Posbank (eigenlijk te laat)

Onderwerp:

Posbank (eigenlijk te laat)

Berichtdoor Scrappie Irene » zo sep 27 2015 3:37 pm

Gistermiddag zijn we even een half uurtje naar de Posbank gegaan. Eigenlijk een paar weken te laat, de heide was al bruin aan het worden. Na het zien van het topic van w.wind durf ik mijn foto's eigenlijk niet meer te posten, maarja, ik woon er niet echt in de buurt, dus 's morgens vroeg met die mooie dauw en zonsopkomst, dat zit er helaas niet in voor mij. We waren er midden op de dag en het was nog knap lastig met die felle zon.

1.
Afbeelding
https://www.flickr.com/photos/51194901@ ... 149844101/

2.
Afbeelding
https://www.flickr.com/photos/51194901@ ... 149844101/

3.
Afbeelding
https://www.flickr.com/photos/51194901@ ... 149844101/

4.
Afbeelding
https://www.flickr.com/photos/51194901@ ... 149844101/

5.
Afbeelding
https://www.flickr.com/photos/51194901@ ... 149844101/

Opbouwende kritiek is gewenst! Ik zit o.a. op het forum om te leren.
Nikon D850, Nikon D800E, AF-S Nikkor 24-70mm F/2.8G ED, AF-S Nikkor 70-200mm F/2.8G ED VRII, Nikkor 105mm Macro, Nikkor 18-35mm, Nikon SB400 en SB800, Manfrotto 190X met 496RC2 ballhead
Gebruikersavatar
Scrappie Irene

Forumlid
Berichten: 63


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Posbank (eigenlijk te laat)

Berichtdoor ATOR » zo sep 27 2015 6:04 pm

Zoals afgesproken via PB is hier is een bewerkte versie van je eerste jpg:
Afbeelding

Dit zijn de layers in PS:
Afbeelding

- eerst heb ik de lucht een stop donkerder gemaakt, dat doe ik meestal door de hele foto met de camera RAW plugin donkerder te maken en dan met een masker de donkere delen tevoorschijn te halen
- de heide is het enige wat rood is en met de Hue/Saturation layer kun je dan gemakkelijk het rood selecteren en dat met de Hue slider weer paars maken
- met een selective color layer heb ik het blauw in de lucht iets donkerder gemaakt door Black toe te voegen aan de Cyan color
- met een curves layer iets contrast toegevoegd door de donkere stukken nog donkerder te maken, de kleuren waren wat flets en die worden dieper als ze minder licht zijn
- dan heb ik de linker onderhoek wat donkerder gemaakt zodat je aandacht meer de foto ingetrokken wordt
- met Curves layers wat Dodge (lichter maken) en Burn (donkerder maken) om de vormen van de heuvels meer te benadrukken,
- als laatste nog een klein beetje High Pass sharpening van alleen de heide
- oh ja en nog een stuk van de lucht afgehaald, wat niet veel toevoegde

Je ziet dat je nog best veel kunt doen met een foto die niet in optimale omstandigheden genomen is.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Posbank (eigenlijk te laat)

Berichtdoor Scrappie Irene » zo sep 27 2015 6:13 pm

Hij is prachtig geworden! Hier kan ik wat mee.
Het lijkt op je bewerking mooier dan hoe het in werkelijkheid was gister, haha. Het paars was al bruin aan het worden. Op mijn NEF is het allemaal heel grijzig, had had flink gestoeid met de shadows en highlights.

Ik ga ermee aan de slag. Ik heb nu alleen de NEF's bewerkt met de standaard RAW plugin van PS Elements 13. Helaas werkt die van CS4 niet met mijn camera. Daarin kon ik voor mijn Canon wel de RAW's bewerken en dat je het daarin per stukje kon doen mis ik wel in die van Elements.
Nikon D850, Nikon D800E, AF-S Nikkor 24-70mm F/2.8G ED, AF-S Nikkor 70-200mm F/2.8G ED VRII, Nikkor 105mm Macro, Nikkor 18-35mm, Nikon SB400 en SB800, Manfrotto 190X met 496RC2 ballhead
Gebruikersavatar
Scrappie Irene

Forumlid
Berichten: 63


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Posbank (eigenlijk te laat)

Berichtdoor Scrappie Irene » zo sep 27 2015 8:03 pm

Ik ben even met één van de andere foto's aan de slag gegaan. In PS Elements helaas niet alle mogelijkheden die ATOR heeft gebruikt, maar ik kwam een heel eind.

Met PSE 13:
Afbeelding

Met PS CC proefversie:
Afbeelding

Toch heb ik een beetje gemengde gevoelens bij wat extremere bewerkingen, meer omdat het niet de realiteit is. Wat nu paars oogt op de foto was in het echt al aardig richting bruin aan het gaan.
Nikon D850, Nikon D800E, AF-S Nikkor 24-70mm F/2.8G ED, AF-S Nikkor 70-200mm F/2.8G ED VRII, Nikkor 105mm Macro, Nikkor 18-35mm, Nikon SB400 en SB800, Manfrotto 190X met 496RC2 ballhead
Gebruikersavatar
Scrappie Irene

Forumlid
Berichten: 63


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Posbank (eigenlijk te laat)

Berichtdoor Scrappie Irene » zo sep 27 2015 9:49 pm

Ok, nog één bewerkt met PS Elements 13 met een paar van de stappen van ATOS:

Afbeelding
Nikon D850, Nikon D800E, AF-S Nikkor 24-70mm F/2.8G ED, AF-S Nikkor 70-200mm F/2.8G ED VRII, Nikkor 105mm Macro, Nikkor 18-35mm, Nikon SB400 en SB800, Manfrotto 190X met 496RC2 ballhead
Gebruikersavatar
Scrappie Irene

Forumlid
Berichten: 63


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Posbank (eigenlijk te laat)

Berichtdoor ATOR » zo sep 27 2015 10:04 pm

De vraag hoe ver je wilt gaan met bewerken is erg persoonlijk en zo oud als de eerste foto die gemaakt werd. Dat gaat van perfect gekalibreerde wetenschappelijke documentatie tot een abstract psychedelische interpretatie. Je zult jezelf af moeten vragen waarom je een foto maakt en wat je wilt laten zien.

Je weet nu zo te zien in ieder geval dat je met PS een "Posbank (precies op tijd)" serie kunt laten zien :P
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Posbank (eigenlijk te laat)

Berichtdoor Highlander » zo sep 27 2015 10:32 pm

Ik snap wat je bedoelt Irene, zelf stoei ik daar ook mee, hoever wil je gaan in bewerken.
Voor mijzelf ligt momenteel de grens bij en klein beetje aanzetten, iets meer contrast, maar ik wil wel laten zien dat idd de heide was uitgebloeid.
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6493


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Posbank (eigenlijk te laat)

Berichtdoor Scrappie Irene » ma sep 28 2015 6:24 am

ATOR schreef:De vraag hoe ver je wilt gaan met bewerken is erg persoonlijk en zo oud als de eerste foto die gemaakt werd. Dat gaat van perfect gekalibreerde wetenschappelijke documentatie tot een abstract psychedelische interpretatie. Je zult jezelf af moeten vragen waarom je een foto maakt en wat je wilt laten zien.

Je weet nu zo te zien in ieder geval dat je met PS een "Posbank (precies op tijd)" serie kunt laten zien :P


In ieder geval bedankt voor je uitleg! Ik kan hier voor andere foto's ook wat mee.
Nikon D850, Nikon D800E, AF-S Nikkor 24-70mm F/2.8G ED, AF-S Nikkor 70-200mm F/2.8G ED VRII, Nikkor 105mm Macro, Nikkor 18-35mm, Nikon SB400 en SB800, Manfrotto 190X met 496RC2 ballhead
Gebruikersavatar
Scrappie Irene

Forumlid
Berichten: 63


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Posbank (eigenlijk te laat)

Berichtdoor Aisha » ma sep 28 2015 7:46 pm

Ik vind het bruine van de heide eigenlijk wel wat hebben, het geeft toch een beetje een gevoel van najaar. Het is ook erg interessant om te zien hoe andere leden de foto's hebben nabewerkt!
Aisha

Forumlid
Berichten: 31


Locatie: Marseille
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Landschappen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten