Lange sluitertijd

Onderwerp:

Lange sluitertijd

Berichtdoor eelco » za feb 15 2014 12:16 pm

Foto genomen op strand van Burg Haamstede.

Afbeelding

Tips en commentaar altijd welkom.

Groeten,

Eelco
eelco

Forumlid
Berichten: 195


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Lange sluitertijd

Berichtdoor Arthur Wolff » za feb 15 2014 2:22 pm

Mooie foto hoor, enige commentaar is misschien dat je niet helemaal in het midden staat om de symmetrie volledig te maken.
Gr.
Arthur


Nikon D7100 met MB-D15 Grip
Nikkor AFS 17-55 f2.8 Sigma 70-200 F2.8 VII
Speedlights SB-400, 600 en 700
Ik ben ook te volgen op: Wolff-fotografie Twitter Instagram 500px
Gebruikersavatar
Arthur Wolff

Forumlid
Berichten: 1624


Locatie: Lansingerland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lange sluitertijd

Berichtdoor itsmemaris » za feb 15 2014 7:37 pm

Prachtige foto

Deels eens met Quarter, dat de foto niet compleet symmetrisch is, maar persoonlijk stoort mij dat niet
Nikon D5100, Nikkor AF-S DX 18-105mm f/3.5-5.6G VR, Nikkor AF-S 50mm f/1.8 G, Nikon SB-700

Flickr
itsmemaris

Forumlid
Berichten: 54


Locatie: Noordoostpolder
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Lange sluitertijd

Berichtdoor André van Driel » zo feb 16 2014 12:47 pm

Mooie foto. Welk filter heb je gebruikt als ik vragen mag?
D750
Gebruikersavatar
André van Driel

Forumlid
Berichten: 178


Locatie: Zeeland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Lange sluitertijd

Berichtdoor eelco » zo feb 16 2014 5:21 pm

Dank voor jullie commentaar.

Ik heb niet bewust a-symmetrisch gewerkt.
Dit was meer een combinatie van (harde) wind, kou en hoe het water tussen de paalhoofden kwam en niet helemaal goed kunnen kijken.
Ik was ook meer bezig met de techniek dan de compositie.

Al met al redelijk goed uitgevallen gelukkig. Volgende keer meer ook hebben voor de compositie.

Foto is gemaakt met behulp van een grijsverloopfilter.
In alle eerlijkheid durf ik niet te zeggen hoeveel stops dit waren. Ik heb een x aantal foto's genomen met diverse sluitertijden en aanpassingen van het grijsverloopfilter.
eelco

Forumlid
Berichten: 195


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Lange sluitertijd

Berichtdoor ebt » wo feb 26 2014 5:10 pm

mooi dat het laag water is
bart
nikon d610; tamron 24-70 f2.8; af-s nikkor 16-35 4G ED; af-s nikkor 70-200 2.8 GII ED; af-s micro nikkor 105mm 1:2,8 G ED; Sigma 150-600 mm sports; SB 700; en statief gitzo GT3542LS.
Gebruikersavatar
ebt

Clublid
Berichten: 773


Locatie: colmschate
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Lange sluitertijd

Berichtdoor paul73 » wo mar 05 2014 11:24 am

eelco schreef:Ik was ook meer bezig met de techniek dan de compositie.



De compositie bepalen behoort ook tot de techniek van fotograferen :wink:

Ik vind vooral de aanslag op de paaltjes en de kleuren erg mooi. Groen, grijs, bruin, echte Noordzee kleuren.
Je geeft aan dat je gebruik hebt gemaakt van een grijsverloopfilter. Weet je dat zeker? Het lijkt eerder op een grijsfilter zonder verloop.
Dat de foto a-symmetrisch is, vind ik persoonlijk niet storend. In dit geval misschien juist wel beter dan symmetrisch. Wel zou ik denk ik voor een ander camera standpunt hebben gekozen. Die is nu vrij laag waardoor de paaltjes veel groter lijken dan ze waarschijnlijk in werkelijkheid waren. Ook vind ik de gekozen brandpuntsafstand te groot. De foto wordt nu een beetje in elkaar gedrukt waardoor er geen ruimte meer zichtbaar is tussen de paaltjes. Persoonlijk zou ik het mooier hebben gevonden als die ruimte tussen de paaltjes wel zichtbaar zou zijn. Vooral de bewegingsonscherpte van het water komt dan heel mooi uit als het water tegen de paaltjes slaat. Verder hadden de paaltjes iets scherper gemogen. Is best lastig want door het grijsfilter deed je autofocus het waarschijnlijk niet meer. Het is dan een beetje klungelen. Er staat een harde wind. Je wil niet dat je statief te veel weg zakt in het zachte strandzand en ook moet je ervoor waken dat je apparatuur niet (te) nat wordt. Het handmatig scherpstellen wordt dan vaak even snel gedaan en dat is jammer. Het is belangrijk dit zorgvuldig te doen. Juist de scherpte op de paaltjes en de bewegingsonscherpte van het water zorgen voor een contrast wat een dergelijke foto aantrekkelijk maakt.
photopaul.weebly.com

D700 met Nikon 24-70 f2.8, Nikon 70-200 f2.8 VR2, Nikon 24 AI-S f2.8, Nikon 50 f1.4D, Nikon 105 f2.8 VR, SB 800, filters van B+W, Manfrotto statief, diverse studio apparatuur
paul73

Forumlid
Berichten: 62



Onderwerp:

Re: Lange sluitertijd

Berichtdoor eelco » zo mar 09 2014 11:34 am

Hoi Paul,

Bedankt voor je feedback.

Mogelijk dat ik wat termen door elkaar heb gebruikt.
Ik heb gebruik gemaakt van een filter die ik zowel erg donker kan draaien als licht. Dacht dat dit een grijsverloop was, maar mogelijk vergis ik me. In ieder geval ideaal om overdag toch met lange sluitertijden te werken.

De scherpte in de foto is echt wel aanwezig. Heb hem hier uitgeprint liggen en dan zie je toch wel erg goed de aanlag op de paaltjes.

Er stond relatief weinig wind (wel koud) en het was laag water. Daarom waren de golven niet zo spannend.
Snap wel wat je bedoeld met de ruimte tussen de paaltjes \. Ga hier volgende keer mee aan de slag als het ook meer waait.
Zal idd een mooi effect geven.

Het standpunt was wel doordacht, want ik wilde zo laag mogelijk over het water fotograferen.

Groeten,

Eelco
eelco

Forumlid
Berichten: 195


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Lange sluitertijd

Berichtdoor paul73 » ma mar 17 2014 12:59 pm

eelco schreef:Mogelijk dat ik wat termen door elkaar heb gebruikt.
Ik heb gebruik gemaakt van een filter die ik zowel erg donker kan draaien als licht. Dacht dat dit een grijsverloop was, maar mogelijk vergis ik me. In ieder geval ideaal om overdag toch met lange sluitertijden te werken.


Dat is een variabel grijsfilter
photopaul.weebly.com

D700 met Nikon 24-70 f2.8, Nikon 70-200 f2.8 VR2, Nikon 24 AI-S f2.8, Nikon 50 f1.4D, Nikon 105 f2.8 VR, SB 800, filters van B+W, Manfrotto statief, diverse studio apparatuur
paul73

Forumlid
Berichten: 62



Onderwerp:

Re: Lange sluitertijd

Berichtdoor eelco » ma mar 17 2014 4:37 pm

Thx Paul,

Weer wat geleerd. Wordt op internet volgens mij ook nogal eens door elkaar gehaald.
In ieder geval een fijn filter als je overdag met langere sluitertijden wilt werken.

Gr. Eelco
eelco

Forumlid
Berichten: 195


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Lange sluitertijd

Berichtdoor EviZ » ma mar 17 2014 8:22 pm

Fraai! Hier houd ik wel van!
Gebruikersavatar
EviZ

Forumlid
Berichten: 289


Locatie: Purmerend
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Landschappen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten