Hans Op de Beeck KAdE Amersfoort

Onderwerp:

Hans Op de Beeck KAdE Amersfoort

Berichtdoor Skippy » vr feb 02 2024 10:25 pm

Vandaag heb ik de overzichtstentoonstelling 4 Rijkscollecties & Hans Op de Beeck in Kunsthal KAdE in Amersfoort bezocht.
Als liefhebber van moderne kunst was ik vooral geïnteresseerd in het werk van Hans Op de Beeck en heb dit gefotografeerd.

Uit de wervende tekst bij de tentoonstelling;
"Hij is bekend van zijn monochroom grijze sculpturen, grote installaties, tekeningen en video’s. Daarin stelt hij onderwerpen als mensbeeld en de schoonheid van ‘het object’ aan de orde. Hans Op de Beeck toont de toeschouwer onbestaande, maar herkenbare plaatsen, momenten en figuranten die lijken te zijn weggehaald uit het actuele dagelijkse leven en tracht hiermee de tragikomische absurditeit van ons bestaan in beelden te vatten."

Omdat Op de Beeck monochroom grijze sculpturen maakt heb ik in de nabewerking er voor gekozen kleur als afwijkend element geheel te elimineren door voor zwart/wit te kiezen.

Onderstaande foto's zijn gemaakt met een Nikon Z6 + Z 24-50mm.

1.
AfbeeldingZ6_DSC4102 by Luc de Schepper, on Flickr

2.
AfbeeldingZ6_DSC4133 by Luc de Schepper, on Flickr

3.
AfbeeldingZ6_DSC4140 by Luc de Schepper, on Flickr

4.
AfbeeldingZ6_DSC4148 by Luc de Schepper, on Flickr

5.
AfbeeldingZ6_DSC4150 by Luc de Schepper, on Flickr

6.
AfbeeldingZ6_DSC4156 by Luc de Schepper, on Flickr

7.
AfbeeldingZ6_DSC4169 by Luc de Schepper, on Flickr
Skippy

Moderator
Berichten: 11683


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hans Op de Beeck KAdE Amersfoort

Berichtdoor Richard » za feb 03 2024 10:10 am

Hele mooie serie Luc!

Belichting van de objecten mooi vast gelegd. Belichting ziet er uit dat het zeer zorgvuldig is opgezet zoals bijvoorbeeld de schaduw van de arm van de boogschutter.
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3582


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hans Op de Beeck KAdE Amersfoort

Berichtdoor pimmetje » za feb 03 2024 10:27 am

Fraaie weergave van deze tentoonstelling,met name de tweede foto springt er voor mij uit vanwege de schaduwen. Wel bekruipt mij het gevoel dat niet duidelijk is dat de sculpturen monochroom/grijs zijn uitgevoerd. De foto’s zijn immers zwart/wit dus de omgeving van de sculpturen ook. In de derde foto bijvoorbeeld zouden de schilderijen mooi afsteken met de boot. Ook ietwat gekleurd omgeving licht zou misschien meer benadrukken dat het om grijze beelden gaat. Ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben.
pimmetje

Clublid
Berichten: 975


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Hans Op de Beeck KAdE Amersfoort

Berichtdoor Skippy » za feb 03 2024 11:25 pm

Richard schreef:Hele mooie serie Luc!

Belichting van de objecten mooi vast gelegd. Belichting ziet er uit dat het zeer zorgvuldig is opgezet zoals bijvoorbeeld de schaduw van de arm van de boogschutter.

Bedankt Richard. Eens met je opmerking over de belichting, opstelling en belichting van de objecten is heel goed gedaan daar heb ik op de Instagram account van de Kunsthal ook een compliment voor gegeven.

En sowieso vind ik het knap hoe ze bij iedere tentoonstelling de vaak grote en kwetsbare objecten veilig naar binnen weten te loodsen en te plaatsen.
Skippy

Moderator
Berichten: 11683


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hans Op de Beeck KAdE Amersfoort

Berichtdoor Skippy » za feb 03 2024 11:30 pm

pimmetje schreef:Fraaie weergave van deze tentoonstelling,met name de tweede foto springt er voor mij uit vanwege de schaduwen. Wel bekruipt mij het gevoel dat niet duidelijk is dat de sculpturen monochroom/grijs zijn uitgevoerd. De foto’s zijn immers zwart/wit dus de omgeving van de sculpturen ook. In de derde foto bijvoorbeeld zouden de schilderijen mooi afsteken met de boot. Ook ietwat gekleurd omgeving licht zou misschien meer benadrukken dat het om grijze beelden gaat. Ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben.

Bedankt Pim. Je bent duidelijk hoor, ik begrijp wat je bedoelt. Voor de consistentie heb ik voor geheel zwart/wit gekozen maar met name bij onderstaande foto's voegt kleur zoals je aangeeft iets toe.

AfbeeldingZ6_DSC4102 by Luc de Schepper, on Flickr

AfbeeldingZ6_DSC4140 by Luc de Schepper, on Flickr

AfbeeldingZ6_DSC4156 by Luc de Schepper, on Flickr
Skippy

Moderator
Berichten: 11683


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hans Op de Beeck KAdE Amersfoort

Berichtdoor Patrick » za feb 03 2024 11:35 pm

Ik ben dol op zwart-wit, maar ik denk dat ik hier voor kleur zou hebben gekozen.op basis van de laatste beelden. Kan natuurlijk zijn dat de andere foto’s minder goed in kleur werkten en dan snap ik de keuze voor zwart-wit natuurlijk wel.

Mooie serie Skippy! Dank voor het delen.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hans Op de Beeck KAdE Amersfoort

Berichtdoor Skippy » za feb 03 2024 11:45 pm

Patrick schreef:Ik ben dol op zwart-wit, maar ik denk dat ik hier voor kleur zou hebben gekozen.op basis van de laatste beelden. Kan natuurlijk zijn dat de andere foto’s minder goed in kleur werkten en dan snap ik de keuze voor zwart-wit natuurlijk wel.

Mooie serie Skippy! Dank voor het delen.

Bedankt Patrick. Inderdaad werken de andere foto's naar mijn mening veel beter in zwart/wit en dat heeft de doorslag gegeven voor zwart/wit. Overigens weer fijn te zien hoe goed het Z 24-50mm objectief presteert. Voor een habbekrats gekocht en nog steeds veel plezier van. Als het echt compact en licht moet een aanrader.
Skippy

Moderator
Berichten: 11683


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hans Op de Beeck KAdE Amersfoort

Berichtdoor pimmetje » zo feb 04 2024 1:29 pm

In de kleuren foto’s komen de grijze sculpturen nu veel beter uit,logisch natuurlijk.

In de draaimolen staat een Corsair,gevechts vliegtuig uit ww2,ook wel de fluisterende dood genoemd. Je hoorde hem nauwelijks aankomen. De kunstenaar heeft hier denk ik bewust voor gekozen,knap.
Laatst gewijzigd door pimmetje op zo feb 04 2024 1:52 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
pimmetje

Clublid
Berichten: 975


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Hans Op de Beeck KAdE Amersfoort

Berichtdoor Skippy » zo feb 04 2024 1:41 pm

Dat zou best kunnen Pim. De naam van de draaimolen is niet voor niets Dance Macabre.
Skippy

Moderator
Berichten: 11683


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Evenementen, Concerten en Musea”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten