mevr. Skippy als ik niet tijdig aansluit bij de groep en de bus/boot/trein dreig te missen haha.

Overigens zijn die Open Monumentendagen echt de moeite waard. Volgend jaar op 10 en 11 september.

Dat probleem ken ik ook met mijn eega. :D
Dank voor de data voor in 2022.
Wel enige jaren geleden in dit kader naar Radio Kootwijk geweest, inclusief vervoer in "antieke" bussen. En uiteraard foto's geschoten.
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
jan24

Clublid
Berichten: 1784


Locatie: Apeldoorn
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Open Monumentendag 2021

Berichtdoor Skippy » di sep 14 2021 7:33 pm

ben42 schreef:Dit keer op zondag open-monumentendagen bezocht.

Er expliciet voor gekozen om de Reflex niet mee te nemen. Juist om wat meer in de groep op te gaan. Het wachten totdat de groep de ruimte heeft verlaten en dan snel foto's te nemen wordt niet bij iedere rondleiding in dank afgenomen. Om mezelf wat meer rust te geven en de monumenten wat 'rustiger' direct te aanschouwen heeft wel wat. Maar het geeft ook altijd wel de kriebel van had ik nu mijn camera maar bij me. Om niet volledig af te kikken wel een compact bij me, maar dat geeft toch niet de resultaten van een reflex en wat meer aandacht.

Afbeelding
Kerk met de grootste betonoverspanning. (Op het moment van de bouw). Een R.K. kerk, maar omdat er geen r.k. architect was die dit staaltje aan kon, was er dispensatie gegeven om dit door een niet r.k. architect uit te laten voeren.
(Compact camera, niet zo'n mooi resultaat, maar wel een leuk verhaal).

ben

Bedankt voor je aanvulling Ben. Welke kerk is dit?
Skippy

Moderator
Berichten: 11596


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Open Monumentendag 2021

Berichtdoor ben42 » wo sep 15 2021 1:13 am

Skippy schreef:Bedankt voor je aanvulling Ben. Welke kerk is dit?

O.L. Vrouw ten Hemelopneming / Joseph
Rooms Katholieke Kerk
Leiden
Herensingel 3
(ook de Sint Josephkerk)
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2610


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Evenementen, Concerten en Musea”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten