Verbeter punten voor de volgende keer?

Onderwerp:

Verbeter punten voor de volgende keer?

Berichtdoor Louai » wo sep 30 2015 5:15 pm

Hallo,

Ik vroeg me af waar ik volgende keer op moet letten en of er fouten zijn etc betreft deze foto:

https://flic.kr/p/yXSGAb

Afbeelding
Louai

Forumlid
Berichten: 42


Ervaringsniveau: *

Onderwerp:

Re: Verbeter punten voor de volgende keer?

Berichtdoor golden-eye » wo sep 30 2015 5:36 pm

Als jij dit een mooie foto vindt, dan is het gewoon een mooie foto zonder fouten.
Ik vind de kleuren erg mooi, maar ik zou het fietspad diagonaal door het beeld laten lopen.
Of de fietser meer uit het midden plaatsen.
"het oog wil ook wat"
Gebruikersavatar
golden-eye

Forumlid
Berichten: 187


Locatie: Noord-Holland
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Verbeter punten voor de volgende keer?

Berichtdoor Louai » wo sep 30 2015 5:48 pm

De eerste stukje wat je zei klopt aan alle fronten.

Om heel eerlijk te zijn de fietser was puur toeval maar wel mooi meegenomen denk ik.

Alleen ben ik zeer benieuwd geworden naar wat je zei dus de fietser in het midden
Laatst gewijzigd door Cookie1397 op wo sep 30 2015 11:25 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: onnodige quote verwijderd
Louai

Forumlid
Berichten: 42


Ervaringsniveau: *

Onderwerp:

Re: Verbeter punten voor de volgende keer?

Berichtdoor golden-eye » wo sep 30 2015 6:00 pm

De fietser UIT het midden van de foto. Dus meer naar rechts of links.
Laatst gewijzigd door Cookie1397 op wo sep 30 2015 11:26 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: onnodige quote verwijderd
"het oog wil ook wat"
Gebruikersavatar
golden-eye

Forumlid
Berichten: 187


Locatie: Noord-Holland
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Verbeter punten voor de volgende keer?

Berichtdoor Louai » do okt 01 2015 8:23 am

Volgens mij is dat ook de rule of third wat je bedoelt. Zal ik voor de volgende keer zeker meenemen. Veel bedankt!


Alleen heb ik een laatste vraag.. Op mijn pc ipad en smartphone lg g3 zien de kleuren naturel uit. maar op de Samsung smartphones zien de kleuren enorm vidid/vel uit dus minder mooi.

Is er een oplossing voor dat?
Laatst gewijzigd door Cookie1397 op do okt 01 2015 8:51 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd
Louai

Forumlid
Berichten: 42


Ervaringsniveau: *

Onderwerp:

Re: Verbeter punten voor de volgende keer?

Berichtdoor JeroenS » do okt 01 2015 10:39 am

Mooie en magische foto.
Regel van een derde... voor 'ons' - mijn vrouw zit naast me - niet echt van belang hier. Prettige beeldverhouding door de lichte doorgang.
De bomen komen mooi bij elkaar. Helemaal met het rechte pad. :)
Misschien het open/midden bovenaan de foto tussen de bomen een heel klein beetje 'bijvullen..'?
Maar waar hebben we het over....
Voor ons.. De fietser een mooi moment in beeld gevangen op voor ons perfecte plek. Het licht weerkaatst zo ook mooi zichtbaar op het fietspad.

Groet,
Jeroen
Laatst gewijzigd door JeroenS op do okt 01 2015 10:44 am, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
JeroenS

Forumlid
Berichten: 746



Onderwerp:

Re: Verbeter punten voor de volgende keer?

Berichtdoor ATOR » do okt 01 2015 10:42 am

Mensen die voor het eerst een camera op iets richten en niet nadenken over de compositie hebben vaak het onderwerp pal in het midden. Daardoor heeft de centrale compositie een slechte naam. Maar er is helemaal niets 'fout' aan een centrale compositie als die goed uitgevoerd is. Een centrale compositie geeft een gevoel van harmonie, van letterlijk in balans zijn.

De compositie hier vind ik erg goed. Je hebt een kader gecreëerd van een licht gedeelte bovenin waar de fietser uitbreekt. Dan heb je het kader van de weg zelf waar de fietser mooi binnen geplaatst is. De lijnen van de weg leiden naar de fietser toe en geven diepte aan de foto en omdat het begin van de weg donkerder is wordt je nog eens extra de foto ingetrokken. De balans tussen de begroeiing van het het linker- en het rechtergedeelte is goed. De balans tussen het groen van de bomen en het gras met planten onder is goed en de iets donkerdere scheidslijnen tussen die twee leiden weer mooi naar de fietser. Daar bovenop is het onderwerp heel duidelijk doordat het silhouet van de fietser het meest contrastrijke gedeelte van de foto is.

Kortom, ik vind het een meesterlijke compositie :thumbup:


Als je goede kleuren wilt op je smartphone is er een app van X-Rite waarmee je het scherm kunt kalibreren. Daar heb je wel een kalibratietool voor nodig maar die heb je misschien al voor je computerscherm.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Verbeter punten voor de volgende keer?

Berichtdoor Louai » do okt 01 2015 9:43 pm

JeroenS schreef:Mooie en magische foto.
Regel van een derde... voor 'ons' - mijn vrouw zit naast me - niet echt van belang hier. Prettige beeldverhouding door de lichte doorgang.
De bomen komen mooi bij elkaar. Helemaal met het rechte pad. :)
Misschien het open/midden bovenaan de foto tussen de bomen een heel klein beetje 'bijvullen..'?
Maar waar hebben we het over....
Voor ons.. De fietser een mooi moment in beeld gevangen op voor ons perfecte plek. Het licht weerkaatst zo ook mooi zichtbaar op het fietspad.

Groet,
Jeroen



Veel bedankt Jeroen voor je reactie!

Betreft de bijvullen aan de bovenste stukje met de boven, als dat het geval was dan had ik nog een mooiere foto. Dit was ook de doel geweest van mijn post, tips en opmerkingen, en ja je hebt helemaal gelijk.
Jammer dat ik dat vergeten ben te bewerken maar zal voor de volgende keer zeker aan denken.

Nogmaals bedankt voor je mooie reactie
Louai

Forumlid
Berichten: 42


Ervaringsniveau: *

Onderwerp:

Re: Verbeter punten voor de volgende keer?

Berichtdoor Louai » do okt 01 2015 9:50 pm

ATOR schreef:Mensen die voor het eerst een camera op iets richten en niet nadenken over de compositie hebben vaak het onderwerp pal in het midden. Daardoor heeft de centrale compositie een slechte naam. Maar er is helemaal niets 'fout' aan een centrale compositie als die goed uitgevoerd is. Een centrale compositie geeft een gevoel van harmonie, van letterlijk in balans zijn.

De compositie hier vind ik erg goed. Je hebt een kader gecreëerd van een licht gedeelte bovenin waar de fietser uitbreekt. Dan heb je het kader van de weg zelf waar de fietser mooi binnen geplaatst is. De lijnen van de weg leiden naar de fietser toe en geven diepte aan de foto en omdat het begin van de weg donkerder is wordt je nog eens extra de foto ingetrokken. De balans tussen de begroeiing van het het linker- en het rechtergedeelte is goed. De balans tussen het groen van de bomen en het gras met planten onder is goed en de iets donkerdere scheidslijnen tussen die twee leiden weer mooi naar de fietser. Daar bovenop is het onderwerp heel duidelijk doordat het silhouet van de fietser het meest contrastrijke gedeelte van de foto is.

Kortom, ik vind het een meesterlijke compositie :thumbup:


Als je goede kleuren wilt op je smartphone is er een app van X-Rite waarmee je het scherm kunt kalibreren. Daar heb je wel een kalibratietool voor nodig maar die heb je misschien al voor je computerscherm.



ATOR, Ik dank je enorm voor je reactie. Je hebt op een mooie wijze alles uigelegd wat er gaande is. Van je post heb ik veel belangrijke zaken geleerd en wat belangrijk is voor de volgende shot!!

Ik ga nu een kijkje nemen over de app en kaliberen :wink:
Louai

Forumlid
Berichten: 42


Ervaringsniveau: *

Onderwerp:

Re: Verbeter punten voor de volgende keer?

Berichtdoor Frank B » vr okt 02 2015 8:32 am

Prima poging, foto trekt de aandacht. Houd je niet teveel aan regeltjes en blijf op je eigen gevoel afgaan. Door te doen, kritisch naar jezelf te blijven ga je meer en meer jezelf verbeteren.
Gebruikersavatar
Frank B

Forumlid
Berichten: 1556


Locatie: Groningen
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Verbeter punten voor de volgende keer?

Berichtdoor Aisha » vr okt 02 2015 3:24 pm

Voor mij zijn de kleuren ook erg vivant, maar eigenlijk vind ik dat wel wat hebben. Het is net alsof de fietser een magisch land is ingefietst, zonder het door te hebben.
Aisha

Forumlid
Berichten: 31


Locatie: Marseille
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Verbeter punten voor de volgende keer?

Berichtdoor Louai » za okt 03 2015 10:11 pm

Aisha schreef:Voor mij zijn de kleuren ook erg vivant, maar eigenlijk vind ik dat wel wat hebben. Het is net alsof de fietser een magisch land is ingefietst, zonder het door te hebben.


Hallo Aisha,

Dat is wat ik probeer te verbeteren, de kleuren zijn op mijn pc monitor aan de natuurlijke kant, op ipad en lg smartphone zijn ook oke. Op mobiel van me vrouw Samsung zien de kleuren enorm vivant/vel uit.

En veel bedankt voor je compliment ik waardeer het zeer!
Louai

Forumlid
Berichten: 42


Ervaringsniveau: *


Terug naar “Landschappen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten