Concours d'Elegance Paleis Soestdijk 2022

Onderwerp:

Concours d'Elegance Paleis Soestdijk 2022

Berichtdoor Skippy » vr aug 26 2022 9:46 pm

Vandaag heb ik dit evenement bezocht en onderstaande foto's gemaakt. Zoals altijd bij dit soort druk bezochte evenementen was het een uitdaging om de auto's zonder mensen in beeld te fotograferen.
Geduld is een vereiste, en sowieso is het een aanrader om op de relatief minst druk bezochte eerste dag te gaan (dit als tip voor 2023 ...).
Alle foto's zijn gemaakt met een Nikon Z6 en manual focus Nikkor 50mm f1.2 en Voigtländer 75mm f1.5 objectieven.

1. 1963 Jaguar E-Type
AfbeeldingZ6_DSC9946 by Luc de Schepper, on Flickr

2. 1954 Packard Senior Convertible.
AfbeeldingZ6_DSC9988 by Luc de Schepper, on Flickr

3. Renault Alpine
AfbeeldingZ6_DSC9989 by Luc de Schepper, on Flickr

4. Ferrari 250 GT/E 2+2
AfbeeldingZ6_DSC0003 by Luc de Schepper, on Flickr

5. 1928 Bentley "Blue Train" Speed Six
AfbeeldingZ6_DSC0010 by Luc de Schepper, on Flickr

6. Ferrari Monza SP1
AfbeeldingZ6_DSC0023 by Luc de Schepper, on Flickr

7. Ferrari 296 GTB
AfbeeldingZ6_DSC0024 by Luc de Schepper, on Flickr

8. Renault Alpine (met dank aan de vriendelijke medewerkers van Alpine Centre Soestdijk voor het poetsen en het weghalen van het bordje)
AfbeeldingZ6_DSC0035 by Luc de Schepper, on Flickr

9. 1967 Volvo 1800s
AfbeeldingZ6_DSC0046 by Luc de Schepper, on Flickr

10. Fiat 1900 B Granluce
AfbeeldingZ6_DSC0058 by Luc de Schepper, on Flickr

11. 1965 Fiat 1300 Coupé
AfbeeldingZ6_DSC0060 by Luc de Schepper, on Flickr

12. Ferrari 500 SuperFast Speziale (ex Prins Bernhard)
AfbeeldingZ6_DSC0079 by Luc de Schepper, on Flickr

13. 1966 Porsche 911
AfbeeldingZ6_DSC0115 by Luc de Schepper, on Flickr
Skippy

Moderator
Berichten: 11663


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Concours d'Elegance Paleis Soestdijk 2022

Berichtdoor Karina2 » za aug 27 2022 10:48 am

Erg leuk dat je dit hier deelt, Luc. Ik had het ook graag bezocht, maar lukt niet. Op deze manier kan ik dan toch meegenieten. Knap gedaan om ze er zo goed op te krijgen zonder publiek in het blikveld. Geeft zo een goed beeld en leuke impressie van waar het echt om gaat.
Karina2

Bladredactie
Berichten: 1566


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Concours d'Elegance Paleis Soestdijk 2022

Berichtdoor Frankie » za aug 27 2022 12:38 pm

Gaaf Skippy. Je hebt mooie exemplaren eruit gepikt en opvallend om te zien hoe je ze allemaal in een mooie bijne gelijke hoek hebt gefotografeerd. Heb je ook voorbeelden met geheel open diafragma of detailfoto's ? Vooral vanwege de gebruikte objectieven ben ik daar wel benieuwd naar. Ik probeer je tip voor 2023 te onthouden.
Gebruikersavatar
Frankie

Clublid
Berichten: 3318


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Concours d'Elegance Paleis Soestdijk 2022

Berichtdoor Skippy » ma aug 29 2022 3:39 pm

Karina2 schreef:Erg leuk dat je dit hier deelt, Luc. Ik had het ook graag bezocht, maar lukt niet. Op deze manier kan ik dan toch meegenieten. Knap gedaan om ze er zo goed op te krijgen zonder publiek in het blikveld. Geeft zo een goed beeld en leuke impressie van waar het echt om gaat.

Graag gedaan! Ik zag veel fotografen, ook met Nikon maar het lijkt er helaas op dat ik de enige ben die hier foto's plaatst van dit evenement. Andere fotografen kiezen vaak voor meer reportage achtig beeld met meer omgeving en mensen in beeld. Als auto/techniek liefhebber kies ik bewust voor het maken van foto's waar ik de auto's centraal stel.
Skippy

Moderator
Berichten: 11663


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Concours d'Elegance Paleis Soestdijk 2022

Berichtdoor Skippy » ma aug 29 2022 3:50 pm

Frankie schreef:Gaaf Skippy. Je hebt mooie exemplaren eruit gepikt en opvallend om te zien hoe je ze allemaal in een mooie bijne gelijke hoek hebt gefotografeerd. Heb je ook voorbeelden met geheel open diafragma of detailfoto's ? Vooral vanwege de gebruikte objectieven ben ik daar wel benieuwd naar. Ik probeer je tip voor 2023 te onthouden.

Bedankt Frank. Ik heb in het begin een paar beelden gemaakt van details met bijna open diafragma maar ben daar vrij snel mee gestopt. De foto's waren niet naar mijn zin en het was inspannend en moeilijk mooie schone achtergronden te krijgen. Bovendien kreeg ik gaandeweg genoeg moeite met het vinden van mooie auto's en deze met manual focus objectieven (inclusief constant wisselen tussen de 50mm en 75mm) zonder "ruis" te fotograferen. Dus ik heb vrij snel de knop omgezet en de details gelaten voor wat ze waren. Vandaar geen foto's met open diafragma's. Waarom dan deze lichtsterke objectieven gebruikt en niet voor het gemak van autofocus gekozen? Vanwege de "rendering" van deze old-school objectieven, die vind ik perfect passend voor oudere auto's. Voor moderne auto's' zou ik voor Z-objectieven kiezen.

Ik heb nog wel onderstaande detailopnamen gemaakt met diafragma f8-f11

14. Edsel Bermuda
AfbeeldingZ6_DSC0134 by Luc de Schepper, on Flickr

15. Packard Senior Convertible
AfbeeldingZ6_DSC0129 by Luc de Schepper, on Flickr

16. Jaguar XK 140
AfbeeldingZ6_DSC0106 by Luc de Schepper, on Flickr

17. Alfa Romeo
AfbeeldingZ6_DSC0050 by Luc de Schepper, on Flickr
Skippy

Moderator
Berichten: 11663


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Concours d'Elegance Paleis Soestdijk 2022

Berichtdoor Frankie » wo sep 07 2022 3:17 pm

Dank voor je toelichting Skippy.
Een van mijn favoriete foto's is nummer 3 vanwege de achtergrond en weglopende scherpte. Ondanks de drukkere achtergrond, versterkt die het beeld door de herhaling (nog een blauwe auto) en kader van parasols. Ook de aanwezige mensen zijn niet storend, voegen juist wat sfeer toe. Als autoliefhebber is waarschijnlijk nummer 12 favoriet: mooi model met passende omgeving. De regendruppeltjes maken het af.
Gebruikersavatar
Frankie

Clublid
Berichten: 3318


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Evenementen, Concerten en Musea”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten